Ρέθυμνο: Υποψήφιο για Σχολείο Πρέσβης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι το 2ο ΕΠΑΛ Ρεθύμνου με τους καθηγητές και μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα να διαπιστώνουν ότι η βιωματική εκπαίδευση…
και οι πολυθεματικές ενότητες που ενισχύουν τη γνώση πέρα από τα καθιερωμένα, μπορεί να λειτουργήσει πολύ θετικά με σημαντικά οφέλη για τους νέους.
Το συγκεκριμένο ευρωπαϊκό πρόγραμμα στο οποίο κατέθεσε υποψηφιότητα το 2ο ΕΠΑΛ αφορά σε θεσμό, σύμφωνα με την διευθύντρια της σχολικής μονάδας Δέσποινα Αγγελιδάκη: «…που έχει ξεκινήσει πριν από μερικά χρόνια από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε μία προσπάθεια να εκπαιδευτούν, να πληροφορηθούν τα παιδιά, για το τι είναι Ευρώπη, ποια είναι τα δικαιώματά τους ως ευρωπαίοι πολίτες, οι υποχρεώσεις τους, οι δυνατότητες που έχουν μέσα από την Ευρωπαϊκή ταυτότητα».
Στην αρχή της σχολικής χρονιάς ενημερώνονται τα σχολεία για το αν επιθυμούν να συμμετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Τότε το 2ο ΕΠΑΛ κατέθεσε την αίτησή του, συγκροτήθηκε ομάδα από καθηγητές που ευαισθητοποιήθηκαν στο πλαίσιο αυτής της δράσης και ξεκίνησε όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Αγγελιδάκη, το ταξίδι στην Ευρωπαϊκή Γνώση. «Με πάρα πολλές εκδηλώσεις για τα παιδιά διαπιστώσαμε πως μέσω της συμμετοχής τους, μπόρεσαν αβίαστα και ξεδίπλωσαν πολλά ταλέντα τους. Οι μαθητές μας, έχουν μάθει πολλά για θέματα που απασχολούν την Ευρώπη, αγκαλιάζοντας την υποψηφιότητά τους. Στο πλαίσιο της συμμετοχής αυτής, ως σχολείο, πραγματοποιούμε δράσεις με αφορμή, για παράδειγμα τις διάφορες παγκόσμιες ημέρες που έχουν καθιερωθεί, όπως της γυναίκας, της ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο, της αγκαλιάς, της εκπαίδευσης και άλλες με πολλές θεματικές ενότητες. Η συμμετοχή στις δράσεις συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων, τη χρήση διαφόρων δεξιοτήτων των μαθητών».
Ως υποψήφιο Σχολείο Πρέσβης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το 2ο ΕΠΑΛ είναι το μοναδικό σχολείο στο Ρέθυμνο που συμμετέχει στο πρόγραμμα. «Έχουμε συνεργαστεί με πάρα πολλούς ειδικούς για διάφορα θέματα που με μεγάλη προθυμία ανταποκρίθηκαν στις προσκλήσεις μας και ενημέρωσαν τα παιδιά και τους καθηγητές. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε τους μαθητές μας να γεμίζουν τις αίθουσες και το προαύλιο των εκδηλώσεων, αθρόα συμμετοχή με παράλληλή σιωπή και προσήλωση στη μεταφορά γνώσης». Αυτό δείχνει το έντονο ενδιαφέρον των παιδιών να μάθουν, να γνωρίσουν και να αντιληφθούν τη νέα πραγματικότητα που αφορά το ότι η Ελλάδα, όπως είπε η διευθύντρια του 2ου ΕΠΑΛ είναι μέρος της μεγάλης Ευρωπαϊκής οικογένειας. «Τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά σε αυτό που κάνουν και να σας πω για παράδειγμα ότι έχουμε δημιουργήσει ένα infokiosk στο σχολείο με τους μαθητές να έχουν βάψει τους τοίχους μέσα στο σχολείο, να έχουν ζωγραφίσει και να έχουν σχεδιάσει θεματικές ενότητες που αφορούν στην Ευρώπη. Ζωγράφισαν μεταξύ άλλων, τις ευρωπαϊκές σημαίες, καλλιτεχνικές δημιουργίες για την αρπαγή της Ευρώπης, τον ύμνο της Ευρώπης με νότες. Οι μαθητές ενημερώνονται για ευρωπαϊκά προγράμματα, καθηγητές και μαθητές έχουν λάβει μέρος σε προγράμματα erasmus, μαθαίνουν ότι μπορούν να πάνε εύκολα σε μία άλλη ευρωπαϊκή χώρα, να συμμετέχουν σε καθημερινές δραστηριότητες στην Ευρώπη, να σπουδάσουν δωρεάν και τόσα άλλα που αφορούν στο ότι είμαστε μέλος της Ευρωπαϊκής Οικογένειας».
