ΚΙΝΑ: Η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας επιταχύνει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς την αεροπορική της ενίσχυση, δημιουργώντας ένα από τα πιο ισχυρά στόλους μαχητικών αεροσκαφών στον κόσμο.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών και διεθνών οργανισμών αμυντικής ανάλυσης, έως το 2030 η Κινεζική Αεροπορία (PLAAF) θα έχει υπερδιπλασιάσει τη δύναμη των μαχητικών της, φτάνοντας σε αριθμούς που θα ξεπερνούν τους στόλους όλων των άλλων χωρών πλην των Ηνωμένων Πολιτειών.
Πρωτοφανής ποσοτική και ποιοτική ενίσχυση
Η Κίνα αναμένεται να διαθέτει έως το τέλος της δεκαετίας:
- 1.000 μαχητικά stealth τύπου J-20, το οποίο είναι το κύριο αεροσκάφος 5ης γενιάς της χώρας.
- 200–300 μαχητικά J-35, με πλήρη ναυτική ικανότητα και σχεδιασμένα για χρήση από αεροπλανοφόρα.
- 500 J-16 και J-16D, αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων και ηλεκτρονικού πολέμου, αντίστοιχα.
- 300 μαχητικά J-10C, εκσυγχρονισμένα μοντέλα 4++ γενιάς.
- Πρωτότυπα J-36 και J-50, που κατατάσσονται στην 6η γενιά μαχητικών αεροσκαφών, με προηγμένη τεχνητή νοημοσύνη, τεχνολογία υπογραφής χαμηλής παρατηρησιμότητας και πιθανώς δυνατότητα επανδρωμένης-μη επανδρωμένης εναλλαγής.
Αυτοί οι αριθμοί προκύπτουν από συνδυασμένες αναλύσεις του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (IISS) και του US Congressional Research Service, οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την ταχύτητα εκσυγχρονισμού του κινεζικού αεροπορικού δυναμικού.
Εστίαση στην τεχνολογία αιχμής και την πολυδιάστατη ισχύ
Η στρατηγική του Πεκίνου δεν περιορίζεται μόνο στην ποσοτική υπεροχή. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Defense News, η Κίνα στοχεύει σε πλήρη ψηφιοποίηση των πολεμικών αεροσκαφών, ενοποίηση με UAV σμήνη, και χρήση τεχνητής νοημοσύνης στον έλεγχο πτήσεων και τακτικών αποφυγής-εμπλοκής.
Η ανάπτυξη του J-36 αποτελεί το πρώτο βήμα προς αυτόν τον στόχο. Πρόκειται για μαχητικό που θα λειτουργεί πιθανώς ως ηγετικό αεροσκάφος σε «πακέτο σμήνους» όπου συνοδεύεται από αυτόνομα drones. Το πρόγραμμα παραμένει απόρρητο, αλλά δημοσιεύματα του Reuters επιβεβαιώνουν ότι έχουν ξεκινήσει δοκιμές από το 2024.
🇨🇳 Chinese media say:
By 2030, China will operate:▪️ 1,000+ J-20 fifth-gen stealth fighters
▪️ 200–300 J-35/35A naval stealth jets
▪️ 500+ J-16/J-16D multirole & EW aircraft
▪️ ~300 J-10C modernized fighters
▪️ Limited numbers of J-36 & J-50 6th-gen prototypesThe PLAAF is on… pic.twitter.com/GcmaUIV0Ap
— Defence Index (@Defence_Index) July 6, 2025
Παγκόσμια αντίδραση και προετοιμασία των ΗΠΑ – Ιαπωνίας
Η δραματική ενίσχυση της Κινεζικής Αεροπορίας έχει προκαλέσει έντονες ανησυχίες στην Ουάσιγκτον και το Τόκιο. Οι Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ, μέσω του Πενταγώνου, ήδη σχεδιάζουν την ενίσχυση του στόλου μαχητικών F-35 αλλά και την επιτάχυνση του προγράμματος NGAD (Next Generation Air Dominance), που αποτελεί την απάντηση της Δύσης στα μαχητικά 6ης γενιάς της Κίνας.
Η Ιαπωνία, από την πλευρά της, αναβαθμίζει ραγδαία τη δύναμη των F-15 και F-35 της, και συμμετέχει ενεργά στο πρόγραμμα ανάπτυξης μαχητικού 6ης γενιάς FX, σε συνεργασία με το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία.
📌 Το Ιαπωνικό Υπουργείο Άμυνας έχει επιβεβαιώσει τη συμμετοχή σε κοινή ανάπτυξη με στρατηγικό στόχο την «εναέρια ισορροπία δυνάμεων» στην Ασία.
Στρατηγική ανάσχεσης στη Νότια Σινική Θάλασσα
Η μαζική ενίσχυση της PLAAF σχετίζεται άμεσα με την στρατηγική της Κίνας στη Νότια Σινική Θάλασσα και την Ταϊβάν. Η στρατιωτική παρουσία σε περιοχές με έντονες γεωπολιτικές εντάσεις ενισχύεται πλέον από την ισχυρή αεροπορία, γεγονός που καθιστά την Κίνα ικανή να επιβάλει ζώνες απαγόρευσης πτήσεων (A2/AD) με ασύμμετρη ισχύ.
Σύμφωνα με αναλυτές του Bloomberg, η ισχυροποίηση αυτή δεν αποτελεί απλώς αμυντικό σχεδιασμό, αλλά ενεργή προσπάθεια για στρατιωτική υπεροχή σε περιφερειακό επίπεδο, με επιρροή που επεκτείνεται από την Ανατολική Κίνα μέχρι τον Ινδικό Ωκεανό.
Ανάλυση: Προς έναν νέο παγκόσμιο εναέριο ανταγωνισμό;
Η εναέρια υπεροχή ήταν επί δεκαετίες χαρακτηριστικό σχεδόν αποκλειστικά των ΗΠΑ. Το γεγονός ότι η Κίνα πλησιάζει τα επίπεδα της πολεμικής της μηχανής αλλά με νέας τεχνολογίας αεροσκάφη, προκαλεί ανησυχία. Ορισμένοι αναλυτές σημειώνουν ότι σε επίπεδο αριθμών, ποιότητας και τεχνητής νοημοσύνης, η Κίνα δεν υπολείπεται πλέον σε κρίσιμες κατηγορίες.
Το Center for Strategic and International Studies (CSIS) προειδοποιεί για αλλαγή της παγκόσμιας εναέριας ισορροπίας μέσα στην επόμενη πενταετία, με βασικό άξονα την ταχύτητα με την οποία το Πεκίνο ενσωματώνει τεχνολογικές καινοτομίες.
Η Κινεζική Αεροπορία δεν είναι πλέον ένας περιφερειακός παίκτης. Με τους αριθμούς, τη στρατηγική και τη βούληση για παγκόσμια επιρροή, το Πεκίνο μετατρέπεται στη 2η παγκόσμια αεροπορική υπερδύναμη, φέρνοντας πιο κοντά από ποτέ το σενάριο ενός νέου αεροπορικού Ψυχρού Πολέμου. Οι επόμενοι πέντε με δέκα μήνες θα είναι καθοριστικοί για την αντίδραση της Δύσης και την παγκόσμια ασφάλεια.