Το μεσημέρι της Παρασκευής (3.3.2023) θα ολοκληρωθούν οι έρευνες στο επιβατηγό τρένο που συγκρούστηκε με το εμπορευματικό το βράδυ της Τρίτης στα Τέμπη, στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία που έχει σημειωθεί ποτέ στην Ελλάδα, καθώς έχουν φύγει από τη ζωή 57 άνθρωποι ενώ στους 56 ανέρχονται οι αγνοούμενοι.
Μπορεί οι έρευνες επί τόπου στο τρένο να ολοκληρωθούν αλλά θα συνεχιστούν σε άλλους τομείς για να αποσαφηνιστούν τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη. Άλλωστε, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η απολογία του σταθμάρχη της Λάρισας, που συνελήφθη και αντιμετωπίζει βαρύτατες κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αμέλεια και άλλες κακουργηματικού χαρακτήρα.
Ο 60χρονος σταθμάρχης θα απολογηθεί το Σάββατο και, σύμφωνα με τον δικηγόρο του, έχει αποδεχθεί το μέγεθος της ευθύνης που του αναλογεί. «Ανέλαβε την ευθύνη μέσα στα πλαίσια που του αναλογεί, αυτό το οποίο μετράει είναι “να ψάξουμε ότι το δέντρο αλλά το δάσος”» σημείωσε ο συνήγορος υπεράσπισής του.
Την ίδια ώρα, ο κόσμος περιμένει να δοθούν απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που έχουν προκύψει μετά το πολύνεκρο δυστύχημα, αφού οι αποκαλύψεις διαδέχονται η μία την άλλη για το μοιραίο ταξίδι του Intercity 62 και των λαθών που έγιναν ώστε να φτάσει στα Τέμπη και να συγκρουστεί με το εμπορευματικό τρένο.
Τα ερωτήματα και τα στοιχεία της τραγωδίας
Ένα από τα ερωτήματα είναι πώς προκλήθηκε η σφοδρή έκρηξη, η οποία ανέβασε τη θερμοκρασία στους 1.300 βαθμούς Κελσίου στα πρώτα βαγόνια από τη φωτιά που ξέσπασε. Υπάρχουν προβληματισμοί για τις δύο άθικτες φιάλες υγραερίου που εντοπίστηκαν στο σημείο, καθώς αυτές θα πρέπει να μετακινούνται με τρένα υπό προϋποθέσεις.
Παράλληλα, υπάρχουν πολλά ερωτήματα για την τηλεματική και τις εργασίες που θα έπρεπε να έχουν γίνει αλλά και για τα συστήματα που θα έπρεπε να έχουν εγκατασταθεί σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε να γνωρίζουν οι υπεύθυνοι πού βρίσκονται τα τρένα ανά πάσα στιγμή.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο LIVE NEWS με τον Νίκο Ευαγγελάτο ο Βασίλης Λαμπρόπουλος, είχε υπογραφεί σύμβαση το 2014 για την αναβάθμιση όλου του δικτύου τηλεδιοίκησης, η οποία ωστόσο δεν έγινε ποτέ λόγω μιας σειράς προβλημάτων, όπως παραβιάσεις προθεσμιών και ότι οι εταιρείες που ανέλαβαν αυτό το έργο δεν είχαν την απαραίτητη τεχνογνωσία.
Ερωτήματα εγείρονται και από την αποκάλυψη που έκανε ο σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, και μεταδίδει η ΕΡΤ, ότι το σύστημα σηματοδότησης που υπάρχει και λειτουργεί στον σταθμό της Λάρισας, παρακολουθούσε επί 5,5 χιλιόμετρα το Intercity 62 να κινείται στην αντίθετη γραμμή!
«Ο σταθμός Λαρίσης έχει σύστημα σηματοδότησης το οποίο τελειώνει 5,5 χλμ. βόρεια της Λάρισας, είχε βγει το τρένο από αυτό το σύστημα, από αυτόν τον έλεγχο και λίγα χιλιόμετρα παρακάτω συνέβη το μοιραίο (…) Το γιατί ο σταθμάρχης δεν το είδε και δεν μπόρεσε να διορθώσει το λάθος –αν είναι λάθος, ό,τι πει η ανάκριση-, εκείνη τη στιγμή, αυτό θα του δουν στην ανακριτική διαδικασία. Πάντως, το τρένο είχε παρακολούθηση 5,5 ακόμη χιλιόμετρα μετά. Υπήρχαν οι κανονισμοί» ανέφερε ο κ. Τερεζάκης.
Παράλληλα, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star αποκαλύφθηκε πως ο σταθμάρχης της Λάρισας φέρεται να είχε ενημερωθεί για την κίνηση του εμπορευματικού τρένου 17 λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση από τον συνάδελφό του στους Νέους Πόρους.
Μάλιστα, η ενημέρωση έχει γίνει με εσωτερική επικοινωνία μεταξύ των δύο σταθμαρχών, η οποία έχει καταγραφεί. Συγκεκριμένα, ο σταθμάρχης που έχει συλληφθεί φέρεται να ενημερώθηκε στις 23:04, 17 λεπτά πριν τη σύγκρουση στα Τέμπη, ότι το εμπορικό τρένο φεύγει από τους Νέους Πόρους με κατεύθυνση προς Αθήνα.
