ΟΣΕ: Νέα εποχή στον ελληνικό σιδηρόδρομο με έμφαση στην ασφάλεια
Του Παντελή Χαριτάκη
Τη ριζική αναμόρφωση του ΟΣΕ με βάση το επιτυχημένο μοντέλο ανασυγκρότησης της ΔΕΗ ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την εισαγωγική τοποθέτησή του στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε «κρίσιμη προτεραιότητα» την αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, σημειώνοντας ότι από τον Σεπτέμβριο θα εγκατασταθεί το σύστημα ETCS σε όλες τις αμαξοστοιχίες του κεντρικού άξονα της χώρας, σύμφωνα με πληροφορίες του tilegrafimanews.gr
Όπως τόνισε, η εγκατάσταση του συστήματος αυτόματης πέδησης θα συνοδευτεί από πλήρη τηλεδιοίκηση και νέα τεχνολογία γεωεντοπισμού, με στόχο τον απόλυτο έλεγχο της κίνησης των τρένων με ακρίβεια εκατοστών. Παράλληλα, ιδρύεται το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας που θα επιβλέπει σε πραγματικό χρόνο την πορεία κάθε συρμού.
Το νέο πρόσωπο του ΟΣΕ και το χρονοδιάγραμμα
Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι το έργο αποκατάστασης της Θεσσαλίας μετά τις καταστροφές του «Daniel» και του «Elias» έχει ήδη δρομολογηθεί και θα ολοκληρωθεί σε 15 μήνες, με αποτέλεσμα ο βασικός σιδηροδρομικός άξονας να αποκτήσει συστήματα προηγμένης σηματοδότησης και ασφάλειας.
Επιπλέον, μέσω της νέας πλατφόρμας railway.gov.gr, κάθε πολίτης θα μπορεί να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τα δρομολόγια και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Ο κ. Μητσοτάκης επεσήμανε ότι στόχος είναι η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού στα ελληνικά τρένα μέσα από «τολμηρές μεταρρυθμίσεις, αυστηρό πλαίσιο προσλήψεων και αποτελεσματικότερη διοίκηση».
Στο ίδιο πλαίσιο, ο νέος ΟΣΕ θα ενσωματώνει όλες τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων για την πρόληψη κινδύνων, αναδεικνύοντας την ασφάλεια ως απόλυτη προτεραιότητα.
Κίνητρα, κυρώσεις και νέος ρόλος για Hellenic Train
Σημαντικές αλλαγές έρχονται και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού. Όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακές βάσεις, ενώ η αξιολόγηση των εργαζομένων θα περιλαμβάνει ψυχομετρικά τεστ και προσομοιώσεις κινδύνου. Παράλληλα, εισάγεται ο θεσμός του προϊστάμενου αμαξοστοιχίας, ενώ δημιουργείται νέα μονάδα επιθεωρητών που θα προτείνει κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβίασης των κανονισμών.
Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι «στόχος είναι μια νέα κουλτούρα επαγγελματισμού και ευθύνης, με κίνητρα για άριστες επιδόσεις αλλά και αυστηρές ποινές για παραλείψεις».
Τέλος, η Hellenic Train καλείται να υλοποιήσει το δικό της εκσυγχρονιστικό πρόγραμμα, με αιχμή την προμήθεια νέου τροχαίου υλικού, συμβάλλοντας στην ολοκληρωμένη αναγέννηση του σιδηροδρομικού τοπίου της χώρας.
«Με συνέπεια και αποφασιστικότητα, γυρίζουμε σελίδα σε ένα παρελθόν που πόνεσε την ελληνική κοινωνία. Η ασφάλεια και η αξιοπιστία των τρένων γίνονται πλέον υπόθεση όλων μας», κατέληξε ο Πρωθυπουργός.