Πρόκειται για δράσεις οι οποίες εκτείνονται πέραν του σχολικού ωραρίου και στα απογεύματα αλλά και στα Σαββατοκύριακα. «Τα παιδιά συμμετέχουν με πολλή χαρά διότι είναι δράσεις πρωτόγνωρες μέσα σε ένα σχολείο που συνήθως περιοριζόμαστε στη διδασκαλία του αναλυτικού προγράμματος», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντρια.
Η εκπαιδευτικός καθηγήτρια οικονομικών Ειρήνη Σωπασή, μίλησε για την ωφέλεια στην αντίληψη των μαθητών, για την αύξηση του ενθουσιασμού τους για την εμπειρία της γνώσης αλλά και πόσο θετικά έχουν επηρεαστεί οι συμπεριφορές τους μέσω της διαμόρφωσης ακόμα και στοιχείων του χαρακτήρα τους. «Φανταστείτε πως είναι τόσο διαδραστική η όλη διαδικασία, που πέρα από καθηγητές και μαθητές που συμμετέχουν είναι ενθουσιασμένα ακόμη και παιδιά-μαθητές μας που έχουν ολοκληρώσει το Λύκειο. Υπάρχει δηλαδή ένας ενθουσιασμός εξαιτίας του συγκεκριμένου προγράμματος και της υποψηφιότητα μας ως σχολική μονάδα, που βγαίνει έξω και πέρα από την πόρτα του 2ου ΕΠΑΛ. Είναι άξια αναφοράς η προσήλωση των παιδιών μας στο σκοπό του προγράμματος και έχω αντιληφθεί, ότι επειδή διαφέρει από ένα στεγνό μάθημα, από την καθιερωμένη ύλη, η γνώση που τους προσφέρει το πρόγραμμα, γνώση που είναι πολυθεματική, συνοδεύεται από ανταπόκριση και αποτελεσματικότητα». Αυτό άλλωστε σύμφωνα με καθηγητές και μαθητές, αντιλήφθηκαν και ανέφεραν, εκπρόσωποι του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου στην Αθήνα που επισκέφθηκαν το σχολείο, μίλησαν με τους μαθητές και επικοινώνησαν μαζί τους Ευρωπαϊκά ζητήματα, θέματα και προβληματισμούς.
