Γράφει η ΙΩΑΝΝΑ ΗΛΙΑΔΗ
Τραγωδία είναι για το ΝΑΤΟ οι πρώτες μέρες της δράσης του στο Αιγαίο, καθώς η παρουσία των πλοίων δεν λειτούργησε σαν “σκιάχτρο” για τους πρόσφυγες.
Αντίθετα, οι προσφυγικές ροές αυξήθηκαν και μαζί αυξάνονται και τα χτυποκάρδια της Μέρκελ που έχει εισηγηθεί μαζί με την Τουρκία το σχέδιο και προσβλέπει να κερδίσει πόντους στις επικείμενες εκλογές.
Την Κυριακή 13 Μαρτίου, οι περιφερειακές εκλογές στη Γερμανία είναι ιδιαίτερα κρίσιμες για την Καγελάριο Μέρκελ. Το αποτέλεσμα που είναι και στην ουσία δημοψήφισμα για την πολιτική που έχει ακολουθήσει στο προσφυγικό, είναι πιθανό να επηρεάζεται από την εικόνα στο Αιγαίο.
Το μήνυμα που έχει δοθεί στον Γερμανό πολίτη ότι η πολεμική μηχανή του ΝΑΤΟ κινήθηκε για να αποτρέψει τους πρόσφυγες να φθάνουν στα ευρωπαϊκά παράλια, έχει αρχίσει να ξεφτίζει από την πραγματικότητα.
Τα εμπόδια που θέτει η Τουρκία – η χώρα που πρότεινε μαζί με τη Μέρκελ να αναλάβει το ΝΑΤΟ τη διαχείριση των προσφυγικών ροών στο Αιγαίο- είναι σε όλα τα επίπεδα.
Το ΝΑΤΟ αρχίζει τώρα να αντιλαμβάνεται ότι η τουρκική πρόταση να επικεντρωθούν οι ΝΑΤΟϊκές δυνάμεις σε ένα τομέα, στη Λέσβο, όπου υπήρχαν μεγάλες προσφυγικές ροές, είναι σκέτη αποτυχία.
Το εφάρμοσαν την πρώτη ημέρα της δράσης και το αποτέλεσμα ήταν να μετατοπιστούν απλά οι ροές λίγο νοτιότερα και κυρίως να αυξηθούν.
Τα πλοία του ΝΑΤΟ που υπάρχουν σήμερα στο Αιγαίο, δεν μπορούν στην πραγματικότητα να συμβάλλουν σε ο,τιδήποτε.
Παραδείγματος χάριν, σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert, στην πρώτη δράση στην περιοχή της Λέσβου, εντόπισαν 4-6 βάρκες με πρόσφυγες, ειδοποίησαν τους συνδέσμους σε Ελλάδα και Τουρκία, αλλά όλες οι βάρκες έφθασαν στον τελικό τους προορισμό, τη Λέσβο.
Αυτό ανάγκασε τον Ανώτατο Ναυτικό Διοικητή του ΝΑΤΟ αντιναύαρχο Clive C C Johnstone να πάρει το αεροπλάνο να έρθει στην Αθήνα. Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert ο Βρετανός ναύαρχος ήρθε για να επιβιβαστεί σε ελληνικό ελικόπτερο και να σπεύσει την Πέμπτη το πρωί στο γερμανικό πλοίο ΒΟΝΝ, για να δει από κοντά την κατάσταση και να μιλήσει με τον τακτικό διοικητή της ΝΑΤΟΪκής δυναμης SNMG2.
Το γερμανικό πλοίο παρέμεινε σε διεθνή ύδατα στο κεντρικό Αιγαίο την ώρα της συνάντησης και μάλιστα έκανε παράλληλα και πετρέλευση με την φρεγάτα ΣΑΛΑΜΙΣ και το τουρκικό πλοίο ΒΟΝΝ.
Ο Βρετανός ναύαρχος επέστρεψε το μεσημέρι στην Αθήνα και αναχώρησε άμεσα για Λονδίνο. Ίσως να σκεφτεί τώρα ότι η μόνη ρεαλιστική πρόταση είναι η ελληνική, η οποία συνίσταται σε ταυτόχρονη επιτήρηση όλου του μήκους του Αιγαίου.
Ωστόσο πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν και διαθέσιμα πλοία. Τα μεγάλα πλοία που ανακοίνωσε ότι στέλνουν η Βρετανία και η Γαλλία, από τη μια δεν επαρκούν και από την άλλη δεν μπορούν να επιχειρήσουν στα ανατολικά, όπου τα στενά μεταξύ Ελλάδας και Τουρκία δεν επιτρέπουν σε μεγάλα πλοία να περάσουν με ευελιξία.
Η έκκληση για προσφορά πλοίων και πτητικών μέσων επιτήρησης δεν βρήκε και την ανάλογη ανταπόκριση στις χώρες που ναι μεν ψήφισαν την παρουσία του ΝΑΤΟ στην περιοχή, την ακυρώνουν όμως στην πράξη με την άρνηση παροχής μέσων.