ΕΞΥΠΝΕΣ ΚΑΜΕΡΕΣ: Η ψηφιακή παρακολούθηση ως νέα στρατηγική για την οδική ασφάλεια-Από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του νέου σχεδίου που φέρει το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενεργοποιείται ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα καταγραφής και βεβαίωσης παραβάσεων, ώστε να αλλάξει οριστικά η εικόνα στους δρόμους της Αττικής.
Ρεπορτάζ: Παντελής Χαριτάκης
Στο ίδιο σκέλος, η νομοθεσία θα διασυνδέεται ηλεκτρονικά με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εξασφαλίζοντας επιβολή κυρώσεων χωρίς καθυστερήσεις, άσκοπη ταλαιπωρία και φυσική παρουσία των πολιτών σε υπηρεσίες.
Το νέο μοντέλο έχει σχεδιαστεί ώστε οι κάμερες να λειτουργούν ως ψηφιακά σημεία καταγραφής, με άμεση αποστολή δεδομένων και ηλεκτρονική επιβεβαίωση της παράβασης. Με την εφαρμογή της μεταρρύθμισης, ο χρόνος διαπίστωσης μειώνεται σε δευτερόλεπτα, ο πολίτης ενημερώνεται άμεσα μέσω θυρίδας και ελαχιστοποιείται η επαφή με γραφείο, αστυνομικό τμήμα ή ΚΕΠ.
Πού θα τοποθετηθούν οι κάμερες – Οι πρώτες κρίσιμες λεωφόροι
Το σχέδιο προβλέπει πιλοτική λειτουργία σε οκτώ σημεία της Αττικής τα οποία επιλέχθηκαν βάσει υψηλής επικινδυνότητας. Ανάμεσά τους:
• Πανεπιστημίου
• Βασιλίσσης Σοφίας
• Συγγρού
• Κηφισίας
• Μεσογείων
Συμπληρωματικά, εγκαταστάσεις γίνονται σε Δήμους όπως Ραφήνα, Αγία Παρασκευή, Αργυρούπολη και Βουλιαγμένη, όπου τα ατυχήματα τα τελευταία χρόνια καταγράφουν αυξητική τάση σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας.
Οι κάμερες θα συνδεθούν με το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, ενώ σταδιακά θα ενταχθούν σε ένα ενιαίο περιβάλλον στο οποίο πρόσβαση θα έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, το κράτος, η αστυνομία και οι υπηρεσίες ελέγχου.
Πώς θα “γράφεται” η παράβαση χωρίς ανθρώπινη εμπλοκή
Η καταγραφή της παράβασης θα γίνεται ως εξής:
• αυτόματη αναγνώριση πινακίδας
• χρονοσφραγίδα
• λήψη φωτογραφίας ή video
• αυτόματη διαβίβαση σε ασφαλές περιβάλλον
Η ειδοποίηση θα αποστέλλεται στον οδηγό μέσω της ψηφιακής θυρίδας του gov.gr, όπου θα εμφανίζεται:
• το ποσό
• οι κωδικοί παράβασης
• η τοποθεσία
• οι οδηγίες για πληρωμή ή ένσταση
Το σύστημα επιτρέπει επίσης – για πρώτη φορά – ηλεκτρονική ένσταση χωρίς κατάθεση εγγράφων. Η ένσταση θα αξιολογείται σε προκαθορισμένο χρόνο μέσω ηλεκτρονικής διασταύρωσης.

