Στην παρουσίαση του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, που έχει ως στόχο τη μείωση των θανάτων και των σοβαρά τραυματιών κατά 50% στα επόμενα χρόνια, παραβρέθηκε και μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Το Σχέδιο Δράσης, που θα γίνει νόμος του κράτους και παρουσιάστηκε στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, εμπλέκει για την υλοποίησή του σε εθνικό επίπεδο όλους τους αρμόδιους φορείς και προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια, τη βελτίωση του οδικού δικτύου με μεγάλα έργα υποδομών, τη διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στα σχολεία από το Δημοτικό, που πλέον γίνεται υποχρεωτική, την αλλαγή όλης της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, συγκεκριμένες προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος εκπαιδευτής οδήγησης, αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και την ψηφιοποίηση της διαδικασίας ελέγχων για τις παραβάσεις του ΚΟΚ.
«Δεν θα πρέπει η ευαισθητοποίησή μας για τα θέματα της οδικής ασφάλειας να περιορίζεται στην εύλογη, αλλά συνήθως βραχυπρόθεσμη αγανάκτηση που προκαλούν τροχαία ατυχήματα, όταν αυτά συμβαίνουν και μονοπωλούν τα φώτα της δημοσιότητας, συνήθως για ελάχιστο χρονικό διάστημα», ξεκαθάρισε στην ομιλία του ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στη διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς των οδηγών.
«Γι’ αυτό και θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό ότι το μάθημα της οδικής ασφάλειας θα εντάσσεται πια οργανωμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων μας», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, σημειώνοντας πως «ξέρουμε ότι τα ζητήματα οδικής ασφάλειας μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε αλλάζοντας και πείθοντας τον κόσμο να μεταβάλει τη συμπεριφορά του».
«Προφανώς και η εφαρμογή ενός σύγχρονου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και η επιβολή προστίμων είναι σημαντικό, αλλά όχι το πιο σημαντικό κομμάτι αυτής της διαδικασίας. Πάνω από όλα πρέπει να αντιληφθούμε ότι προσέχοντας στο δρόμο σεβόμαστε τους εαυτούς μας, τις οικογένειές μας, αυτούς που βάζουμε στο αυτοκίνητο, αλλά και τους συμπολίτες μας. Και πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία είναι συνολικά ώριμη να κάνει και αυτό το μεγάλο άλμα αλλαγών συμπεριφοράς, συνεπικουρούμενη πια από ένα οργανωμένο, πολυεπίπεδο σχέδιο βελτίωσης της οδικής ασφάλειας», διευκρίνισε.
«Αυτό το οποίο χρειαζόμαστε στη χώρα είναι αποτελεσματικές οριζόντιες πολιτικές. Και οριζόντιες πολιτικές είναι εκείνες οι πολιτικές οι οποίες στηρίζονται, όπως είπαμε, σε πραγματικά δεδομένα και μπορούν να λύνουν το ζήτημα του συντονισμού και της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων ανά διακριτούς τομείς πολιτικής, εκεί που συνήθως εμπλέκονται διαφορετικά υπουργεία και διαφορετικοί δημόσιοι φορείς», σημείωσε επίσης ο πρωθυπουργός.
Παράλληλα, όπως είπε, «θα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά και να αγκαλιάσουμε την πρόοδο την οποία κάνει η τεχνολογία, αλλά και τις αλλαγές στις συνήθειες της μετακίνησης, που επιβάλλει η μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη».
Καραμανλής: Ασφαλείς δρόμοι, υπεύθυνοι οδηγοί, κυκλοφοριακή παιδεία, δίκαιοι κανόνες για όλους
Το τετράπτυχο της οδικής ασφάλειας «Ασφαλείς δρόμοι-Υπεύθυνοι οδηγοί-Κυκλοφοριακή παιδεία-Δίκαιοι κανόνες για όλους» τόνισε στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Όπως υπενθύμισε ο κ. Καραμανλής, πρόκειται για μια προεκλογική δέσμευση της ΝΔ, που γίνεται πράξη. Μάλιστα, το προεκλογικό σχέδιο της ΝΔ με τίτλο «Προσέχω -Ο δρόμος για την Ασφάλεια» είχε παρουσιαστεί από τον κ. Μητσοτάκη στις 12 Απριλίου 2017, στον ίδιο χώρο.
Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών ανέλυσε το τετράπτυχο ως εξής:
Πιο ασφαλείς δρόμοι. Είναι τα μεγάλα έργα οδικών υποδομών που ξεμπλοκάρουν ή προγραμματίζονται όπως: Πάτρα-Πύργος, Ε-65, ΒΟΑΚ , Καλαμάτα- Ριζόμυλος, Επεκτάσεις Αττικής Οδού, Flyover στη Θεσσαλονίκη, Ολοκλήρωση του οδικού μας δικτύου με νέους, σύγχρονους, ασφαλείς αυτοκινητόδρομους.
Υπεύθυνοι οδηγοί: Αφορά το νέο σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση και εξέταση υποψηφίων οδηγών, για ένα νέο σύστημα, με διαφάνεια και αξιοπιστία, καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. Παράλληλα θα πρέπει να φροντίζουμε να οδηγούμε ασφαλέστερα οχήματα, να συντηρούμε σωστά, στο μέτρο των δυνατοτήτων του καθενός, ένα σύγχρονο όχημα, ενώ θα υπάρξει παροχή κινήτρων για την ανανέωση του στόλου των Ι.Χ.
Κυκλοφοριακή παιδεία. Θα ξεκινά από τα σχολεία μας, αλλά όχι μόνο. Με τη βοήθεια των ειδικών, με κατάλληλα μαθήματα , στοχευμένες καμπάνιες, προγράμματα δια βίου επιμόρφωσης όλων. Ο καθένας και η καθεμία μας, από μικρό παιδί και για μια ζωή θα εκπαιδεύεται για σωστή νοοτροπία και συμπεριφορά στο δρόμο
Δίκαιοι κανόνες για όλους. Ορθή και πλήρης συλλογή δεδομένων, ενδελεχής ανάλυσή τους με βάση τη διεθνή εμπειρία. Επίσης θα γίνει αναθεώρηση διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης τόνισε, μεταξύ άλλων, στη δική του παρέμβαση, ότι «παρά την πρόοδο, συνεχίζουμε να έχουμε έναν αρκετά υψηλό αριθμό νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων. Για την ακρίβεια, αρκετά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο: 65 νεκρούς ανά εκατομμύριο εμείς, 51 η Ε.Ε. Πολύ μακριά νομίζω από τους 22 νεκρούς ανά εκατομμύριο που καταγράφει η Σουηδία».
Παρουσίασε δε το Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη ολοκληρώσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την κατάρτιση Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια. Όπως σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης, «η μεγάλη διαφορά με το παρελθόν είναι ότι το Στρατηγικό Σχέδιο θα θεσμοθετηθεί, θα γίνει δηλαδή νόμος του κράτους. Συνεπώς, θα περιλαμβάνει ενέργειες και δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα, που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς, για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%».
Οι βασικές προβλέψεις του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030
Θεσμοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Οδική Ασφάλεια. Τη λειτουργία του θα αναλάβει το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και θα είναι αρμόδιο για τη συλλογή, επεξεργασία και την τήρηση εθνικής βάσης δεδομένων για την οδική ασφάλεια. Σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία θα δημοσιεύει σε ετήσια βάση ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια, η εγκυρότητα των οποίων θα επικυρώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ.
Για την επίτευξη των στόχων της μείωσης των θανατηφόρων ατυχημάτων υιοθετείται ένα νέο σύστημα διακυβέρνησης για την οδική ασφάλεια που μπορεί να απεικονιστεί με το ακόλουθο πυραμιδικό σχήμα: Στην κορυφή βρίσκεται η Κυβερνητική επιτροπή. Ακολουθεί η εκτελεστική επιτροπή. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ Βαθμού και η κοινωνία των πολιτών.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, από τον επόμενο Σεπτέμβριο η διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής θα γίνει υποχρεωτική. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να παρακολουθήσουν θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης.