Η κ. Αγγελιδάκη ως διευθύντρια και επόπτρια του προγράμματος, ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως αποδείχθηκε, ότι μία τέτοια συμμετοχή, ενός σχολείου με τους μαθητές του, λειτουργεί καταλυτικά για τη σχέση του σχολείου με την κοινωνία, διευκολύνοντας στο άνοιγμα της αγκαλιάς που ορίζεται ως γνώση, εκπαιδευτική διαδικασία, συμμετοχή, σχέσεις σχολείου, γονέων, μαθητών, καθηγητών. Η Ειρήνη Σωπασή είπε μάλιστα ότι υπάρχουν γονείς που έρχονται στο σχολείο για να ευχαριστήσουν για το γεγονός πως μέσω της συμμετοχής των παιδιών τους στο πρόγραμμα έχουν διαπιστώσει αλλαγές σε πολλά θέματα και πάντα προς το καλύτερο. «Οι δράσεις αυτές λειτουργούν καταλυτικά όχι μόνο στα παιδιά αλλά και στην ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα», ανέφερε η κ. Αγγελιδάκη συμπληρώνοντας πως: «Προσπαθούμε όσο το δυνατόν να συμμετέχουμε σε δράσεις που εμπλέκουν τα παιδιά, που τους δίνουν κίνητρα για κάτι διαφορετικό και ανάμεσα στα υπόλοιπα φέτος για παράδειγμα δεχόμαστε και φοιτητές από το πανεπιστήμιο του Ρεθύμνου και του Ηρακλείου για να κάνουν την πρακτική τους στο σχολείο μας. Να σας αναφέρω, πως μία φοιτήτρια που ήρθε να κάνει την πρακτική της, μας είπε ότι περίμενε να είναι ένα διαφορετικό σχολείο. Όταν άκουσε ότι θα κάνει την πρακτική της στο ΕΠΑΛ είχε λίγο τρομάξει όπως μας είπε. Όμως διαπίστωσε η φοιτήτρια, ότι είναι τελείως διαφορετικά τα πράγματα, δήλωσε ευχαριστημένη από τη συμμετοχή της και την πρακτική της στο 2ο ΕΠΑΛ. Σύντομα βγαίνω στη σύνταξη και νιώθω περήφανη, πολύ χαρούμενη για αυτό που ως διευθύντρια του σχολείου έχω διαπιστώσει ότι μπορεί ένα σχολείο, αν του δοθούν οι δυνατότητες, να πετύχει».
Καθηγητές και μαθητές στο 2ο ΕΠΑΛ επιμένουν ότι ο τρόπος που μεταφέρεται και επικοινωνείται η γνώση είναι πολύ σημαντικός. Όλοι τους, κάνουν λόγο για την ανάγκη να ξεφύγει η εκπαιδευτική κοινότητα από την τακτική και τη στάση που διατηρείται σε ένα κλασικό μάθημα, με κλασικές διαδικασίες και κλασική ύλη. «Στο σχολείο μπορεί να υπάρχει η χαρά της γνώσης. Αυτή είναι διάχυτη, το έχουμε δει το βλέπουμε συνέχεια και εμπεριέχεται, η χαρά, ακόμη και στη συνεργασία μεταξύ μαθητών και καθηγητών», ανέφεραν η διευθύντρια και η καθηγήτρια τονίζοντας επίσης πως: «Αν το σχολείο μας επιλεγεί ως πρέσβης του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου θα είναι μία ταυτότητα που θα μπορούμε να τη χρησιμοποιούμε και τις επόμενες σχολικές χρονιές. Είναι η ταυτότητα και η αναγνώριση μας, την οποία θα τη διατηρούμε για πάντα». Ανάμεσα στα άλλα, προβλέπεται και μία επίσκεψη των μαθητών του προγράμματος από το 2ο ΕΠΑΛ στην έδρα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Στο μεταξύ, θετικά είναι και τα αποτελέσματα για τους ίδιους τους καθηγητές από τη συμμετοχής τους στο πρόγραμμα. Όπως αναφέρθηκε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ήταν μία καλή ευκαιρία για πάρα πολλούς συναδέλφους καθηγητές να μάθουν για πολλά εκπαιδευτικά εργαλεία, να τα χρησιμοποιούν σωστά, ήταν μία πολύ καλή ευκαιρία ακόμα και από τη συμμετοχή τους, μέσα στο εργαστήριο δεξιοτήτων που συμμετείχαν μαζί με τα παιδιά, να διαπιστώσουν τις δυνατότητες όλων, μέσα από τη συνύπαρξη τους. «Να φανταστείτε πόσο καλό έχει κάνει για παράδειγμα το εργαστήριο δεξιοτήτων, μαθητής που δεν είχε μιλήσει σε όλη τη χρονιά, μέσα από το εργαστήριο δεξιοτήτων ενεργοποιήθηκε, δημιουργήθηκαν εσωτερικά κίνητρα και το παιδί επικοινώνησε με την τάξη και με τους καθηγητές του. Άρα δεν πρόκειται για μία στεγνή διαδικασία υπάρχει διάδραση υπάρχουν πολλαπλά οφέλη για εκπαιδευτικούς και μαθητές», είπε η κ. Αγγελιδάκη.
