ΝΕΑ ΑΓΡΟΤΩΝ LIVE: ΤΙ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΤΕΣ ΓΗΣ! ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΟΠΕΚΕΠΕ (opekepe.gr) ΓΙΑ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ! – Τι ισχύει!
NEWS: Την «εσωτερική» μετακίνηση εργατών γης από μια αγροτική περιοχή σε άλλη ανάλογα με τις εποχικές ανάγκες, βάζει στόχο το υπουργείο Εργασίας, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άδωνις Γεωργιάδης.
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr
Με δηλώσεις σε εκπομπή του καναλιού open tv ο κ. Γεωργιάδης αποσαφήνισε και τον τρόπο με τον οποίο, αγρότες και εν δυνάμει συνταξιούχοι άλλων κατηγοριών, θα μπορούν να βγαίνουν στη σύνταξη και να εισπράττουν τη σύνταξή τους, ακόμα και αν οφείλουν στον ΕΦΚΑ ποσό μεγαλύτερο των 20.000 ευρώ.
Σημειωτέον ότι ακόμα και μέσα στην εβδομάδα είναι πιθανό να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τα εργασιακά, το οποίο αντιμετωπίζει και την περίπτωση των οφειλών προς τον ΕΦΚΑ.
Ακολουθούν αναλυτικά οι δηλώσεις Γεωργιάδη στο open tv
Για τους «εγκλωβισμένους» συνταξιούχους λόγω οφειλών στον ΕΦΚΑ:
«Υπάρχει μία κατηγορία συμπολιτών μας, που χρωστάνε πάνω από 20.000 στον ΕΦΚΑ, κυρίως ελεύθεροι επαγγελματίες, αλλά και αγρότες με οφειλές πάνω από 6.000 στον ΟΓΑ. Ορισμένοι από αυτούς δεν έχουν πληρώσει ένσημα για αρκετά χρόνια. Κάποιοι μέχρι και 27 χρόνια. Αυτοί, δεν μπορούν να πάρουν τη σύνταξή τους παρά μόνο εάν πληρώσουν εφάπαξ όλη τη διαφορά από τις 20.000 και πάνω και ρυθμίζοντας την οφειλή σε 60 δόσεις. Αυτό το οποίο ζήτησα από τις υπηρεσίες του ΕΦΚΑ και είμαι πια σε θέση να μπορώ να σας πω ότι θα το κάνουμε, είναι να υπολογίζουμε το κόστος το οποίο θα ανέβαζε το όριο αυτό περίπου στις 30.000 για τους ελεύθερους επαγγελματίες και περίπου σε 8.000 για τον ΟΓΑ, όπου σε αυτή την περίπτωση με κάποια συγκεκριμένα κριτήρια, να μπορέσουν αυτοί οι άνθρωποι να πάρουν σύνταξη. Δεν θα είναι ωστόσο μία γενική ρύθμιση αλλά θα έχει τον εξής χαρακτήρα: να ξεχωρίζουμε πρώτα τους στρατηγικούς κακοπληρωτές, αυτούς δηλαδή που έχουν λεφτά και δεν πληρώνουν διότι προφανώς θεωρούν ότι δεν τους αφορά η σύνταξη, δεν τη χρειάζονται. Μέχρι στιγμής το όριο το κάνουμε στις 30.000 διότι αν το πάμε, παραδείγματος χάριν, στις 40.000 ή στις 50.000, πάει να πει ότι κάποιος έχει πληρώσει πια πολύ λίγα χρόνια ένσημα. Άρα σε αυτή την περίπτωση, είναι πολύ μακριά από την κατοχύρωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Αν είχε ασφαλιστεί σε μία ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία και έσπαγε το συμβόλαιό του στα 27 χρόνια θα έπαιρνε σίγουρα ένα σεβαστό ποσό. Άρα, υπό αυτή την έννοια λέμε ότι το πάμε εκεί στις 30.000 πάντα έχοντας στο μυαλό μας εκείνους τους συμπολίτες μας οι οποίοι είναι σε πολύ δύσκολη οικονομική θέση και οι οποίοι πραγματικά έχουν ανάγκη αυτή τη σύνταξη, και δεν μπορούν να πληρώσουν. Δεν είναι σωστό, δεν είναι κοινωνικά δίκαιο, δεν είναι ανθρώπινο, δεν είναι αξιοπρεπές. Θα το λύσουμε. Επαναλαμβάνω πως θα υπάρχουν κριτήρια, περιουσιακά κριτήρια και άρση του τραπεζικού απορρήτου».
