Ο αγωγός που ανακοίνωσαν Πούτιν-Τσίπρας στην Μόσχα έχει δημιουργήσει προσδοκίες .
Είναι ο ίδιος αγωγός που είχε ανακοινώσει ο Πούτιν έχοντας στο πλάϊ του τον Ερντογάν. Έχει καθιερωθεί με την ονομασία “Turkish Stream” ονομασία που προφανώς θ΄ αλλάξει μετά από την αποδοχή και της Ελλάδας να συμμετάσχει στο εγχείρημα.
Τι ποσότητες φυσικού αερίου θα μπορεί να μεταφέρει αυτός ο αγωγός και πόσο κερδοφόρος μπορεί να αποδειχτεί;
Σύμφωνα με όσα γράφουν τα ρωσικά ΜΜΕ ετησίως θα μπορεί να μεταφέρει 63 δις. κυβικά μέτρα .
Θα περνά κάτω από τη Μαύρη θάλασσα και η “χάραξη” της πορείας του είναι περίπου ίδια με εκείνη του South Stream.
Μέχρι πότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί;
Μέχρι το 2020 η Gazprom σκοπεύει να σταματήσει τη διέλευση αερίου μέσω της Ουκρανίας και ως τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του Turkish Stream, ενώ η Ευρώπη θα πρέπει να έχει κατασκευάσει αγωγούς για την λήψη 63 δις. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από την Τουρκία. Περίπου 600 χλμ. του αγωγού θα περνούν από τον παλιό διάδρομο του South Stream και 250 από νέο διάδρομο προς την κατεύθυνση του ευρωπαϊκού τμήματος της Τουρκίας.
Η κυριότερη δυσκολία του Turkish Stream είναι η απουσία συμφωνιών για την τελική τιμή του αερίου, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό NTV ο τούρκος υπουργός Γιλντίζ. Η τουρκική πλευρά αξιώνει σημαντική έκπτωση στο φυσικό αέριο της τάξης του 15%.
Το άνοιγμα της πρώτης γραμμής τροφοδοσίας θα επιτρέψει να ελαττωθεί η μεταφορά μέσω της Ουκρανίας κατά 25% ήδη από το 2017.
Την κατασκευή του θαλάσσιου τμήματος του αγωγού θα υλοποιήσει από μόνη της η Gazprom, ενώ στη δημιουργία του χερσαίου τμήματος του σχεδίου θα συμμετάσχει από πλευράς Τουρκίας η εταιρία Botas.
Και η Ελλάδα;
Τα κέρδη της Ελλάδας ποια μπορεί να είναι; Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης μιλώντας στον Νίκο Ευαγγελάτο και στα Παραπολιτικά είπε μεταξύ άλλων ότι πολύ γρήγορα ίσως και μέσα στην εβδομάδα να έχουμε υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας με την Ρωσία για τον αγωγό φυσικού αερίου και στο πλαίσιο αυτό είναι πιθανό να έχουμε μια χρηματοδοτική ένεση προς το ελληνικό Δημόσιο.
Στο ερώτημα αν αυτή η ένεση θα δοθεί άμεσα είπε: «Δεν βαζουμε προαπαιτούμενα και δεν βάζουμε όρους. Καταβάλλεται προσπάθεια να υπάρξει μια πιστωτική διευκόλυνση προς το ελληνικό Δημόσιο. Το πιο πιθανό είναι να είναι άμεση».
Ο κ. Λαφαζάνης είπε επίσης ότι άνοιξε ο δρόμος με την επίσκεψη Τσίπρα για να κατασκευαστει ένας αγωγός στην Ελλάδα που θα ξεκινάει απο τα ελληνοτουρκικά σύνορα θα περνάει απο την Ελλάδα και θα πηγαινει στην FYROM με κατεύθυνση στην Ευρώπη.
Θα είναι όπως είπε ένας αγωγός που θα τροφοδοτεί κατά βάση την Κεντρική Ευρώπη και θα απασχοληθούν εκεί πε΄ριπου 20.000 άνθρωποι έως τος 2019.
Πρόσθεσε ότι θα είναι πολύ φθηνές οι τιμές του φυσικού αερίου και θα υπάρχει και η δυνατότητα για επενδύσεις παρεμφερείς με τον αγωγό και το φυσικό αέριο.
«Αγωγό φυσικού αερίου έχει η Γερμανία και προμηθεύεται αέριο από την Ρωσία. Όλο το φυσικό της αέριο η Γερμανία το προμηθεύεται από την Ρωσία. Γιατί υπάρχουν αντιδράσεις για την Ελλάδα και όχι για την Γερμανία; Θέλει να μονοπωλήσει το φυσικό αέριο και να μην γίνει ο νότιος διάδρομος», είπε επίσης.
Για τις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές είπε ότι είναι σε ένα πολύ κρισιμο σημείο και από την στιγμή που δεν συμμετέχει δεν μπορεί να πει κάτι.
Όταν ρωτήθηκε τι θα συμβεί αν δεν φτάσουμε σε συμφωνία είπε: «Δεν θα ήθελα να κάνω παρακινδυνευμένες υποθέσεις αλλά από εκεί και πέρα θα ήθελα να πω ότι δεν είναι το τέλος για την Ελλάδα το Eurogroup της 24ης Απριλίου. Η Ελλάδα δεν είναι όμηρος των πιστωτών ούτε της ΕΕ και του ΔΝΤ. Υπάρχουν εναλλακτικές. Η Ελλάδα δεν θα χαθεί. Έχει δυνατότητες να ακολουθήσει και θα τις ακολουθήσει. Οι επιπτώσεις θα είναι πιο επώδυνες για τους κυρίαρχους κύκλους της Ευρώπης και δη της Γερμανίας. Αναφέρομαι σε εναλλακτικούς τρόπους για την χώρα μας που μπορεί να είναι και βιώσιμοι. Η Ελλάδα δεν πάει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων δεμένη χειροπόδαρα».