Αλλάζει όλη τη φιλοσοφία της θεωρητικής εξέτασης και της πρακτικής δοκιμασίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης. Προχωρά η συγγραφή νέων εγχειριδίων για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, όλων των κατηγοριών, από ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Στόχος, να μάθουν οι υποψήφιοι οδηγοί τους κανόνες οδηγικής κυκλοφορίας. Για το λόγο αυτό καταργείται το σύστημα εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές τις απαντήσεις.
Εφεξής δυνατότητα να γίνουν εκπαιδευτές οδήγησης θα έχουν όσοι πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις όπως:
1.Ελάχιστη ηλικία και κατοχή αδειών οδήγησης όλων των κατηγοριών.
2. Θα πρέπει να είναι κάτοχοι συγκεκριμένων ειδικοτήτων των επαγγελματικών λυκείων, απόφοιτοι συγκεκριμένων πανεπιστημιακών τμημάτων ή κάτοχοι μεταπτυχιακού ή 15 διδακτορικού τίτλου σπουδών σχετικών με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική κυκλοφορία.
3. Να διαθέτουν πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας.
4. Να μην έχουν υποπέσει ποτέ σε συγκεκριμένες παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.
Αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στη βάση ορισμένων αρχών:
1. Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση το βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας.
2. Τον διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος.
3. Τη μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές
4. Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου
5. Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του Κ.Ο.Κ.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν επίσης ο αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, ο αναπληρωτής Υπουργός Υγείας Βασίλης Κοντοζαμάνης, ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Λευτέρης Οικονόμου, η Υφυπουργός Παιδείας Ζέτα Μακρή, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών Νίκος Σταθόπουλος, ο Πρόεδρος Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων Χρήστος Κέλλας, η Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου Ι.Ο.ΑΣ “Πάνος Μυλωνάς” Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ) Ευάγγελος Μπεκιάρης, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός, ο Πρόεδρος Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) Παναγιώτης Παπαντωνίου, ο Πρόεδρος ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Καθηγητής στη Διαχείριση και Ασφάλεια της Κυκλοφορίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Γιώργος Γιαννής, ο Πρόεδρος της Hellastron (Hellenic Association of Toll Road Network) Σταύρος Σταυρής, ο εκπρόσωπος της ΕΣΑΜΕΑ Βασίλης Κουτσιανός, ο δημοσιογράφος, εκπαιδευτής οδήγησης Θανάσης Χούντρας, η εκπαιδευτικός Ράνια Χρυσανθοπούλου, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου, η διασώστρια του ΕΚΑΒ Αφροδίτη Δημαρά, η αστυνομική υπάλληλος της Τροχαίας Αναστασία Τζαρίμα και ο Πυροσβέστης Γεώργιος Αρβανίτης.
Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση του πρωθυπουργού:
Ευχαριστώ πολύ κύριε Υφυπουργέ, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι, επιτρέψτε μου καταρχάς να ευχαριστήσω τον οικοδεσπότη μας, ο οποίος για ακόμα μία φορά μας παραχωρεί αυτόν τον εξαιρετικό χώρο: το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου.
Το είχε κάνει και πριν από 4 χρόνια, όταν ως Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, είχα παρουσιάσει την πρότασή μας για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας την οποία συμπυκνώναμε τότε στη λέξη “προσέχω”. Και χαίρομαι πάρα πολύ που σήμερα μας δίνεται η δυνατότητα όχι απλά να επανέλθουμε στο θέμα αυτό, αλλά να παρουσιάσουμε πια τους βασικούς άξονες του Εθνικού Σχεδίου για την οδική ασφάλεια, για τους οποίους σας μίλησε αναλυτικά ο Υφυπουργός Μεταφορών, αλλά και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Το ενδιαφέρον μας για τα ζητήματα της οδικής ασφάλειας θα έπρεπε να είναι αυτονόητο. Σε μία χώρα η οποία εξακολουθεί και σήμερα να θρηνεί συμπολίτες στην άσφαλτο και βέβαια ταυτόχρονα να πρέπει να διαχειρίζεται και τις δραματικές επιπτώσεις εκείνων των τροχαίων ατυχημάτων που οδηγούν σε αναπηρίες και τετραπληγίες. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και αυτήν την πολύ σημαντική διάσταση της οδικής ασφάλειας.