Για τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο:
«Το εργασιακό νομοσχέδιο έχει πάρα πολλές ρυθμίσεις, που πιστεύω θα προκαλέσουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Από τη μεριά μας, έχουμε ήδη στείλει το νομοσχέδιο στη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης και λογικά μέσα σε αυτή την εβδομάδα πρέπει να ανέβει. Εκεί έχει μπει και μία διάταξη με την οποία πιστεύω ότι θα αυξήσουμε σοβαρά το εισόδημα πάρα πολλών συνταξιούχων στην Ελλάδα και ιδίως αυτών που έχουν χαμηλά εισοδήματα. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα σε έναν εργαζόμενο να δουλεύει σε πολλαπλούς εργοδότες κι όχι μόνο σε έναν εργοδότη, κάτι που δεν υπήρχε θεσμοθετημένο στην Ελλάδα. Τέλος, υπάρχουν διάφορες διατάξεις που ορίζουν πάρα πολύ καθαρά τα δικαιώματα των εργαζομένων και διασφαλίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τα δικαιώματά τους. Έχουμε μέσα διατάξεις για το πώς θα εφαρμοστεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας από επιχειρήσεις μειώνοντας κατά πολύ τη γραφειοκρατία. Να σας φέρω ένα παράδειγμα, σήμερα μία επιχείρηση οφείλει να κάνει προαναγγελία των υπερωριών του επομένου μήνα. Αν έχεις χρήση της ψηφιακής κάρτας δε θα υποχρεούσαι να κάνεις κάτι τέτοιο, άρα αυτομάτως θα μειωθεί πάρα πολύ ο χρόνος κατά τον οποίον θα πρέπει να ξοδεύει ένα λογιστήριο μιας επιχείρησης για να κάνει τη δουλειά του. Και πολλές άλλες ρυθμίσεις».
Για την μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση συντάξεων από τον ΕΦΚΑ Ηρακλείου Κρήτης:
«Όταν κάναμε τη χαρτογράφηση του ΕΦΚΑ για να δούμε που έχουμε τις περισσότερες εκκρεμείς συντάξεις, διαπιστώσαμε ότι στο Ηράκλειο της Κρήτης υπάρχει πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Εκεί, η έκδοση των νέων συντάξεων είναι διπλάσια πιο αργή από τον εθνικό μέσο όρο, άρα ένας υποψήφιος συνταξιούχος του Ηρακλείου Κρήτης, περιμένει τον διπλάσιο χρόνο από ότι αν ήταν υποψήφιος συνταξιούχος στην Πάτρα, στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα ή οπουδήποτε αλλού. Θεώρησα ότι είναι απαράδεκτο αυτό και πήρα μαζί μου τον κύριο Υποδιοικητή του ΕΦΚΑ και πήγαμε στο Ηράκλειο της Κρήτης, κάναμε σύσκεψη και στις τρεις τοπικές Διευθύνσεις με όλους τους υπαλλήλους και τους Προϊσταμένους για να δούμε τι είναι αυτό που προκαλεί, ειδικά στο Ηράκλειο, αυτή την πολύ μεγάλη καθυστέρηση. Πιστεύω ότι έχουμε βρει τη λύση. Θα δούμε εν καιρό, αν αυτά που έδωσα ως οδηγίες θα εφαρμοστούν, γιατί σε τρεις με τέσσερις μήνες θα ξαναπάω. Πιστεύω ότι θα τηρήσουν όλοι τις συμφωνίες που κάναμε, θα συναισθανθούν το πρόβλημα που είναι για έναν άνθρωπο να αργεί να πάρει τη σύνταξή του και θα κάνουν τη δουλειά τους. Έχω σκοπό να είμαι από πάνω από αυτά τα προβλήματα».
