Βουλή: Με διευρυμένη πλειοψηφία (ΝΔ – ΠΑΣΟΚ) εγκρίθηκε σήμερα από την αρμόδια επιτροπή Εθνικής ‘Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, η επεξεργασία και κύρωση του Μνημονίου Συμφωνίας (ΜοΑ) μεταξύ του…
υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Οργανισμού Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ (NCIO) εκπροσωπούμενου από την υπηρεσία Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ (Υπηρεσία NCIA) όσον αφορά στη συνεργασία σε δραστηριότητες συσκέψεων, διοίκησης, ελέγχου, επικοινωνιών, πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (C4ISR Activities). Κατά της κύρωσης τάχθηκε το ΚΚΕ και το ΜεΡΑ25, ενώ επιφυλάχθηκε για την συζήτηση στην Ολομέλεια η Ελληνική Λύση. Ο ΣΥΡΙΖΑ απέχει από τις ψηφοφορίες της Βουλής.
Όπως ενημέρωσε την επιτροπή, ο αρμόδιος υπουργός, Νίκος Παναγιωτόπουλος, πρόκειται για μία συμφωνία, που συνομολόγησε το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας με τον Οργανισμό Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ (το NCIO) εκπροσωπημένο από την Υπηρεσία Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ (την NCIA) αναφορικά με την συνεργασία σε δραστηριότητες συσκέψεων, διοίκησης ελέγχου, επικοινωνιών, πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης. Το μνημόνιο υπογράφηκε στις Βρυξέλλες 26 Μαρτίου του 2018 και 2 Απριλίου του 2018. Έχει ως αντικείμενο τον καθορισμό των όρων διαδικασιών και λεπτομερειών που διέπουν παροχή υπηρεσιών για την υποστήριξη των συστημάτων συσκέψεις διοίκησης, ελέγχου επικοινωνιών, πληροφοριών επιτήρησης, αναγνώρισης εκ μέρους της υπηρεσίας Επικοινωνιών και Πληροφορικής του ΝΑΤΟ προς τη χώρα μας. Αποτελεί μια συμφωνία – πλαίσιο που περιγράφει τους όρους αυτούς στο C4ISR, προβλέπει κυρίως τη σύναψη τεχνικών διευθετήσεων τα Technical Arrangement, με σκοπό την εξειδίκευση της παροχής υπηρεσιών υποστήριξης σε αυτό το πλαίσιο. Η πρώτη τεχνική διευθέτηση 10ετούς διάρκειας έχει ήδη υπογραφεί από τη χώρα.
Ειδικότερα ρυθμίζονται λεπτομερώς τα πεδία και οι τομείς συνεργασίας των μερών. Περιλαμβάνουν σχεδιασμό, έρευνα ανάπτυξης, τεχνικές δοκιμές, προμήθεια, εκπαίδευση, κάθε άλλο τομέα που αφορά στον κύκλο ζωής των συστημάτων σε τομείς του C4ISR, όπως επεσήμανε ο εισηγητής της Πλειοψηφίας. Ρυθμίζονται περαιτέρω τα ζητήματα διαχείρισης σχετικών δραστηριοτήτων διά του καθορισμού των αρμόδιων φορέων υλοποίησης. Καθορίζονται οι οικονομικές παράμετροι, γενικοί όροι των συμβολαίων που θα συναφθούν καθώς και το θεσμικό πλαίσιο για την διαχείριση αξιώσεων και ευθυνών που ενδέχεται να προκύψουν.
Τέλος, αποτυπώνονται οι όροι για την ασφάλεια των υλικών, των συστημάτων και των πληροφοριών, την προστασία δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, την διάθεση των πληροφοριών σε τρίτα μέρη καθώς και οι απαλλαγές των εν λόγω επιχειρήσεων από φόρους και δασμούς.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος, έκανε λόγο για μια επωφελή συμφωνία για τη χώρα και σταχυολόγησε τους λόγους:
– Πρώτον, τίθεται το θεσμικό πλαίσιο κάτω από το οποίο θα καθορίζονται όλες οι διοικητικές διαδικαστικές οικονομικές και τεχνικές λεπτομέρειες παροχής των υπηρεσιών που περιγράφονται καθώς και οι συμβατικές υποχρεώσεις των συμβαλλομένων.
– Δεύτερον, καθορίζονται οι αρμόδιοι παρακολούθησης κάθε αυτοτελούς έργου, οι οποίοι θα εκτελούν απογραφή των παρεχομένων υπηρεσιών και επιβεβαίωση των τιμολογήσεων τους, έτσι θα αποφεύγεται η περίπτωση τιμολόγησης υπηρεσιών, οι οποίες δεν έχουν παρασχεθεί.
