Οι τριάντα οχτώ πρεμιέρες που καταγράφουμε στo Θέατρο αποδεικνύουν ότι ο Μάιος είναι ένας καυτός θεατρικά μήνας.
Ανάμεσά τους οκτώ παραστάσεις κίνησαν το ενδιαφέρον μας.
1 «Elephant song»
Το «Amors» σε συν-σκηνοθεσία των Αργύρη Πανταζάρα, Στεφανίας Γουλιώτη και RootlessRoot, και η σκηνική σύνθεση «Μητρόπολη: χορός και άγγελος από το πανάρχαιο δράμα», που παρουσίασε με την ομάδα του Momentum, έδειξαν πως, εκτός από ηθοποιός με τόλμη, ο Αργύρης Πανταζάρας είναι και σκηνοθέτης με ασίγαστη ανησυχία. Τώρα, στη νέα του δουλειά, που βασίζεται στο ομώνυμο έργο του Καναδού Νικολά Μπιγιόν, χρησιμοποιώντας έντονα τη σωματική γλώσσα, μας κάνει κοινωνούς σε μια υπόθεση μυστηριώδους εξαφάνισης. Ο Πανταζάρας πρωταγωνιστεί μαζί με τον Μάξιμο Μουμούρη και την αδελφή του Ίριδα Πανταζάρα. (Θέατρο Οδού Κυκλάδων, από 4/5)
2 «Σκηνές από ένα γάμο»
Η αρχική ανακοίνωση της παράστασης που σκηνοθετεί ο Νίκος Διαμαντής ήθελε την Ιωάννα Μακρή και τον Κώστα Καζανά να πρωταγωνιστούν στη συνταρακτική αποδόμηση της φόρμας του ευτυχισμένου γάμου από τον μέγα κινηματογραφιστή Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Πρόσφατα έγινε αντικατάσταση και ο Πέρης Μιχαηλίδης είναι ο ηθοποιός που θα ερμηνεύσει το ρόλο του Γιόχαν, ο οποίος ζει με τη γυναίκα του Μαριάν ένα ιδιωτικό δράμα. Ενώ προς τα έξω εμφανίζονται σαν ευτυχισμένο ζευγάρι, στην ουσία είναι το αντίθετο και το μόνο που χρειάζεται είναι η αφορμή για να φτάσει στην οριστική διάλυση. (Σημείο, από 4/5)
3 «Ψίθυροι»
Η Μαρίνα Ψάλτη, η Μαρίνα Ασλάνογλου και η Αλεξάνδρα Παντελάκη συναντιούνται με ακόμη τρεις ηθοποιούς και το φωνητικό σύνολο chόrεs σε μια παράσταση που χρησιμοποιεί ως βάση το θεατρικό κείμενο της Λίλιαν Χέλμαν. Στο δράμα του 1934, μια μαθήτρια κατηγορεί τις δύο καθηγήτριές της ότι διατηρούν ερωτικό δεσμό. Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Κοέν το εμπλουτίζει σημαντικά με καταγραφές του πραγματικού γεγονότος που ενέπνευσε την Χέλμαν και μετατοπίζει χρονικά το έργο στο 1810, με φόντο τη Σκωτία και τα πρακτικά μιας αληθινής δίκης με αστυνομικές αναφορές και διηγήσεις μαρτύρων. (Αθηνών, από 3/5)
4 «Αντιγόνη»
Η Έβελυν Ασουάντ και η Έλλη Ιγγλίζ είναι δύο χαρισματικές ηθοποιοί τις οποίες έχουμε ξεχωρίσει στις παραστάσεις του Σάββα Στρούμπου όχι μόνο επειδή υπηρετούν με απόλυτη συνέπεια το εκάστοτε σκηνοθετικό όραμα αλλά και επειδή οι ερμηνείες τους μαρτυρούν πάθος, ταλέντο, περιέργεια και φρεσκάδα. Η παράσταση στην οποία παίζουν μαζί με τους Κωνσταντίνο Γώγουλο, Ανδρομάχη Φουντουλίδου, Γιάννη Γιαραμαζίδη, Ρόζυ Μονάκη και Στέλιο Θεοδώρου-Γκλίναβο είναι αποτέλεσμα πολύμηνου εργαστηρίου πάνω στην αρχαία τραγωδία (για τις ανάγκες της ερευνητικής διαδικασίας ο Δημήτρης Δημητριάδης έκανε νέα μετάφραση). (Άττις-Νέος Χώρος, από 8/5)
5 «Ο κύκλος του έρωτα»
Ως «ένα ερωτικό παιχνίδι με δέκα δυνατούς “ παίκτες” του ελληνικού θεάτρου» μάς συστήνει ο Θωμάς Μοσχόπουλος το νέο του σκηνοθετικό πρότζεκτ και είναι γεγονός πως δεν θα επιχειρούσε ν’ ανεβάσει το έργο του Αυστριακού συγγραφέα Άρθουρ Σνίτσλερ (γνωστότερο με τον τίτλο «Το γαϊτανάκι») αν δεν έβρισκε το ιδανικό καστ, δηλαδή τους Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, Αυγουστίνο Κούμουλο, Άννα Μάσχα, Κίττυ Παϊταζόγλου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Σίσσυ Τουμάση, Κώστα Φιλίππογλου, Νικόλα Παπαγιάννη, Γαλήνη Χατζηπασχάλη και Αλέξανδρο Χρυσανθόπουλο. Το σεξ και οι σχέσεις γίνονται το ιδανικό τερέν για να ξεσκεπαστεί το μεγαλείο της υποκρισίας και του καταναγκασμού που επιβάλλουν οι κοινωνικές συμβάσεις (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, σε avant premiere για τους αναγνώστες του www.athinorama.gr, στις 3/5).
