Όταν η Mirzana Coralic ρώτησε στο δημοτικό σχολείο της γειτονιάς της στο Σεράγεβο αν θα μπορούσαν να εγγράψουν τον εγγράψουν τον κωφό γιο της, η δασκάλα Sanela Ljumanovic δέχτηκε αμέσως, χωρίς δεύτερη σκέψη.
Στη συνέχεια ήρθε ο Σεπτέμβρης και ο 6χρονος Zejd βρέθηκε να κάθεται σε ένα από τα θρανία της αίθουσας διδασκαλίας, σιωπηλός, τα μάτια του ορθάνοιχτα, αλλά χωρίς καμία δυνατότητα επικοινωνίας. Εκείνη την εποχή, κανείς στο σχολείο, ούτε καν ο Zejd, δε γνώριζε τη νοηματική γλώσσα. «Πρέπει να κάνουμε κάτι για αυτό», σκέφτηκε η δασκάλα του.
Προσπάθησε να αναπτύξει τα δικά της «κόλπα» και χειρονομίες προκειμένου να επικοινωνήσει με τον Zejd, αλλά ένας από τους γονείς των συμμαθητών του μικρού είχε μια άλλη ιδέα. Πρότεινε σε ολόκληρη να μάθει τη νοηματική γλώσσα μαζί του.
Τρεις μήνες αργότερα, τα «πρωτάκια» της τάξης 1-2 στο δημοτικό σχολείο Osman Nakas του Σαράγεβο είχαν μάθει τις βασικές χειρονομίες της νοηματικής γλώσσας για να μπορούν να επικοινωνούν με τον συμμαθητή τους.
Το 2003, η Βοσνία θέσπισε νόμο που επιτρέπει στα παιδιά με ειδικές ανάγκες να ενταχθούν πλήρως στην κοινωνία, συμπεριλαμβανομένων των σχολείων. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες δικαιούνται να έχουν επαγγελματίες βοηθούς μαζί τους στην τάξη, μεταφράζοντας ή βοηθώντας με άλλους τρόπους τη συμμετοχή των μαθητών στην καθημερινότητα του σχολείου. Αλλά στην πράξη, η εξαθλιωμένη οικονομικά Βοσνία διαθέτει μετά βίας αρκετά χρήματα για την ομαλή λειτουργία των σχολείων, με αποτέλεσμα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να αφήνονται στη φροντίδα, τη φαντασία των γονιών τους και την καλή θέληση του προσωπικού του σχολείου.
Ο Zejd ήταν τυχερός και οι δάσκαλοι του λένε ότι η προσπάθεια όλων των συμμαθητών του έχει δώσει ώθηση στην αυτοεκτίμηση του.
«Ανυπομονεί να πάει στο σχολείο», δηλώνει η μητέρα του, η οποία προσπάθησε να μάθει τη νοηματική γλώσσα μαζί του πριν αρχίσει το σχολείο, όμως τότε δεν είχε δείξει κανένα απολύτως ενδιαφέρον. «Τώρα είναι ευτυχισμένος κι έχει κίνητρα».
Από την πλευρά τους, οι συμμαθητές του έχουν αγκαλιάσει την πρόκληση να μάθουν μια νέα γλώσσα, σε τέτοιο βαθμό που τα παιδιά με τη σειρά τους διδάσκουν τη γλώσσα στους γονείς τους στο σπίτι.