– Τρίτον, παρέχεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης ανεπτυγμένων προϊόντων της NCIA σε ελληνικά συστήματα εθνικής άμυνας κάτι που θα οδηγεί σε επίτευξη στενής δια λειτουργικότητας με το ΝΑΤΟ.
– Τέταρτον, παρέχεται η δυνατότητα στην NCIA να υποστηρίξει την εν εξελίξει ανάπτυξη των ελληνικών συστημάτων για το C4ISR.
– Πέμπτον, καθιερώνεται η δυνατότητα ανταλλαγής σχετικών τεχνικών πληροφοριών μεταξύ του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας και του οργανισμού NCIA.
– Έκτον, ενθαρρύνεται ο ρόλος της NCIA ως στρατηγικού εταίρου με την Ελληνική Δημοκρατία.
– Έβδομο, δίνεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης λογισμικού του ΝΑΤΟ για υποστήριξη εκπαίδευσης και ασκήσεων, η ομογενοποίηση όλων αυτών των λειτουργικών συστημάτων. Ακόμα και στο πλαίσιο της χρησιμοποίησης λογισμικών, έχει μια προστιθέμενη αξία για όλα τα κράτη μέλη της συμμαχίας και την τελική καλύτερη απόδοση επιχειρησιακή όλων των εμπλεκομένων και τέλος, καθιερώνεται η σχετική μεθοδολογία και η διαφάνεια, καθότι οι δραστηριότητες που εκτελούνται στο πλαίσιο του μνημονίου αυτού, θα καθοδηγούνται και θα διευθύνονται εκ μέρους των μερών από πλήρη διαχειριστική δομή, που αποτελείται από ανώτερους αντιπροσώπους, διευθυντές προγραμμάτων και τα λοιπά, που ορίζεται από τα μέρη.
Συμπερασματικά, ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι κάθε συμφωνία αντίστοιχου περιεχομένου που συνάπτουμε με οργανισμούς και υπηρεσίες του ΝΑΤΟ, ενδυναμώνει την αλληλεπίδραση μας με τη συμμαχία και τα κράτη μέλη, που είναι οι σύμμαχοι και εταίροι μας στη συμμαχία αυτή και επομένως, τελικά η θέση της χώρας στη συμμαχία ισχυροποιείται.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Θοδωρής Δρίτσας, ανέφερε ότι η συμφωνία αυτή είχε έρθει επί της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ και διερωτήθηκε γιατί πέρασε από το 2018 μέχρι τώρα, τόσο μεγάλο διάστημα, ώστε να έρθει για επικύρωση στη Βουλή, ενώ επισήμανε ότι έπρεπε να είχε έρθει στην επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων. “Δεν είναι αμιγώς εξοπλιστικό, αλλά είναι σύμβαση κρίσιμη για τον έλεγχο όλων των λειτουργιών των Ενόπλων Δυνάμεων σε κρίσιμα ζητήματα πληροφοριών και επικοινωνίας από τον κεντρικό πυρήνα του ΝΑΤΟ και περί αυτού πρόκειται. Είμαστε χώρα μέλος του ΝΑΤΟ, δεν καμωνόμαστε εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ ότι θα διεκδικήσουμε την έξοδο από το ΝΑΤΟ, αλλά δεν νοείται τέτοιου είδους συμβάσεις να μην εξηγούνται στην κάθε λεπτομέρεια στην επιτροπή εκείνη, που μπορεί με την λειτουργία του εμπιστευτικού, να διαγνώσει και να φτάσει σε κρίσιμα ζητήματα” εξήγησε το σκεπτικό του.
Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, η ειδική αγορήτρια Νάντια Γιαννακοπούλου, υπερψήφισε την συμφωνία, τονίζοντας ότι το κόμμα της είναι υπέρ της προαγωγής και της ενίσχυσης της στρατιωτικής διπλωματίας και της εξωτερικής πολιτικής της χώρας, προς όφελος της αμυντικής μας ικανότητας, αλλά και της αναβάθμισης της διεθνούς θέσης της χώρας μας. Ως εκ τούτου, και η δυνατότητα χρησιμοποίησης ανεπτυγμένων προϊόντων της NCIA σε ελληνικά συστήματα εθνικής άμυνας, με στόχο την επίτευξη στενής διαλειτουργικότητας με το ΝΑΤΟ, ενισχύει τον ρόλο της NCIA ως στρατηγικού εταίρου της Ελλάδας και ωφελεί τόσο την εθνική άμυνα όσο και τη διπλωματική θέση της χώρας.