Τι θα καταγράφουν οι κάμερες – Το νέο πλαίσιο αυστηρότητας
Το νέο σύστημα επεξεργάζεται αυτόματα παραβάσεις όπως:
• παραβίαση φωτεινού σηματοδότη
• υπερβολική ταχύτητα
• μη χρήση ζώνης
• χρήση κινητού κατά την οδήγηση
• παράνομη κίνηση σε λεωφορειολωρίδα
• μη χρήση κράνους
• στάση σε διαβάσεις
Σύμφωνα με στελέχη του Υπουργείου, η “άμεση διαπίστωση” οδηγεί σε αλλαγή συμπεριφοράς και περιορίζει την ατιμωρησία. Παράλληλα, η επεξεργασία δεδομένων θα γίνεται μέσα από το Ενιαίο Σύστημα, υπό τη διαχείριση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Άμεση αφαίρεση άδειας – Τι θα αλλάζει για τους υποτροπιάζοντες
Για ειδικές περιπτώσεις, όπως υπέρβαση ταχύτητας άνω των +50 km/h, παραβίαση κόκκινου και παράνομη προσπέραση, προβλέπεται ψηφιακή αφαίρεση άδειας χωρίς προηγούμενο έλεγχο.
Η αφαίρεση θα ενημερώνει αυτόματα το σύστημα αδειών οδήγησης. Δεν θα απαιτείται επίσκεψη σε αστυνομικό τμήμα, καθώς η υπηρεσία θα ενημερώνει και το Μητρώο Πολιτών.
Για οδηγούς με πολλαπλές παραβάσεις, το σύστημα θα παγώνει επανέκδοση ή ανανέωση άδειας.
Αποσυμφόρηση υπηρεσιών και αύξηση εισπραξιμότητας
Σήμερα, τα πρόστιμα εισπράττονται σε ποσοστό κάτω του 10% τον πρώτο χρόνο. Με το νέο μοντέλο, στόχος είναι να ξεπεραστεί το 70%, καθώς:
• δεν θα χάνονται έγγραφα
• δεν θα χρειάζεται φυσική επίδοση
• ο πολίτης ειδοποιείται άμεσα
• η πληρωμή γίνεται ψηφιακά
Το σύστημα διασυνδέεται με τους Δήμους, κάτι που περιορίζει εκκρεμότητες και νεκρές οφειλές.
Όπως έχει επισημανθεί σε συνεδριάσεις με τους Δήμους Αττικής, τα έσοδα θα επιστρέφουν στα ταμεία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για έργα φωτισμού, σηματοδότησης και διαβάσεων.
Τραγική εικόνα ατυχημάτων και το κοινωνικό αποτύπωμα
Κάθε χρόνο στην Αττική καταγράφονται εκατοντάδες σοβαρά ατυχήματα. Το νέο σύστημα έχει σχεδιαστεί ώστε να προληφθεί η πρόσκρουση, η βίαιη αλλαγή λωρίδας και η σύγκρουση λόγω χρήσης κινητού.
Η αποστολή δεν είναι αστυνομική per se· είναι κοινωνική. Στόχος είναι να περιοριστούν:
• οι απώλειες ζωών
• οι αναπηρίες
• οι νοσηλείες
• τα κόστη ασφάλισης
Η Ευρώπη έχει εφαρμόσει ανάλογα συστήματα εδώ και δύο δεκαετίες, ενώ η Ελλάδα ήταν από τις τελευταίες χώρες που δεν διέθεταν ενιαία ψηφιακή επιτήρηση.
Νέα κουλτούρα οδικής συμπεριφοράς και ρόλος της κοινωνίας
Η πρωτοβουλία δεν αφορά μόνο την καταγραφή· δημιουργεί νέα σχέση κράτους – πολίτη. Οι οδηγοί θα βλέπουν ψηφιακά την παράβαση, χωρίς αμφισβήτηση. Οι Δήμοι θα μπορούν να εντοπίζουν σημεία υψηλής επικινδυνότητας. Οι ερευνητές θα έχουν πρόσβαση σε ανωνυμοποιημένα δεδομένα.
Τελικός στόχος είναι να αλλάξει η συμπεριφορά, όχι να αυξηθούν πρόστιμα.
Το νέο σύστημα εντάσσει την Ελλάδα στην ψηφιακή εποχή οδικής ασφάλειας και χτίζει σταδιακά πιο ασφαλείς δρόμους για χιλιάδες οδηγούς, παιδιά, πεζούς και οικογένειες.






