ΚΟΚ: Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) φέρνει σημαντικές αλλαγές στους κανόνες που διέπουν την κυκλοφορία των οχημάτων και ιδιαίτερα των δικύκλων.
Του Παντελή Χαριτάκη – tilegrafimanews.gr
Μια από τις πιο χαρακτηριστικές τροποποιήσεις είναι η νομιμοποίηση των «σφηνοειδών» κινήσεων από τις μοτοσικλέτες, δηλαδή η διέλευση ανάμεσα στα μποτιλιαρισμένα Ι.Χ.
Αυτή η πρακτική, που ήταν συνηθισμένη εδώ και χρόνια στους ελληνικούς δρόμους, πλέον επιτρέπεται επίσημα, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις ασφαλείας.
Η συγκεκριμένη κίνηση στόχο έχει να βελτιώσει τη ροή της κυκλοφορίας στις αστικές περιοχές, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής, όταν η κίνηση στους δρόμους βρίσκεται σε αδιέξοδο.
Η νομιμοποίηση αυτής της πρακτικής αναμένεται να βοηθήσει στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και να μειώσει τους χρόνους μετακίνησης για τους μοτοσικλετιστές, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας.
Μια άλλη σημαντική αλλαγή στον νέο ΚΟΚ αφορά το όριο ταχύτητας στον αστικό ιστό, το οποίο μειώνεται στα 30 χλμ./ώρα. Το μέτρο αυτό στοχεύει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις πόλεις και στην προστασία των ευάλωτων χρηστών των δρόμων, όπως είναι οι πεζοί, οι ποδηλάτες και οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών. Αυτή η μείωση του ορίου ταχύτητας ακολουθεί τα ευρωπαϊκά πρότυπα, τα οποία έχουν δείξει θετικά αποτελέσματα στη μείωση των ατυχημάτων και στην αύξηση της ασφάλειας στις αστικές περιοχές.
Επιπλέον, ο νέος ΚΟΚ εισάγει νέους κανόνες για τη χρήση πατινιών και ποδηλάτων. Οι χρήστες αυτών των μέσων μεταφοράς θα πρέπει να ακολουθούν συγκεκριμένους κανόνες και να τηρούν τις διατάξεις που αφορούν την οδική ασφάλεια, με αυστηρότερους ελέγχους και ποινές σε περίπτωση παραβάσεων. Η ραγδαία αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών πατινιών και ποδηλάτων στις πόλεις, και οι σχετικές ανησυχίες για την ασφάλεια, έχουν καταστήσει αναγκαία τη ρύθμιση της κυκλοφορίας τους.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό στοιχείο του νέου ΚΟΚ είναι η μεταφορά των κυρώσεων από το όχημα στον οδηγό. Οι παραβάσεις θα τιμωρούνται πλέον με ποινές που αφορούν τον οδηγό και το δίπλωμά του, παρά το όχημα και την άδειά του. Αυτή η αλλαγή έρχεται για να αποτρέπει τη μεταβίβαση της ευθύνης σε τρίτους, προάγοντας την προσωπική ευθύνη των οδηγών για την τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας.
Τέλος, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει ποινές κακουργηματικού χαρακτήρα για παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας, όπως η υπερβολική ταχύτητα και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών. Στόχος αυτών των ποινών είναι να αποτρέψουν την επικίνδυνη συμπεριφορά στους δρόμους και να προστατεύσουν τους πολίτες.