Αγρότες: Καθώς η πανδημία του κορονοϊού ώθησε τους καταναλωτές να αναθεωρήσουν τις συνήθειες αλλά και τη διατροφή τους, μικροί παραγωγοί προϊόντων τροφίμων…
παρακολουθώντας τις εξελίξεις ετοιμάζονται για την επανεκκίνηση της αγοράς, που εδώ και περίπου τρεις μήνες ήταν σε αδράνεια.
Με «όπλο» στα χέρια τους τα καινοτόμα ελληνικά προϊόντα που διαθέτουν, αλλά και την απόλυτη πίστη στις δυνατότητες που έχει ο πρωτογενής τομέας της ελληνικής γης, τρεις παραγωγοί μιλούν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για την ενασχόλησή τους με το «επιχειρείν» στον τομέα των τροφίμων σε μια εποχή που οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τις συνέπειες της κρίσης.
Έχοντας δεχθεί ισχυρό πλήγμα λόγω του lockdown καθώς είδαν την παραγωγή, τη διάθεση των προϊόντων, τις εξαγωγές και κυρίως τα έσοδα τους να μειώνονται δραματικά, ανασυντάσσουν τις δυνάμεις τους, επανασχεδιάζουν τα επιχειρηματικά τους πλάνα και δηλώνουν έτοιμοι να βγουν ξανά στην αγορά.
Και οι τρεις παραγωγοί παραδέχονται, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι αρχικά αντιμετώπισαν τη νέα αυτή κρίση προσπαθώντας να μειώσουν κόστη και παραγωγή αλλά στη συνέχεια, κάνοντας την κρίση ευκαιρία, ανταποκρίθηκαν στις νέες ανάγκες των καταναλωτών και βρήκαν εναλλακτικούς τρόπους πώλησης εκμεταλλευόμενοι τη δύναμη του διαδικτύου. Πλέον σχεδιάζουν την επόμενη ημέρα με αισιοδοξία και όραμα, πιστεύοντας ότι για μια ακόμα φορά οι μικροί Έλληνες παραγωγοί θα βγουν νικητές.
Παραγωγή premium προϊόντων από την Elixirflavours
Ανήσυχο πνεύμα ο Γιώργος Χαλβατζής, πίστεψε στα ελληνικά προϊόντα και έχοντας γνώμονα την αγάπη του για τη φύση και τα προϊόντα που τόσο απλόχερα προσφέρει η γη της πατρίδας μας δημιούργησε στην Δράμα μια εταιρεία τυποποίησης και διακίνησης premium ελαιόλαδων, την Elixirflavours, τα προϊόντα της οποίας με την επωνυμία «November Fruits» αξίζει να χαίρουν ευρείας αναγνώρισης και πλέον διατίθενται σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Περιγράφοντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τις δυσκολίες που βίωσε εδώ και περίπου τρεις μήνες που η αγορά ήταν σε αδράνεια, ο κ. Χαλβατζής τονίζει ότι: «μετά από την έκτακτη κατάσταση που βιώσαμε, βλέπουμε το μέλλον με αισιοδοξία αλλά και αποφασιστικότητα. Έχουμε κάνει τον σχεδιασμό για το επόμενο δωδεκάμηνο, με έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό. Αν δεν υπάρξει κάποια εκ νέου έκτακτη κατάσταση, είμαστε σίγουροι ότι θα ανακάμψουμε άμεσα, περιορίζοντας τις απώλειες μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2020».
Η Elixirflavours, σύμφωνα με τον κ. Χαλβατζή, με σεβασμό στην παράδοση και έχοντας κατά νου όλες τις τελευταίες εξελίξεις στον κλάδο των τροφίμων, προσφέρει στον καταναλωτή, τον θησαυρό των ελληνικών προϊόντων. «Τα προϊόντα μας November Fruits καλλιεργούνται στους ελαιώνες της Λακωνίας στην Πελοπόννησο, στην Μαρώνεια της Ροδόπης, αλλά και στην Κρήτη και αντανακλούν όλες τις αξίες μιας υγιεινής διατροφής, ενώ συγχρόνως διατηρούν την μοναδική ποιότητα και γεύση της ελληνικής γης».
