Πειραιάς: Η Ουάσιγκτον βάζει το λιμάνι του Πειραιά στην κορυφή της λίστας με τις λιμενικές υποδομές που βρίσκονται υπό στενή παρακολούθηση, στο πλαίσιο της νέας στρατηγικής για τον περιορισμό της κινεζικής επιρροής.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης
Το γεγονός αυτό δεν περνά απαρατήρητο από τα κορυφαία διεθνή μέσα ενημέρωσης, τα οποία αναδεικνύουν τον Πειραιά ως χαρακτηριστικό παράδειγμα της «σύγκρουσης επιρροής» ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα.
Η αμερικανική στρατηγική και ο Πειραιάς
Σύμφωνα με το Reuters, ο Πειραιάς θεωρείται «κόμβος-κλειδί» στο πλαίσιο της προσπάθειας της Ουάσιγκτον να περιορίσει την επέκταση της Κίνας σε λιμενικές υποδομές. Η Cosco κατέχει το 67% του ΟΛΠ και ο έλεγχος αυτός έχει προκαλέσει έντονες ανησυχίες στο αμερικανικό Υπουργείο Άμυνας, το οποίο τον Ιανουάριο του 2025 ενέταξε την εταιρεία στη λίστα με τους «πιθανούς συνεργάτες του κινεζικού στρατού».
Η εγγραφή στη λίστα δεν συνεπάγεται αυτόματα κυρώσεις, αλλά λειτουργεί ως αποτρεπτικό σήμα για τις αμερικανικές εταιρείες που συνεργάζονται με την Cosco.
Η οπτική των διεθνών μέσων
Η Financial Times σημειώνει ότι η Κίνα έχει επενδύσει σε περισσότερα από 30 λιμάνια στη Λατινική Αμερική και στην Καραϊβική, δημιουργώντας έναν παγκόσμιο «ιστό» που επιτρέπει στρατηγικό έλεγχο εμπορικών και στρατιωτικών ροών. Η εφημερίδα συνδέει τον Πειραιά με αυτή την τάση, χαρακτηρίζοντάς τον «ευρωπαϊκή πύλη του Δρόμου του Μεταξιού».
Το Global Banking & Finance Review μιλά για την «πιο φιλόδοξη αμερικανική στρατηγική στον ναυτιλιακό τομέα από τη δεκαετία του 1970», υπογραμμίζοντας ότι η Ουάσιγκτον δεν επιδιώκει μόνο τον περιορισμό της Κίνας, αλλά και την επαναφορά της δικής της βιομηχανικής και εμπορικής ισχύος.
Το Star Tribune, σε ανάλυσή του για τη διεθνή διάσταση των κινεζικών επενδύσεων, αναφέρει ότι «ο Πειραιάς είναι ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς η κινεζική επιρροή αγγίζει πλέον την καρδιά της Ευρώπης».
Το Yahoo Finance φιλοξενεί εκτιμήσεις αναλυτών που τονίζουν ότι οι ΗΠΑ προσανατολίζονται να ενισχύσουν τη συμμετοχή ιδιωτικών δυτικών εταιρειών σε μετοχικά σχήματα, ώστε να εξισορροπήσουν την κινεζική παρουσία.
US President Donald Trump’s administration is on a mission to weaken China’s global network of ports and bring more strategic terminals under Western control, according to three sources familiar with the plan https://t.co/Ge5Z7murOr
— Reuters (@Reuters) September 16, 2025
Η ελληνική διάσταση
Η ελληνική κυβέρνηση παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, αν και μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει επίσημη ενημέρωση για άμεσες αλλαγές στη διαχείριση του ΟΛΠ. Ωστόσο, οι δηλώσεις κυβερνητικών πηγών στο Υπουργείο Ναυτιλίας αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο διπλωματικών κινήσεων, ώστε να διασφαλιστούν τα εθνικά συμφέροντα.
Ο ΟΛΠ – Piraeus Port Authority από την πλευρά του τονίζει ότι οι δραστηριότητες συνεχίζονται κανονικά και ότι οι επενδύσεις έχουν συμβάλει στην αναβάθμιση του λιμανιού. Η Cosco, άλλωστε, έχει διαψεύσει κατηγορηματικά οποιαδήποτε σύνδεση με τον κινεζικό στρατό.
Στρατηγικό στοίχημα για ΗΠΑ και Κίνα
Η αμερικανική πρωτοβουλία δεν περιορίζεται στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ, το σχέδιο εντάσσεται σε μια παγκόσμια προσπάθεια αναχαίτισης της κινεζικής επιρροής σε υποδομές που θεωρούνται «στρατηγικά σημεία ελέγχου».
Εκτός από τον Πειραιά, οι ΗΠΑ παρακολουθούν στενά επενδύσεις σε λιμάνια της Ιταλίας, του Ισραήλ και της Λατινικής Αμερικής. Στόχος είναι να αποφευχθεί η δημιουργία «γεωπολιτικών εξαρτήσεων» που θα μπορούσαν να αποβούν κρίσιμες σε περιόδους κρίσης.
Το Center for Strategic and International Studies (CSIS) σε πρόσφατη έκθεσή του σημείωσε ότι «η Κίνα δεν βλέπει τα λιμάνια μόνο ως οικονομικές επενδύσεις, αλλά και ως στρατηγικά εργαλεία ισχύος».
Οι διεθνείς προεκτάσεις
Η εμπλοκή της Κίνας σε λιμάνια όπως ο Πειραιάς δημιουργεί νέα δεδομένα και για την Διεθνή Ναυτιλιακή Οργάνωση (IMO), η οποία καλείται να ρυθμίσει ζητήματα ασφάλειας, διαφάνειας και ελεύθερης ναυσιπλοΐας. Παράλληλα, η Ε.Ε. εξετάζει τρόπους να ενισχύσει τη δική της πολιτική για τις λιμενικές υποδομές, ώστε να αποφευχθεί η πλήρης κινεζική κυριαρχία.
Η συζήτηση αυτή ξεπερνά το πεδίο της οικονομίας. Συνδέεται με την άμυνα, την ενεργειακή ασφάλεια και την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Όπως παρατηρεί το Reuters, «η Ουάσιγκτον έχει δρομολογήσει τη μεγαλύτερη προσπάθεια ενίσχυσης της ναυτιλιακής της επιρροής από τη δεκαετία του 1970».
⸻
Το μέλλον του Πειραιά
Το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι ποια θα είναι η επόμενη μέρα για τον Πειραιά. Θα περιοριστεί η κινεζική επιρροή; Θα ενισχυθεί η δυτική παρουσία; Ή θα συνεχιστεί το σημερινό καθεστώς ισορροπίας;
Όπως σημειώνει η Financial Times, «ο Πειραιάς αποτελεί το test case για το αν η Ευρώπη θα μπορέσει να διατηρήσει στρατηγική αυτονομία ή θα παραμείνει πεδίο ανταγωνισμού υπερδυνάμεων».
Σε κάθε περίπτωση, η μάχη για τα λιμάνια δεν είναι απλώς οικονομική. Είναι γεωπολιτική, στρατηγική και αφορά το μέλλον της διεθνούς τάξης. Και ο Πειραιάς βρίσκεται, για μία ακόμη φορά στην Ιστορία, στο επίκεντρο.