Τι δηλώνουν τραυματίες και γιατροί
«Σηκώθηκα όρθιος και μου πετάχτηκαν αίματα στο κεφάλι. Φώναζαν βοήθεια τα κορίτσια που ήταν δίπλα μου, τσίριζαν. Δεν άνοιγε η πόρτα, είχε σφηνώσει. Έριξα κλωτσιά για να σπάσουμε το τζάμι, το χτύπησα τρεις φορές για να σπάσει. Μόλις γύρισα είδα έναν νεαρό που το έσπασε με πυροσβεστήρα», δήλωσε μεταξύ άλλων ο τραυματίας μέσα από το νοσοκομείο.
Πρόκειται για τον τραυματία, του οποίου ο δικηγόρος άσκησε την πρώτη αγωγή για υποστήριξη της κατηγορίας εις βάρος του σταθμάρχη αλλά και κατά παντός υπευθύνου. Αλλά δεν είναι ο μόνος, αφού και ένας τραυματίας από την Κατερίνη, που νοσηλεύεται σε νοσοκομείο, αναμένεται να καταθέσει την ίδια αγωγή.
Από τη μεριά του, ο διευθυντής ΜΕΘ Λάρισας, Απόστολος Κόμνος, αποτύπωσε με ωμό τρόπο το μέγεθος της τραγωδίας από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. «Μακάρι να είχαμε πολλούς ζωντανούς να μπορέσουμε να “παλέψουμε”, αλλά δυστυχώς από κάποια στιγμή και πέρα δεν ήρθε κάποιος ζωντανός», δήλωσε και συγκλόνισε στην ΕΡΤ.
Ψάχνουν αγνοούμενους – Εκκλήσεις σε κανάλια και social media
Όσοι άνθρωποι είχαν κάποιον αγαπημένο τους στο μοιραίο τρένο ψάχνουν και κάνουν εκκλήσεις με κάθε τρόπο για να τους βρουν. Ωστόσο, σε μια περίπτωση αγνοούμενου είχαμε τραγική εξέλιξη, καθώς ταυτοποιήθηκε η σορός της 23χρονης Ιφιγένειας.
«Έκλαψα, έκλαψα, δεν στερεύει το δάκρυ», λέει μιλώντας στο newsit.gr στενή συγγενής της κοπέλας από την Κατερίνη που είναι ένα ακόμα θύμα του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη. Ο τραγικός επίλογος γράφτηκε στην ιστορία ενός ζευγαριού από την Κατερίνη που επέβαιναν στην μοιραία αμαξοστοιχία με τελικό προορισμό την Θεσσαλονίκη.
Η 34χρονη Αθηνά και ο σύζυγός της ταξίδευαν μαζί έως ότου η μοίρα τους χώρισε. Η Αθηνά ήταν για περισσότερες από 40 ώρες αγνοούμενη ενώ ο σύζυγός της και πατέρας του 2χρονου παιδιού τους, Νίκος, νοσηλευόταν στο νοσοκομείο της Λάρισας.
Ο ίδιος ο αδερφός της, που την αναζητούσε εναγωνίως όλες αυτές τις μέρες, γνωστοποίησε τον θάνατο της 34χρονης με μια απλή αλλά -γροθιά στο στομάχι- ανάρτηση για την αδερφή του που έχασε.
Την ίδια ώρα, ο πατέρας της 24χρονης Καλλιόπης εξιστορεί στο newsit.gr τον Γολγοθά που περνάει ο ίδιος και η σύζυγός του, καθώς είδαν τυχαία την είδηση για τη σύγκρουση στα Τέμπη μέσω της τηλεόρασης και συνειδητοποίησαν ότι πρόκειται για το τρένο που ήταν μέσα η κόρη του μαζί με έναν φίλο της.
«Στη 01:00, όπως κοιτούσα τηλεόραση είδα τυχαία την είδηση για την σύγκρουση. Δεν ήξερα τι γινόταν ακριβώς, ξύπνησα την σύζυγό μου και όταν καταλάβαμε ότι ήταν το τρένο που ερχόταν το παιδί μας, ξεκίνησε ο Γολγοθάς», λέει στο newsit.gr o πατέρας της Καλλιόπης για να προσθέσει: «Τώρα έχουμε δώσει DNA και περιμένουμε. Αυτά τα 24ωρα απλά έχουμε δώσει στοιχεία, δεν έχουμε καμία άλλη ενημέρωση».
Δεν είναι οι μόνοι, δυστυχώς, που ψάχνουν αγαπημένους τους. Δύο αδέλφια έκλεισαν διαδικτυακά το τελευταίο εισιτήριο για το μοιραίο τρένο στον πατέρα τους, τον οποίο ψάχνουν από την ώρα της σύγκρουσης.
Από την στιγμή που επικοινώνησαν για τελευταία φορά μαζί του, δεν έχουν κανένα σημάδι ότι είναι στη ζωή, ενώ ένα από τα δύο κινητά του τηλέφωνα παραμένει σε λειτουργία.
«Του είχα κλείσει εγώ το τελευταίο εισιτήριο, το τελευταίο για να γυρίσει από την Αθήνα. Και δυστυχώς ήταν το τελευταίο απ’ ότι φαίνεται. Ήταν στο πρώτο βαγόνι. Μίλησα μαζί του τελευταία φορά στις 22.15 και του λέω ”μπαμπά έχει πολύ ησυχία που είσαι” και μου λέει ”είμαι στο τρένο γυρνάω. Σε καμιά ώρα θα είμαι εκεί θα τα πούμε από κοντά”. Και αυτό είναι το τελευταίο που ξέρω», δήλωσε στον ΑΝΤ1 η κόρη του 67χρονου Γιώργου Κυριακίδη.