Η Elixirflavours ξεκίνησε την παραγωγή premium προϊόντων το 2015 στην περίοδο της οικονομικής κρίσης. «Με επιμονή και μεθοδικότητα αποδείξαμε ότι για τα προϊόντα μας η επιτυχία ήταν εγγυημένη. Κόντρα στην κρίση και τη στασιμότητα, υπάρχει μια Ελλάδα που προσπαθεί για το καλύτερο, που δεν ενστερνίζεται η λογική του “Δεν Γίνεται”, αλλά του “ΓΙΝΕΤΑΙ” και γεμάτη όρεξη και λαχτάρα δημιουργεί καινοτόμα προϊόντα διατροφής» τονίζει ο κ. Χαλβατζής.
Η ονομασία November Fruits επικοινωνεί, σύμφωνα με τον κ. Χαλβατζή, μια αλήθεια η οποία δεν είναι ευρέως γνωστή. Στην πραγματικότητα, η ελιά είναι φρούτο του ελαιόδεντρου, ένα φρούτο το οποίο συλλέγεται το Νοέμβρη και που ο χυμός του, πράγματι, αποτελεί «ελιξίριο ζωής».
«Πέρα από τη σειρά με το Premium Έξτρα Παρθένο Ελαιόλαδο και συνεχίζοντας την πορεία μας με πολύ μεράκι αλλά και διάθεση για τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων, ήρθαμε σε συζητήσεις με παραγωγούς από την περιοχή της Μαρώνειας στη Θράκη. Με αυτούς δημιουργήσαμε το November fruits smoked olive oil, ένα εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, με άρωμα …καπνού, για …απαιτητικούς ουρανίσκους, το οποίο ευελπιστούμε ότι θα ξαφνιάσει ευχάριστα την αγορά» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χαλβατζής και προσθέτει ότι ήδη οι πρώτες εξαγωγές του έγιναν στην Γερμανία και αναμένεται σύντομα διεύρυνση των σημείων πώλησης ανά την υφήλιο.
Αιχμή του δόρατος για την Elixirflavours αποτελεί το ελαιόλαδο με φύλλα βρώσιμου χρυσού. Ο χρυσός είναι αποδεδειγμένο ότι έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και βοηθάει στην αναγέννηση των κυττάρων αλλά και στην ψυχική ευεξία.
Βασιζόμενο στην υψηλή διατροφική αξία, στην μοναδικότητά του, αλλά και στην άριστη προσέγγιση από πλευράς Branding και Marketing γενικότερα, τα November Fruits Gold Edition απευθύνονται σε ένα αγοραστικό κοινό κυρίως του εξωτερικού, το οποίο αναζητά την πολυτέλεια, τη χλιδή, την αίγλη.
Ποντάροντας στη συσκευασία αλλά και τη μοναδική εξαιρετική ποιότητα, τα “November Fruits” εξάγονται πλέον σε χώρες όπως, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Αγγλία, η Ελβετία, η Ιαπωνία, η Αυστρία, η Τσεχία, η Ολλανδία κα. Παράλληλα, με τη συμμετοχή της σε διεθνείς εκθέσεις, με την αρωγή της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, όπως η ANUGA, η SIAL PARIS, η NATURAL & ORGANIC LONDON, η FOOD EXPO ΑΘΗΝΑ, η εταιρεία επιδιώκει την περαιτέρω διείσδυση των προϊόντων της σε νέες αγορές του εξωτερικού.
Στην ελληνική αγορά τα προϊόντα της εταιρείας είναι στρατηγικά τοποθετημένα σε επιλεγμένα delicatessen, καταστήματα τροφίμων καθώς επίσης και σε πολυτελή ξενοδοχεία 5 αστέρων σε περιοχές όπως: Μύκονος, Σαντορίνη, Ρόδος, Χαλκιδική, Πάτμος, Παξοί, Κεφαλονιά, κα.
