Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί: Ενημερωθείτε αναλυτικά για όλες τις ρυθμίσεις που ισχύουν πλέον για τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς.
Με την παρούσα εγκύκλιο:
Α. Κοινοποιούμε τις διατάξεις:
i. των άρθρων 404 και 405 του Κεφαλαίου Ε του Τμήματος ΙΒ του νόμου 4512/2018 «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής και άλλες διατάξεις» (Α’5/2018), με τα οποία τροποποιήθηκαν διατάξεις του ν.δ.356/1974 (ΚΕΔΕ), κυρίως για λόγους προσαρμογής του οικείου θεσμικού πλαισίου με τη θεσπισθείσα με τις νέες διατάξεις διαδικασία διενέργειας των πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα και εναρμόνισης κατά τα λοιπά με τις νέες διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας (ΚΠολΔ) ως προς το χρόνο άσκησης αναγγελίας απαιτήσεων δανειστών και κατάταξης των απαιτήσεών τους.
Συνοπτικά, οι κυριότερες μεταβολές που επήλθαν στο δίκαιο της διοικητικής εκτέλεσης, με την επιφύλαξη των ειδικότερα οριζόμενων στις σχετικές μεταβατικές διατάξεις, είναι οι ακόλουθες:
• Θέσπιση διενέργειας και των κατά ΚΕΔΕ διενεργούμενων πλειστηριασμών (κινητών και ακινήτων) με ηλεκτρονικά μέσα. Αποκλειστική διενέργεια αυτών με ηλεκτρονικά μέσα από 1.5.2018
• Εναρμόνιση του χρόνου και τρόπου διενέργειας πλειστηριασμού (κινητών και ακινήτων) με ηλεκτρονικά μέσα κατά τα πρότυπα του ΚΠολΔ
• Θέσπιση ηλεκτρονικής δημοσίευσης περιλήψεων προγραμμάτων πλειστηριασμού σε διαδικτυακό τόπο και μεταβολή / εναρμόνιση του χρόνου κοινοποίησης και δημοσίευσης του προγράμματος πλειστηριασμού (κινητών και ακινήτων)
• Θέσπιση ελάχιστου / υποχρεωτικού περιεχομένου της περίληψης προγράμματος πλειστηριασμού (κινητών και ακινήτων)
• Θέσπιση ειδικής προθεσμίας κατάθεσης εκπλειστηριάσματος από τον υπάλληλο του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα
• Μεταβολή του χρόνου αποστολής των σχετικών εγγράφων στον υπάλληλο του πλειστηριασμού τουλάχιστον πέντε ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό(κινητών και ακινήτων)
• Επαναπροσδιορισμός της τιμής πρώτης προσφοράς σε προγράμματα πλειστηριασμών (ακινήτων) που εκδίδονται μετά την 17.1.2018 και καθορισμός αυτής βάσει της εμπορικής αξίας τους. Εναρμόνιση με τα ισχύοντα περί εκτίμησης της αξίας και καθορισμού τιμής πρώτης προσφοράς στην εμπορική αξία των ακινήτων, για κατασχέσεις που επιβάλλονται μετά την 18.1.2018
• Διεύρυνση της προθεσμίας άσκησης αναγγελίας του Δημοσίου το αργότερο σε δέκα πέντε ημέρες από τον πλειστηριασμό
• Εναρμόνιση των διατάξεων του ΚΕΔΕ περί κατάταξης απαιτήσεων του Δημοσίου με τις σχετικές νομοθετικές μεταβολές στον ΚΠολΔ και τον Πτωχευτικό Κώδικα (ν. 3588/2007, Α’ 153)
Εκτενέστερη παρουσίαση των ανωτέρω νομοθετικών μεταβολών γίνεται στο Μέρος Πρώτο της παρούσας.