Και βέβαια δεν θα πρέπει η ευαισθητοποίησή μας για τα θέματα της οδικής ασφάλειας να περιορίζεται στην εύλογη, αλλά συνήθως βραχυπρόθεσμη αγανάκτηση που προκαλούν τροχαία ατυχήματα όταν αυτά συμβαίνουν και μονοπωλούν τα φώτα της δημοσιότητας, συνήθως για ελάχιστο χρονικό διάστημα, εμείς τουλάχιστον και εγώ και ο Γιάννης το γνωρίζουμε αυτό πάρα πολύ καλά να συμβαίνει στην Κρήτη η οποία δυστυχώς έχει ιδιαίτερα επιβαρυμένα στατιστικά στα ζητήματα της οδικής ασφάλειας.
Αυτό το οποίο χρειαζόμαστε στη χώρα είναι αποτελεσματικές οριζόντιες πολιτικές. Και οριζόντιες πολιτικές είναι εκείνες οι πολιτικές οι οποίες στηρίζονται, όπως είπαμε, σε πραγματικά δεδομένα και μπορούν να λύνουν το ζήτημα του συντονισμού και της επίτευξης συγκεκριμένων στόχων ανά διακριτούς τομείς πολιτικής, εκεί που συνήθως εμπλέκονται διαφορετικά υπουργεία και διαφορετικοί δημόσιοι φορείς.
Και αυτό ακριβώς επιχειρούμε να κάνουμε με αυτό το εθνικό σχέδιο και δεν είναι τυχαίο ότι ξεκίνησε ο Γιάννης την παρουσίασή του μιλώντας για την σημασία των πραγματικών δεδομένων, δεν μπορούμε να πηγαίνουμε και να ασκούμε δημόσιες πολιτικές στα τυφλά, αλλά αναλύοντας σας και την προσέγγισή μας για το ζήτημα διακυβέρνησης και εφαρμογής αυτού του σχεδίου για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Και πιστεύω ότι οι στόχοι μας πρέπει όντως να είναι φιλόδοξοι.
Όπως σας έδειξε και ο Γιάννης στην παρουσίασή του, ναι υπήρξε μία σημαντική μείωση στον αριθμό των θανάτων την τελευταία δεκαετία η οποία οφείλεται σε συγκεκριμένους λόγους, όμως εξακολουθούμε να είμαστε πάνω από την Ευρωπαϊκή Ένωση στον αριθμό των θανάτων αλλά και των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων που οδηγούν σε αναπηρίες και τετραπληγίες και βέβαια απέχουμε πάρα πολύ από τις καλύτερες χώρες και αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να το διορθώσουμε.
Δεν θέλω να επαναλάβω όλα τα ενδιαφέροντα σημεία του σχεδίου όπως αναλύθηκαν από τον Υπουργό και από τον Υφυπουργό. Επιτρέψτε μου μόνο να σταθώ επιγραμματικά σε κάποιες πτυχές του σχεδίου στις οποίες αποδίδω ιδιαίτερη σημασία. Το πρώτο αφορά την κουλτούρα μας. Την αντίληψή μας για το τι σημαίνει να οδηγούμε ένα αυτοκίνητο, μία μοτοσυκλέτα και αυτό φυσικά μας φέρνει αμέσως στα ζητήματα που αφορούν στην εκπαίδευση, στην αναμόρφωση του συστήματος εξετάσεων, πόσο σημαντικό είναι ειδικά τα νέα παιδιά να βλέπουν τις εξετάσεις οδήγησης, αλλά και τη διαδικασία που προηγείται της εξέτασης ως μία διαδικασία στην οποία θα μάθουν πραγματικά να οδηγούν. Και όχι απλά ως μία τυπική διαδικασία με την οποία θα πάρουν ένα δίπλωμα για να έρθουν στη συνέχεια να μάθουν να οδηγούν. Είναι κάτι το οποίο πρέπει να το διορθώσουμε και οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου κινούνται σε αυτήν την κατεύθυνση.