Όπως αναφέρει ο κ. Χαλβατζής «Τίποτα δεν μπορεί να πραγματoποιηθεί, αν πρώτα δεν γίνει όνειρο» λέει μια θυμοσοφία! Τα “November Fruits”, είναι η απόδειξη για εμάς, ότι τα όνειρα, μπορούν να πραγματοποιηθούν. Αρκεί να τα πιστέψουμε, να πιστέψουμε στους εαυτούς μας και να πιστέψουμε ότι …“ΓΙΝΕΤΑΙ”!!!»
Μέλι από..χρυσάφι
Ο Γιώργος Καρυπίδης μελισσοκόμος του Δραμινού μελισσοκομικού οίκου «Το μέλι της Αρκούδας» παράγει βιολογικό μέλι, πρόπολη, γύρη και βασιλικό πολτό ακολουθώντας τα βήματα του πατέρα του. Η μικρή οικογενειακή μονάδα της οικογένειας Καρυπίδη, δραστηριοποιείται στο χώρο της μελισσοκομίας από το 1950 ενώ το μελισσοκομείο βρίσκεται στην Παρανέστια Γη (Πρινόλοφος –Δράμας), στην Οροσειρά της Ροδόπης.
Σήμερα ο αριθμός των κυψελών της είναι 320 από επιλογή, ενώ από το 2003 εντάχθηκε στην βιολογική μελισσοκομία θέλοντας να πιστοποιήσει την ποιότητα του μελιού που παράγει.
Κάνοντας την κρίση της πανδημίας του κορονοϊού ευκαιρία, ο κ. Καρυπίδης εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως η οικογενειακή μονάδα ανταποκρίθηκε στις νέες ανάγκες των καταναλωτών και βρήκε εναλλακτικούς τρόπους πώλησης εκμεταλλευόμενη τη δύναμη του διαδικτύου. Όπως τονίζει «από την πρώτη στιγμή χρησιμοποιήσαμε ως βασικό εργαλείο προώθησης των προϊόντων μας το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι καταναλωτές ζητούσαν ποιοτικά προϊόντα να φτάνουν με ασφάλεια στο σπίτι τους. Έτσι το e-shop (www.honeybio.shop) που έχουμε μας έδωσε τη δυνατότητα να συνεχίσουμε τις πωλήσεις των προϊόντων μας με ασφάλεια όλο το διάστημα που η αγορά ήταν σε αδράνεια».
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνει ότι το μεράκι, η εμπειρία και οι γνώσεις έγιναν πολύτιμη κληρονομιά για την νέα γενιά της οικογενειακής επιχείρησης, η οποία συνεχίζει σήμερα με τον ίδιο σεβασμό, διατηρώντας τις παραδοσιακές αρχές και αξίες, την βιολογική μελισσοκομία. Με δεδομένο την υψηλή ποιότητα, τα τελευταία τρία χρόνια η οικογενειακή μονάδα εξειδικεύεται στην παραγωγή και διάθεση υψηλής ποιότητας προϊόντων με βάση το μέλι όπως: μέλι με μαύρο σκόρδο, μέλι με βρώσιμα φύλλα χρυσού, κρέμα μελιού λεβάντας και τίλιου(φλαμούρι), μέλι ακακίας με μαύρη τρούφα, ξύδι μελιού, μέλι καστανιάς και δρυός, μέλια για τυριά, σοκολατάκια με μέλι, μέλι με πάστα ελληνικού φουντουκιού (Φουντουκόμελο).
Όλα τα προϊόντα αποτελούν, σύμφωνα με τον κ. Καρυπίδη, φυσικές διατροφικές προτάσεις που απευθύνονται σε κάθε οργανισμό, για να βοηθήσουν στη καλή υγεία του. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα φουντούκια, τα αμύγδαλα και τα καρύδια είναι ιδίας παραγωγής και βρίσκονται σε διαδικασία βιολογικής πιστοποίησης.
