Κόκκαλης: «Σήμερα πετύχαμε ένα χτύπημα στην πρωταρχική περιβαλλοντική αιτία πρόωρων θανάτων στην ΕΕ που αποτελεί η ατμοσφαιρική ρύπανση», δήλωσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Πέτρος Κόκκαλης, μετά την ψήφιση από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, έκθεσης της οποίας ήταν συνεισηγητής, για αυστηρότερα όρια στους ατμοσφαιρικούς ρύπους.
Επικρίνοντας την αρνητική τοποθέτηση του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και των ακροδεξιών ομάδων, τόνισε ότι «η συμμαχία Αριστεράς, Σοσιαλιστών, Πρασίνων και Φιλελευθέρων, έστησαν ένα ανάχωμα στην προσπάθεια του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και της ακροδεξιάς να παρεμποδίσουν τη δημιουργία κανόνων, τους οποίους ορίζουν οι κατευθυντήριες γραμμές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας».
Σύμφωνα με τη δήλωση του Έλληνα ευρωβουλευτή, «η ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί την πρωταρχική περιβαλλοντική αιτία πρόωρων θανάτων στην ΕΕ, με 300.000 πρόωρους θανάτους το χρόνο στην ΕΕ, εκ των οποίων 15.000 στην Ελλάδα».
Η αναθεώρηση των Οδηγιών της ΕΕ για την ποιότητα ατμοσφαιρικού αέρα αποτελεί μέρος του σχεδίου δράσης της για μηδενική ρύπανση, σημειώνει ο κ. Κόκκαλης, προσθέτοντας ότι μόνο έτσι μπορούμε να ελπίζουμε σε μείωση κατά 55% μέχρι το 2030 των πρόωρων θανάτων που προκαλούνται από την αέρια ρύπανση. Για την επίτευξη αυτών των στόχων «χρειάζεται δουλειά, πολιτικό θάρρος, συνεργασία, σχέδιο και διαφάνεια. Δηλαδή όσα λείπουν πανευρωπαϊκά από τη δεξιά και τον ακροδεξιό συνοδοιπόρο της».
Η έκθεση που ενέκρινε η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με 363 ψήφους υπέρ, 226 κατά και 46 αποχές:
1/ Ορίζει αυστηρότερα όρια για τους κύριους ατμοσφαιρικούς ρύπους, για όσους είναι ιδιαίτερα επιζήμιοι για την ανθρώπινη υγεία.
2/ Ευθυγραμμίζει τα πρότυπα ποιότητας αέρα της ΕΕ με τις κατευθυντήριες γραμμές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
3/ Μειώνει τα επιτρεπόμενα όρια αέριων ρύπων.
4/ Ενισχύει το δίκτυο των σταθμών παρακολούθησης, καθιστώντας υποχρεωτική την παρακολούθηση της ποιότητας του αέρα σε κομβικά σημεία, όπως λιμάνια, αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομοι.
5/ Θωρακίζει το πλαίσιο συμμόρφωσης των κρατών-μελών καταρτίζοντας «οδικούς χάρτες για την ποιότητα αέρα», ακόμα και για σημειακές υπερβάσεις, μειώνοντας έτσι τις επιπτώσεις στην υγεία.
6/ Καθιστά ευκολότερη την προσφυγή πολιτών και φορέων στη δικαιοσύνη ενάντια σε διοικητικές πράξεις, ή παραλείψεις κόντρα στην οδηγία.
7/ Θεσπίζει χρηματικές αποζημιώσεις για βλάβη που υφίσταται η υγεία πολιτών λόγω παράβασης των διατάξεων της οδηγίας από τα κράτη-μέλη.
8/ Βελτιώνει την πρόσβαση των πολιτών στην πληροφορία που αφορά τη ρύπανση του αέρα.
Μετά την έγκριση της έκθεσης, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ξεκινάει τις διαπραγματεύσεις με τα κράτη-μέλη για την τελική μορφή της νομοθεσίας.
Ν.Μ.