Αποδίδω πολύ μεγάλη σημασία στην διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς των οδηγών. Για αυτό και θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό ότι το μάθημα της οδικής ασφάλειας θα εντάσσεται πια οργανωμένα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων μας. Έχουμε δει σε πολλές εκφάνσεις πολιτικής ότι τα παιδιά πολλές φορές επηρεάζουν τις συμπεριφορές και των ενηλίκων. Το είδαμε παραδείγματος χάρη στα ζητήματα της ανακύκλωσης. Δεν εκπαιδεύουμε λοιπόν μόνο τα νέα παιδιά όταν θα έρθει η ώρα να γίνουν οδηγοί, τα νέα παιδιά θα επηρεάσουν και τους γονείς τους ως προς την οδική τους συμπεριφορά.
Στα ζητήματα τα οποία αφορούν την ασφάλεια των δρόμων μίλησε αναλυτικά ο Υπουργός, θέλω να σταθώ ιδιαίτερα όχι μόνο στη σημασία που έχουν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι για την βελτίωση των τροχαίων ατυχημάτων, αυτό είναι κάτι το οποίο το γνωρίζουμε, θέλω να επισημάνω το γεγονός ότι από τα όποια στατιστικά στοιχεία έχουμε, φαίνεται ότι πάρα πολλά ατυχήματα συμβαίνουν εντός των πόλεων, αλλά και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.
Γι’ αυτό και η παρέμβαση την οποία κάνουμε με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, 7.000 παρεμβάσεις σε σημεία τα οποία γνωρίζουμε ότι έχουν αυξημένη επικινδυνότητα. Μικρές παρεμβάσεις μπορούν να κάνουν πραγματικά όμως τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου. Και αρκεί να κάνει κανείς μία βόλτα σε οποιοδήποτε επαρχιακό δρόμο να δει τον αριθμό των εικονοστασίων, για να αντιληφθεί κανείς πόσο σημαντική μπορεί να είναι αυτή η παρέμβαση για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Τέλος, θα πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά και να αγκαλιάσουμε την πρόοδο την οποία κάνει η τεχνολογία, αλλά και τις αλλαγές στις συνήθειες της μετακίνησης, που επιβάλλει η μετάβαση στην πράσινη ανάπτυξη. Πολύ σωστά ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ μίλησε για σχέδια, οργανωμένα σχέδια, βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Δεν αρκεί απλά ένας δήμαρχος, αγαπητέ πρόεδρε, να φτιάξει έναν -να το πω- ξεκούδουνο ποδηλατόδρομο.
Το πώς λειτουργεί μία πόλη, το πώς κινείται κάποιος σε κάποια πόλη, το πώς συνδυάζονται οι μετακινήσεις με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με αυτοκίνητα, με ποδήλατα, το πώς κινούνται οι πεζοί θα πρέπει να είναι μελετημένο πια σε επίπεδο αστικού ιστού, ώστε οι παρεμβάσεις να γίνονται οργανωμένα και για να βελτιώσουμε την οδική ασφάλεια, αλλά και προφανώς για να βελτιώσουμε την ποιότητα της ζωής των συμπολιτών μας εντός των πόλεων. Και οι συνήθειες αλλάζουν.
Παραδείγματος χάρη θα έχουμε, το γνωρίζουμε, πολύ περισσότερους ποδηλάτες πια εντός των πόλεών μας, ειδικά στα Τρίκαλα, αυτό είναι κάτι το οποίο ήδη συμβαίνει. Και το πώς θα αντιμετωπίζουμε τους ποδηλάτες με σεβασμό, πώς θα ενθαρρύνουμε τον κόσμο να φύγει από τα τετράτροχα και να πάνε στα δίκυκλα είτε είναι ηλεκτρικά είτε είναι απλά ποδήλατα και το πώς θα το κάνουμε αυτό με ασφάλεια, είναι και αυτή μία πρόκληση που αφορά το μέλλον και όχι το παρελθόν.
