ΚΡΗΤΗ: Ένα νέο σκάνδαλο με ευρωπαϊκά κονδύλια αποκαλύπτεται στην Κρήτη, στα χνάρια των υποθέσεων που συγκλόνισαν τον ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως αποκάλυψε πρώτο το Cretalive.gr.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης
Σύμφωνα με πληροφορίες, επιτήδειοι εκμεταλλεύτηκαν την απουσία ελέγχου στο πρόγραμμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με αποτέλεσμα να λάβουν παράνομα ποσά έως και 3 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 40 εκατ. ευρώ μπλοκαρίστηκαν εγκαίρως πριν καταλήξουν σε λάθος χέρια.
Η υπόθεση, που θυμίζει έντονα το «μοντέλο ΟΠΕΚΕΠΕ» με τα ψεύτικα αιγοπρόβατα, αποκαλύπτει τη νέα κερκόπορτα στο σύστημα επιδοτήσεων: πληρωμές χωρίς παραστατικά, χωρίς τιμολόγια και χωρίς ουσιαστικό έλεγχο, μέσω αιτήσεων που διαβιβάζονταν απλώς από την Αναπτυξιακή Κρήτης.
Η κερκόπορτα των ψεύτικων αιτήσεων
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, όπως ορίζεται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θεσπίστηκε ώστε να καλύπτει τη διαφορά κόστους μεταφοράς προϊόντων από και προς τα νησιά, ενισχύοντας τη νησιωτικότητα. Ωστόσο, η ανυπαρξία συστήματος ελέγχου στην Κρήτη δημιούργησε πρόσφορο έδαφος για μαζικές πλασματικές αιτήσεις.
Η διαδικασία ήταν απλή: ο ενδιαφερόμενος υπέβαλλε αίτημα στην Αναπτυξιακή Κρήτης, χωρίς να απαιτείται επισύναψη τιμολογίων ή αποδεικτικών μεταφοράς. Το αίτημα μεταβιβαζόταν αυτόματα στην κεντρική υπηρεσία πληρωμών – ένα γραφειοκρατικό κενό που αποτέλεσε το «παράθυρο» για το κόλπο.
«Υπήρξαν αιτήσεις που δεν είχαν καμία λογική. Από ανθοπωλεία μέχρι… γραφεία τελετών, που ζητούσαν επιδότηση για “μεταφορές φερέτρων”», αναφέρει χαρακτηριστικά στέλεχος της τοπικής αυτοδιοίκησης στο tilegrafimanews.gr.
Η “φάμπρικα” του εύκολου χρήματος
Όπως αποκαλύπτει το ρεπορτάζ, μέσα σε λίγους μήνες δημιουργήθηκε ολόκληρο κύκλωμα μεσολαβητών, οι οποίοι προσέγγιζαν επιχειρηματίες και ιδιώτες υποσχόμενοι «εύκολο χρήμα». Το “πακέτο” περιελάμβανε πλαστά αιτήματα, υπερκοστολογήσεις μεταφορών και δήθεν δικαιούχουςπου ουδέποτε μετέφεραν προϊόντα.
Το ελάχιστο ποσό ανά αίτηση ανερχόταν σε 5.000 ευρώ, ενώ υπήρχαν περιπτώσεις που εγκρίθηκαν αιτήσεις έως και 20.000 ευρώ. Οι «σύμβουλοι» αναλάμβαναν τη διεκπεραίωση με «προμήθεια επιτυχίας», δηλαδή ποσοστό επί του ποσού που θα εγκρινόταν.
Η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο, όταν το Υπουργείο Ανάπτυξης εντόπισε υπερβολικά μεγάλο αριθμό αιτήσεων από την Κρήτη στις φάσεις 8η, 9η και 10η του προγράμματος, πολύ πάνω από τον πανελλαδικό μέσο όρο.