Για το πιλοτικό πρόγραμμα μετακίνησης εργατών:
«Κατά την επίσκεψη μου στην Κρήτη, μου δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφθώ και το Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, που είχαμε μια πολύ σημαντική συνάντηση με τον Πρόεδρο και συμφωνήσαμε ένα πολύ ωραίο πρόγραμμα πιλοτικό με την ΔΥΠΑ. Στην Κρήτη υπάρχει μεγάλο έλλειμμα εργατικών χειρών στον πρωτογενή τομέα, δεν βρίσκουν δηλαδή εργάτες γης, ενώ έχουμε περιοχές στην Ελλάδα όπως στη Δυτική Μακεδονία που έχουν πολύ μεγάλη ανεργία. Τι θα κάνουμε λοιπόν; Θα φτιάξουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τους μήνες της συγκομιδής Οκτώβριο-Νοέμβριο στην Κρήτη και θα πληρώνει η ΔΥΠΑ τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής εργατών γης από τη Δυτική Μακεδονία. Έτσι θα δούμε αν αυτό δουλεύει, αν μπορούμε δηλαδή να μεταφέρουμε για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα εργάτες από μία περιοχή που έχουμε υψηλή ανεργία στην Ελλάδα σε μία άλλη περιοχή που έχουμε υψηλή ζήτηση εργασίας με επιδότηση. Εάν δουλεύει αυτό το σύστημα θα το επεκτείνουμε μετά και σε ολόκληρη τη χώρα, αλλά για αρχή, θα το κάνουμε πιλοτικά για τη Δυτική Μακεδονία».
Για την ανασφάλιστη και υποδηλωμένη εργασία:
«Έλεγχοι γίνονται και η μαύρη εργασία σε ένα σημαντικό βαθμό έχει καταπολεμηθεί στην Ελλάδα, διότι αν συλληφθεί μία επιχείρηση να έχει ένα εργαζόμενο που δεν τον έχει δηλώσει, αυτομάτως παίρνει πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο. Σήμερα το μεγαλύτερό μας πρόβλημα δεν είναι τόσο πολύ η μαύρη και ανασφάλιστη εργασία, όσο η υποδηλωμένη εργασία. Δηλαδή να παίρνει κάποιος έναν εργαζόμενο, να τον δηλώνει στην Εργάνη, αλλά να τον δηλώνει για πολύ λίγες ώρες ενώ στην ουσία απασχολείται για πολύ περισσότερες. Θα πρέπει να καταλάβουμε όλοι ότι η μαύρη και ανασφάλιστη εργασία είναι μεγάλο έγκλημα. Είναι έγκλημα κατά του εργαζόμενου, του οποίου του κλέβουμε λεφτά και συντάξιμα χρόνια, είναι έγκλημα και κατά των συναδέλφων μας διότι έτσι νοθεύεται ο ανταγωνισμός. Μία επιχείρηση η οποία μπορεί και χρησιμοποιεί εργασία χωρίς να πληρώνει το ανάλογο κόστος ανταγωνίζεται από πλεονεκτική θέση έναν συνάδελφό του που πληρώνει όλες τις ασφαλιστικές εισφορές. Άρα, εκεί θα είμαστε τελείως αμείλικτοι. Η μεταρρύθμιση αυτή, που έκανε ο Κωστής ο Χατζηδάκης δουλεύει, οι έλεγχοι είναι περισσότεροι και με τις αποφάσεις που έλαβα και τα μηχανήματα με τα οποία έχουν εξοπλιστεί οι ελεγκτές του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, γίνονται έλεγχοι και είναι πολύ πιο στοχευμένοι και πολύ πιο αποτελεσματικοί. Σας υπενθυμίζω ότι την περασμένη εβδομάδα με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν για τους εργαζόμενους στις επιχειρήσεις delivery και γενικά τους εργαζόμενους σε εξωτερικούς χώρους εργασίας, και πολλά πρόστιμα επιβλήθηκαν, και χιλιάδες έλεγχοι έγιναν, και η αγορά σε πολύ μεγάλο βαθμό τελικά πειθάρχησε».
Για τις εκκρεμείς συντάξεις:
«Αυτή τη στιγμή έχουμε περίπου 45 χιλιάδες εκκρεμείς επικουρικές συντάξεις. Ο στόχος μου είναι, στο τέλος του χρόνου, να είναι περίπου στα μισά, δηλαδή στις 25 χιλιάδες. Έχουμε βάλει φουλ τις μηχανές. Παρακολουθώ τον ΕΦΚΑ κάθε εβδομάδα και είμαι αισιόδοξος ότι στο τέλος του χρόνου θα πετύχουμε τον στόχο μας».
