Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα του πανεπιστημίου Κρήτης, οι άστεγοι που ζουν στην Ελλάδα ανέρχονται περίπου σε 17.700 ανθρώπους και διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες:
Σ’ αυτούς που δεν έχουν καθόλου στέγη και βρίσκονται στο δρόμο (homeless), σε όσους στερούνται κατοικίας και ζουν σε διάφορα ιδρύματα, σ’ αυτούς που δεν έχουν οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν το νοίκι του σπιτιού τους ή το δάνειο τους και βρίσκονται αντιμέτωποι με την έξωση και εκείνους που διαβιούν σε καταυλισμούς, ακόμη και μες στο αυτοκίνητό τους.
Με βάση άλλη παλαιότερη έρευνα, οι «ορατοί» άστεγοι που ζουν στο δρόμο υπολογίζονται σε περίπου 2.300 ανθρώπους, χωρίς ωστόσο να μπορεί να διαπιστωθεί με ακρίβεια ο αριθμός τους. Μια βόλτα στο κέντρο της πρωτεύουσας, στην οδό Σταδίου, στην πλατεία Κλαυθμώνος, στην Αιόλου, στην Ερμού, στα Εξάρχεια, καταδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζει τόσο η Αθήνα, αλλά και οι περισσότερες μεγάλες πόλεις της χώρας.
Προσπερνώντας όμως αυτούς τους ανθρώπους καθημερινά στο δρόμο έχεις αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η ιστορία τους; Πόσο λεπτή είναι η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στη δική σου ζωή και τη δική τους; Πόσο λάθος μπορεί να κάνεις με το να τους κρίνεις από την εξωτερική τους εμφάνιση και όψη; H PRAKSIS, θέλοντας να αλλάξει αυτές τις παγιωμένες και εσφαλμένες αντιλήψεις που έχουμε για τους ανθρώπους που ζουν σε συνθήκες αστεγίας, παρουσιάζει μία νέα καμπάνια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης με τίτλο «Είναι λεπτή η γραμμή ανάμεσα», η οποία λανσάρεται και στο διαδίκτυο με ένα νέο concept που ονομάζεται: «Latest Status Update: Homeless».
Η συγκεκριμένη διαδικτυακή καμπάνια χρησιμοποιεί το LinkedIn για να αφηγηθεί τις ιστορίες τεσσάρων διαφορετικών ανθρώπων που κάποτε είχαν δουλειά, όνειρα και φιλοδοξίες, αλλά κατέληξαν στην αστεγία. Μέσα από το χρονολόγιο του Linkedin παρουσιάζονται αληθινά γεγονότα και μοναδικές ιστορίες που καταδεικνύουν ένα και μόνο πράγμα: Πώς αυτό είναι κάτι που μπορεί να συμβεί στον καθένα, ακόμα και σε όσους είχαν κάποτε επιτυχημένες καριέρες.
«Το LinkedIn φάνηκε ως το πιο φυσικό περιβάλλον για να φιλοξενήσει την υλοποίηση μίας τέτοιας ιδέας, ειδικά από τη στιγμή που οι άνθρωποι το χρησιμοποιούν ως ένα εργαλείο εξιστόρησης. Αλλάζοντας το συνήθως “θετικό” status update σε “Homeless” είναι απίστευτα προκλητικό και αποδιοργανωτικό», λέει η social media strategist Janaina Scalise, η οποία εμπνεύστηκε και δημιούργησε την καμπάνια για την PRAKSIS και προσθέτει: «Θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τη δημοφιλή εσφαλμένη αντίληψη ότι οι άνθρωποι στους δρόμους είναι “τεμπέληδες” ή “χρήστες ναρκωτικών”. Οι άνθρωποι θα ήταν πιο ανοικτοί να βοηθήσουν και να υποστηρίξουν μόνο αν καταλάβαιναν τις πραγματικές αιτίες πίσω από τα προβλήματα των αστέγων».
Παρά το γεγονός ότι βασίζονται σε πραγματικά γεγονότα, τα προφίλ στο LinkedIn, για λόγους δεοντολογίας, δεν χρησιμοποιούν πραγματικά ονόματα, αλλά σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Τρουπάκη, Communications Officer της PRAKSIS, «ιστορίες όπως αυτές είναι πολύ συχνές». Κάθε χρόνο λοιπόν τέτοια εποχή που συνηθίζουμε να κάνουμε τα σχέδια της χρονιάς ή να θέτουμε τους μελλοντικούς μας στόχους, καλό είναι να θυμόμαστε πως όλα μπορούν να αλλάξουν σε μια στιγμή και πως η γραμμή ανάμεσα στην «κανονικότητα» και το περιθώριο είναι πολύ πιο μικρή και διαφανής απ’ όσο θέλουμε να πιστεύουμε.