“Είναι τραγικό για το λαό μας, αλλά κυρίαρχος στόχος της κυβέρνησης και της αξιωματικής Αντιπολίτευσης και όλων των κομμάτων που στηρίζουν τον ευρωατλαντισμό, είναι η ευόδωση των σχεδιασμών του ΝΑΤΟ, της πολιτικής των ΗΠΑ και των επιδιώξεων της Ε.Ε.. Αυτό κάνει αυτή η συμφωνία η σημερινή που υπογράφει η Ελλάδα, βάζει, συνενώνει, τα λογισμικά λειτουργίας των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, πολύ απλά, με τα νατοϊκά”, είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Νικόλαος Παπαναστάσης και δήλωσε ότι “φυσικά και η θέση του Κομμουνιστικού Κόμματος είναι απολύτως αρνητική, χωρίς κανένα ρήγμα σε αυτή την άρνηση και καμία υποσημείωση”.
“Αυτό το οποίο αναφέρεται ως σκοπός του Μνημονίου, είναι τα μέρη που συνεργάζονται χρησιμοποιώντας ανεπτυγμένα προϊόντα της υπηρεσίας NSIA σε ελληνικά συστήματα εθνικής άμυνας, με σκοπό την επίτευξη διαλειτουργικότητας, παρέχοντας τη δυνατότητα στην υπηρεσία NSIA να υποστηρίξει την εν εξελίξει ανάπτυξη των ελληνικών συστημάτων C4ISR Activities. Εμείς δεν θα πούμε ότι είμαστε κατά αυτών των συστημάτων, γιατί είναι επιχειρησιακά και προφανώς χρειάζονται για να καλύψουμε ορισμένα κενά” ανέφερε ο Αντώνης Μυλωνάκης εκ μέρους της Ελληνικής Λύσης, επιφυλάχθηκε ωστόσο να τοποθετηθεί στην ολομέλεια της Βουλής.
“Με ποιες συγκεκριμένες αναφορές και παραδείγματα, ποιο θα είναι το όφελος για τα εθνικά μας συμφέροντα από αυτό το μνημόνιο; Τι έχει, παραδείγματος χάριν, να προσφέρει παραπάνω στο βασικό ζήτημα της άμυνάς μας απέναντι στις απειλές και την πολιτική της Τουρκίας, που είναι επίσης μέλος του ΝΑΤΟ; Τι πραγματικά κερδίζουμε, σε σχέση και σε σύγκριση με την πιθανότητα να επιλέξουμε τη μη εφαρμογή του; Αυτά τα διακυβεύματα είναι που αφορούν την πολιτική, τη θέση και το άμεσο συμφέρον της χώρας μας” τόνισε μεταξύ άλλων η Σοφία Σακοράφα, καταψηφίζοντας εκ μέρους του ΜεΡΑ25 το νομοσχέδιο.
Τουρκία
Απαντώντας ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας στις παρατηρήσεις των εκπροσώπων των κομμάτων, για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, με αφορμή και την επίσκεψή του στην Αντιόχεια, ανέφερε ότι: “Θεωρώ ότι όταν υπάρχει μία ευκαιρία για βελτίωση του κλίματος μεταξύ των δύο χωρών, έστω και από μία τραγική αφορμή, όπως οι καταστροφικοί σεισμοί, οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε αυτή την ευκαιρία”.
