Όταν είσαι σταθερά η 2η ακριβότερη χώρα στην Ευρωζώνη στην τιμή της αμόλυβδης, τότε είναι προφανές ότι κάτι δεν πάει καλά.
Του Γιώργου Παππού, iefimerida.gr
Η πρώτη και πιο εύκολη διαπίστωση είναι ότι οι φόροι καυσίμων στη χώρα μας αντιστοιχούν σε εισοδήματα Βορειοευρωπαίων και όχι πολιτών, που προσπαθούν να σταθούν στα πόδια τους μετά από μια οκταετή αφαίμαξη εισοδημάτων.
Είναι ενδεικτικό ότι στο ίδιο συγκριτικό τεστ με τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε., η Ελλάδα «πέφτει» στην 7η θέση στις τιμές της βενζίνης προ φόρων. Σύμφωνα, δε, με τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, από τα 1,64 ευρώ της μέσης τιμής, τα 1,030 ευρώ είναι φόροι και τέλη, δηλαδή πολύ απλά το 62,71% αυτού που πληρώνουν οι Έλληνες για κάθε λίτρο βενζίνης, καταλήγει απευθείας στα κρατικά ταμεία.
Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτό, καθώς ακόμα κι αν δεν υπολογίσει κανείς τους φόρους, η τιμή της βενζίνης στη χώρα μας είναι πολύ πάνω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης, δείγμα του ότι κάτι δεν λειτουργεί σωστά και στην αλυσίδα του ανταγωνισμού. Και κάπως έτσι φτάνουμε στις τεράστιες διαφορές με τα νησιά και κυρίως με τις Κυκλάδες, όπου όσοι βρίσκονται εκεί για διακοπές αλλά και οι μόνιμοι κάτοικοι, βρίσκονται αντιμέτωποι με τιμές που απέχουν περίπου 23,5 λεπτά από μέσο όρο της Επικράτειας.
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι η μέση τιμή Πανελλαδικά στην αμόλυβδη είναι 1,643 ευρώ, ενώ στις Κυκλάδες διαμορφώνεται στα 1,878 ευρώ. Τα ανάλογα παρατηρούνται στη σούπερ αμόλυβδη (1,841 ευρώ έναντι 2,023 ευρώ), καθώς και στο πετρέλαιο κίνησης (1,414 ευρώ έναντι 1,592 ευρώ). Ακόμα και η πιο φτηνή αμόλυβδη- 1,785 ευρώ στην Τήνο- έχει διαφορά, ενώ σταθερά στα όρια των 2 ευρώ (1,990 ευρώ/λίτρο) πωλείται η βενζίνη στην Αμοργό, στη Μήλο και στη μικρή Σχοινούσα.
Με φόντο αυτά τα στοιχεία, που ούτως ή άλλως τα νιώθουν καλύτερα στην τσέπη τους οι καταναλωτές, κυκλοφόρησαν πληροφορίες περί ενδεχόμενου πλαφόν, το οποίο όπως έχει δείξει το πρόσφατο παρελθόν μάλλον κουκουλώνει παρά αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Σε ανακοίνωση της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών σημειώνει ότι «αν η Κυβέρνηση επιχειρήσει να βάλει πλαφόν μόνο στις τιμές των πρατηρίων χωρίς να μπει ταυτόχρονα και στα προηγούμενα στάδια διακίνησης θα συμβεί ότι είχε συμβεί και στις προηγούμενες περιπτώσεις επιβολής πλαφόν. Δηλαδή κάποια πρατήρια θα αναγκαστούν να πωλούν με μηδενικό κέρδος και κάποια με ζημίες. Είναι δε γνωστό ότι οι εταιρείες δεν έχουν ενιαία τιμή για όλα τα πρατήρια».
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων σημειώνει ότι οι διαφορές που παρατηρούνται σε κάποια νησιά έχει λογική εξήγηση. «Ο μεγάλος αριθμός Εταιρειών Εμπορίας και Πρατηρίων που δραστηριοποιούνται στην ηπειρωτική Ελλάδα με υπολογίσιμες καταναλώσεις καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου, δημιουργεί έναν πολύ ισχυρό ανταγωνισμό, σε πολλές περιπτώσεις και αθέμιτο, συμπιέζοντας τα ποσοστά των μικτών κερδών τους μεταξύ 3- 6%. Αντιθέτως στα νησιά ο μικρός αριθμός Εταιρειών και Πρατηρίων που δραστηριοποιούνται, με εποχικές-καλοκαιρινές καταναλώσεις, δικαιολογημένα τους οδηγεί για την επιβίωση τους σε μικτά ποσοστά κερδών μεταξύ 5-8%, είναι αθέμιτο και παράλογο;».
Πηγή: Ο «πόλεμος» της βενζίνης φέρνει πλαφόν -Φωτιά οι τιμές στις Κυκλάδες | iefimerida.gr