ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ: Τι ζητήθηκε από τους υποψηφίους – Οι πρώτες εκτιμήσεις – Τι λένε οι εκπαιδευτικοί
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης-tilegrafimanews.gr
Η δημιουργικότητα στο μικροσκόπιο της Έκθεσης
Πρεμιέρα για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2025 και το πρώτο μάθημα ήταν η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) εξετάστηκαν σε ένα θέμα βαθιά σύγχρονο, με έντονο παιδαγωγικό και υπαρξιακό χαρακτήρα: τη δημιουργικότητα. Κλήθηκαν να αναπτύξουν τις σκέψεις τους πάνω στη σημασία της δημιουργικότητας στο σχολικό περιβάλλον αλλά και στη ζωή τους, υπό τη μορφή άρθρου στο προσωπικό τους ιστολόγιο.
Η επιλογή του θέματος κρίθηκε από την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών ως βαθμολογικά διαχειρίσιμη, αλλά και πνευματικά απαιτητική, καθώς ζητούσε από τον υποψήφιο να συνδυάσει προσωπική μαρτυρία, θεωρητική τεκμηρίωση και γλωσσική ευχέρεια.
Το tilegrafimanews.gr, σε συνεργασία με φροντιστηριακά κέντρα, κατέγραψε τις πρώτες εντυπώσεις, αλλά και ενδεικτικές απαντήσεις που προσφέρουν ένα πρώτο στίγμα για το πώς κινήθηκαν οι διαγωνιζόμενοι.
Ποια ήταν τα ζητούμενα του θέματος – Πού κρίθηκε η επιτυχία
Το θέμα της Έκθεσης περιλάμβανε συγκεκριμένο ζητούμενο: «Να γράψετε ένα άρθρο 350–400 λέξεων για το προσωπικό σας ιστολόγιο, στο οποίο να εξηγείτε γιατί πρέπει το σύγχρονο σχολείο να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα και να αναφέρετε τους τρόπους με τους οποίους εσείς εκφράζετε τη δημιουργικότητά σας στην προσωπική σας ζωή.»
Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, το θέμα επιλέχθηκε για να ενισχύσει την ενδοσκόπηση, να δώσει έμφαση σε βασικές αξίες του εκπαιδευτικού συστήματος και να αναδείξει την αυτενέργεια των νέων, σε μια εποχή που το σχολείο μετασχηματίζεται ψηφιακά και παιδαγωγικά.
Η επιτυχία του γραπτού κρίθηκε σε τρία επίπεδα:
- Κατανόηση του θέματος και σαφής διατύπωση του σκοπού του άρθρου.
- Συνθετική ικανότητα: να συνδυάσει ο υποψήφιος γενική επιχειρηματολογία για το ρόλο του σχολείου με προσωπικά παραδείγματα.
- Γλωσσική πληρότητα και αυθεντικότητα: να μιλήσει για τον εαυτό του χωρίς κοινοτοπίες, να δείξει πραγματική επαφή με τη δημιουργικότητα.
Οι πρώτες ενδεικτικές απαντήσεις – Δημιουργικότητα στην πράξη
Το φροντιστήριο Ορόσημο Πειραιά και Ραφήνας, που συνεργάζεται με το tilegrafimanews.gr, παρέθεσε τις πρώτες ενδεικτικές απαντήσεις, από τις οποίες προκύπτει ότι οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι δεν αιφνιδιάστηκαν. Ορισμένοι ανέπτυξαν την έννοια της δημιουργικότητας συνδέοντάς την με:
- Το θέατρο και τη μουσική, ως βασικά εργαλεία προσωπικής έκφρασης.
- Την καινοτομία στην τεχνολογία, ως μορφή πνευματικής εξέλιξης.
- Την ανάληψη κοινωνικών δράσεων, που απαιτούν φαντασία και εσωτερική ώθηση.
Οι καλύτερες απαντήσεις ξεχώρισαν για τον συνδυασμό θεωρίας και βιώματος, κάτι που σύμφωνα με φροντιστές θα λειτουργήσει υπέρ των μαθητών στη βαθμολόγηση από έμπειρους διορθωτές, οι οποίοι αναζητούν «την αυθεντική φωνή του μαθητή».
Σχόλια από την εκπαιδευτική κοινότητα – Ανάσα μετά την αγωνία
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΛΜΕ, Θεόδωρο Τσούχλο, το θέμα της έκθεσης «κινήθηκε σε πλαίσιο που επιτρέπει στον υποψήφιο να εκφραστεί χωρίς ασφυκτικά καλούπια». Παράλληλα, πρόσθεσε ότι ο συνδυασμός θεωρητικού και βιωματικού στοιχείου ενθαρρύνει την αυθεντικότητα, κάτι που είχε λείψει σε προηγούμενα έτη.
Αρκετοί καθηγητές επισημαίνουν ότι τέτοια θέματα λειτουργούν παιδευτικά, δίνοντας βήμα στους νέους να τοποθετηθούν πάνω σε έννοιες που συνδέονται με την πολιτισμική και ηθική τους συγκρότηση, πέρα από τη στείρα γνώση.
Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που έχει την επιστημονική εποπτεία των εξετάσεων, θεωρεί πως τέτοια θέματα ενισχύουν την κριτική σκέψη και εκπέμπουν «μήνυμα εμπιστοσύνης στις δυνατότητες των νέων».
Έναρξη με θετικό πρόσημο – Προσοχή στη συνέχεια
Με την έναρξη των Πανελληνίων, η Έκθεση αποτέλεσε μια πρώτη ευκαιρία για τους υποψηφίους να «ξεκλειδώσουν» τη σκέψη τους, να ξεπεράσουν το άγχος και να μπουν δυναμικά στη διαδικασία. Πολλοί φιλόλογοι μιλούν για καλό «μομέντουμ» ψυχολογίας, το οποίο μπορεί να δώσει ώθηση στους μαθητές και για τα επόμενα μαθήματα.
Το tilegrafimanews.gr θα συνεχίσει να καταγράφει καθημερινά τις εξελίξεις, τις θεματολογίες και τις πρώτες εκτιμήσεις, σε συνεργασία με έγκυρα φροντιστήρια και παιδαγωγικούς φορείς. Στόχος μας είναι έγκυρη και ανθρώπινη ενημέρωση, για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, που ζουν και αναπνέουν αυτές τις κρίσιμες ημέρες για το μέλλον των παιδιών.
Μια καλή αρχή, αλλά με ουσία
Η επιλογή της δημιουργικότητας ως θέματος δεν ήταν «εύκολη» με την παραδοσιακή έννοια. Ήταν, όμως, δίκαιη, γιατί επιβραβεύει τον στοχασμό, την αυτογνωσία και την καλλιέργεια λόγου. Οι υποψήφιοι που το είδαν ως ευκαιρία – όχι απλώς ως εξέταση – έθεσαν τις βάσεις για μια πολύ καλή συνέχεια.