«Από τις δράσεις, και από τα ταξίδια τους γυρνούν διαφορετικά παιδιά και αυτό διότι όσα διοργανώνουμε στο πλαίσιο του προγράμματος της υποψηφιότητας μας, συγκεντρώνει τον απόλυτο ενθουσιασμό και ενδιαφέρον», είπε η Ειρήνη Σωπασή εξηγώντας πως: «Η γνώση που παίρνουν οι μαθητές για την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σημαντική. Πιστεύω ότι θα πρέπει να υπάρχουν όλα εκείνα τα προγράμματα, που να τους εντάξουν στη νέα πραγματικότητα του ευρωπαίου Πολίτη. Είναι άλλωστε κάτι, που όπως μας εκφράζουν τους ενδιαφέρει πολύ. Σκεφτείτε πως η αντίληψή τους έχει διαφοροποιηθεί από την ώρα που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό. Νομίζω ότι αρχίζει να κυριαρχεί περισσότερο το ότι αισθάνονται Ευρωπαίοι Πολίτες επειδή ότι και να κάνουμε στην καθημερινότητα μας υπάρχει και το ευρωπαϊκό στοιχείο».
Οι καθηγητές στο 2ο ΕΠΑΛ αναφέρουν πως πρέπει όλοι, να παρακολουθούν όλα αυτά που συμβαίνουν στην Ευρώπη και να μην τα αφήνουν έξω από την καθημερινότητά τους διότι σήμερα πια, «…η πορεία μας κρίνεται, σε συνάρτηση με αυτά που συμβαίνουν στην Ευρώπη. Όπως για παράδειγμα προγράμματα επαγγελματικά, σχεδόν όλα όσα κάνουμε περνούν μέσα από την Ευρώπη. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε χωρίς αυτά και θα δώσω ένα παράδειγμα. Τα περισσότερα παιδιά/μαθητές μας είναι από οικογένειες αγροτικές. Οι περισσότερες επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι γονείς τους, όπως τους εξηγούμε, έρχονται από την Ευρώπη. Αύριο, το να συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα, να σπουδάσουν, να ανοίξουν μία δική τους επιχείρηση, ενδέχεται να χρειαστούν τη γνώση, τα φώτα ακόμη και τη βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση» είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ειρήνη Σωπασή τονίζοντας ότι «… πλέον η καθημερινότητά μας είναι η Ευρώπη, τη συναντάμε παντού απλά δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει 100% ούτε εμείς οι μεγάλοι».
Τόσο η κ. Αγγελιδάκη όσο και η κ. Σωπασή ανέφεραν πως τα επαγγελματικά λύκεια έχουν αρχίσει και αναδεικνύουν το πολύ σημαντικό ρόλο τους στην εκπαίδευση. «Επειδή η εκπαίδευση είναι βιωματική στα επαγγελματικά λύκεια, υπάρχει ενθουσιασμός. Οι μαθητές όταν ασχολούνται με πρακτικά θέματα και εργαστήρια είναι πολύ πιο αποδοτικοί. Να φανταστείτε πέρυσι στο 2ο ΕΠΑΛ είχαμε τρία τμήματα, ενώ φέτος έχουμε πέντε τμήματα. Διαπιστώνουμε μία πολύ μεγάλη κινητικότητα να έρχονται δηλαδή μαθητές από Γενικά Λύκεια στα επαγγελματικά. Στην επαγγελματική εκπαίδευση, υπάρχει πολύ μεγαλύτερο πλαίσιο συζητήσεων μεταξύ μαθητών και καθηγητών και μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά μπορούν και αντιλαμβάνονται πολύ πιο γρήγορα, να κατανοούν πολύ πιο εύκολα το πώς μπορούν να προχωρήσουν επαγγελματικά στη ζωή τους».
Υπάρχει η άποψη όπως εκφράστηκε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στο μέλλον περισσότερα παιδιά θα ακολουθούν την εκπαίδευση στα ΕΠΑΛ από ότι στα Γενικά Λύκεια και ήδη από συζητήσεις που γίνονται μεταξύ των καθηγητών αυτό έχει ξεκινήσει να συμβαίνει.