ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: Η μαζική καθυστέρηση πληρωμών καταγράφεται επίσημα μέσα από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, καθώς μόλις 700.000 ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας 2026, ενώ η συνολική υποχρέωση αφορά περισσότερα από 5,5 εκατομμύρια οχήματα.
Ρεπορτάζ: Παντελής Χαριτάκης
Το υπουργείο Οικονομικών υπενθυμίζει ότι η εμπρόθεσμη πληρωμή λήγει στις 31 Δεκεμβρίου, χωρίς να προβλέπεται παράταση – για πρώτη φορά τα τελευταία 15 χρόνια.
Ήδη, η επίδοση των εισπράξεων δείχνει ότι 9 στα 10 ευρώ δεν έχουν ακόμη πληρωθεί, γεγονός που σημαίνει ότι μια τεράστια μάζα ιδιοκτητών θα πρέπει να κινηθεί τα επόμενα εικοσιτετράωρα. Παράλληλα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, πλησιάζει η πρώτη πλήρης εφαρμογή των νέων προστίμων, που σε αντίθεση με το παρελθόν δεν θα «χτυπούν» άμεσα με 100%, αλλά με κλιμακωτή προσαύξηση.
Φέτος δεν θα δοθεί παράταση – αλλάζει το μοντέλο
Το Υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη κλειδώσει τη θέση του, εξηγώντας ότι δεν υπάρχει πλέον περιθώριο εξάμηνων ή δίμηνων παρατάσεων, όπως συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια. Το νέο πλαίσιο προβλέπει:
• πληρωμή έως 31 Δεκεμβρίου χωρίς καμία επιβάρυνση
• πρόστιμο +25% για πληρωμή μέσα στον Ιανουάριο
• πρόστιμο +50% αν η πληρωμή γίνει τον Φεβρουάριο
• πρόστιμο +100% από 1η Μαρτίου
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον ανάγκη τεχνητής παράτασης, αφού ο πολίτης έχει δύο μήνες επιλογών με μειωμένο κόστος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο παλιό σύστημα κάποιος μπορούσε να ξεχάσει την πληρωμή μόλις για μία ημέρα και να βρεθεί αντιμέτωπος με χρέωση διπλάσια από την αξία των τελών. Αυτό πλέον θεωρείται ακραία πρακτική και καταργήθηκε.
Τι δείχνουν οι πρώτες εισπράξεις – τεράστια καθυστέρηση
Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι έως το βράδυ της Κυριακής είχαν καταχωρηθεί έσοδα 115,1 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί μόλις στο 10% των ετήσιων προσδοκιών. Με απλά λόγια:
• από τα περίπου 1,2 δισ. ευρώ που αναμένονται, τα 1,08 δισ. ευρώ δεν έχουν πληρωθεί ακόμη
• οι δικαιούχοι ξεπερνούν τα 4,8 εκατομμύρια οχήματα
• οι αιτήσεις ακινησίας κινούνται οριακά μειωμένες σε σχέση με πέρυσι
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι πολλοί οδηγοί περιμένουν τα τελευταία τρία 24ωρα της προθεσμίας, ενώ άλλοι προγραμματίζουν πληρωμή κοντά στη μισθοδοσία του Δεκεμβρίου.
Επανέρχονται στοχευμένοι έλεγχοι – «σκανάρισμα» κυκλοφορούντων οχημάτων
Το έντονο ενδιαφέρον της Εφορίας συνδέεται με τις νέες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις που θα ενεργοποιηθούν από τον Ιανουάριο. Μέσα από συστήματα που αναπτύσσει η Ελληνική Αστυνομία σε συνεργασία με υπηρεσίες ελέγχου οχημάτων, θα εντοπίζονται Ι.Χ. για τα οποία δεν έχουν εξοφληθεί τέλη αλλά κυκλοφορούν κανονικά.
Η νέα διαδικασία προβλέπει:
• αυτόματη αποστολή ειδοποιήσεων
• εντοπισμό πινακίδων που δεν ταιριάζουν με ενεργό πιστοποιητικό πληρωμής
• είσπραξη προστίμων μέσω ηλεκτρονικής ταυτοποίησης
• παρακράτηση ποσών με ρύθμιση ή συμψηφισμό φόρων
Όπως είπε αρμόδιος παράγοντας, «η εποχή όπου ο καθένας κυκλοφορούσε χωρίς πληρωμή τελών έχει τελειώσει».
Οι προθεσμίες δεν είναι απλές – και η καθυστέρηση κοστίζει
Το νέο μοντέλο θεωρείται πιο δίκαιο, όμως δεν παύει να κρύβει κινδύνους. Για παράδειγμα:
• οδηγός που θα πληρώσει στις 10 Ιανουαρίου θα επιβαρυνθεί με ένα σχετικά μικρό ποσό
• οδηγός που θα πληρώσει στις 28 Φεβρουαρίου θα πληρώσει +50% επιπλέον
• από τον Μάρτιο θα επιβαρυνθεί με διπλάσια χρέωση
Επίσης, η δήλωση ακινησίας πλέον έχει αυστηρούς όρους:
το όχημα δεν πρέπει να μετακινηθεί ούτε κατά ένα μέτρο.
Η πλατφόρμα δήλωσης βρίσκεται ήδη σε λειτουργία μέσω της gov.gr και έχει ενσωματωμένη υπεύθυνη δήλωση.
Οι «παλιοί» αισθάνονται αδικημένοι – οι «συνεπείς» πιέζουν για σταθερότητα
Κάθε χρόνο το ίδιο δίλημμα επαναλαμβανόταν:
να πληρώσω νωρίς, ή να περιμένω την παράταση;
Στη νέα εποχή, αυτό δεν ισχύει.
Η πρόβλεψη του νόμου θεωρείται πιο ισορροπημένη, διότι:
• επιβραβεύει τη συνέπεια
• δεν τιμωρεί ακραία το μικρό λάθος
• επιβάλλει ποινή στους πραγματικά αδιάφορους
Παράλληλα, η κατάργηση των συνεχών ανακοινώσεων στο παραπέντε μειώνει τη γραφειοκρατία, καθώς η διαδικασία δεν εξαρτάται από υπουργική υπογραφή.
Πώς πληρώνει κανείς – επίσημοι τρόποι
Οι επίσημες διαδρομές είναι:
• μέσω τραπεζών
• μέσω IRIS
• μέσω κάρτας
• από τα ΚΕΠ
• μέσω εφαρμογών τραπεζών
Ήδη το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μελετά την αυτόματη υπενθύμιση μέσω smart notifications από το 2026.
Με άλλα λόγια, ο χρόνος πλέον πιέζει. Όσοι περιμένουν «την τελευταία στιγμή» πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτή τη φορά δεν υπάρχει εύκολος δρόμος επιστροφής. Οι ημερομηνίες έχουν κλειδώσει, τα πρόστιμα είναι σαφή, και ο έλεγχος από τις αρχές θα πραγματοποιηθεί ηλεκτρονικά και στοχευμένα.
Το 2026 θεωρείται έτος «μεταρρύθμισης στα τέλη», με ζητούμενο να ξεφύγει το κράτος από τη λογική της παράτασης της τελευταίας στιγμής και να περάσει σε μία πιο προγραμματισμένη και δίκαιη εφαρμογή του συστήματος.






