«Σκανδαλίστηκα από τα μαγαζιά Lidl που για να πουλήσουν τα ελληνικά προιόντα τους σβήνουν πάνω στις φωτογραφίες της Ελλάδας ένα μέρος του τοπίου της και της κουλτούρας της », μας γράφει το βράδυ της Τρίτης ο Antoine από το Βέλγιο, μέσω της πορτοκαλί γραμμή Alertez-nous. « Σας αφήνω να δείτε τις φωτογραφίες », προσθέτει.
Η πρώτη φωτογραφία δείχνει ένα από τα πιο ωραία ελληνικά τοπία ημιεμβληματικό. Δεν είναι η Ακρόπολη αλλά βέβαια είναι μια μικρή εκκλησία ορθόδοξη όπου το έντονο μπλε των τρούλων είναι σε contraste με το λευκό των τοίχων της και που βρίσκεται στην πλευρά ενός βράχου στο νησί της Σανατορίνης, αληθινό μικρό κόσμημα της Μεσογείου.
Αυτό είναι το τοπίο που επιλέχθηκε να κοσμήσει τα περιτυλίγματα-συσκευασίες της γκάμα ελληνικών προιόντων ERIDANOUS « Original Greek Product » (« αυθεντικό ελληνικό προιόν »). Moυσακάς, γιαούρτι,καρπούζια ή ακόμη φέτα πωλούνται στα Lidl υπό αυτή την μάρκα και τη φωτογραφία της ωραίας ορθόδοξης εκκλησίας και των τρούλων της στο έντονο μπλε. Αλλά ο Antoineμετέφερε μια μικρή λεπτομέρεια. Πάνω σε όλες τις συσκευασίες όπως το δείχνει μια β φωτογραφία που περιέβαλε όλες τις στέγες οι σταυροί εξαφανίστηκαν. Αυτοί σβήστηκαν.
Ρωτήσαμε τον εκπρόσωπο της Lidl ποιό ήταν το κίνητρο αυτό της απόσυρσης. « Αποφεύγουμε τη χρήση θρησκευτικών συμβόλων γιατί δεν επιθυμούμε ν΄αποκλείσουμε καμιά θρησκευτική πίστη», απάντησε ο εκπρόσωπος του γερμανικού εμπορικού γίγαντα μεγάλης διανομής. « Είμαστε μια εταιρεία που σέβεται τη διαφορετικότητα και αυτό εξηγεί την αντίληψη αυτής της συσκευασίας « , πρόσθεσε. Νομιμοποιούμαστε οπότε ν΄αναρωτηθούμε γιατί οι υπηρεσίες marketing του ομίλου δεν επέλεξαν άμεσα για ένα τοπίο ένα μη θρησκευτικό μνημείο.
«Ολη η ελληνική κοινότητα έχει σκανδαλιστεί και καλεί σε μποικοτάζ του Lidl, αυτό είναι μη ανεκτό! », εκτιμά από την πλευρά του ο Antoine. Εσείς τι νομίζετε; RTL 31/8/17
[irp posts=”368418″ name=”Τουρκία: Προκλητική αναφορά για την Αγία Σοφία από Υπουργό του Ερντογάν”]
Σεβασμός στη διαφορετικότητα δεν σημαίνει εξάλειψη αυτής, εξομοίωση, μηδενισμός, λογοκρισία,πολιτισμική αλλοίωση αλλά ακριβώς το αντίθετο ανάδειξη της.
Η αφαίρεση των σταυρών από τους τρούλους έστω και διαφημιστικής καμπάνιας παραπέμπει στις ενέργειες των φανατικών τζιχαντιστών που έσπαγαν τους σταυρούς και τους αφαιρούσαν από τις εκκλησίες σε Ιράκ, Συρία.
Υφέρπει μια μισαλλόδοξη πίστη εναντίον χριστιανικών συμβόλων και αν ναι ποια;
Στο βωμό του εφήμερου κέρδους, του εμπορίου,του ανταγωνισμού της αγοράς αποκαθηλώνονται σύμβολα και αξίες διαχρονικές, διαγράφονται πολιτισμικές αναφορές, βεβηλώνονται ιερά.
Ποιά είναι η αντίδραση του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού, Τουρισμού, της Ορθόδοξης Εκκλησίας, της τοπικής αυτοδιοίκησης στη Σαντορίνη, του Συνδέσμου και ενώσεων ελλήνων καταναλωτών, της ελληνικής κοινής γνώμης;
Τι μέτρα έχουν πάρει οι αρμόδιοι φορείς, που, πότε και πως προσέφυγαν κατήγγειλαν ή ήγειραν τις νόμιμες αξιώσεις από το γερμανικό όμιλο που αυθαιρετώντας καταπατά και παραγράφει αναπαλλοτρίωτη πολιτισμική κληρονομιά, πως έχουν αντιδράσει οι κατά τόπους στο εξωτερικό αντιπρόσωποι της ελληνικής πολιτείας και της Ορθόδοξης εκκλησίας και οι ελληνικές κοινότητες της διασποράς;
Aυτή η καμπάνια ουσιαστικά σηματοδοτεί το πέρασμα από την »εμπορευματοποίηση της θρησκείας » στην εμπορευματοποίηση της α-θρησκείας ή του ουδετερόθρησκου.