Ολοκληρώθηκε η κατάθεση του σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, που ανέλαβε την επόμενη βάρδια από την αυτήν κατά την οποία σημειώθηκε το δυστύχημα στα Τέμπη και στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Ο έμπειρος συνάδελφος του προφυλακισμένου 59χρονου, ο οποίος έσπευσε στο σταθμαρχείο Λάρισας μετά το δυστύχημα, έμεινε για περίπου 2,5 ώρες στο γραφείο της ανακρίτριας προκειμένου να καταθέσει από τη μεριά του όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται για να σχηματιστεί πλήρης εικόνα για το τι συνέβη το βράδυ της τραγωδίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Πρώτου Θέματος, μεταξύ άλλων, προσκόμισε το έγγραφο με το αρχικό πρόγραμμα υπηρεσιών των σταθμαρχών που είχαν ορισθεί για τον μήνα Φεβρουάριο.
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα φέρεται να αναγράφονται συνολικά τρεις βάρδιες για το βράδυ της Τρίτης, οι οποίες ήταν 9ωρες: Πρωϊνή: 6.00 – 15.00, απογευματινή: 14.00 – 23.00, βραδινή: 22.00 – 7.00.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι δύο πρώτες βάρδιες προβλέπουν δύο μόνιμους σταθμάρχες, ενώ στην τρίτη και τελευταία προβλέπεται ένας.
Το έγγραφο που παρουσιάζεται, έχει χαρακτηριστεί ως «εξαιρετικά επείγον», έχει ημερομηνία 18 Αυγούστου 2022 και το έχει αποστείλει ο παραιτηθείς διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ στη Hellenic Train.
Στο έγγραφο αυτό, ο ΟΣΕ ζητάει από την εταιρεία να τεθεί σε εφαρμογή το σύγχρονο σύστημα ραδιοεπικοινωνίας που καλύπτει όλη τη διαδρομή από την Πάτρα στην Αθήνα, από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και από εκεί μέχρι τον Προμαχώνα.
Αυτό που ερευνάται είναι μια καταγγελία που αναφέρει ότι ο απογευματινός σταθμάρχης έφυγε μισή ώρα νωρίτερα από τη λήξη της βάρδιας, με αποτέλεσμα ο 59χρονος να είναι μόνος του λίγη ώρα πριν και τη στιγμή του μοιραίου δυστυχήματος.
Η ανακρίτρια που χειρίζεται τη σοβαρή υπόθεση, έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον και υπέβαλε πολλές ερωτήσεις σχετικά με τον ηλεκτρονικό πίνακα που έχουν μπροστά τους οι σταθμάρχες και, μεταξύ άλλων, δείχνουν πού βρίσκεται κάθε τρένο, με τις λειτουργίες και τις ενδείξεις του, και τον σταθμάρχη να εξηγεί με κάθε λεπτομέρεια όλα όσα θα έπρεπε να γνωρίζει.
Σημειώνεται ότι τα επόμενα 24ωρα ανοίγει η βεντάλια των καταθέσεων για να οριστικοποιηθεί η αλληλουχία των γεγονότων και να ανοίξει ο δρόμος για την έκδοση νέων ενταλμάτων σύλληψης, αν και εφόσον προκύψουν ατομικές ευθύνες.
Τα τελευταία χρόνια η ρύθμιση κυκλοφορίας γίνεται τοπικά, δηλαδή από σταθμάρχες και κλειδούχους που βρίσκονται στις μεγάλες πόλεις από τις οποίες διέρχεται το σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι σταθμάρχες ρυθμίζουν την κυκλοφορία στις διακλαδώσεις και αποφασίζουν ποιο τμήμα της διπλής γραμμής θα μονοδρομηθεί, στην περιοχή ευθύνης τους, μέχρι να φτάσει ο συρμός στον επόμενο σταθμάρχη.
Σύμφωνα με παράγοντες του σιδηροδρόμου αν λειτουργούσαν τα συστήματα φωτοσήμανσης και ο μηχανοδηγός είχε ένδειξη από τα φανάρια ότι κάτι έρχεται, θα σταματούσαν σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου και η τραγωδία θα είχε αποτραπεί.
Για κακούργημα κατηγορείται ο σταθμάρχης
Υπενθυμίζεται πως την προσωπική ευθύνη για το ολέθριο σφάλμα του, τους λανθασμένους χειρισμούς που έκανε το βράδυ της Τρίτης, οι οποίοι οδήγησαν στην φρικτή τραγωδία με τους 57 νεκρούς ανέλαβε ενώπιον του εισαγγελέα ο σταθμάρχης Λάρισας. Έστω και «στα πλαίσια που του αναλογεί» όπως ανέφερε σε τηλεοπτικές δηλώσεις του ο συνήγορος του κατηγορούμενου, ο 60χρονος σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς παραδέχεται την κρίσιμη συμβολή του στην πολύνεκρη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.
Ο σταθμάρχης κλήθηκε να παρουσιαστεί στον αρμόδιο εισαγγελέα Λάρισας, όπου και απαγγέλθηκε εις βάρος του σειρά κατηγοριών, για σοβαρά αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα. Μετά από την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του σταθμάρχη, αναμένεται η παραπομπή της υπόθεσης στην Ολομέλεια του Εφετείου Λάρισας και η ανάθεσή της σε εφέτη ειδικό ανακριτή. Ο δε σταθμάρχης τελεί υπό προσωρινή κράτηση.
Σημειώνεται ότι η αρχική αντίδραση του σταθμάρχη ήταν η άρνηση, καθώς αποπειράθηκε να αποσείσει την ευθύνη από τον εαυτό του. Υποστήριξε ότι το δυστύχημα ήταν απόρροια λάθους του συστήματος διαχείρισης της κυκλοφορίας των τρένων. Ο σταθμάρχης είπε, μάλιστα, ότι συνειδητοποίησε τι είχε κάνει ο ίδιος όταν πληροφορήθηκε ότι υπήρξε σύγκρουση αμαξοστοιχιών. Σε δεύτερη φάση, ενώ αποκαλύφθηκαν και δημοσιοποιήθηκαν οι εντολές που έδωσε, ο σταθμάρχης ομολόγησε το μοιραίο λάθος του, το οποίο απέδωσε στην «κακιά ώρα». Επί της ουσίας, ο Βασίλης Σαμαράς παραδέχτηκε ότι τροχιοδρόμησε την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος γραμμή.