Γράφει η Δήμητρα-Μαρίλια Φούρλα
Το κλείσιμο της Βαλκανικής Οδού που χρησιμοποιούσαν οι πρόσφυγες για να φθάσουν στη Βόρεια Ευρώπη έχει ως αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν περισσότεροι από 40.000 πρόσφυγες στην Ελλάδα και χιλιάδες, από το Αφγανιστάν, το Ιράν, το Ιράκ και τη Συρία, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να παραμείνουν στην Τουρκία, μετά την απόφαση της Ευρώπης να περιορίσει τις προσφυγικές ροές.
Το πρώτο αποτέλεσμα αυτής της απόφασης είναι να δημιουργήσει νέες «ευκαιρίες» για το λαθρεμπόριο ανθρώπων. Με τους πρόσφυγες να θέλουν απεγνωσμένα να περάσουν στη Βόρεια Ευρώπη, ακόμη κι αν αυξάνεται ο κίνδυνος της ζωής τους και της εκμετάλλευσης, οι διακινητές αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές και υπόσχονται «βοήθεια» στους εγκλωβισμένους πρόσφυγες στην Ελλάδα.
Ήδη έχουν υπάρξει περιστατικά που ζητάνε από πρόσφυγες έως και 2.500 ευρώ για να τους μεταφέρουν από την Ελλάδα στην Ιταλία και από εκεί στην βόρεια Ευρώπη… εγγυημένα.
«Οι πρόσφυγες και οι μετανάστες θέλουν ακόμη να πάνε στην ΕΕ και θα υπάρξουν νέες διαδρομές που θα τους προσφέρει το οργανωμένο έγκλημα» λέει στην εφημερίδα ο Wil van Gemert, υποδιοικητής της Europol, της ευρωπαϊκής αστυνομίας. Η διαφορά είναι ότι θα χρησιμοποιηθούν πιο συγκεκαλυμμένα, χρησιμοποιώντας δύσκολους δρόμους παρά την αύξηση της αστυνόμευσης και των μέσων που χρησιμοποιούν οι διάφορες χώρες για να τους σταματήσουν.
Στην Ελλάδα, διακινητές προσφέρουν υποσχέσεις για μεταφορά στην Ιταλία, είτε με βάρκες, είτε από την πολύ δύσκολη ορεινή διαδρομή μέσα από την Αλβανία και στη συνέχεια στην Ιταλία μέσω Αδριατικής.
Άλλοι προτείνουν διαδρομές που δεν φυλάσσονται έντονα μέσα από τα δάση των Σκοπίων ή την Βουλγαρία και στη συνέχεια τη Σερβία.
Στα σύνορα της Ελλάδας με τα Σκόπια, γράφει η εφημερίδα, έχουν εγκλωβιστεί σε ένα λασπότοπο, περισσότεροι από 13.000 πρόσφυγες, μετά την απόφαση της πΓΔΜ να σφραγίσει τα σύνορά της.
Η Europol και οι ιταλικές αρχές ανησυχούν ότι οι παλιοί μεταναστευτικοί δρόμοι από τη Λιβύη και την Αίγυπτο θα ξανά ανοίξουν, οι οποίοι έγιναν λιγότερο ελκυστικοί μετά την απόφαση της Γερμανίας να υποδεχθεί πρόσφυγες που θα έκαναν αίτηση ασύλου στη χώρα.
Και στη βόρειο Ευρώπη, στις Σκανδιναβικές χώρες οι κυβερνήσεις ανησυχούν μήπως ανοίξει ένας νέος προσφυγικός δρόμος από τη Ρωσία, μέσω Τουρκίας με τους πρόσφυγες να διασχίζουν τη Μαύρη Θάλασσα. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει ένα μεγάλο προσφυγικό ρεύμα από αυτές τις διαδρομές αλλά οι αρχές προετοιμάζονται και λαμβάνουν μέτρα για την αποτροπή του, κυρίως την άνοιξη όπου ο καιρός θα είναι καλύτερος και πιο εύκολη η μετάβαση από τις εναλλακτικές διαδρομές.
Η Αλβανία έχει αναπτύξει εκατοντάδες άνδρες των ειδικών δυνάμεων στα σύνορα με την Ελλάδα και τα Σκόπια. Η Ιταλία ανακοίνωσε ότι θα στείλει μερικές δεκάδες αξιωματούχους για να βοηθήσουν την Αλβανία να ελέγξει τα σύνορά της. Ο ΥΠΕΣ της Ιταλίας σε δηλώσεις του ανέφερε ότι οι συζητήσεις με την Αλβανία είναι σε εξέλιξη για να βρεθεί ο καλύτερο τρόπος συνεργασίας, συμπεριλαμβανομένης της παροχής τεχνολογικής βοήθειας προς την Αλβανία.