Για την επαναφορά των τριετών στον ιδιωτικό τομέα:
«Θυμίζω ότι σύμφωνα με την ΠΥΣ του 2012 οι τριετίες πάγωσαν μέχρις ότου η ανεργία πέσει σε ετήσια βάση, σε τέσσερα συνεχόμενα τετράμηνα δηλαδή, κάτω από το 10%.
Δεν είμαστε εκεί ακόμα, είμαστε στο 11%. Κάποια τετράμηνα πέφτουμε κάτω από το 11% και πλησιάζουμε στο 10,6 – 10,5. Έχουμε δρόμο ακόμα για να πάμε σε ετήσια βάση κάτω από το 10%, πιστεύω ότι αυτό θα γίνει περίπου σε δύο με δυόμισι χρόνια.».
Για τις αυξήσεις στις συντάξεις:
«Θα γίνουν επίσημες ανακοινώσεις, δεν θέλω να το πω με δεκαδικό ψηφίο, ξέρουν περίπου οι συνταξιούχοι που θα φτάσει με βάση τους ρυθμούς ανάπτυξης της χώρας και τον πίνακα που έχουμε εκδώσει. Είμαι αισιόδοξος ότι η οικονομία θα συνεχίσει να πηγαίνει καλά. Πιστεύω θα πάμε καλά και την επόμενη χρονιά και θα μπορούμε να συνεχίσουμε αυτό το πρόγραμμα κοινωνικής δικαιοσύνης. Η πιο επώδυνη απόφαση που πήραμε τα δύσκολα μνημονιακά χρόνια ήταν η περικοπή των συντάξεων διότι ανατρέψαμε την ζωή ανθρώπων που πια δεν μπορούσαν να βγουν στην αγορά εργασίας. Ήταν, δυστυχώς, αναγκαστικό ζήτημα τότε, για να μην χρεωκοπήσει η Ελλάδα, αλλά αναγνωρίζουμε και την αδικία και την ζημιά που προκαλέσαμε σε αυτούς τους συμπολίτες μας».
Για τα μέτρα υπέρ των επιχειρήσεων που επλήγησαν από τις πυρκαγιές:
«Εκδώσαμε το Σάββατο Υπουργική Απόφαση που έλεγε ότι στις περιοχές που έχουν πληγεί από τις πυρκαγιές έχουμε δώσει αναστολές πληρωμής ασφαλιστικών εισφορών στον ΕΦΚΑ και έχουμε δώσει και μια σειρά άλλων ρυθμίσεων. Είναι οι περιοχές, όπως μας τις υπέδειξε η Πολιτική Προστασία, έτσι ώστε να δώσουμε μια ανάσα σε επιχειρήσεις που έχουν πάθει ζημιά. Αναγνωρίζουμε πλήρως ότι περιοχές όπως η Ρόδος έχουν πάθει πραγματική ζημιά από αυτές τις πυρκαγιές. Από το υπουργείο μας, ήδη ισχύουν από σήμερα οι αναστολές πληρωμών στον ΕΦΚΑ για τις περιοχές οι οποίες είναι πληγείσες. Θα μπορούν να γίνουν και αναστολές. Και θα δούμε τι άλλο μέτρο μπορούμε να πάρουμε. Θέλω να πω, στην Ρόδο ιδιαίτερα, ότι όλη η κυβέρνηση και ο κύριος Πρωθυπουργός είμαστε πάνω από αυτό το πρόβλημα. Δεν θα αφήσουμε το τουριστικό προϊόν της Ρόδου να πάθει ζημιά. Θέλω να συγχαρώ τους ανθρώπους εκεί. Αγκάλιασαν τους τουρίστες σε μια κρίσιμη στιγμή. Κατάφεραν να μετατρέψουν μια τραγωδία και μια συμφορά σε φορέα καλών ειδήσεων ή καλών σχολίων στο εξωτερικό».
ΝΕΑ ΑΓΡΟΤΩΝ LIVE: ΤΙ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΡΓΑΤΕΣ ΓΗΣ! ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΟΠΕΚΕΠΕ ΓΙΑ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ! – Δελτίο αγροτών!
