ΝΑΥΤΙΛΙΑ: Υπέρ της συμμετοχής της Ελλάδα σε διεθνή στρατιωτική πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα όπου τα εμπορικά πλοία γίνονται στόχος κλιμακούμενων επιθέσεων από τους αντάρτες Χούτι τάχθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr
Μιλώντας σε δημοσιογράφους ανέφερε: «Θυμάστε την επιχείρηση Αταλάντα που είχε δημιουργηθεί στην περιοχή της Σομαλίας για να αντιμετωπιστεί η πειρατεία και να εξασφαλιστεί η ασφάλεια τη ναυσιπλοΐας;» ρώτησε και συμπλήρωσε ότι τότε ο ίδιος ήταν Ευρωπαίος επίτροπος και συμμετείχε σε αυτή την πρωτοβουλία. Όμως όπως υπογράμμισε, σε αυτή τη φάση όμως η Ελλάδα δεν είναι στην πρώτη φάση αλλά είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε μια πρωτοβουλία καθώς είναι πρωταγωνίστρια χώρα στη ναυτιλία.
Όταν ρωτήθηκε να σχολιάσει την απόφαση της αμερικανικής πλευράς να ανακοινώσει τη Δευτέρα τον σχηματισμό στην Ερυθρά Θάλασσα συμμαχίας με τίτλο «Φύλακας της Ευημερίας» στην οποία συμμετέχουν 10 κράτη για την αντιμετώπιση των επιθέσεων των σιιτών ανταρτών σε εμπορικά πλοία, αποκάλυψε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής βρίσκεται ήδη σε επαφές με αξιωματούχους τόσο της ΕΕ όσο και των ΗΠΑ.
Επίσης, τόνισε ότι ήδη υπάρχουν πολεμικά πλοία που κάνουν περιπολίες στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή εξασφαλίζοντας προς το παρόν τη διέλευση των πλοίων. Εκτίμησε ότι με τέτοιες πρωτοβουλίες και τέτοια αποφασιστικότητα η κατάσταση στη θαλάσσια περιοχή θα ελεγχθεί. Στη συζήτηση προσέθεσε την παράμετρο ότι οι επιθέσεις δεν γίνονται μόνο με πυραύλους αλλά και με drones που φαίνονται ότι είναι ιρανικής τεχνογνωσίας και για αυτό τον λόγο ήδη ασκούνται διεθνείς πιέσεις στην κυβέρνηση του Ιράν.
Μιλώντας για την απόφαση των μεγαλύτερων Liners ναυτιλιακών εταιρειών αλλά και του ενεργειακού κολοσσού της ΒΡ να επαναδρομολογήσουν κάποια πλοία γύρω από τη νότια Αφρική και το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας τη διώρυγα του Σουέζ για λόγους ασφαλείας , είπε ότι η απόφαση αυτή θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων αφού μεγαλώνει χρονικά το ταξίδι των πλοίων άρα και τους ναύλους και τα ασφάλιστρα και αυτό θα έχει ως συνέπεια την αύξηση της τιμής των προϊόντων η οποία θα επιβαρύνει τον καταναλωτή ενώ την ίδια ώρα θα βραχυκυκλώσει την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς τα κράτη θα ανακόψουν την άνοδο του παγκόσμιου πληθωρισμού.
Η Wallenius Wilhelmsen που διαχειρίζεται στόλο από 125 πλοία μεταφοράς οχημάτων ανακοίνωσε ότι ανακατευθύνει προς το παρόν όλα τα πλοία που έχουν προγραμματιστεί για διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Ανάλογες αποφάσεις έχουν λάβει και οι ναυτιλιακοί κολοσσοί μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC ,AP Moller-Maersk, Hapag-Lloyd και CMA CGM.
Το αεροπλανοφόρο Ντουάιτ Αιζενχάουερ των ΗΠΑ έχει ήδη μετακινηθεί από τον Περσικό Κόλπο, στον Κόλπο του Άντεν. Επίσης τρία αντιτορπιλικά βρίσκονται στη Μεσόγειο στο ύψος του Λιβάνου προκειμένου να ενισχύσουν την δύναμη κρούσης του αεροπλανοφόρου Τζέραλντ Φορντ. Πριν από δύο ημέρες επίθεση δέχτηκαν τα πλοία M/V Swan Atlantic νορβηγικών συμφερόντων και το υπό σημαία Παναμά MSC Clara. Σύμφωνα με τα στοιχεία διεθνών αναλυτών το 15% όλων των προϊόντων που εισάγονται στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική αποστέλλονται από την Ασία δια θαλάσσης. Σε αυτά περιλαμβάνονται το 21,5% του διυλισμένου πετρελαίου και το 13% του αργού. Η μη διέλευση πλοίων από τη διώρυγα του Σουέζ θα έχει απρόβλεπτες συνέπειες σε τιμές και επάρκεια προϊόντων.
