Διαγραφή μέρους οφειλής που είχε «φουσκώσει» από παραλείψεις του ΙΚΑ να διεκπεραιώσει έγκαιρα αίτημα ρύθμισης οφειλών έγινε με παρέμβαση του Συνήγορου του Πολίτη.
Συγκεκριμένα πολίτης διαμαρτυρήθηκε στον Συνήγορο για τη διόγκωση οφειλής της εταιρείας του, λόγω παράλειψης οφειλόμενων ενεργειών εκ μέρους των υπηρεσιών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Συγκεκριμένα ο πολίτης είχε ζητήσει από το 2005 να ρυθμιστούν, σύμφωνα με τον τότε ισχύσαντα νόμο, οι οφειλές της εταιρείας του, η οποία είχε τεθεί σε αδράνεια ήδη από το 2002.
Η αίτησή του όμως παρέμενε σε εκκρεμότητα, λόγω αδράνειας της διοίκησης να την διεκπεραιώσει, και αντί αυτού, μετά την παρέλευση χρονικού διαστήματος μεγαλύτερου της δεκαετίας, τον Ιούλιο του 2016, έλαβε «Πίνακα Ληξιπρόθεσμων Χρεών Οφειλέτη» σύμφωνα με τον οποίο το οφειλόμενο ποσό είχε υπερδιπλασιαστεί και από 3.500 ευρώ που ήταν όταν έγινε η αίτηση για ρύθμιση έφτασαν στις 8.617 ευρώ.
Επιπλέον το ΙΚΑ προχώρησε στη δέσμευση τριών τραπεζικών λογαριασμών ομόρρυθμων εταίρων.
Εκαναν τέσσερα χρόνια να απαντήσουν στο αίτημα ρύθμισης χρεών με αποτέλεσμα τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις να διογκωθούν. Επιπλέον όταν κάλεσαν τον οφειλέτη να ανταποκριθεί διαπιστώθηκε ότι είχαν χαθεί με ευθύνη της υπηρεσίας τα δικαιολογητικά και τα στοιχεία που είχε καταθέσει.
Εξι χρόνια μετά την αίτηση, τον Αύγουστο του 2011 δόθηκε στην εταιρεία να υπαχθεί στη ρύθμιση ωστόσο ήταν πλέον αργά αφού η οικονομική κρίση που είχε ξεσπάσει συν το γεγονός ότι το προς ρύθμιση ποσό ήταν προσαυξημένο κατά 120% έκαναν απαγορευτική για την επιχείρηση την πληρωμή των δόσεων.
Ο Συνήγορος διαπίστωσε ότι η αρχική αίτηση της εταιρείας για ρύθμιση της οφειλής ούτε ερευνήθηκε με το κατάλληλο τρόπο, ούτε διεκπεραιώθηκε κανονικά. Ενδεικτικά τέσσερα ολόκληρα χρόνια μετά την υποβολή της αίτησης ζητήθηκαν πρόσθετα στοιχεία, «για την διενέργεια του ελέγχου» τα οποία όπως προέκυψε είχαν ήδη υποβληθεί με την κατάθεση της αρχικής αίτησης και προφανώς είχαν χαθεί. Την ευθύνη όμως για την ανεύρεσή τους είχε η υπηρεσία όπως και την ευθύνη για την όποια καθυστέρηση από την μη αξιοποίησή τους.
[irp posts=”151622″ name=”ΟΑΕΔ: Εκδόθηκε το ΦΕΚ για τις 1.459 προσλήψεις ανέργων ηλικίας 18-24 ετών”]
Ο Συνήγορος επισήμανε στην Τοπική Διοικητική Επιτροπή που θα εξέταζε την ένσταση του ενδιαφερομένου ότι όπως αποδείχθηκε, η παράλειψη της διοίκησης να διεκπεραιώσει έγκαιρα την υποβληθείσα αίτηση ρύθμισης των οφειλών είχε σαν αποτέλεσμα την διόγκωσή της με πρόσθετα τέλη γεγονός που δεν θα συνέβαινε αν το υποκατάστημα ήταν συνεπές στις υποχρεώσεις του.
Η Ανεξάρτητη Αρχή ζήτησε να μην επιβαρυνθεί η εταιρεία με πρόσθετα τέλη και επιβαρύνσεις χρονικών περιόδων για τις οποίες δεν φέρει ουσιαστικά την ευθύνη των καθυστερήσεων στην αποπληρωμή τους ή στη μη υπαγωγή στις σχετικές ρυθμίσεις.
Η Τοπική Διοικητική Επιτροπή λαμβάνοντας ρητά υπόψη τις θέσεις που διατύπωσε ο Συνήγορος του Πολίτη, απάλλαξε την εταιρεία από τα πρόσθετα τέλη, δεχόμενη την υπαιτιότητα του ΙΚΑ και την εξ αυτής προκληθείσα διόγκωση της οφειλής.