Ασάφειες στο καθεστώς των εξισωτικών ενισχύσεων (ορεινές και μειονεκτικές περιοχές) παράθυρα για κατάτμηση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων με στόχο την αναδιανεμητική ενίσχυση, κενά στα «καρτελάκια» για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις και χάος στις εγγεγραμμένες ποικιλίες που τεκμηριώνουν τα eco-schemes, κάνουν πολύ δύσκολη την ολοκλήρωση των δηλώσεων ΟΣΔΕ για την τρέχουσα περίοδο και δημιουργούν καθημερινά αναστάτωση στα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων.
Σύμφωνα με το agronews.gr, σωρεία λαθών και παραλείψεων που καθιστά απαγορευτική τη συμμετοχή των αγροτών σε μία σειρά καθεστώτων ενίσχυσης από την εξισωτική αποζημίωση και την αναδιανεμητική, έως το σύνολο των συνδεδεμένων και τα καθεστώτα eco-schemes, εντοπίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Επαγγελματιών Γεωπόνων (ΠΟΣΓ) στην εγκύκλιο ΟΠΕΚΕΠΕ (www.opekepe.gr) για το ΟΣΔΕ, αποτέλεσμα αφενός του εκτεταμένου «copy-paste» που έγινε από την περσινή εγκύκλιο και αφετέρου λόγω της έλλειψης μιας σειράς εφαρμοστικών αποφάσεων και οδηγιών για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ.
Παράλληλα η ΠΟΣΕΓ, αναφέρει στην επιστολή που απέστειλε στην ηγεσία του ΥΠΑΑΤ και στον ΟΠΕΚΕΠΕ εκφράζει φόβους πως θα υπάρχουν προβλήματα στις πληρωμές καθώς δεν γίνονται βασικοί διασταυρωτικοί έλεγχοι, ενώ ζητά περισσότερο χρόνο για να οριστικοποιηθούν σωστά οι αιτήσεις.
Ενδεικτικά, αναφορικά με ορισμένα καθεστώτα εντοπίζει τα εξής ζητήματα:
Εξισωτική: Δεν γίνεται χαρακτηρισμός της έκτασης από το σύστημα ως ορεινής ή μειονεκτικής
- Συνδεδεμένες ενισχύσεις: Δεν έχουν εκδοθεί οι υπουργικές αποφάσεις και οι εγκύκλιοι για την εφαρμογή τους. Επίσης δεν έχει ενεργοποιηθεί η δυνατότητα για συμπλήρωση των τιμολογίων και των ετικετών πιστοποιημένου σπόρου στην αίτηση για το μαλακό σίτο και το κριθάρι.
- Αναδιανεμητική: Η εγκύκλιος κάνει λόγο για παραγωγούς που «δημιουργούν τεχνικές προϋποθέσεις/συνθήκες για την λήψη της εν λόγω ενίσχυσης όπως είναι η κατάτμηση ή μείωση της έκτασης της εκμετάλλευσης», χωρίς να λαμβάνει υπόψη το καθεστώς των ετήσιων μισθωτηρίων.
- Eco-schemes: Δεν εμφανίζονται πιστοποιημένες ποικιλίες που είναι εγγεγραμμένες στον εθνικό κατάλογο στα φυτικά είδη για να επιλεγούν για επιδότηση.
- Παράλληλα η εγκύκλιος έχει σημαντικά λάθη και εμφανίζεται σαν ένα αντίγραφο της εγκύκλιου του 2022 ενώ φέτος έχουν αλλάξει πολλά, με την ΠΟΣΕΓ να απαριθμεί μερικές «χτυπητές» περιπτώσεις.
Αναλυτικά η επιστολή αναφέρει:
Θέμα: Προβλήματα Αιτήσεων Ενιαίας Ενίσχυσης 2023
Στις 19/7/2023 δημοσιεύτηκε η 43926/19-7-2023 ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΕΡΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΕΩΝ ΒΑΣΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΤΟΥΣ 2023 του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η εγκύκλιος έχει σημαντικά λάθη και εμφανίζεται σαν ένα αντίγραφο της εγκύκλιου του 2022 ενώ φέτος έχουν αλλάξει πολλά.
