Σε νέες φωτογραφίες που αναρτήθηκαν στο Twitter βλέπουμε τζιχαντιστές από το Ισλαμικό Κράτος να έχουν μπει σε εκκλησίες στη Μοσούλη και να τις βανδαλίζουν.
Επίσης, άλλοι τζιχαντιστές από το Ισλαμικό Κράτος συνεχίζουν να καταστρέφουν χριστιανικούς τάφους.
Οι περισσότεροι χριστιανοί στο βόρειο Ιράκ δεν είναι Άραβες, είναι Ασσύριοι. Οι Ασσύριοι είναι οι αρχαίοι αυτόχθονες της Μεσοποταμίας -πολύ πριν εισβάλουν σε αυτή οι Άραβες.
Η Μοσούλη, που λεγόταν Νινευή στην αρχαιότητα, ήταν η πρωτεύουσα των Ασσυρίων για αυτό και μέχρι και σήμερα στη Μοσούλη ζούσαν χιλιάδες Ασσύριοι, οι περισσότεροι πλέον την έχουν εγκαταλείψει και έχουν καταφύγει πρόσφυγες στις κουρδικές περιοχές.
Οι Ασσύριοι είναι ορθόδοξοι προχαλκηδόνιοι χριστιανοί, δηλαδή είναι μονοφυσίτες. Μονοφυσίτες είναι επίσης οι Αιγύπτιοι Κόπτες, οι Σύροι Αραμαίοι, οι Αρμένιοι και οι Αιθίοπες. Διασπάστηκαν από την Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως το 451 μ.Χ.
Προχαλκηδόνιες ή αρχαίες ανατολικές Ορθόδοξες Εκκλησίες ονομάζονται εκείνες που υιοθέτησαν τον Μονοφυσιτισμό ή Ευτυχιανισμό (από το όνομα του ιδρυτή του), ένα δόγμα που εμφανίστηκε τον 5ο αιώνα. Σύμφωνα με αυτό, η θεία φύση του Χριστού θεωρείται κυρίαρχη επί της ανθρώπινης, η οποία απορροφήθηκε από τη θεία φύση ως «σταγόνα μέλητος στον ωκεανό».
Ο Μονοφυσιτισμός καταδικάστηκε από την Δ” Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας το 451 μ.Χ και την Ε΄ Οικουμενική Σύνοδο της Κωνσταντινούπολης το 553 μ.Χ. όπου και διατυπώθηκε το ορθόδοξο δόγμα, σύμφωνα με το οποίο ο Ιησούς υπάρχει σε ένα μόνο πρόσωπο και με δύο φύσεις, την ανθρώπινη και τη θεία, «ενωμένες και μη συγχεόμενες».
Επειδή κάποιες εκκλησίες δεν δέχτηκαν τις δογματικές διατυπώσεις της Συνόδου της Χαλκηδόνας, και αναγνώριζαν μόνο τις 3 προηγούμενες Οικουμενικές Συνόδους, ονομάστηκαν Προχαλκηδόνιες (και μερικές φορές, Αντι-χαλκηδόνιες).
Στις προχαλκηδόνιες Εκκλησίες τηρούνται κάποιες αρχαίες παραδόσεις, όπως ο εορτασμός των Χριστουγέννων και Θεοφανείων σε μια γιορτή κατά την 6η Ιανουαρίου.
Πέρα όμως από τις δογματικές διαφορές, οι ιστορικοί συμφωνούν ότι τα αίτια του μονοφυσιτισμού είναι εθνικοαπελευθερωτικά. Δηλαδή, οι αρχαίοι λαοί της Μέσης Ανατολής και της Αιγύπτου, επειδή ήθελαν την εθνική τους ανεξαρτησία από τη Νέα Ρώμη, Βυζάντιο, έπρεπε να αποδεσμευτούν από τη θρησκευτική ηγεμονία του ρωμαϊκού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Μέσω του μονοφυσιτισμού οι Εκκλησίες τους αποκόπηκαν και μετετράπησαν σε εθνικές εκκλησίες, έξω από τον έλεγχο της αυτοκρατορίας.
Όσοι χριστιανοί στη Μέση Ανατολή και τη βόρεια Αφρική παρέμειναν πιστοί στο ορθόδοξο δόγμα της Κωνσταντινούπολης θεωρούνται ακόμα και σήμερα Ρουμ (Ρωμηοί – Ρωμαίοι), επειδή έμειναν πιστοί στη θρησκεία των Ρωμαίων. Είναι οι ίδιοι που εμείς αποκαλούμε Ελληνορθόδοξους, δίχως όμως οι ίδιοι να αυτοπροσδιορίζονται ως τέτοιοι.