Ακόμα και λιποθυμίες στον σταθμό του Πειραιά – Τρεις ώρες περιμένουν όρθιοι στο δρόμο ηλικιωμένοι, εργαζόμενοι, μανάδες και νέοι για να… περάσουν στην νέα εποχή. Απίστευτη είναι η ταλαιπωρία που περνούν εδώ και μέρες οι χρήστες των μέσων μαζικής μεταφοράς, καθώς όπως αποδείχτηκε οι υπηρεσίες του υπουργείου Μεταφορών ήταν ανέτοιμες να εξυπηρετήσουν το κοινό κατά την μετάβαση από το χάρτινο στο ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Ηλικιωμένοι, εργαζόμενοι, μητέρες με τα παιδιά τους, όλοι στέκονται επί ώρες όρθιοι στους σταθμούς και στους δρόμους, προκειμένου να φτάσουν στον γκισέ και να καταθέσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε να αποκτήσουν την καινούρια ηλεκτρονική κάρτα και να μπορούν να χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς.
Τρεις ώρες η αναμονή στον σταθμό του μετρό «Ευαγγελισμός»
Το πρωί της Δευτέρας μάλιστα σημειώθηκαν και λιποθυμίες ηλικιωμένων ανθρώπων που δεν άντεξαν την πολύωρη ορθοστασία – κατά μέσο όρο φτάνει τις δύο ώρες – και έπεσαν στο έδαφος!
Ηλικιωμένος λιποθύμησε περιμένοντας στην ουρά στον Πειραιά
Οι αδικαιολόγητες εικόνες για μια απλή διαδικασία που σε οποιαδήποτε άλλη χώρα του ανεπτυγμένου κόσμου – όπως θέλει να θεωρείται η Ελλάδα – θα ήταν ζήτημα λεπτών για τον κάθε πολίτη που πληρώνει φόρους, πληρώνει και το αντίτιμο και απαιτεί να λαμβάνει τις υπηρεσίες που του χρειάζονται, συνεχίζονται επί μέρες, χωρίς κανείς αρμόδιος να κάνει το παραμικρό για να τις εξαλείψει. Ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης μάλιστα ζήτησε «συγγνώμη» από τους πολίτες που ταλαιπωρούνται, θεωρώντας πάντως το φαινόμενο… «σύνηθες»!
Τεράστιες οι ουρές στον σταθμό μετρό του Συντάγματος – Έχουν τοποθετηθεί μέχρι και ειδικές κορδέλες
Αυτοί που κατά κύριο λόγο ταλαιπωρούνται είναι οι κάτοχοι μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών, καθώς πρέπει να αντικαταστήσουν αυτές που έχουν με τις νέες, ηλεκτρονικού τύπου. Η διαδικασία όταν γίνεται επί τόπου στα γκισέ των εκδοτηρίων είναι χρονοβόρα και κάθε επιβάτης, προκειμένου να εξυπηρετηθεί, χρειάζεται περί τα 15 με 20 λεπτά.
Έτσι από τα ξημερώματα σχηματίζονται τεράστιες ουρές, με πολίτες όλων των ηλικιών να στέκονται επί δύο και τρεις ώρες, γεμίζοντας τους σταθμούς, ενώ σε πολλές περιπτώσεις, όπως στον ηλεκτρικό σταθμό της Καλλιθέας ή του Πειραιά, οι ουρές να φτάνουν μέχρι το δρόμο!
Τι αλλάζει από 1η Νοεμβρίου
Τι θα αλλάξει όμως σε μερικές μέρες; Από 1 Νοεμβρίου θα σταματήσουν να εκδίδονται οι χάρτινες κάρτες απεριορίστων διαδρομών και τα αντίστοιχα εισιτήρια. Λόγω των καθυστερήσεων που έχουν προκύψει στην εφαρμογή των νέων μέτρων οι κάτοχοι χάρτινης κάρτας για τον μήνα Οκτώβριο θα μπορούν να την χρησιμοποιούν έως τις 5 Νοεμβρίου – η παράταση ισχύει έως τις 10 του μηνός για όσους έχουν καταθέσει φάκελο και αναμένουν την αποστολή της προσωποποιημένης κάρτας τους.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει επίσημη πληροφόρηση σχετικά με το πότε θα κλείσουν οι μπάρες στο μετρό και τον ΗΣΑΠ, ενώ παραμένει άγνωστο αν οι κάτοχοι χάρτινων εισιτηρίων θα έχουν την δυνατότητα να τα ανταλλάξουν με ηλεκτρονικά εισιτήρια ή θα ισχύουν για κάποιο διάστημα ακόμη.
Ποια και πόσα είναι τα νέα ηλεκτρονικά προϊόντα
Υπάρχουν τρία ηλεκτρονικά προϊόντα στη διάθεση των επιβατών.
Το βασικό νέο προϊόν είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο ATH.ENA Ticket. Το αρχικό κόστος ανέρχεται στα 4.5 ευρώ και ουσιαστικά αποτελεί τον αντικαταστάτη του γνωστού ημερήσιου εισιτηρίου. Οι κάτοχοι του θα μπορούν να την φορτίσουν με διάφορα προϊόντα, όπως αυτό των πέντε εισιτηρίων έναντι 7 ευρώ, το 10+1 εισιτήρια έναντι 14 ευρώ ή ακόμη και τα ειδικά εισιτήρια για το αεροδρόμιο ή αυτά διάρκειας τριών ημερών.
