Αρκετός λόγος γίνεται τις τελευταίες ημέρες για το νομοσχέδιο που βρίσκεται λίγο πριν από την ολομέλεια της Βουλής με θέμα τις αλλαγές στη δομή της λειτουργίας του κράτους, ένα από τα βασικά στοιχήματα του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Πρόκειται αναμφίβολα για το νομοθέτημα που έχει συγκεντρώσει τη μεγαλύτερη δημοσιότητα αλλά και τα περισσότερα πυρά από την αντιπολίτευση.
Ειδικά για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποτελεί «κόκκινο πανί» θεωρώντας ότι μέσα στις σελίδες του νομοσχεδίου αποτυπώνεται όλη η προσπάθεια της ΝΔ να «αλώσει» τον κρατικό μηχανισμό και να τον φέρει στα μέτρα της.
Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, πηγές του ΣΥΡΙΖΑ προσομοίωναν την υπό σύσταση Εθνική Αρχή Διαφάνειας, με ένα «Εθνικό Πλυντήριο Σκανδάλων».
Με άλλα λόγια, δηλαδή, ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι με τη συγκρότηση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας που προβλέπεται στο νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, η Κυβέρνηση σκοπεύει να εγκαταλείψει ελέγχους που βρίσκονται σε εξέλιξη. Πρόκειται για μία σοβαρή καταγγελία, η οποία θα πρέπει να ελεγχθεί.
Στο Μέγαρο Μαξίμου μιλούν για fake news, ξεκαθαρίζοντας ότι η αλήθεια είναι διαφορετική. Όπως επισημαίνει αρμόδια πηγή η Εθνική Αρχή Διαφάνειας θα ενσωματώνει τις διάσπαρτες σήμερα δομές ελέγχου για την αντιμετώπιση της δημόσιας και ιδιωτικής διαφθοράς, όπως το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, τον Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, τους Επιθεωρητές Υγείας και τους Επιθεωρητές Δημοσίων Έργων.
Σε καμιά περίπτωση, ωστόσο, δεν εγκαταλείπεται καμία από τις υποθέσεις που εκκρεμούν. «Αντιθέτως μάλιστα», ξεκαθαρίζει με νόημα συνομιλητής του κ. Μητσοτάκη.
Σύμφωνα με στέλεχος που γνωρίζει καλά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, το νομοσχέδιο «κλειδώνει» 100% ότι θα συνεχιστούν όλες οι έρευνες. Ειδικά σε ότι έχει να κάνει με τις περιπτώσεις που έχει ήδη ξεκινήσει προκαταρκτική εξέταση -γιατί τα ελεγκτικά σώματα διενεργούν και προκαταρκτική εξέταση, με παραγγελία του εισαγγελέα- η υπόθεση κλείνει μόνο με εισαγγελική παραγγελία.
Για όσες υποθέσεις δεν έχει ξεκινήσει προκαταρκτική εξέταση, δεν αλλάζει τίποτα. Εξακολουθούν να παραμένουν και υπάρχει ρητή αναφορά ότι συνεχίζουν, μέχρις εσχάτων. Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν κανονικά και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος.
Εφόσον λοιπόν όλα τα παραπάνω ισχύουν, τότε η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ θα γυρίσει μπούμερανγκ, εκθέτοντας όλους όσοι την υιοθετούν. Η πραγματικότητα δε θα αργήσει να φανεί μια και χρόνος δεν υπάρχει και οι εξελίξεις τρέχουν.
Αποδέκτηκε αλλαγές ο Γεραπετρίτης
Την ίδια στιγμή, βελτιώσεις και τροποποιήσεις σε διατάξεις του νομοσχεδίου για το επιτελικό κράτος ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Οι αλλαγές δεν αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία του νομοσχεδίου, αφορούν όμως σημεία που βρέθηκαν στην αιχμή της κριτικής και των επιφυλάξεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Ο κ. Γεραπετρίτης προσκόμισε στην επιτροπή την έκθεση δημόσιας διαβούλευσης, της οποίας αρκετές παρατηρήσεις ελήφθησαν υπόψη στις βελτιώσεις.
Συνοπτικά, οι σημαντικότερες αλλαγές, τις οποίες ανακοίνωσε ο κ. Γεραπετρίτης είναι οι εξής:
– Στην επιλογή των υπηρεσιακών γραμματέων, η μοριόδοτηση της συνέντευξης από 50% που ήταν στο αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου περιορίζεται στο 40%, με μοριόδοτηση 25% για τα τυπικά προσόντα και 35% για την εμπειρία. Επίσης, υιοθετείται το μοντέλο της δομημένης συνέντευξης για το κομμάτι που έχει να κάνει με την επιλογή από το ΑΣΕΠ, των υπηρεσιακών γενικών γραμματέων.
– Καταργείται η διάταξη που όριζε ότι ήταν κώλυμα η προηγούμενη 5ετής απασχόληση σε πολιτικό γραφείο.