Στην εγκύκλιο ορίζεται ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων η 25/8/2023 ενώ μέχρι σήμερα δεν έχουν εκδοθεί βασικές υπουργικές αποφάσεις και εγκύκλιοι από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Συγκεκριμένα, δεν έχουν εκδοθεί:
- Οι υπουργικές αποφάσεις για τις συνδεδεμένες εισοδηματικής στήριξης σε εφαρμογή των άρθρων 32-35 του κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115, για τα προϊόντα: Αραβόσιτο, Ρύζι, Σπόροι προς Σπορά, Βιομηχανική τομάτα, Πορτοκάλια χυμοποίησης, Όσπρια ανθρώπινης κατανάλωσης, Κορινθιακή Σταφίδα, Μήλα, Πρωτεϊνούχα κτηνοτροφικά ψυχανθή, Πρωτεϊνούχα σανοδοτικά ψυχανθή, Μεταξοσκώληκες
- Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τις συνδεδεμένες εισοδηματικής στήριξης στα παραπάνω προϊόντα αλλά και για τα προϊόντα σίτος σκληρός, σίτος μαλακός, κριθάρι, βοείο κρέας, πρόβειο και αίγειο κρέας
- Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ με αναλυτικές οδηγίες αναφορικά με το περιεχόμενο και τη δήλωση για τα Προγράμματα για το κλίμα, το περιβάλλον και την καλή διαβίωση των ζώων του άρθρου 31 του Καν. (ΕΕ) 2021/2115 (ecoschemes), στα οποία μπορούν να συμμετέχουν οι δικαιούχοι του καθεστώτος βασικής εισοδηματικής στήριξης κατόπιν ενεργοποίησης των δικαιωμάτων ενίσχυσης
- Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τις διαδικασίες που αφορούν σε μεταβολές στους ελέγχους επιλεξιμότητας, περιφερειοποίησης και επικαλύψεων, όπου αναφέρονται οι καταληκτικές προθεσμίες αιτημάτων επανελέγχου ανά περίπτωση
- Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την πολλαπλή συμμόρφωση.
- Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την αιρεσιμότητα
- Οι εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για την ειδική ενίσχυση για το βαμβάκι
Επιπλέον και για όσες υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους έχουν εκδοθεί δεν είναι δυνατή η συμπλήρωση των δηλώσεων ΟΣΔΕ διότι:
- Δεν έχει ενεργοποιηθεί η δυνατότητα για συμπλήρωση των τιμολογίων και των ετικετών πιστοποιημένου σπόρου στην αίτηση για το μαλακό σίτο και το κριθάρι
- Δεν γίνεται χαρακτηρισμός της έκτασης από το σύστημα ως ορεινής ή μειονεκτικής για να δηλωθούν τα μέτρα 13.1, 13.2, 13.3
- Δεν μπορούν να δηλωθούν οι εξαιρέσεις της αιρεσιμότητας ως προς την αγρανάπαυση
- Δεν εμφανίζονται πιστοποιημένες ποικιλίες που είναι εγγεγραμμένες στον εθνικό κατάλογο στα φυτικά είδη για να επιλεγούν για επιδότηση. Για παράδειγμα αναφέρονται στο βαμβάκι (Monica, ST 810, Adora, Irida κα) στον αραβόσιτο DKC7084, DKC6812, P1441, P1884 κα) κριθάρι (fortuna, RGT ASTEROID κ.α) σίτος μαλακός (DIM 401, STAVENTO κα)
- Δεν γίνονται βασικοί διασταυρωτικοί έλεγχοι και σε περίπτωση που θα οριστικοποιηθούν οι αιτήσεις και περάσει η ημερομηνία της 25/8/2023 θα υπάρχουν προβλήματα στις πληρωμές όπως πέρυσι.
Ενδεικτικά λάθη και προβλήματα που προκύπτουν από την 43926/19-7-2023:
- A. 1.7.3.1 ΧΡΗΣΗ ΜΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΑΓΡΟΤΕΜΑΧΙΩΝ
«Σημειώνεται ότι όλα τα μισθωτήρια πρέπει να φέρουν βεβαίωση του γνήσιου της υπογραφής των ενδιαφερομένων μερών μέσω gov.»