“Διαπίστωσα από κοντά την πάρα πολύ δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στις σεισμόπληκτες περιοχές, αλλά και μια τεράστια προσπάθεια που γίνεται για την στήριξη αυτών που υποφέρουν – και είναι πάρα πολλοί, εκατοντάδες χιλιάδες, ίσως και εκατομμύρια – από την τουρκική κυβέρνηση, μέσα σε δύσκολες συνθήκες. Δεν υπάρχει κανένα κέντρο που να επιδιώκει, να το πω έτσι, αυτή την προσέγγιση. Πολλοί θα ήθελαν να δουν αυτή την προσέγγιση, ιδίως στο πλαίσιο της συμμαχίας, αφού η άμβλυνση της έντασης ανάμεσα σε δύο χώρες που ανήκουν στην ίδια συμμαχία εξασφαλίζει, λίγο πολύ, καλύτερες συνθήκες σταθερότητας, κυρίως στην νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ. Αυτή, όμως, ήταν μια καθαρά ελληνική πρωτοβουλία. Και φυσικά, δεν σημαίνει απολύτως τίποτα όλη αυτή η βελτίωση, η ορατή εξάλλου στις συμπεριφορές των γειτόνων βελτίωση του κλίματος, όσον αφορά την προσπάθεια, τη συνέχιση μάλλον της εντατικής προσπάθειας για να ενδυναμωθεί ακόμα περισσότερο το αποτρεπτικό αποτύπωμα, η αποτρεπτική ισχύς της χώρας, μέσα από την προσπάθεια ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων, των συνολικών δυνατοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων. ‘Και τούτο ποιείν κακείνο μη αφιέναι’, όπως έλεγαν οι αρχαίοι. Συνεχίζουμε, λοιπόν, σε αυτές τις δύο κατευθύνσεις. Οφείλουμε, όμως, να αναζητήσουμε, στο πλαίσιο των σχέσεων καλής γειτονίας, τη βελτίωση στο κλίμα”.
Προηγουμένως, ο Θοδωρής Δρίτσας είχε μιλήσει για αναγκαιότητα να υπάρξει και στο Κοινοβούλιο και στον ελληνικό λαό σαφέστερη ενημέρωση αναφορικά με το βάρος και το ακριβές περιεχόμενο των καταρχήν καλών εξελίξεων και εκτίμησε ότι τα υπουργεία Εξωτερικών, Εθνικής ‘Αμυνας και Μεταναστευτικής Πολιτικής, δεν έλαβαν μόνα τους την πρωτοβουλία. “Από κάποιο άλλο κέντρο φαίνεται ότι προήλθε αυτή η πρωτοβουλία, πολύ πιο κεντρικό”. “Προφανώς, στο πρόσωπο του πρωθυπουργού και του Μαξίμου αναφέρομαι, αλλά χωρίς άλλη αιτιολόγηση. Το θετικό, λοιπόν, πρέπει να αποκτήσει οντότητα, περιεχόμενο, σαφήνεια για να είναι θετικό” είπε.
“Πολλές αγάπες και λουλούδια. Μην πιστεύετε τον Ακάρ. Μέχρι χθες ήθελε να μας πάρει τα νησιά, μέχρι χθες σας εξύβριζε. Εντάξει, βοηθήσαμε και ξανά βοηθήσαμε με το σεισμό. Χτυπάμε ξύλο να μη συμβαίνουν τέτοια πράγματα στους λαούς. Συμφωνούμε, αλλά μέχρι εκεί” είπε ο Αντώνης Μυλωνάκης από την Ελληνική Λύση.
Εξοπλιστικά
– Όσον αφορά τη συνεδρίαση της Παρασκευής, στην Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής, ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι αφορά το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού μέσης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ, το οποίο “προσπαθούμε να το φέρουμε, σε μία φάση υλοποίησης, εδώ και πάρα πολύ καιρό”. Εξήγησε ότι το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού έκανε όλες τις διαπραγματεύσεις και κατέληξε στην επιλογή αυτού που θα υλοποιήσει τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής. Όπως είπε, από εδώ και πέρα, θα αρχίσει ένας τεχνικός διάλογος για την εξειδίκευση των όρων υλοποίησης του προγράμματος, που για να φτάσει σε κάποιο τελικό πόρισμα θα απαιτήσει ένα διάστημα αρκετών μηνών και επομένως, για την εξέλιξη της διαδικασίας θα ενημερωθεί η Βουλή.
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά – ΕΑΣ
Σχετικώς με το θέμα των ΕΑΣ, ο κ. Παναγιωτόπουλος εξέφρασε την πεποίθηση πως οι όποιες αντιδράσεις θα εκτονωθούν, γιατί από την συνάντηση με τα σωματεία “θα προκύψει το ασφαλές συμπέρασμα ότι το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας και οι Ένοπλες Δυνάμεις βοηθούν εκεί που μπορούν, όπως μπορούν”. “Το εργοστάσιο του Αιγίου αποτελεί μία οικονομική ανάσα και δεν έχουμε κρύψει τη διάθεσή μας να βοηθήσουμε” είπε.