Υπολογίζεται ότι τα ημερήσια ναύλα για ένα δεξαμενόπλοιο τύπου suezmax από 49.000 δολάρια την ημέρα που είναι σήμερα μπορεί να εκτοξευτούν ακόμη και στα 200.000 δολάρια εφόσον συνεχιστεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα και τα πλοία χαράξουν ρότα μέσω της Νοτίου Αφρικής.
Σήμα του Λιμενικού
Στο μεταξύ, το Λιμενικό και πιο συγκεκριμένα η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος το περασμένο Σάββατο 16 Δεκεμβρίου απέστειλε επείγον σήμα προς τις ναυτιλιακές εταιρείες για τα μέτρα πρόληψης και προστασίας που πρέπει να παίρνουν τα ελληνικών συμφερόντων πλοία λόγω της έντονης κλιμάκωσης επιθετικών ενεργειών κατά εμπορικών πλοίων στη θαλάσσια περιοχή νότιας Ερυθράς Θάλασσας και στον Κόλπο του Άντεν.
Η αρμόδια διεύθυνση στο σήμα της που κοινοποίησε στα υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας συστήνει ακόμα στα πλοία να πραγματοποιούν κατά το δυνατό, νυκτερινό διάπλου της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και του στενού Μπαμπ ελ Μαντέμπ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr οι οδηγίες αναφέρουν:
Να αποφεύγουν τη θαλάσσια περιοχή της Υεμένης.
Να συμμετέχουν και να ακολουθούν τις ενημερώσεις, τις συστάσεις και έκτακτες ειδοποιήσεις κέντρων και μονάδων στην περιοχή όπως το US Martime Administration
Να κάνουν νυχτερινούς πλόες όσο αυτό είναι δυνατόν στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στο στενό Bad el Mandeb
Το Λιμενικό συνιστά στις εταιρείες στη γέφυρα του πλοίου να παραμένει μόνο η βάρδια και τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος να μένουν όσο πιο μακριά γίνεται από τα εξωτερικά μέρη του πλοίου
Να διεξάγονται ασκήσεις πυρκαγιάς πριν το πλοίο φτάσει στις ακτές της Υεμένης.
Ο πλοίαρχος δύναται όταν κρίνει να απενεργοποιεί το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης Automatic Identification System (AIS) όπως προβλέπει ο ΙΜΟ για τις περιπτώσεις προστασίας των πλοίων από τον κίνδυνο πειρατείας.
Η INTERCARGO καλεί σε επαγρύπνηση
Η INTERCARGO καταδικάζει τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και ζητά τον άμεσο τερματισμό των ενεργειών αυτών και την απελευθέρωση των πλοίων και του πληρώματος που κρατούνται. Σε ανακοίνωση της επισημαίνει:
«Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια ζωτικής σημασίας πλωτή οδός, που συνδέει την Ευρώπη και την Ασία, με το 12% του παγκόσμιου εμπορίου να διέρχεται από αυτήν και αυτές οι επιθέσεις με πυραύλους, μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή πειρατές, οι οποίες κλιμακώνονται τον τελευταίο μήνα, είναι εντελώς αδικαιολόγητες με αθώους ναυτικούς να γίνονται πιόνια σε χερσαίες επιθέσεις.
Η ασφάλεια των ναυτικών μας παραμένει πρωταρχικό μέλημα της INTERCARGO και καλούμε τα μέλη μας να παραμείνουν σε επαγρύπνηση και να λάβουν υπόψη τους τις οδηγίες που εκδίδει ο κλάδος.
Οι επιθέσεις αυτές δεν θέτουν μόνο τα μέλη του πληρώματος και τα πλοία σε κίνδυνο, αλλά τα έθνη και οι περιοχές της Ανατολικής Αφρικής που βασίζονται στη διαμετακόμιση χύδην ξηρών φορτίων, όπως τρόφιμα και ζωτικής σημασίας πρώτες ύλες, μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα αντιμετωπίσουν σοβαρές συνέπειες λόγω των εμπορικών διαταραχών.
Ενώ η INTERCARGO χαιρετίζει τον διεθνή συνασπισμό που έχει συσταθεί για να βοηθήσει στην καταπολέμηση των επιθέσεων, τα ενδιαφερόμενα κράτη και η διεθνής κοινότητα πρέπει να συνεργαστούν για να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη ασφαλή ναυσιπλοΐα και την ευημερία των αθώων ναυτικών σε όλο τον κόσμο.
Η INTERCARGO θα συνεχίσει να παρακολουθεί στενά την κατάσταση και να προσφέρει καθοδήγηση και υποστήριξη στα μέλη της, καθώς ο κλάδος συνεργάζεται με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την αντιμετώπιση της απειλής και τη διασφάλιση της διεθνούς ναυτιλίας».