Η παραγωγή των μεταποιημένων προϊόντων, σύμφωνα με τον κ. Καρυπίδη, «έχει σίγουρα μια γκουρμέ διάσταση αλλά στο βάθος βλέπουμε τον τελικό καταναλωτή και τη θρεπτική αξία των προϊόντων διατροφής που θα του παρέχουμε. Συμμετέχουμε σε διεθνείς εκθέσεις και ενημερωνόμαστε συνεχώς για τις νέες τάσεις στις διατροφικές ανάγκες του καταναλωτή. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζουμε και υλοποιούμε νέα καινοτόμα, 100% φυσικά προϊόντα, διατηρώντας πάντα σταθερή την υψηλή ποιότητα. Πάνω σε αυτή χτίζουμε τα προϊόντα μας».
Όπως μας εξηγεί ο κ. Καρυπίδης «τα καινοτόμα προϊόντα που παράγει η οικογενειακή μονάδα απευθύνονται σε ‘ψαγμένους’ καταναλωτές. Μας ενδιαφέρουν οι καταναλωτές που δεν αγοράζουν απλά ένα προϊόν από το ράφι αλλά ψάχνουν, ενημερώνονται διαβάζουν την ετικέτα και πολλές φορές αναζητούν το βιογραφικό της παραγωγικής μονάδας.
Τα προϊόντα της οικογενειακής μονάδας βρίσκουν μεγάλη ανταπόκριση στο καταναλωτικό κοινό που μπορεί να τα προμηθευτεί από εξειδικευμένα καταστήματα ντελικατέσεν και εστιατόρια καθώς και από τo ηλεκτρονικό κατάστημα: www.honeybio.shop. Σημειώνεται ότι το μέλι της Αρκούδας έχει βραβευτεί σε διεθνείς διαγωνισμούς γευσιγνωσίας βιολογικών μελιών. Το 2019 βραβεύτηκε με χρυσό βραβείο για το καστανόμελο και με χρυσό βραβείο για το μέλι από παλιούρι καθώς και με ασημένιο βραβείο για το μέλι βελανιδιάς, ασημένιο βραβείο για το μέλι δάσους, ασημένιο βραβείο για το μέλι άγριων βοτάνων (φλαμούρι, κοντορίγανη).
Σπάνιες εκδόσεις… παστουρμά
Τρία ξαδέλφια της οικογένειας Ατλαμάζογλου από την Καβάλα, αποφασισμένα να επανασυστήσουν στους Έλληνες καταναλωτές τον παστουρμά δημιούργησαν το 2017 μια μονάδα παρασκευής στη Νέα Καρβάλη Καβάλας.
Ο 24χρονος Δημήτρης, ο 22χρονος Βασίλης και η 20χρονη Ελευθερία είναι μέλη της οικογένειας Ατλαμάζογλου, οι ρίζες της οποίας είναι από την Καρβάλη της Καππαδοκίας στην Μικρά Ασία. Η οικογένεια Ατλαμάζογλου με την εγκατάστασή της στην Νέα Καρβάλη άρχισε να δραστηριοποιείται συστηματικά με την εκτροφή βοοειδών έως και το 1985.
Όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Δημήτρης Γκορόγιας – Ατλαμάζογλου τα προϊόντα διατίθενται σε εξειδικευμένα καταστήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και έχουν κερδίσει αρκετούς σεφ αλλά και το καταναλωτικό κοινό. Επιπλέον εξάγονται σε ντελικατέσεν και εστιατόρια σε Βέλγιο, Λονδίνο, Παρίσι, Τσεχία, Ρώμη και Κύπρο.