Όσον αφορά στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για τα οποία ερωτήματα έθεσαν ο κ. Δρίτσας και κα Γιαννακοπούλου, ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας ανέφερε ότι υπάρχει μία έντονη ανασφάλεια, η οποία επιτείνεται από το προεκλογικό κλίμα, ωστόσο εξήγησε ότι προκύπτουν καινούργια ζητήματα από τα συμφωνηθέντα, αλλά “η πρόθεσή μας είναι να συνεχιστεί ως έχει η κατάσταση, όπου έρχεται το υπουργείο και ικανοποιεί όσον αφορά στο εργασιακό, δηλαδή να μην ‘είναι στον αέρα’ οι εργαζόμενοι για αυτό το διάστημα, μέχρις ότου να αρχίσει να λειτουργεί το ναυπηγείο ή να καταλήξει ο επενδυτής στο σχήμα που θέλει να το λειτουργήσει”.
“Ευχής έργο για μας είναι να μείνουν όλοι όσοι επιθυμούν να δουλέψουν. Από ό,τι καταλαβαίνω, έχει υπάρξει ήδη ένα πρόγραμμα κατά κάποιο τρόπο εθελούσιας εξόδου κάποιων. ‘Αρα, αυτοί που απομένουν ευχής έργο, επιθυμία μας είναι να διατηρήσουν θέσεις εργασίας, όμως να μην ξεχνάμε ότι ο επενδυτής έχει τα δικά του πλάνα” τόνισε και ενημέρωσε ότι θα επιχειρήσει να συναντηθεί με τον επενδυτή τις επόμενες μέρες, για να προσπαθήσει να αντιληφθεί τι ακριβώς τα σχέδια για το ναυπηγείο.
“Θέλω να πιστεύω και επιμένω σε αυτό, ότι πήρε ναυπηγείο για να συνεχίσει να το έχει ναυπηγείο, όχι μόνο επ’ ωφελεία των αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού αλλά και των ευρύτερων αναγκών της ελληνικής ναυτιλίας. Η πρόθεση δεν είναι να το μετατρέψει σε κάτι άλλο, αφού η ευκαιρία για την ανάταξη της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, νομίζω είναι προφανής, και έχει να κάνει και με την Ελευσίνα και με τον Σκαραμαγκά. Εμείς εδώ είμαστε και ότι δεν ήμασταν παρόντες στην τελετή παραχώρησης, στα πανηγυρικά και χαρμόσυνα, είμαστε όμως παρόντες στην επίλυση των προβλημάτων. Και σε αυτό το πρόβλημα, λοιπόν, γίνεται μεγάλη προσπάθεια να επιλυθεί μέσα από τις δυνατότητες που παρέχει το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό” είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος.
Ουκρανία
Απαντώντας ο κ. Παναγιωτόπουλος στον βουλευτή του ΚΚΕ, Νίκο Παπαναστάση για την αποστολή όπλων στην Ουκρανία, είπε ότι δεν θα στείλει η Ελλάδα Leopard 2 A6 στην Ουκρανία – έχει στείλει κάποια BNP, έχει στείλει πυρομαχικά διαφόρων διαμετρημάτων και πρέπει να στείλει και κάποια άλλα. “Αν έχουμε δυνατότητες από το στοκ, από το πλεόνασμα, θα συνδράμουμε, γιατί από την πρώτη στιγμή έχουμε πει ότι συνδράμουμε κάθε αγώνα κατά κάθε αναθεωρητισμού. Αν κάποιος άλλος έχει κάποιο πρόβλημα, να βγει να πει ότι δεν πρέπει να είμαστε απέναντι στον α ή το β αναθεωρητισμό, αλλά να το σχετικοποιούμε λίγο. Είναι απόλυτη θέση και είναι απόλυτα επωφελής εθνική θέση” προσέθεσε.
Ενόψει της αυριανής επίσκεψης του Ουκρανού υπουργού ‘Αμυνας ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι “θα οργιάζουν οι φήμες” ωστόσο ξεκαθάρισε ότι “δίνουμε ότι μπορούμε να δώσουμε, δεν δίνουμε τίποτα που θα αποδυνάμωνε στο ελάχιστο τις δικές μας αμυντικές δυνατότητες, δεδομένων των δικών μας εθνικών προκλήσεων ασφαλείας και αν τα πράγματα βαίνουν κάπου καλύτερα, όσον αφορά τις διμερείς σχέσεις με την Τουρκία, τότε ο σχεδιασμός μας ως προς αυτό είναι πάγιος και δεδομένος και δεν αλλάζει. Τώρα από εκεί και πέρα είμαστε διατεθειμένοι να βοηθήσουμε όπως μπορούμε αλλά μέχρι εκεί”.
Αντ. Π.