Η κυβερνητική αδράνεια και η “σιωπή” των ελέγχων
Για μήνες, σύμφωνα με το Cretalive, δεν υπήρξε κανένας ουσιαστικός έλεγχος. Ούτε η Αναπτυξιακή Κρήτης ούτε οι υπηρεσίες του Υπουργείου προχώρησαν σε διασταυρώσεις στοιχείων.
Μόλις στις αρχές Οκτωβρίου, το Υπουργείο Ανάπτυξης απέστειλε επίσημο έγγραφο ζητώντας δειγματοληπτικούς ελέγχους σε δεκάδες δικαιούχους. Το αποτέλεσμα ήταν αποκαλυπτικό: σε μεγάλο αριθμό φακέλων δεν υπήρχαν καν τιμολόγια μεταφοράς.
Οι έλεγχοι βρίσκονται πλέον σε πλήρη εξέλιξη, υπό την εποπτεία της Ελληνικής Αρχής Διαφάνειαςκαι σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών. Οι αρχές εξετάζουν εάν το φαινόμενο συνδέεται με προηγούμενες υποθέσεις ψευδών δηλώσεων παραγωγών ή εικονικών μεταφορών προϊόντων σε ευρωπαϊκά προγράμματα.
Ανάκληση και επιστροφές χρημάτων
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του tilegrafimanews.gr, ήδη έχουν ξεκινήσει οι πρώτες διαδικασίες ανάκλησης εγκρίσεων και αποστολής ειδοποιητηρίων επιστροφής σε όσους εισέπραξαν αχρεωστήτως ποσά.
Στελέχη της διοίκησης επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για «απολύτως ευρωπαϊκά κονδύλια» και πως η χώρα κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπη με δημοσιονομική διόρθωση από την Ε.Ε., εάν δεν επιστραφούν τα ποσά άμεσα.
«Οι έλεγχοι συνεχίζονται και θα επεκταθούν», δήλωσε πηγή του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα δεν μπορεί να επιτρέπει φαινόμενα παραοικονομίας με χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων».
Η νέα εποχή ελέγχων τύπου ΟΠΕΚΕΠΕ
Η υπόθεση του Μεταφορικού Ισοδύναμου στην Κρήτη έρχεται λίγους μόλις μήνες μετά τα πορίσματα των ελέγχων του ΟΠΕΚΕΠΕ για τις επιδοτήσεις “μαϊμού”. Το νέο σύστημα ελέγχου που ετοιμάζεται θα στηρίζεται στη διασύνδεση μητρώων επιχειρήσεων και τραπεζικών λογαριασμών, ενώ τα αιτήματα θα πιστοποιούνται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας gov.gr.
Παράλληλα, αναμένεται να ενεργοποιηθεί ειδική ομάδα της ΕΛ.ΑΣ. και της ΑΑΔΕ για ψηφιακό έλεγχο παραστατικών, προκειμένου να εντοπίζονται εγκαίρως ύποπτες αιτήσεις πριν φτάσουν στο στάδιο πληρωμής.
Η Κρήτη στο επίκεντρο – “Δεύτερος ΟΠΕΚΕΠΕ” ή τυχαίο φαινόμενο;
Τα ερωτήματα είναι πολλά. Πώς κατέληξε ένα εργαλείο στήριξης της νησιωτικότητας να μετατραπεί σε πλατφόρμα εύκολου πλουτισμού; Πώς κανείς δεν εντόπισε εγκαίρως το κύμα αιτήσεων;
Το βέβαιο είναι πως το σκάνδαλο του Μεταφορικού Ισοδύναμου αποτελεί καμπανάκι για το πώς λειτουργούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, ειδικά στην περιφέρεια, όπου συχνά η εποπτεία είναι χαλαρή.
Η Κρήτη, που αποτελεί οικονομική ατμομηχανή για τη χώρα, βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με την ανάγκη επαναφοράς της διαφάνειας στα ευρωπαϊκά προγράμματα. Οι πολίτες ζητούν απαντήσεις και οι ελεγκτικές αρχές καλούνται να αποδείξουν ότι τα φαινόμενα αυτά δεν θα επαναληφθούν.





