Θεσσαλονίκη: Βοήθεια σε κάποιο έκτακτο περιστατικό ή απλώς διέξοδο στην ανάγκη για επικοινωνία προσφέρει υπηρεσία που παρέχεται μέσω της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σε ηλικιωμένους που ζουν μόνοι τους ή αντιμετωπίζουν χρόνια προβλήματα υγείας.
Μέσω ειδικών συσκευών παρακολούθησης και τηλεειδοποίησης, οι 2500 ωφελούμενοι του προγράμματος σε όλη την Περιφέρεια έχουν τη δυνατότητα να μιλήσουν με κάποιον, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας ή της νύχτας, σε 24ωρη βάση για οτιδήποτε τους απασχολεί. Επίσης με ένα κλικ στο κουμπί πανικού που βρίσκεται στο ειδικό ρολόι που φορούν, μπορούν να ειδοποιήσουν το τηλεφωνικό κέντρο της υπηρεσίας για κάποια έκτακτη ανάγκη. Ακόμη όμως και σε περίπτωση πτώσης ή απώλειας αισθήσεων ειδοποιείται άμεσα η υπηρεσία για να επικοινωνήσει στη συνέχεια με τον ωφελούμενο. Αν εκείνος ή εκείνη δεν απαντήσουν, καλούνται άμεσα είτε οι κοντινοί συγγενείς, είτε η άμεση βοήθεια για να σπεύσουν κοντά τους. Για όσους, τέλος, έχουν προβλήματα απώλειας μνήμης διατίθεται ειδικό βραχιόλι για τον εντοπισμό της θέσης στην οποία μπορεί να βρεθούν.
Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας, Χρήστος Μήττας, από το πρόγραμμα με το σύνθημα «Κάνε κλικ για τη ζωή», που χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, παρέχονται, απολύτως δωρεάν, υπηρεσίες αυτόνομης διαβίωσης και ασφαλούς γήρανσης ηλικιωμένων σε άτομα ηλικίας πάνω από εξήντα ετών που μένουν μόνα τους και έχουν διάφορες παθήσεις. Μπορούν, επίσης, να συμμετέχουν και ζευγάρια ηλικιωμένων, αν – για παράδειγμα – το ένα μέλος του ζευγαριού αντιμετωπίζει προβλήματα απώλειας μνήμης και το άλλο κινητικά προβλήματα. «Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε για την εξυπηρέτηση τριών χιλιάδων ατόμων, αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται 2.500 ενώ υπάρχουν κενές θέσεις που μπορούν να καλυφθούν. Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να καλούν στον τηλεφωνικό αριθμό 2313 330904 για την εγγραφή τους ή να την πραγματοποιούν ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας https://pkm.clickzois.gr/» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ο κ. Μήττας σχολιάζει, άλλωστε, ότι η υπηρεσία σχεδιάστηκε και ξεκίνησε να λειτουργεί πριν από την πανδημία, οι συνθήκες όμως που αυτή διαμόρφωσε απέδειξαν τη χρησιμότητά της καθώς πολλοί ηλικιωμένοι δεν είχαν την δυνατότητα ακόμη και να δουν τα παιδιά τους ή τα οικεία τους πρόσωπα που μένουν μακριά τους. «Σκοπός του πρωτοποριακού αυτού προγράμματος είναι να παρέχει ασφάλεια στους ηλικιωμένους και στις ευπαθείς ομάδες, αφού όσοι κάνουν χρήση της συσκευής γνωρίζουν ότι ανά πάσα στιγμή, εφόσον το έχουν ανάγκη, κάποιος θα ειδοποιηθεί και θα βρεθεί δίπλα τους για να τους παράσχει βοήθεια κι έτσι μπορούν να αισθάνονται πιο ασφαλείς» τονίζει από την πλευρά του στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο Συντονιστής της δράσης για την Ενημέρωση και την Προσέλκυση των ωφελουμένων του έργου και υπεύθυνος για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησής του, Δημήτρης Ρωσσάκης.
Όπως αναφέρει, μέχρι τα μέσα του περασμένου μήνα, είχαν τοποθετηθεί 2.450 συσκευές σε αντίστοιχους ωφελούμενους ενώ το Τηλεφωνικό Κέντρο έχει δεχτεί και έχει ανταποκριθεί μέχρι σήμερα σε πάνω από 7.000 κλήσεις. Μόνο τον τελευταίο μήνα δέχτηκε και ανταποκρίθηκε σε 2.812 κλήσεις. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που έχουν ως τώρα συγκεντρωθεί, το 10% των κλήσεων που έγιναν τον τελευταίο μήνα, αφορούσε κάποιο επείγον περιστατικό, το 49% μη επείγοντα περιστατικά, το 38% κάποιο τεχνικό θέμα, και το 3% κάποιο άλλο ζήτημα. Από τις κλήσεις αυτές, ποσοστό 48% έγινε από την περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης, 17% από την περιφερειακή ενότητα Σερρών, 10% από την περιοχή της Πιερίας, 9% από εκείνη του Κιλκίς, 6% από την Ημαθία, 6% από την Πέλλα και 4% από τη Χαλκιδική. Η ποσοστιαία, άλλωστε, κατανομή των συσκευών ανά περιφερειακή ενότητα είναι 58% για τη Θεσσαλονίκη, 14% για τις Σέρρες, 8% για την Ημαθία, 6% για το Κιλκίς, 5% για την Πέλλα, 5% για την Πιερία και 4% για τη Χαλκιδική.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το έργο βασίστηκε στην παραδοχή ότι ο πληθυσμός, ιδιαίτερα της Ελλάδας, μεγαλώνει σε ηλικία καθώς οι έρευνες δείχνουν ότι το 2030 το ένα τρίτο του πληθυσμού στην Ελλάδα θα είναι άνω των 65 χρονών. Από την πλευρά του ο κ. Μήττας επισημαίνει ότι πρόθεση της Περιφέρειας και του Περιφερειάρχη είναι η συνέχιση του προγράμματος μετά το πέρας της τριετίας μέσα στην οποία θα ολοκληρωθεί.
Π. Γιούλτση