Η Κίνα ξεκινάει από τη Βραζιλία με επενδύσεις 50 δισ. δολαρίων στον τομέα των λιμανιών, των σιδηροδρόμων και των αεροδρομίων και ετοιμάζεται να «επεκταθεί» και στην Ελλάδα «ρίχνοντας» 30 δισ. ευρώ σε επενδυτικά προγράμματα. Η αρχή θα γίνει, όπως εκτιμάται, με τον ΟΛΠ αφού η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην αποκρατικοποίηση αυτή παραχωρώντας το 51%.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση ζήτησε από τις τρεις εταιρείες που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές έχοντας αλλάξει του όρους της προηγούμενης προκήρυξης.
Αυτές οι αλλαγές αφορούν στο ποσοστό διάθεσης του ΟΛΠ και από εκεί που ήταν 67,7% τώρα έπεσε το 51%, χωρίς να αποκλείεται να υπάρχει ρήτρα ότι η διάθεση του υπολοίπου 16,7% θα γίνει σταδιακά με την πρόοδο στις επενδύσεις, που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο προτιμητέος επενδυτής, το τίμημα και το ετήσιο μίσθωμα που αυξάνεται σε σχέση με την προηγούμενη προκήρυξη.
Οι τρεις εταιρείες που εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για τον ΟΛΠ είναι η κινεζική Cosco, η ολλανδική APM και η Container Terminal Services με έδρα τις Φιλιππίνες. Φυσικά το απόλυτο φαβορί είναι η Cosco, αφού ο ΟΛΠ δεν είναι η μόνη επένδυση που την ενδιαφέρει, αλλά θέλει μέσω αυτού να «ρίξει» πολύ χρήμα στην ελληνική αγορά και να μετατρέψει τη χώρα μας σε «πύλη» προώθησης των προϊόντων της προς την Ε.Ε.
Φέρεται μάλιστα το Πεκίνο να έχει προτείνει στην Ελλάδα τη συγκρότηση ενός τριετούς σχεδίου δράσης που θα ενσωματώσει επιμέρους πρωτοβουλίες για συνεργασίες σε τομείς όπως λιμάνια, ναυπήγηση και ναυπηγοεπισκευή, χρηματοπιστωτικά, εφοδιαστική αλυσίδα και πολιτισμό.
Εκτός λοιπόν του Πειραιά, οι Κινέζοι έχουν ρίξει στο τραπέζι των συνομιλιών με την Ελλάδα το θέμα της ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο με τη συμμετοχή και του κινεζικού γίγαντα, της Cosco. Οι αμέσως επόμενοι σχεδιασμοί του Πεκίνου περιλαμβάνουν το διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ και των αεροδρομίων, με αυτά του Ακτίου και του Καστελίου της Κρήτης να βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεών τους.
Ο τομέας των αεροδρομίων είναι προτεραιότητα για τους Κινέζους αφού δεν περιορίζεται μόνα στα δύο αεροδρόμια του Ακτίου και του Καστελίου. Η China State Construction Engineering Corporation έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για το διαγωνισμό για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου, ενώ η Friedmann Pacific Asset Management και η Shenzhen Airport επιδιώκει την απόκτηση συμμετοχής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Σημειώνεται πως υπάρχει στα σχέδια μία επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο προκειμένου να συζητηθεί η εμβάθυνση της συνεργασίας των δύο χωρών. Ο Έλληνας πρωθυπουργός πάντως έχει δώσει το σύνθημα από τον Πειραιά και οι Κινέζοι το έχουν λάβει στέλνοντας αντιπροσωπείες στην Ελλάδα για τη διερεύνηση και άλλων πεδίων συνεργασίας.
Η Κίνα είναι μία τεράστια δύναμη που θέλει να αναπτυχθεί διεθνώς και τα 30 δισ. ευρώ για επενδύσεις στην Ελλάδα είναι ένας εφικτός στόχος και μάλιστα σε πρώτη φάση. Ήδη, την Τρίτη ο Κινέζος πρωθυπουργός, Λι Κετσιάνγκ, επισκέπτεται τη Βραζιλία όπου με την πρόεδρο της χώρας, Ντίλμα Ρούσεφ, θα ανακοινώσουν επενδύσεις της τάξεως των 50 δις. δολαρίων.
Και οι δύο χώρες ανήκουν στους BRICS, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η Κίνα όπως και η Ρωσία έχουν ανακοινώσει επενδύσεις και στην Αργεντινή, η οποία είναι πιθανό μελλοντικά να συμμετάσχει και αυτή στην Αναπτυξιακή Τράπεζα των BRICS.
Η ασφυξία λοιπόν που επιβάλλουν οι δανειστές στην Ελλάδα οδηγεί ολοένα και περισσότερο την κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα να στρέψει το ενδιαφέρον της και σε άλλες χώρες, όπως η Ρωσία και η Κίνα, προκειμένου να αντλήσει κεφάλαια και επενδύσεις για να αντιμετωπίσει την κρίση ρευστότητας και να βγει οριστικά από την ύφεση και τα μνημόνια.