Το δεύτερο προϊόν που διατίθεται είναι η απρόσωπη κάρτα απεριορίστων διαδρομών. Εν αντιθέσει με το ηλεκτρονικό εισιτήριο η κάρτα μπορεί να φορτιστεί με χρήματα και όχι με πακέτα εισιτηρίων. Τι σημαίνει αυτό; Μπορεί κάποιος να φορτίσει την κάρτα με 10 ευρώ και κάθε φορά που την χρησιμοποιεί να καταναλώνει το ποσό που απαιτείται για το εν λόγω κόμιστρο.
Αυτή η επιλογή, όπως και η προηγούμενη στοχεύει σε μη τακτικούς επιβάτες των ΜΜΜ.
Για τους τακτικούς υπάρχει η προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα, που έχει δημιουργήσει έντονη ταλαιπωρία στο επιβατικό κοινό. Οι κάτοχοι των μηνιαίων χάρτινων καρτών, όσοι δικαιούνται δωρεάν μεταφορές ή και μειωμένο εισιτήριο έχουν την δυνατότητα να αποκτήσουν μία νέα προσωποποιημένη κάρτα, που θα αντικαταστήσει τις μηνιαίες, τριμηνιαίες, εξαμηνιαίες και ετήσιες κάρτες.
Πώς μπορείτε να αποκτήσετε την προσωποποιημένη κάρτα
Το υπουργείο Μεταφορών έχει δώσει δύο επιλογές στους επιβάτες. Την απευθείας έκδοση της κάρτας και την παράδοση φακέλου σε όλα τα γκισέ των σταθμών.
Όσοι επιλέξουν την πρώτη επιλογή πρέπει να εξοπλιστούν με υπομονή καθώς θα πρέπει να περιμένουν αρκετή ώρα στην ουρά. Θα πρέπει να πάνε μόνο στους σταθμούς μετρό, τραμ και ΗΣΠΑ που λειτουργεί Τερματικό Έκδοσης Καρτών (ΤΕΚ) και να έχουν μαζί τους την αστυνομική τους ταυτότητα, ένα έγγραφο που να δείχνει τον αριθμό ΑΚΜΑ τους και μία φωτογραφία. Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος δεν έχει φωτογραφία υπάρχει η δυνατότητα να τον βγάλει ο υπάλληλος την ίδια ώρα. Όσοι δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο (π.χ. φοιτητές) θα πρέπει να προσκομίσουν τα απαραίτητα αποδεικτικά. Θα απαιτηθεί και ένας οχταψήφιος κωδικός ασφαλείας, τον οποίο θα γνωρίζει μόνο ο επιβάτης.
Η δεύτερη επιλογή γλιτώνει τους ενδιαφερόμενους από την ταλαιπωρία, αλλά απαιτεί προετοιμασία. Οι κάτοχοι μηναίων καρτών πρέπει να προμηθευτούν με έναν απλό φάκελο Α4, να αναγράψουν πάνω του το ονοματεπώνυμο και την διεύθυνσή τους και να προσκομίσουν εντός αυτού τα εξής:
Φωτοτυπία της υπάρχουσας μηνιαίας κάρτας με μηνιαίο κουπόνι (έτους 2017).
Φωτοτυπία εγγράφου που πιστοποιεί τον αριθμό ΑΜΚΑ.
Πρόσφατη φωτογραφία τύπου διαβατηρίου ή ταυτότητας.
Εκτύπωση του Εντύπου Προσωποποίησης με QR Code από το www.athenacard.gr
Να σημειώσουμε πως το τέταρτο βήμα είναι απλό και απαιτεί μία επίσκεψη στην ιστοσελίδα του ATH.ENA Ticket για την απόκτηση του οκταψήφιου προσωπικού κωδικού.
Όταν ο φάκελος είναι έτοιμος και περιέχει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τότε οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τον παραδώσουν σε όλα τα γκισέ των σταθμών χωρίς να περιμένουν σε ουρές και η προσωποποιημένη κάρτα θα αποσταλεί στη διεύθυνση που έχει αναγραφεί στον φάκελο.
Υπάρχουν τρεις διαφορετικές επιλογές φόρτισης της κάρτας. Πρώτον: μέσω των εκδοτηρίων των σταθμών, όπως γινόταν παραδοσιακά με την χάρτινη κάρτα. Δεύτερον: μέσω των ειδικών τερματικών μηχανημάτων που έχουν τοποθετηθεί σε όλους τους σταθμούς. Τρίτον: με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα στην ιστοσελίδα www.athenacard.gr.
Εάν οι κάτοχοι του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ή της απρόσωπης κάρτας χάσουν το προϊόν δυστυχώς δεν υπάρχει τρόπος να αντικατασταθεί, εν αντιθέσει με τους κατόχους της προσωποποιημένη κάρτας. Σε περίπτωση απώλειας, κλοπής, δυσλειτουργίας της προσωποποιημένης κάρτας οι επιβάτες μπορούν να απευθυνθούν άμεσα στα σημεία έκδοσης για να την αντικαταστήσουν, έναντι 2 ευρώ. Μέσω του οκταψήφιου κωδικού οι υπάλληλοι των μέσω μεταφορών μπορούν να ανακτήσουν το περιεχόμενο της προηγούμενης κάρτας.