– Στις 5 θέσεις μετακλητών που προβλέπονται στον διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας δεν θα μπορεί μετακλητός να αναλαμβάνει τη θέση του επικεφαλής της Αρχής Ελέγχων. Άρα δεν θα είναι ιδιώτης, αλλά θα προέρχεται αποκλειστικά από τη δημοσιοϋπαλληλία.
– Μειώνεται ο χρόνος θητείας του μεταβατικού διοικητή της ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, δηλαδή κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου και μέχρι την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου διαγωνισμού, σε ανώτατο χρόνο μέχρι δύο έτη. Η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας θα αποφασίζει για τον διοικητή, μετά από πρόταση του υπουργικού συμβουλίου.
– Καταργείται η δυνατότητα πρόσθετων μετακλητών στην Προεδρία της Κυβέρνησης, που προβλεπόταν στο σχέδιο νόμου ως ρήτρα εξομάλυνσης, σε περίπτωση που θα υπήρχε ανάγκη περισσότερων μετακλητών υπαλλήλων στην Προεδρία της Κυβέρνησης.
– Δημιουργείται ένα πρόσθετο Κυβερνητικό Συμβούλιο Θεσμών και Δημόσιας Διοίκησης.
– Στην επιλογή των υπηρεσιακών γενικών γραμματέων, το Σώμα το οποίο θα επιλέγει θα είναι 5μελές με τα 4 μέλη να προέρχονται από το ΑΣΕΠ και τον πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
– Στο πλαίσιο του υπουργικού συμβουλίου, εφόσον υπάρχει διαφωνία μεταξύ των μελών του, η διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού να θέτει το ζήτημα σε ψηφοφορία, καθίσταται δέσμια αρμοδιότητα. Άρα, εφόσον υπάρξει διαφωνία υποχρεωτικά θα γίνεται ψηφοφορία.
– Στο πλαίσιο του υπουργικού συμβουλίου, μετά τη λήξη του θα πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει ανακοίνωση με ένα σύντομο σκεπτικό και διατακτικό με το τι αποφασίστηκε.
– Ρητά παραμένει ο πολυετής προγραμματισμός των προσλήψεων.
– Περιορίζεται σημαντικά η αποφασιστική αρμοδιότητα του πρωθυπουργού να αποφασίζει σχετικά με τη μη κατάθεση μαρτυρίας εκ μέρους των υπουργών. Δηλαδή, αυτή η αρμοδιότητα περιορίζεται στα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την άμυνα και την εξωτερική πολιτική.
– Διατηρούνται οι έλεγχοι του ΣΟΕ.
– Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας καθίσταται καθολικός διάδοχος όλων των υποχρεώσεων και των δικαιωμάτων που έχει η σημερινή αρχή του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης. Υπό αυτήν την έννοια συνεχίζει όλους τους ελέγχους.
– Παραμένουν τα αποκεντρωμένα γραφεία ελέγχου του ΣΕΠΕ, σε Κρήτη Πάτρα και Σέρρες.
– Προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης από το πρόγραμμα ΕΣΠΕ στην Επιτροπή Κωδικοποιήσεων συγκεκριμένων έργων.
– Διαμορφώνεται νέο ενισχυμένο όριο μοριοδότησης για τους αποφοίτους του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
– Για το ΣΕΠΕ, προβλέπεται ότι ο γενικός διευθυντής θα είναι επιθεωρητής, δηλαδή εκ του Σώματος των Επιθεωρητών και αναβαθμίζεται σε Γενικό Επιθεωρητή Εργασίας.
Γεραπετρίτης: Δεν αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του νομοσχεδίου
«Είναι βελτιώσεις που δεν αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του νομοσχεδίου. Παραμένει κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου ότι θα πρέπει να υπάρχει προγραμματισμός και παρακολούθηση των δημόσιων πολιτικών και σημαντική μεταφορά αρμοδιοτήτων στη δημοσιοϋπαλληλία», ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης, ο οποίος ευχαρίστησε την επιτροπή της Βουλής για τη δημιουργική συμμετοχή της στη διαμόρφωση του νομοσχεδίου.
Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο πρόεδρος της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης Μάξιμος Χαρακόπουλος, διότι πολλές παρατηρήσεις ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο που θα πάει στην Ολομέλεια. «Η εξέλιξη αυτή αποδεικνύει πώς ένας δημιουργικός διάλογος μπορεί να είναι επωφελής και χρήσιμος», είπε ο Μάξιμος Χαρακόπουλος.
«Η πλειονότητα των παρατηρήσεων έγιναν δεκτές», παρατήρησε ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Σταύρος Κελέτσης, και πρόσθεσε ότι «όλα τα σημεία, στα οποία υπήρξαν επιφυλάξεις από την πλευρά της αντιπολίτευσης, έγιναν δεκτά προς άρση κάθε υπόνοιας για τη σκοπιμότητα ορισμένων διατάξεων».
Σε αυτά περιέλαβε το θέμα του αριθμού των μετακλητών, της μοριοδότησης της συνέντευξης του υπηρεσιακού γενικού γραμματέα.