ΟΑΣΘ: H έκθεση και τα ευρήματα των ελεγκτών
Πέρα από την αρχική εντολή για διενέργεια ελέγχου για την περίοδο 2011-2015 στη συνέχεια διατάχθηκε να γίνει έλεγχος σε συγκεκριμένα πεδία και για το 2016. Ο έλεγχος δεν αφορούσε το σύνολο των πεπραγμένων όπως την προηγούμενη πενταετία αλλά ήταν στοχευμένος σε συγκεκριμένα στοιχεία.
Τα σημαντικότερα από τα ευρήματα τα οποία εντόπισαν οι επιθεωρητές και τα αναφέρουν στην έκθεσή τους για το 2016 είναι τα ακόλουθα:
Λείπουν οδηγοί
Το σύνολο του προσωπικού του ΟΑΣΘ ανέρχεται σε 2.330 εργαζόμενους, ενώ οι οργανικές θέσεις είναι 2.524. Από τους 2.330, οι 1.469 είναι οδηγοί, 226 τεχνίτες, 125 διοικητικοί υπάλληλοι, 79 ελεγκτές εισιτηρίων κ.ο.κ. Από το 2011 όταν ο ΟΑΣΘ είχε 2.674 εργαζόμενους ως το 2016 ο αριθμός των υπαλλήλων βαίνει μειούμενος. Η μεγαλύτερη μείωση αφορά την ειδικότητα των οδηγών οι οποίοι στο διάστημα αυτό μειώθηκαν κατά 18,08% (από 1.793, έμειναν 1.469). Αντιθέτως, οι διοικητικοί υπάλληλοι αυξήθηκαν κατά 4,9% την περίοδο 2011-2015 ενώ το 2016 παρουσίασαν μείωση 1,57% σε σχέση με το 2015.
Γερασμένος στόλος
Ο στόλος των λεωφορείων παραμένει σταθερός στα 622 οχήματα από το 2012 όταν αγοράστηκαν τα τελευταία 26 οχήματα.
Εξ αυτών 90 είναι ηλικίας 18-19 ετών, 327 ηλικίας 10-13 ετών, 175 ηλικίας 5-9 ετών και 26 ηλικίας 4 ετών. Δεδομένου ότι ο χρόνος ζωής των λεωφορείων αυξήθηκε σταδιακά από τα 12 έτη στα 20, αυτό σημαίνει ότι μέσα στην επόμενη διετία 2018-2019 ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να προχωρήσει στην αντικατάσταση 90 λεωφορείων, δηλαδή στο 14,54% του στόλου του.
Στην έκθεση παρατίθενται δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται σε περιστατικά με βλάβες λεωφορείων λόγω της παλαιότητάς τους. Επιπλέον, από επιτόπιο έλεγχο ο οποίος έγινε τον Σεπτέμβριο του 2016 στα αμαξοστάσια διαπιστώθηκε ότι περίπου το 15% των οχημάτων είναι εκτός λειτουργίας λόγω βλάβης. Επιπλέον, τέσσερα οχήματα για τα οποία είχε δηλωθεί ότι ήταν ακινητοποιημένα λόγω βλάβης, διαπιστώθηκε ότι είναι εντελώς κατεστραμμένα.
[irp posts=”101400″ name=”Καιρός Θεσσαλονίκη: Πάγωσαν τα νερά στην παραλία (ΒΙΝΤΕΟ)”]
Ανεκτέλεστα δρομολόγια
Όπως αναφέρει το voria.gr οι επιθεωρητές έλεγξαν και εάν υλοποιούνται τα προγραμματισμένα βάσει της σύμβασης δρομολόγια. Από τους ελέγχους οι οποίοι έγιναν στις αρχές Σεπτεμβρίου και στα μέσα Οκτωβρίου διαπιστώθηκε ότι περίπου το 1/5 των προγραμματισμένων δρομολογίων δεν εκτελούνται «κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων». Συγκεκριμένα, βάσει της σύμβασης ο ΟΑΣΘ υποχρεούται να βγάζει στους δρόμους 520 (+ – 4%) λεωφορεία κατά τη χειμερινή περίοδο. Αντ’ αυτού οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι τα λεωφορεία τα οποία κυκλοφορούσαν ήταν από 421 έως 462. Όπως αναφέρουν στην έκθεσή τους η αδυναμία εκτέλεσης των δρομολογίων αποδίδεται στην έλλειψη οδηγών καθώς διαθέσιμα λεωφορεία υπήρχαν στα αμαξοστάσια.
Επιχορήγηση – μισθοδοσία
Μία από τις εντολές που είχαν οι επιθεωρητές ήταν να ελέγξουν εάν ο ΟΑΣΘ τηρούσε τη συμφωνία που έγινε στις 25 Αυγούστου 2016 μεταξύ υπουργείου Μεταφορών και Οργανισμού για την εξόφληση των δεδουλευμένων προς τους εργαζόμενους από την καταβολή της κρατικής επιχορήγησης. Από τον έλεγχο ο οποίος έγινε για το διάστημα από 1/1/2016 έως 12/10/2016 προέκυψε ότι το ελληνικό δημόσιο κατέβαλλε στον ΟΑΣΘ αντισταθμιστικές οφειλές 84.147.419,12 ευρώ εκ των οποίων 24.535.364,82 αφορούσε υπόλοιπα του 2013, 17.386.982,10 υπόλοιπα του 2014 και 42.225.072,20 την αντισταθμιστική οφειλή έως τις 12/10/2016.
Ειδικότερα, μετά τη συμφωνία της 25ης Αυγούστου ο ΟΑΣΘ εισέπραξε από το ελληνικό δημόσιο 10.864.297,64 ευρώ και απέδωσε στους εργαζόμενους 9.088.400,25 ευρώ. Η πλήρης εξόφληση των εργαζομένων έγινε ως γνωστόν στο τέλος Δεκεμβρίου με την καταβολή του υπολοίπου της κρατικής επιχορήγησης για το δίμηνο Νοεμβρίου – Δεκεμβρίου καθώς και των 9,7 εκατ. ευρώ, από την πρώτη δόση των οφειλομένων προς τον ΟΑΣΘ από τη διαφορά του ΦΠΑ.
Λοιπές παρατηρήσεις
– Διαπιστώθηκε ότι μέσα στο οικόπεδο όπου βρίσκεται το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης υπάρχει πυλώνας υψηλής τάσης της ΔΕΗ «γεγονός το οποίο εγείρει ερωτήματα ως προς την καταλληλότητα του χώρου για την παραμονή των εργαζομένων σε αυτόν».
– Κατά τον επιτόπιο έλεγχο των αποθηκών στα αμαξοστάσια Φοίνικα και Σταυρούπολης διαπιστώθηκαν διαφορές αποθεμάτων που καταμετρήθηκαν με αυτά τα οποία ήταν εγγεγραμμένα στα βιβλία αποθήκης. Οι μεγαλύτερες διαφορές αφορούσαν εργαλεία.