ΚΕΡΚΥΡΑ: Τρομακτικές στιγμές έζησαν οι 250 επιβάτες της πτήσης Κέρκυρα – Ντίσελντορφ το βράδυ του Σαββάτου, όταν ο δεξιός κινητήρας του Boeing 757-300 της Condor υπέστη έκρηξη λίγο μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο «Ιωάννης Καποδίστριας».
Ρεπορτάζ: Παντελής Χαριτάκης
Βίντεο που κυκλοφόρησαν στο TikTok καταγράφουν τις εκρήξεις, τις φλόγες και τον πυκνό καπνό, ενώ ο θόρυβος ακούστηκε σε μεγάλη απόσταση προκαλώντας πανικό στους κατοίκους.
Παρά το σοκ, οι πιλότοι ακολούθησαν πιστά το πρωτόκολλο ασφαλείας: έθεσαν εκτός λειτουργίας τον κινητήρα, ενεργοποίησαν τα συστήματα πυρόσβεσης και κατεύθυναν το αεροσκάφος προς το αεροδρόμιο του Μπρίντιζι στην Ιταλία, όπου και προσγειώθηκε με ασφάλεια.
Στο tilegrafimanews.gr μίλησαν ειδικοί της αεροπορίας, εξηγώντας τι σημαίνει ένα τέτοιο περιστατικό για την ασφάλεια των πτήσεων και πόσο πιθανό είναι να εξελιχθεί σε πραγματική απειλή για τους επιβάτες.
@melinamelinakiii Ακούσαμε απανωτές εκρήξεις και είδαμε την τουρμπίνα να παίρνει φωτια. Ήταν πολύ τρομακτικό. Ημασταν στο μπαλκόνι και το είδαμε όλο. Ελπίζω όλοι να είναι καλά.😐 #corfu #kerkira #corfuisland #corfugeeece #corfuplane #fire #plane ♬ πρωτότυπος ήχος – Μελίνα
Τι προβλέπει το πρωτόκολλο
Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όλα τα αεροσκάφη που εκτελούν εμπορικές πτήσεις είναι σχεδιασμένα να συνεχίζουν το ταξίδι ακόμη και με έναν μόνο κινητήρα. Οι πιλότοι εκπαιδεύονται εντατικά σε προσομοιωτές ώστε να μπορούν να χειριστούν με ψυχραιμία σενάρια φωτιάς ή βλάβης κινητήρα.
«Το πρώτο βήμα είναι η άμεση απενεργοποίηση του προβληματικού κινητήρα και η απομόνωση των συστημάτων καυσίμου. Ακολουθεί η ενεργοποίηση του ενσωματωμένου μηχανισμού πυρόσβεσης που διοχετεύει ειδικά κατασβεστικά υλικά μέσα στον κινητήρα», ανέφερε στο tilegrafimanews.grέμπειρος πιλότος της πολιτικής αεροπορίας.
Οι πιθανότητες κινδύνου
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) καταγράφει κάθε χρόνο τα περιστατικά φωτιάς σε κινητήρες. Τα στοιχεία δείχνουν ότι στις περισσότερες περιπτώσεις η φωτιά κατασβένεται σε δευτερόλεπτα, χωρίς να επηρεαστούν άλλα κρίσιμα συστήματα του αεροσκάφους. Ο πραγματικός κίνδυνος εμφανίζεται μόνο όταν η βλάβη εξελιχθεί σε δομική καταστροφή, κάτι που στατιστικά είναι εξαιρετικά σπάνιο.
Οι ειδικοί τονίζουν ότι η αεροπορία παραμένει το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς ακριβώς επειδή τα πρωτόκολλα έχουν προβλέψει ακόμη και τα πιο ακραία σενάρια.
Οι δηλώσεις των ειδικών
Στο tilegrafimanews.gr διεθνείς αναλυτές υπογράμμισαν πως τέτοια περιστατικά, αν και εντυπωσιακά, δεν πρέπει να δημιουργούν αδικαιολόγητο πανικό.
«Η εικόνα μιας φωτιάς σε κινητήρα είναι πράγματι τρομακτική. Όμως η πραγματικότητα είναι ότι τα αεροσκάφη είναι φτιαγμένα ώστε να αντέχουν τέτοιες καταστάσεις. Το σημαντικό είναι ότι το πλήρωμα αντέδρασε με σχολικό τρόπο, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια όλων», ανέφερε ειδικός σε θέματα αερομεταφορών.
Το διεθνές ενδιαφέρον
Το περιστατικό έλαβε ευρεία κάλυψη από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Το BBC και το CNN μετέδωσαν βίντεο από την Κέρκυρα, τονίζοντας την ταχύτητα και την επαγγελματικότητα με την οποία οι πιλότοι μετέφεραν το αεροσκάφος στο Μπρίντιζι.
Παράλληλα, το Διεθνές Συμβούλιο Αεροπορικών Αρχών (ICAO) σημείωσε σε ενημερωτικό του δελτίο ότι «η επιτυχής διαχείριση του συμβάντος αποτελεί απόδειξη της αποτελεσματικότητας των διεθνών κανονισμών και της εκπαίδευσης των πληρωμάτων».
Τι σημαίνει για τον επιβάτη
Παρά τον αρχικό πανικό, οι επιβάτες βρίσκονταν σε ελεγχόμενο περιβάλλον. Το γεγονός ότι το αεροσκάφος προσγειώθηκε με ασφάλεια είναι η καλύτερη απόδειξη ότι τα πρωτόκολλα λειτουργούν.
Οι ειδικοί επισημαίνουν:
• Τα αεροπλάνα μπορούν να πετάξουν με έναν κινητήρα για ώρες.
• Τα πληρώματα ακολουθούν αυστηρά checklists σε κάθε περιστατικό.
• Τα συστήματα πυρόσβεσης έχουν ποσοστά επιτυχίας άνω του 95%.
Για τον μέσο επιβάτη, αυτό σημαίνει ότι, όσο δραματική κι αν φαίνεται μια φωτιά στον κινητήρα, οι πιθανότητες επιβίωσης και ασφαλούς προσγείωσης παραμένουν εξαιρετικά υψηλές.
Η «επόμενη μέρα» για την αεροπορία
Μετά από κάθε τέτοιο περιστατικό ακολουθεί ενδελεχής έρευνα από τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων. Σκοπός δεν είναι η απόδοση ευθυνών αλλά η βελτίωση της ασφάλειας μέσω καταγραφής και ανάλυσης.
Όπως σημειώνουν οι ειδικοί, ακόμη και ένα μικρό τεχνικό λάθος μπορεί να οδηγήσει σε τροποποίηση διαδικασιών, καλύτερη εκπαίδευση ή νέα τεχνολογικά μέτρα.
Η φωτιά στον κινητήρα του αεροσκάφους πάνω από την Κέρκυρα υπενθύμισε σε όλους πόσο λεπτές ισορροπίες διέπουν την αεροπλοΐα. Ωστόσο, η ψυχραιμία του πληρώματος και η αποτελεσματικότητα των διεθνών πρωτοκόλλων απέδειξαν ότι ακόμη και τα πιο τρομακτικά σενάρια μπορούν να καταλήξουν σε αίσιο τέλος.
Για τους ειδικούς, το μήνυμα είναι σαφές: η αεροπορία δεν είναι απλώς ασφαλής· είναι το πιο ελεγχόμενο και δοκιμασμένο μέσο μεταφοράς στον κόσμο.