Η παραπάνω απαίτηση της τελευταίας στιγμής μόνο προβλήματα δημιουργεί και ουσιαστικά ακυρώνει όλους τους άλλους εξουσιοδοτημένους φορείς.
«Από το έτος 2022 λαμβάνονται υπόψιν τα στοιχεία του Λειτουργούντος Κτηματολογίου όπου εμφανίζονται κύριοι Φορείς του Ελληνικού Δημοσίου. »
Μέχρι σήμερα δεν έχουν ανεβεί στο σύστημα τα γεωχωρικά δεδομένα για τις εκτάσεις που εμφανίζονται ως κύριοι οι Φορείς του Ελληνικού Δημοσίου και δεν γίνεται καμία διασταύρωση.
- B. 1.7.3.3 ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΤΑΚ
«3. Στις περιπτώσεις που ένα ΑΤΑΚ αντιστοιχεί σε περισσότερους από έναν ενοικιαστές τότε θα γίνεται αντιπαραβολή με τη συνολική έκταση που δηλώνει ο ιδιοκτήτης κι εφόσον είναι επαρκής δεν θα γίνεται καμία προσαρμογή. Στην περίπτωση που δεν επαρκεί η έκταση που δηλώνεται από τον εκμισθωτή θα βγαίνει προειδοποιητικό μήνυμα ότι η δηλούμενη έκταση θα αναπροσαρμοσθεί ενώ θα του επιτρέπει να οριστικοποιεί.»
- Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει στο σύστημα διασταυρωτικός έλεγχος για τα ΑΤΑΚ των εκμισθωτών και δεν μπορεί να γίνει τέτοιος έλεγχος μέχρι να οριστικοποιηθούν όλες οι δηλώσεις.
Γ. 2.1 ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΓΗΣ
«3. Για να είναι επιλέξιμες, οι εκτάσεις πρέπει να ανταποκρίνονται στον ορισμό του επιλέξιμου εκταρίου καθ’ όλο το ημερολογιακό έτος, εκτός από περίπτωση ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιστάσεων.»
- Ενδεικτικά ποιες είναι οι περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή εξαιρετικών περιπτώσεων.
Δ. 2.3 ΔΗΛΟΥΜΕΝΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
«Κύριες καλλιέργειες είναι οι φθινοπωρινές/χειμερινές ή ανοιξιάτικες/καλοκαιρινές καλλιέργειες που καταλαμβάνουν το αγροτεμάχιο για το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου και λαμβάνονται υπόψη κατά τον έλεγχο της τήρησης του πρασινίσματος»
- Δεν υπάρχει το «πρασίνισμα» πλέον.
«Ως αγρανάπαυση: δηλώνεται η αρόσιμη έκταση που δεν καλλιεργείται καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου αλλά εφαρμόζεται μία άροση ανά έτος.».
- Με βάση την εθνική και διεθνή γεωπονική βιβλιογραφία η άροση δεν είναι καλό να γίνεται κάθε έτος γιατί επιφέρει μεγάλα προβλήματα στην δομή και την γονιμότητα του εδάφους και στην πανίδα της περιοχής. Επιπλέον το κόστος για την άροση είναι μεγάλο όπως και το ενεργειακό αποτύπωμα κατά την άροση. Η σωστή γεωπονική ορολογία θα έπρεπε να είναι: «η κατεργασία
του εδάφους με όποιον τρόπο είναι εφικτός ανάλογα με τις κλίσεις του εδάφους.»
- E. ΓΗ ΥΠΟ ΑΓΡΑΝΑΠΑΥΣΗ
«Στο πλαίσιο τήρησης των υποχρεώσεων του πρασινίσματος, κατά παρέκκλιση για το έτος υποβολής αιτήσεων 2022:»
- Είμαστε στο έτος 2023 και δεν υπάρχει πλέον το πρασίνισμα αλλά το καθεστώτος της Αιρεσιμότητας με τα πρότυπα Καλής Περιβαλλοντικής και Γεωργικής Κατάστασης και συγκεκριμένα το (ΚΠΓΚ) 8
ΣΤ. 6 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΙΜΑ , ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΛΗ ΔΙΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΖΩΩΝ ( ECO– SCHEME)
«Θα ακολουθήσει σχετική εγκύκλιος της Υπηρεσίας με αναλυτικές οδηγίες αναφορικά με το περιεχόμενο και τη δήλωση των οικολογικών σχημάτων.»