Η πανδημία του κορονοϊού πάγωσε προσωρινά τη δραστηριότητα της οικογενειακής επιχείρησης, ωστόσο με πείσμα και αισιοδοξία τα τρία ξαδέλφια της οικογένειας Ατλαμάζογλου δηλώνουν έτοιμα για “restart”. Όπως επισημαίνει ο κ. Γκορόγιας – Ατλαμάζογλου «η αγορά ανοίγει και εμείς θέλουμε να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος. Το πλήγμα ήταν μεγάλο αλλά αισιοδοξούμε ότι γρήγορα θα ανακάμψει. Επαναπροσδιορίζουμε τα πλάνα μας και είμαστε έτοιμοι για την επανεκκίνηση».
Προχωρώντας ένα βήμα μπροστά η οικογένεια Ατλαμάζογλου σχεδιάζει να λανσάρει ανά τον κόσμο πιλοτικά τη μέθοδο του παστουρμά σε εξαιρετικής ποιότητας κρέας περιορισμένης έκδοσης. Πρόκειται για την πρώτη πειραματική έκδοση περιορισμένων τεμαχίων παστουρμά τα οποία θα διατίθεται κατόπιν παραγγελίας σε ντελινατέσεν και εστιατόρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. «Η παραγωγή του συγκεκριμένου παστουρμά εντάσσεται στο στρατηγικό πλάνο της εταιρείας για ανάπτυξη πειραματικών και σπάνιων εκδόσεων παστουρμά, με στόχο την ανάδειξη της σημασίας του ως αλλαντικού υψηλής ποιότητας» τονίζει ο κ. Γκορόγια – Ατλαμάζογλου.
Στην μονάδα παρασκευής, σύμφωνα με τον κ. Γκορόγια – Ατλαμάζογλου, η παραγωγή είναι χειροποίητη χωρίς χρήση συντηρητικών. Πέρα από τον παραδοσιακό παστουρμά από βόειο κρέας, παράγεται παστουρμάς από χοιρινή πανσέτα, παστουρμάς από χοιρινό ψαρονέφρι και παραδοσιακό σουτζούκι.
Το μυστικό της οικογένειας είναι, σύμφωνα με τον κ. Γκορόγια – Ατλαμάζογλου, τα συστατικά που αποτελούν το τσιμένι, δηλαδή, το μείγμα μπαχαρικών και σκόρδου με το οποίο καλύπτεται ο παστουρμάς. «Η συνταγή στο τσιμένι που χρησιμοποιούμε για την επικάλυψη του παστουρμά και για την πάστα, είναι δημιούργημα του παππού μας Αποστόλη Ατλαμάζογλου την οποία εξέλιξε και αναβάθμισε γευστικά ο γιος του Ανέστης Ατλαμάζογλου, και αποτελεί γευστικό μυστικό της οικογένειας Ατλαμάζογλου» προσθέτει.
Γυρίζοντας πίσω στον χρόνο τονίζει ότι ο προπάππους της οικογένειας στην ανάγκη να διατηρήσει το βόειο κρέας για μεγάλο χρονικό διάστημα προς χρήση μαγειρικής, όπως και πολλοί συγχωριανοί του, το πάστωνε. Ειδικότερα αναφέρει:«Το πάστωμα γινόταν, όπως μας το περιέγραψε ο παππούς, Αποστόλης Ατλαμάζογλου, σε ξύλινη σκάφη. Τοποθετούσαν μία στρώση αλάτι, μετά το κρέας, ξανά αλάτι εναλλάξ και στο τέλος το κάλυπταν με αλάτι και το άφηναν για αρκετές μέρες. Στη συνέχεια το έβγαζαν, το ξέπλεναν από το αλάτι και το τοποθετούσαν σε πέτρινη επιφάνεια και το πρέσαραν με βάρος, συνήθως μεγάλες καθαρές πέτρες. Στην εξέλιξη της συντήρησης δοκίμασαν να παρατείνουν τη διάρκεια ζωής του προϊόντος με μπαχαρικά. Εμείς συνεχίζουμε μέχρι και σήμερα να παρασκευάζουμε τα παραδοσιακά αλλαντικά όπως ακριβώς μάθαμε από τον παππού και τις μητέρες μας».
Μαρία Τσιβγέλη