Τέλος, τεράστια σημασία θα παίξει η ίδια η πρόοδος της τεχνολογίας. Αναφέρθηκε και ο Υφυπουργός στον αριθμό των παλαιών οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας. Και βέβαια τα παλιά αυτοκίνητα δεν είναι υποχρεωτικό ότι είναι λιγότερο ασφαλή υπό την προϋπόθεση ότι συντηρούνται σωστά, στην τεχνολογία των οχημάτων όμως έχει συντελεστεί μία μεγάλη επανάσταση. Αυτή η επανάσταση έχει να κάνει με ενεργητικά και παθητικά συστήματα ασφἀλειας τα οποία έρχονται και βοηθούν και υποστηρίζουν τον οδηγό διορθώνοντας, ενδεχομένως, ανθρώπινα λάθη. Ναι, το ανθρώπινο λάθος θα είναι πάντα μέρος της ανθρώπινης φύσης, όμως δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η τεχνολογία πια θα μπορεί να παρεμβαίνει, να διορθώνει ανθρώπινα λάθη και όταν κάποια στιγμή φτάσουμε και σε ένα κόσμο αυτόνομης οδήγησης το σκεπτικό πίσω από αυτήν την τεχνολογική πρόοδο είναι ακριβώς για να μειώσουμε την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους, να περιορίσουμε τα ατυχήματα, να σώσουμε ζωές, να γλιτώσουμε από βαριά ατυχήματα που οδηγούν σε αναπηρία και τετραπληγία.
Άρα, η αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων, με την κατεύθυνση την οποία έχουμε βάλει, οχήματα φιλικά προς το περιβάλλον, έχουν και αυτή τη διάσταση. Ότι όλα τα καινούργια αυτοκίνητα πια τα οποία πωλούνται, έχουν τέτοια ενισχυμένα συστήματα παθητικής αλλά και ενεργητικής ασφάλειας, τα οποία μειώνουν τις πιθανότητες σοβαρών ατυχημάτων.
Κλείνω λέγοντάς σας πόσο προσωπική σημασία αποδίδω σε αυτήν την πολιτική. Ίσως -θα το ξαναπώ- μεταφέροντας τα βιώματα της ιδιαίτερης πατρίδας μας όπου θρηνούμε κάθε χρόνο πολύ περισσότερους ανθρώπους από ό,τι θα δικαιολογούσαν τα στατιστικά, λόγω συμπεριφορών που δεν θα έπρεπε να επιτρέπουμε. Ξέρουμε ότι τα ζητήματα οδικής ασφάλειας μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε αλλάζοντας και πείθοντας τον κόσμο να μεταβάλλει τη συμπεριφορά του. Γιατί πολλά από τα ατυχήματα οφείλονται σε ατομικές επιλογές οι οποίες δεν θα έπρεπε να είναι σε καμία περίπτωση δικαιολογημένες. Η κατανάλωση αλκοόλ ή ανεβαίνεις στη μηχανή χωρίς κράνος, υπερβολική ταχύτητα, δεν φοράμε ζώνες, τα γνωρίζετε λίγο-πολύ δεν χρειάζεται να τα επαναλάβουμε.
Προφανώς και η εφαρμογή ενός σύγχρονου κώδικα οδικής κυκλοφορίας και η επιβολή προστίμων είναι σημαντικό, αλλά όχι το πιο σημαντικό κομμάτι αυτής της διαδικασίας. Πάνω από όλα πρέπει να αντιληφθούμε ότι προσέχοντας στο δρόμο σεβόμαστε τους εαυτούς μας, τις οικογένειές μας, αυτούς που βάζουμε στο αυτοκίνητο, αλλά και τους συμπολίτες μας. Και πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία είναι συνολικά ώριμη να κάνει και αυτό το μεγάλο άλμα αλλαγών συμπεριφοράς συνεπικουρούμενη πια από ένα οργανωμένο, πολυεπίπεδο σχέδιο βελτίωσης της οδικής ασφάλειας το οποίο είμαι απολύτως σίγουρος ότι όταν θα έρθει η ώρα να το αξιολογήσουμε σε βάθος χρόνου, σε πέντε σε δέκα χρόνια από τώρα, θα έχει φέρει μετρήσιμα αποτελέσματα ως προς τη σημαντική βελτίωση των στατιστικών δεικτών στη χώρα μας σε αυτό το δείκτη.
Και πάλι σας ευχαριστώ πολύ για την σημαντική δουλειά που έχετε κάνει και θα παρακολουθούμε πολύ προσεκτικά την πρόοδο εφαρμογής του συγκεκριμένου σχεδίου και ευχαριστώ και πάλι τον οικοδεσπότη μας που μας παραχώρησε αυτόν τον καταπληκτικό χώρο.