Δημήτρης Φαναριώτης
Οι δεκάδες περιφερειακές συγκρούσεις, σε συνδυασμό με την αλματώδη τεχνολογική ανάπτυξη, οδήγησαν την αμερικανική πολεμική μηχανή στο φιλόδοξο σχέδιο των πλωτών στρατιωτικών βάσεων ή αλλιώς MOB.
Πρόκειται για μια θαλάσσια πολεμική μηχανή, στο μέγεθος ενός μικρού νησιού με 2 χιλιόμετρα μήκος.
Στα αχανή αμπάρια της, τα οποία ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο κυβικά μέτρα, μπορούν να αποθηκευτούν καύσιμα, τρόφιμα, πυρομαχικά, οπλισμός και εξοπλισμός.
Ακόμη, η ΜΟΒ διαθέτει καμπίνες στις οποίες μπορούν να διαμείνουν μόνιμα έως και 10.000 στρατιώτες.
Στην πλατφόρμα της σταθμεύουν άνετα 42 ελικόπτερα, δεκάδες μαχητικά αεροσκάφη και εκατοντάδες οχήματα, ενώ χάρη στο μεγάλο μήκος του αεροδιαδρόμου μπορούν να προσγειωθούν ακόμη και μεγάλα μεταγωγικά αεροσκάφη.
Θα διαθέτει χώρους ψυχαγωγίας, όπως νάιτ κλαμπ, κινηματογράφο, πισίνες και πολλές ακόμη ανέσεις. Οι MOB μπορούν να διασχίζουν τους ωκεανούς με αυτονομία πολλών μηνών και ταχύτητες 12 έως 15 κόμβων.
Σε αντίθεση με τα δώδεκα πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα των ΗΠΑ, η βάση-νησί θα διασχίζει τους ωκεανούς με πετρελαιοκινητήρες.
Οσο για το κόστος του… τέρατος: μία μόνο μηχανοκίνητη πλατφόρμα μήκους 400 μέτρων και πλάτους 100 θα ξεπερνά τα 2 δισ. δολάρια. Ολόκληρη η πλωτή στρατιωτική βάση, απαρτιζόμενη από πέντε πλατφόρμες, θα αγγίζει τα 9 δισ.
Την ιδέα των ΜΟΒ συνέλαβαν πρώτη φορά το 1995 τέσσερις Αμερικανοί στρατηγοί από διαφορετικά σώματα στρατού, με επικεφαλής τον τότε διοικητή των πεζοναυτών Τσαρλς Κρούλακ.
Ο βετεράνος στρατιωτικός υποστήριξε ότι η δημιουργία των νησιών-βάσεων θα βελτιώσει τις δυνατότητες ανάπτυξης και δράσης των ενόπλων δυνάμεων με χαμηλότερο κόστος.
Απώτερος στόχος των ΜΟΒ είναι η διατήρηση της αμερικανικής παρουσίας σε όλο το εύρος των θαλασσών.
Επιπλέον οι Αμερικανοί στρατιωτικοί εκτιμούν ότι οι βάσεις που διατηρούν οι ΗΠΑ σε εδάφη ξένων χωρών αποτελούν, μετά τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, στόχους τρομοκρατών.
Τρεις είναι οι μεγάλοι εξειδικευμένοι όμιλοι που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την κατασκευή των ΜΟΒ: η Bechtel, η Kvaerner ASA Lysaker και η Mc Dermott Inc.
Η τεχνολογική αιχμή της ναυπηγικής έρευνας
Η τεχνολογική έρευνα των γιγαντιαίων πλωτών κατασκευών έχει αναπτυχθεί ιδιαιτέρως τα τελευταία 15 χρόνια, τόσο από τα υπερωκεάνια-ξενοδοχεία των 3.000 κλινών όσο και από τα αεροπλανοφόρα, όπως το πυρηνοκίνητο αμερικανικό «Νίμιτς», με δύναμη 280.000 ίππων και ανώτατη ταχύτητα 33 κόμβων.
Για το ζήτημα της πλευστότητας και της ευστάθειας, τα νησιά-βάσεις θα στηριχτούν στους νορβηγικούς ομίλους, οι οποίοι διαθέτουν τεράστια τεχνογνωσία στις κατασκευές μεγάλων πλωτών εξεδρών άντλησης πετρελαίου.
Οι τελευταίες βρίσκονται στην ανεμοδαρμένη Βόρεια Θάλασσα και στεγάζουν ακόμη και 600 εργαζόμενους. Στην έρευνα για την κατασκευή των ΜΟΒ μετέχουν μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια όπως το ΜΙΤ, αλλά και μικρότερα (Χαβάη, Φλόριντα).