Ο Ερντογάν μετά το πραξικόπημα αποψίλωσε την πολεμική αεροπορία της χώρας του, προχώντας σε απόλυσση 380 πιλότοων, πολλοί εκ των οποίων ήταν από τους πιο έμπειρους. Μεταξύ των απολυμένων υπαλλήλων υπάρχουν και πιλότοι που είναι άπειροι ενώ έχουν απολυθεί και εκπαιδευτές.
Δεν μπορούν να βρουν νέους πιλότους γιατί απολύθηκαν και οι εκαιδευτές!
Οι ένοπλες δυνάμεις προσπαθούν βέβαια να βρουν νέους πιλότους, σκοντάφτουν όμως σε δυσκολίες διότι μετά τις «εκκαθαρίσεις» δεν υπάρχουν πλέον αρκετοί έμπειροι εκπαιδευτές. Γι αυτό και το υπουργείο Άμυνας τους αναζήτησε στο εξωτερικό. Το Πακιστάν δήλωσε διατεθειμένο να στείλει εκπαιδευτές για τα F-16, αλλά το σχέδιο σκόνταψε αυτή τη φορά στις αντιρρήσεις των ΗΠΑ, αφού σύμφωνα με το συμβόλαιο αγοράς τους από την General Dynamics απαιτείται η σχετική άδεια της αμερικανικής κυβέρνησης.
Η Τουρκία απέρριψε την προσφορά της Ουάσινγκτον να εκπαιδευτούν Τούρκοι πιλότοι στις ΗΠΑ. Ως δικαιολογία δήλωσα ότι πρέπει να εξοικειώνονται με την τοπογραφία της Τουρκίας. Ο πραγματικός λόγος είναι όμως ότι οι εκπαιδευόμενοι πιλότοι μπορεί να επηρεασθούν πολιτικά, δεδομένου ότι εχθρός του Ερντογάν, Γκιουλέν, ζει εξόριστος στην Πενσιλβάνια, σημειώνει η Handelsblatt.
Ο Γκιουλέν και η επιρροή του στην τουρκική πολεμική αεροπορία
Ο Φετουλάχ Γκιουλέν φέρεται ότι είχε μεγάλη επιρροή στην τουρκική πολεμική αεροπορία. Ο αρχηγός της Ακιν Εζτούρκ δικάζεται στη μαζική δίκη 486 στρατιωτικών που φέραται ότι υποκίνησαν το πραξικόπημα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται και αρκετοί πιλότοι, οι οποίοι κατηγορούνται ότι ξεκίνησαν από την αεροπορική βάση Ακιντσί για να βομβαρδίσουν με F-16 το προεδρικό μέγαρο στην Άγκυρα.
Κατά τον Γενικό Εισαγγελέα της Αγκυρας, το κίνημα Γκιουλέν προσπαθούσε εδώ και χρόνια να ελέγξει την τουρκική πολεμική αεροπορία. Οι γιατροί του στρατιωτικού νοσοκομείου Γκιούλχανε διαπίστωναν προβλήματα υγείας σε υποψήφιους πιλότους, όρασης ή καρδιακά, αποκλείοντάς τους και ενέκριναν άλλους του δικτύου Γκιουλέν. Τώρα οι πρώτοι θα ξεναεξεταστούν για να αντικαταστήσουν μερικούς από τους απολυθέντες, όπως γράφει η «Yeni Safak».
Προσπαθούν να “επιστρατεύσουν” πιλότους από την πολιτική αεροπορία
Από την άλλη, η τουρκική κυβέρνηση προσπαθεί να προσελκύσει πιλότους της πολιτικής αεροπορίας να ενταχθούν στη πολεμική. Σημειώνεται ότι μόνο στην Turkish Airlines εργάζονται 800 πρώην πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας. Μόνο 50 όμως έκαναν την σχετική αίτηση. Η αμοιβή τους στην πολεμική αεροπορία είναι 3000 δολάρια, ενώ στην πολιτική πολύ περισσότερα.
Η κυβέρνηση της Τουρκία αναγκάστηκε να παρατείνει νομοθετικά την υποχρεωτική παραμονή των πιλότων της πολεμικής αεροπορίας από 10 σε 18 χρόνια. Το θέμα είναι όμως ότι η ισχύς του νόμου αυτού είναι αναδρομική με αποτέλεσμα οι πιλότοι της πολιτικής αεροπορίας πρέπει να την υπολογίζουν με την επιστροφή τους στην πολεμική.
Με πληροφορίες από Handelsblatt και ΑΠΕ – ΜΠΕ, onalert.gr