Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΗΛΙΑΔΗ
Τέλος καλό όλα καλά για τους πιλότους του ελικοπτέρου Απάτσι που κατέπεσε χθες το πρωί στην Χαλκιδική.
Τώρα βέβαια ανοίγει και ο κύκλος των ερευνών που θα προσπαθήσει να ρίξει φως στα αίτια του ατυχήματος, κυρίως για να προλάβει το επόμενο ατύχημα.
Οι πρώτες εκτιμήσεις από το βίντεο που βγήκε στη δημοσιότητα και δείχνει το πώς έγινε η πτώση του ελικοπτέρου, αναφέρουν ότι πέραν από τους πεζοναύτες και καταδρομείς που βρέθηκαν σε ένα μόλις λεπτό στο σημείο που έπεσε το ελικόπτερο και βοήθησαν τον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη να απεγκλωβιστούν, υπήρξαν και άλλοι παράγοντες που τους έσωσαν τη ζωή.
Ο κυριότερος είναι οι αυστηρές προδιαγραφές του ελικοπτέρου, το οποίο είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να προστατέυει τους χειριστές του.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις πιλότων οι αυστηρές στρατιωτικές προδιαγραφές αντοχής του Apache (crash resistance specifications), έσωσαν τους χειριστές.
ΔΕΙΤΕ: Πτώση Απάτσι: Βίντεο – Δείτε πως πέφτει στο νερό
Σε όλα τα ατυχήματα όπως και στην ανώδυνη κατάληξη ενός συμβάντος, τίποτα δεν είναι τυχαίο. Ο συγκεκριμένος τύπος Ε/Π, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που όριζε ο στρατός των Ην. Πολιτειών την περόδο ανάπτυξης του Apache την δεκαετία του 1980, προέβλεπε να αντέχει κατακόρυφη πρόσκρουση 1500 ft/ min. Το ανάλογο συγκεκριμένο εγχειρίδιο MIL-STD-1290A (Light Fixed and Rotary-Wing Aircraft Crash Resistance) προέβλεπε συγκεκριμένες αντοχές σε περίπτωση ανατροπής (rollover impacts) έως και 4G προς οποιαδήποτε κατεύθυνση πρόσκρουσης.
Ακόμη παραπέρα, προέβλεπε για την διάσωση του πληρώματος την ελάχιστη παραμόρφωση του εσωτερικού της καμπίνας για προστασία του πληρώματος, (μικρότερη από 15 τοις εκατό), έτσι ώστε μετά από μία πρόσκρουση το πλήρωμα να είναι σε θέση να απομακρυνθεί από το ελικόπτερο χωρλις σοβαρό τραυματισμό, ακόμη και εάν μετά την πρόσκρουση αυτό ανατραπεί 180 μοίρες (όπως στο συμβάν του Ελληνικού Apache).
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα παράθυρα στο cockpit, οι διακόπτες, καθώς και ο εσωτερικός χώρος της καμπίνας, είναι έτσι διαμορφωμένος ώστε να προστατεύει τα ζωτικά σημεία των χειριστών του ελικοπτέρου π.χ τα πάνελ του cockpit είναι διαμορφωμένα να διαλύονται σε δύναμη μεγαλύτερη των 800 λιμπρών, ώστε να μην αποτελέσουν επιπλέον κίνδυνο για τα άτομα στο εσωτερικό μέρος.
Η ποιότητα των προδιαγραφών λοιπόν και η τήρηση των κατασκευαστικών ορίων σε συνδυασμό με την έγκαιρη και πρέπουσα βοήθεια από το προσωπικό των Ε.Δ, έσωσε κυριολεκτικά την ζωή των χειριστών μετά την πρόσκρουση και την ανατροπή του ελικοπτέρου.