Παρισσότερα θα πληρώσουν φέτος οι καταναλωτές για το πασχαλινό τραπέζι, το οποίο σύμφωνα με έρευνα ΙΕΛΚΑ θα κοστίσει 41,7 ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος για την προμήθεια αμνοεριφίων.
Όπως εκτιμά το Ινστιτούτο η αύξηση θα φτάσει 0,7% σε σχέση με πέρυσι (χωρίς να υπολογίζεται το κόστος των αμνοεριφίων).
Επιπλέον, το μέσο εύρος τιμών (διαφορά μικρότερης με μέγιστης τιμής τυπικού καλαθιού) εντός των εξεταζόμενων κατηγοριών παραμένει υψηλό με 36%, καταδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές για άλλη μία χρονιά έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών (διαφορετικές ποικιλίες, ποιότητες, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αξιοποίηση προσφορών και εκπτώσεων.
«Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ, η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 13% από τις προσφορές κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν», σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.
Πόσο θα κοστίσει φέτος το αρνί
Αν και οι περισσότερες εξεταζόμενες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν μείωση, σημαντικά αυξημένη αναμένεται ότι θα είναι η τιμή του αρνιού τη Μεγάλη Εβδομάδα με τις τιμές να μην έχουν διαμορφωθεί πλήρως ακόμα.
Τι ανεβάζει την τιμή
Κύρια αιτία είναι οι πολλές εξαγωγές αμνοεριφίων που πραγματοποιήθηκαν φέτος, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες για το Πάσχα των Καθολικών. Ως εκ τούτου παρατηρούνται ελλείψεις στην αγορά σε αρνιά και κατσίκια, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Συνεπώς, έμποροι του κλάδου εκτιμούν ότι η τιμή στα αμνοερίφια θα φτάσει τα 11,50 ευρώ όταν πέρυσι κυμάνθηκε από 8,50 έως 9,50 ευρώ το κιλό. Ενώ, στα συνοικιακά κρεοπωλεία η τιμή αναμένεται να φτάσει έως και 14 ευρώ το κιλό.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας επηρεάζουν και τις αγοραστικές αλλά και τις διατροφικές συνήθειες του κοινού.
Συγκεκριμένα:
• Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα. Το 2019, το 67% ή 2 στους 3 καταναλωτές συμμετείχαν σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. Το ποσοστό αυτό ήταν το 2020 μόλις 3%, ενδεχομένως φέτος να έχουμε ελαφρώς μεγαλύτερο ποσοστό, αλλά σίγουρα μακριά από το 2019.
• Επίσης το 31% το οποίο επέλεγε να κάνει το πασχαλινό του τραπέζι στον κλάδο της εστίασης ως το 2019, για δεύτερη χρονιά πρακτικά μηδενίζεται λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας.
• Τέλος παραμένει αυξημένη η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν. Αξίζει να σημειωθεί ότι , το ποσοστό που θα φτιάχνει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 51% στο 62%.