- Μέχρι σήμερα δεν έχουν βγει οι εφαρμοστικές εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Ζ. 8.1 ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ
«Οι παραγωγοί οφείλουν να δηλώνουν όλες τις εκτάσεις που υπάρχουν στην εκμετάλλευση τους και να μην προβαίνουν σε ενέργειες που δημιουργούν τεχνικές προϋποθέσεις/συνθήκες για την λήψη της εν λόγω ενίσχυσης όπως είναι η κατάτμηση ή μείωσης της έκτασης της εκμετάλλευσης για την λήψη της σχετικής ενίσχυσης σε σχέση με την αίτηση του προηγουμένου έτους, περίπτωση στην οποία η Υπηρεσία μπορεί να αρνηθεί την χορήγηση της σχετικής ενίσχυσης μετά την διασταύρωση των αιτήσεων»
- Η κατοχή των αγροτεμαχίων είναι μια δυναμική κατάσταση. Ο παραγωγός δεν γνωρίζει κάθε έτος τους μισθωμένους αγρούς που θα έχει την επόμενη χρονιά και μπορεί να απολέσει κάποια μισθωμένα αγροτεμάχια. Έτσι πρέπει να μην είναι γενική η κατάσταση της άρνησης αλλά να ελεγχθεί με τα πραγματικά δεδομένα χρησιμοποιώντας αντικειμενικά θεσμοθετημένα κριτήρια για να μην υπάρχει υποψία συναλλαγής.
- H. 9 ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ
«2. Οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης των ενισχύσεων αυτών περιγράφονται σε σχετικές Υπουργικές αποφάσεις.»
- Μέχρι σήμερα δεν έχουν βγει οι Υπουργικές αποφάσεις για τις περισσότερες ενισχύσεις της συνδεδεμένης εισοδηματικής στήριξης και οι εφαρμοστικές εγκύκλιοι από τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Θ. 12 ΑΙΡΕΣΙΜΟΤΗΤΑ
«Οι υποχρεώσεις των γεωργών σε σχέση με τις παραπάνω απαιτήσεις, περιγράφονται αναλυτικά στην κατ’ έτος εκδιδόμενη εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ για την αιρεσιμότητα»
- Μέχρι σήμερα δεν έχει βγει η εφαρμοστική εγκύκλιος από τον ΟΠΕΚΕΠΕ
Ι. 13.1.1.2 ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΜΗ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΚΤΑΣΕΩΝ
«8. η σπορά δεν είχε ολοκληρωθεί το αργότερο πριν από τις 31 Μαΐου 2022, προκειμένου για το βαμβάκι.»
Το έτος υποβολής είναι το 2023 όχι το 2022
«10. το τιμολόγιο αγοράς πιστοποιημένου σπόρου σποράς, για τις ενισχύσεις που προβλέπεται η προσκόμισή του φέρει ημερομηνία μετά τις 31 Ιανουαρίου2023 ή μετά τις 15/2/2023 στην περίπτωση που υπάρχει δελτίο αποστολής έως 31/1/2023»
- Η συγκεκριμένη περίπτωση αφορά συγκεκριμένα φυτικά είδη (όπως το σκληρό σιτάρι) και πρέπει να αναφερθούν.
Με βάση τα ανωτέρω σας ζητάμε
- την άμεση διόρθωση της συγκεκριμένης εγκυκλίου,
- την άμεση έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που αναμένονται,
- την άμεση έκδοση των εφαρμοστικών εγκυκλίων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ,
- την άμεση αναβάθμιση της εφαρμογής με τα απαραίτητα στοιχεία, φόρμες, διασταυρωτικούς και δεχούμενα στο gov για να μπορούν να εισαχθούν οι δηλώσεις ΟΣΔΕ,
- Την παροχή του απαραίτητου χρόνου, μετά την οριστικοποίηση των απαραίτητων διαδικασιών, έτσι ώστε το έργο του ΟΣΔΕ να γίνει λειτουργικό, αξιόπιστο και αποτελεσματικό για όλους τους εμπλεκόμενους και κυρίως για τους 650.000 δικαιούχους.