Παγώνει προς το παρόν η αναβάθμιση των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας καθώς όλα δείχνουν ότι προτεραιότητα δίνεται στην αναβάθμιση του στόλου των Mirage-2000.
Η Πολεμική Αεροπορία είχε ήδη αποφανθεί ήδη από το 2010 ότι υφίσταται επιχειρησιακή απαίτηση αναβάθμισης των 20 Mirage σε M-2000-5 μέχρι το 2015. Κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας.
Οι ανάγκες ωστόσο αντιμετώπισης της απειλής είναι αυξημένες, ειδικά με την Τουρκική συμπεριφορά το τελευταίο διάστημα.
Γι αυτό και όπως όλα δείχνουν, παρά το γεγονός ότι η αναβάθμιση των F-16 είναι αναγκαία, η Πολεμική Αεροπορία εκτιμά ότι με την αναβάθμιση των M-2000 θα διατηρηθεί το αξιόμαχο για την αντιμετώπιση της απειλής που προέρχεται κυρίως από τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη της τουρκικής αεροπορίας.
Ήδη το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (ΑΑΣ) έχει συνεδριάσει και εγκρίνει το «πακέτο» που αφορά στον εκσυγχρονισμό του στόλου των Mirage, με το σχετικό έγγραφο να παίρνει τον δρόμο του για την πολιτική ηγεσία που θα αναλάβει τη διαδικασία της υλοποίησης.
Ωστόσο το θέμα είχε παγώσει λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας.
Πολλοί θεωρούν πρόκληση να δαπανηθεί σχεδόν ένα δισ. ευρώ για την αναβάθμιση 20 αεροσκαφών.
Πολλώ μάλλον δε, να αποφασιστεί η δαπάνη αναβάθμισης 150 αεροσκαφών F-16, όπως πρότεινε η αμερικανική εταιρία Lockheed Martin, σε παρουσίαση που έκανε την περασμένη εβδομάδα στους δημοσιογράφους.
Δεδομένων των μεγάλων προβλημάτων και καθυστερήσεων που έχουν παρατηρηθεί στο πρόγραμμα του F-35 και του κόστους που συνεπάγεται ένα νέο μαχητικό με την τεχνολογία που ενσωματώνει το συγκεκριμένο, τη στιγμή που χώρες μειώνουν τον αριθμό των μαχητικών που επιθυμούσαν να προμηθευτούν, η Lockheed Martin τροποποίησε τη στρατηγική της και προτείνει την αναβάθμιση του F-16 θεωρώντας φυσικό επακόλουθο τη διατήρηση σε υπηρεσία των F-16 για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Η αμερικανική εταιρία “έριξε στο τραπέζι” και άλλη μια διάσταση, αυτή της βιομηχανικής συνεργασίας στην υλοποίηση του προγράμματος, φροντίζοντας να υπενθυμίσουν τη στήριξη που προσφέρουν στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και σειρά άλλων εταιριών με τα προγράμματα του μεταφορικού C-130J Super Hercules και πιο πρόσφατα με την απόφαση εκσυγχρονισμού των P-3B Orion για τα οποία μάλιστα ανέφεραν ότι η κατάληξη των διαπραγματεύσεων με την ελληνική πλευρά «θα μπορούσε να είναι θέμα ημερών, ούτε καν εβδομάδων».Το μήνυμα ήταν πως το «πρόγραμμα εκσυγχρονισμού θα δώσει το απαραίτητο έργο στην ελληνική αμυντική βιομηχανία για να μπορέσει να σταθεί στα πόδια της μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση».
Είναι λογικό όλα αυτά να εξεταστούν, αλλά προς το παρόν δεν διαφαίνεται κάποια εξέλιξη πάνω στο θέμα.