Και η Βουλγαρία ανακοίνωσε ότι θα χτίσει φράχτη στα σύνορα με την Ελλάδα και θα ενισχύσει τις περιπολίες στα σύνορα για να αντιμετωπίσει την πιθανή αύξηση προσφυγικών ροών προς τη χώρα.
Το ΝΑΤΟ, συμπληρώνει η εφημερίδα, περιπολεί στο Αιγαίο, όπου περισσότεροι από 100.000 πρόσφυγες και μετανάστες έχουν περάσει ήδη προς την Ελλάδα από την Τουρκία από τον Ιανουάριο.
Για να σταματήσει τους διακινητές, το ΝΑΤΟ συνεργάζεται με την ευρωπαϊκή συνοριοφυλακή παρέχοντας πληροφορίες. Μένει να φανεί το πόσο αποτελεσματική θα είναι μία τέτοια επιχείρηση, συμπληρώνει η εφημερίδα.
Τον περασμένο χρόνο το λαθρεμπόριο ανθρώπων έγινε η εγκληματική δραστηριότητα με τη μεγαλύτερη «ανάπτυξη» στην Ευρώπη με κέρδη που σύμφωνα με εκτιμήσεις κυμαίνονται από 3,3 έως 6,6 δισ. δολάρια. Το ποσό αυτό εκτιμάται ότι μπορεί να τριπλασιαστεί το 2016.
«Οι διακινητές είναι σαν την Λερναία Ύδρα. Κόβεις το ένα κεφάλι και βγαίνουν δύο» λέει στην εφημερίδα αξιωματούχος της ελληνικής ακτοφυλακής και προσθέτει ότι «ο καλύτερος τρόπος για να τους σταματήσεις είναι να τους πάρεις την πελατεία».
Η εφημερίδα προσθέτει ότι αυτό είναι που προσπαθεί να κάνει η Ευρώπη, από τη μία στέλνει μήνυμα στους πρόσφυγες ότι δεν έχουν ελπίδα να προσεγγίσουν την Ευρώπη μέσω Ελλάδας και της Βαλκανικής οδού.
Την ίδια ώρα, οι πρόσφυγες που εγκαταλείπουν περιοχές όπου μαίνονται πολεμικές συγκρούσεις δεν είναι διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν το όνειρό τους για μία καλύτερη ζωή στην Ευρώπη και γίνονται οι εύκολοι στόχοι των διακινητών που τους προσφέρουν μεταφορά, διανομή και πολλές φορές και πλαστά έγγραφα σε υψηλές τιμές.
Κάθε νέος δρόμος είναι πολύ πιθανό να είναι γεμάτος κινδύνους. Στον Πειραιά οι πρόσφυγες λένε ότι δέχονται προσφορές για την μεταφορά τους στην βόρεια Ευρώπη με φορτηγά, δημιουργώντας ανησυχίες για νέα τραγικά περιστατικά, όπως αυτό με τους 71 νεκρούς πρόσφυγες σε φορτηγό που βρέθηκε στην Αυστρία και το είχαν εγκαταλείψει οι διακινητές.
Οι ανθρωπιστικές οργανώσεις έχουν ήδη καταγγείλει βιαιότητες εναντίον προσφύγων στη Βουλγαρία και στα Σκόπια. Ήδη παλιοί μεταναστευτικοί δρόμοι στη Σερβία ξανά ανοίγουν και αυτή την εβδομάδα διακινητές μετέφεραν 45 Κούρδους στη Σερβία, μέσω ενός παλιού δρόμου από τη Βουλγαρία.
Οι πρόσφυγες που δεν έχουν χρήματα και κυρίως τα ασυνόδευτα παιδιά γίνονται αντικείμενο σεξουαλικής εκμετάλλευσης για να μπορέσουν να ξεπληρώσουν το «δάνειο» που τους δόθηκε από τους διακινητές για να τους μεταφέρουν.
Η εφημερίδα κλείνει το άρθρο, επιστρέφοντας στον Πειραιά, όπου περισσότεροι από 3.000 πρόσφυγες διαμένουν σε σκηνές. Ο πρόσφυγας που μίλησε στην εφημερίδα, μόλις είχε αποβιβαστεί από πλοίο, του πρόσφεραν είπε, πλαστά έγγραφα και βίζα ικανή να τον υποδεχθεί κάποια ευρωπαϊκή χώρα μέλος της Σένγκεν, του ζήτησαν 4.500 ευρώ. Για μία πλαστή ταυτότητα που πρότειναν σε άλλο πρόσφυγα στον Πειραιά, ζήτησαν 8.000 ευρώ. Μόλις τους είπε ότι είχε ξεμείνει από λεφτά, του αντιπρότειναν 1000 ευρώ για μεταφορά στην Ειδομένη. Τους λένε ότι τα σύνορα έκλεισαν για πάντα και μόνο αυτοί μπορούν να τους περάσουν στην Ευρώπη.