ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ: Η αμεσότερη και πιο ενεργή εμπλοκή των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.) στην πολιτική προστασία, αλλά και η θεσμική διασφάλισή της βρίσκεται προ των πυλών, στην προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση να ενισχύσει τις δυνατότητες αντίδρασης σε περίπτωση καταστροφικών καιρικών φαινομένων, όπως η κακοκαιρία «Daniel».
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα τελευταία 24ωρα υπάρχουν συζητήσεις ανάμεσα στο Μέγαρο Μαξίμου και τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με σκοπό την εξεύρεση της καλύτερης φόρμουλας. Πρακτικά συζητείται ένα σχέδιο, βάσει του οποίου μεγάλο μέρος της πολιτικής προστασίας ουσιαστικά μεταφέρεται στην ευθύνη του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την άμεση ανταπόκριση του κρατικού μηχανισμού.
Η άμεση ανταπόκριση δεν αφορά, βέβαια, μόνο φαινόμενα όπως οι πλημμύρες, αλλά και πυρκαγιές και άλλες έκτακτες συνθήκες. Η μετάθεση ευθυνών πολιτικής προστασίας στις Ε.Δ., πάντως, καθιστά ορισμένους εντός και εκτός του στρατεύματος επιφυλακτικούς, καθώς αυτό σημαίνει ότι θα αφαιρεθούν δυνατότητες από το κυρίως έργο τους.
Σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης οι Ενοπλες Δυνάμεις θα μπορούν να επιχειρούν χωρίς να έχει προηγηθεί αίτημα από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης.
Επί του πρακτέου, οι Ε.Δ. θα μπορούν να πραγματοποιήσουν έρευνα και διάσωση αμέσως αφότου διαπιστωθεί ότι υφίσταται κίνδυνος είτε μέσω του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ), όπου εκ των πραγμάτων συμμετέχει στρατιωτικός, είτε σε τοπικό επίπεδο.
Εν ολίγοις, εφόσον διαπιστωθεί ότι υφίσταται πρόβλημα από την κακοκαιρία σε κάποιο μέρος της χώρας, τότε οι Ενοπλες Δυνάμεις θα μπορούν να επιχειρούν χωρίς νωρίτερα να αναμένουν αίτημα, που μέχρι τώρα ερχόταν από το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης. Θα μπορεί, δηλαδή, να απογειωθεί άμεσα ελικόπτερο, να διατεθούν άλλα οχήματα ή πλοία, από αυτά που ούτως ή άλλως οι Ε.Δ. διαθέτουν καθημερινά σε κατάσταση ετοιμότητας.
Οι εγκλωβισμένοι οδηγοί
Σκοπός είναι, επίσης, να αποφευχθούν φαινόμενα όπως για παράδειγμα εκείνο του Ιανουαρίου 2022, όταν για πολλές ώρες οδηγοί έμειναν εγκλωβισμένοι στα οχήματά τους στην Αττική Οδό, με τις Ενοπλες Δυνάμεις να επεμβαίνουν έπειτα από τεράστια καθυστέρηση ανταπόκρισης.
Το συγκεκριμένο παράδειγμα θεωρείται από τους ιθύνοντες ιδανικό, καθώς αφορά επεισόδιο που εκτυλίχθηκε στο κέντρο της χώρας και όχι στον κάμπο, όπου τις πρώτες ώρες η εικόνα ήταν πράγματι περιορισμένη.
Δεδομένου ότι οι Ενοπλες Δυνάμεις θα πρέπει να κινούνται άμεσα, σχεδιάζεται να ακολουθήσει και θεσμική αλλαγή, που θα επιτρέπει στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας να προχωράει στις απαραίτητες κινήσεις.
Ορισμένες πηγές ανέφεραν, πάντως, στην «Κ» ότι η κινητοποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων σε αυτή τη φάση ενδεχομένως να έχει προσωρινό χαρακτήρα, έως ότου το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης αποκτήσει τις απαραίτητες δυνατότητες.
Παράλληλα, στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας ανοίγει και η συζήτηση για την ενίσχυση των δυνατοτήτων έρευνας και διάσωσης (SAR-Search and Rescue), που αυτή τη στιγμή είναι περιορισμένες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα και διάσωση δεν αποτελεί δραστηριότητα που περιορίζεται σε περιπτώσεις πολιτικής προστασίας, αλλά αποτελεί εθνικής σημασίας έργο, καθώς –όπως είναι γνωστό– η Αγκυρα διεκδικεί από το 1988 την αρμοδιότητα SAR στο ανατολικό μισό του Αιγαίου. Αυτός είναι και ο λόγος που τα δύο λειτουργικά ελικόπτερα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας τα οποία επιχείρησαν στον κάμπο, έφτασαν εκεί από το ανατολικό Αιγαίο όπου σταθμεύουν μόνιμα.
Bασίλης Νέδος/kathimerini.gr