6 «Γέρμα»
Όλη η απελπισία που νιώθει η Γέρμα, η οποία δεν έχει γνωρίσει τη χαρά της μητρότητας και γίνεται αντικείμενο κουτσομπολιού στην κοινωνία της επαρχιακής ισπανικής πόλης του 1934, καθρεφτίζεται μοναδικά στο βλέμμα της ηρωίδας του Λόρκα. Η Πηνελόπη Μαρκοπούλου αναμετριέται με τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Θανάσης Σαράντος και που μας διακτινίζει από την ισπανική ύπαιθρο σ’ ένα ακριτικό ελληνικό χωριό το 2019 για να παρακολουθήσουμε το επώδυνο ταξίδι αυτογνωσίας της Γέρμα. Μαζί της παίζουν οι: Βίλμα Τσακίρη, Τάσος Σωτηράκης, Θανάσης Σαράντος, Βασιλίνα Κατερινή (Θησείον, από 4/5).
7 «Η απαγωγή της Τασούλας: μια ποιητική μυθιστορία»
Με πηγή έμπνευσης ένα πραγματικό γεγονός που έλαβε χώρα το 1950 στην Κρήτη, όπως αυτό αποτυπώνεται στο ομώνυμο βιβλίο του δημοσιογράφου Τάσου Κοντογιαννίδη, ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και ηθοποιός Κωνσταντίνος Μάρκελλος δημιούργησε ένα σύγχρονο έμμετρο έργο στα πρότυπα των τραγωδιών και των μυθιστοριών της Κρητικής Αναγέννησης. Πρωταγωνιστές ο Κώστας Κεφαλογιάννης και η Τασούλα Πετρακογιώργη, γόνοι αντίπαλων πολιτικών δυνάμεων (του Λαϊκού Κόμματος και των Φιλελευθέρων), ο έρωτας των οποίων συντάραξε την Κρήτη του 1950. Παίζουν οι Δημήτρης Καπετανάκος, Ελένη Στεργίου, Ελένη Βλάχου, Νικολής Αβραμάκης, ενώ τη μουσική υπογράφει ο Νίκος Ξυδάκης. (Σταθμός, από 8/5)
8 «Επικίνδυνες μαγειρικές»
Η Νανά παίζει με δύο εραστές, οι οποίοι τη σαγηνεύουν με τις μαγειρικές τους. Μέσα από τα χαριτωμένα, σαρκαστικά επεισόδια με την κομψή, δουλεμένη και υπαινικτική γλώσσα του Ανδρέα Στάικου, αναδίδονται οι όψεις του πόθου, το παιχνίδι αρσενικού-θηλυκού και η ερωτική διάσταση της γαστρονομίας. Συνταγές και γεύσεις ζωντανεύουν, παρασύρουν στην απόλαυση και παίζουν κομβικό ρόλο σ’ αυτήν την λαχταριστή ιστορία με πρωταγωνιστές τους Κωνσταντίνο Τζούμα, Ζαχαρία Ρόχα, Μαργαρίτα Πανουσοπούλου, και Άρη Παπαδημητρίου και σκηνοθέτιδα την Κερασία Σαμαρά, αναφέρει το Αθηνόραμα. (Αλκμήνη, από 10/5)