ii. των άρθρων 176 και 177 του Κεφαλαίου Α και των άρθρων 207 και 208 του Κεφαλαίου Γ του Τμήματος Γ του ιδίου νόμου, με τα οποία επήλθαν μεταβολές στο δίκαιο της κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης και της πτώχευσης, κυρίως κατά το μέρος που αφορούν τροποποιήσεις ως προς την κατάταξη απαιτήσεων δανειστών καθώς και την αποκλειστική πλέον διενέργεια των κατά τον ΚΠολΔ πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα από 21.2.2018. Το κείμενο των εν λόγω διατάξεων παρατίθεται στο παράρτημα της παρούσας, ενώ, ειδικά για τα νέα άρθρα 977Α του ΚΠολΔ και 156Α του Πτωχευτικού Κώδικα περί κατάταξης απαιτήσεων δανειστών, που εισήχθησαν με τα άρθρα 176 και 177 του ν. 4512/2018, αντίστοιχα, γίνεται συνοπτική αναφορά στο Μέρος Δεύτερο της παρούσας.
B. Παρέχουμε οδηγίες κατά περίπτωση, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας:
α) ως προς τον τρόπο εφαρμογής των διαλαμβανόμενων στην Κοινή Απόφαση του Yπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ΠΟΛ.1011/2018 (ΦΕΚ Β 63/18.1.2018), με θέμα «Τρόπος προσδιορισμού της εμπορικής αξίας του ακινήτου που κατάσχεται ή εκπλειστηριάζεται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974), καθορισμός του αρμόδιου οργάνου προσδιορισμού της αξίας αυτής, της αμοιβής και του τρόπου πληρωμής αυτού καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος» (βλ. Μέρος Τρίτο της παρούσας) και
β) ως προς τη διαδικασία μείωσης της τιμής πρώτης προσφοράς στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς (βλ. Μέρος Τέταρτο της παρούσας).
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ : Τροποποιήσεις στο ν.δ. 356/1974 (ΚΕΔΕ) μετά το ν. 4512/2018
Α.1.Τροποποιήσεις στην προδικασία και την κύρια διαδικασία των διενεργούμενων κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμών (κινητών και ακινήτων) και συναφή θέματα :
(i) Θέσπιση διενέργειας και των κατά ΚΕΔΕ διενεργούμενων πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα. Αποκλειστική διενέργεια αυτών με ηλεκτρονικά μέσα από 1.5.2018.
Με την αντικατάσταση της παραγράφου 3 του άρθρου 43 του ΚΕΔΕ θεσπίζεται, κατά τα πρότυπα της κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης, η διενέργεια και των κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμών ακινήτων με ηλεκτρονικά μέσα από πιστοποιημένο για το σκοπό αυτό υπάλληλο πλειστηριασμού, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις των άρθρων 959 και 998 καθώς και των άρθρων 1001 επ. ΚΠολΔ, όπως εκάστοτε ισχύουν, εφόσον δεν αντίκεινται στις διατάξεις του ΚΕΔΕ. Με τις νέες διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 19 του ΚΕΔΕ προβλέπεται ότι η διενέργεια πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα εφαρμόζεται και στον πλειστηριασμό κινητών. Συνοπτικά και λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις των παραγράφων 2, 4 έως 6, 11 και 12 του άρθρου 959 του ΚΠολΔ (βλ. σχετικά επί του άρθρου 959 Α ΚΠολΔ και την Απόφαση Υπουργού Δικαιοσύνης και Διαφάνειας με αριθμ. 41756 οικ./26.5.2017 ΦΕΚ Β 1884/30.5.2017, όπως ισχύει με θέμα «Διενέργεια του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα») , αναφέρεται ότι :
– οι ανωτέρω διατάξεις ρυθμίζουν τη διενέργεια του πλειστηριασμού μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμού (ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ.) και μέσω του διαδικτυακού τόπου (www.eauction. gr), η κυριότητα, διοίκηση και διαχείριση των οποίων ανήκει στους κατά τόπους αρμόδιους Συμβολαιογραφικούς Συλλόγους. Για τις ανάγκες της διενέργειας του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα, στον πλειστηριασμό λαμβάνουν μέρος υποψήφιοι πλειοδότες που έχουν προηγουμένως πιστοποιηθεί στα ηλεκτρονικά συστήματα των πλειστηριασμών, έχουν προβεί στην απαιτούμενη δήλωση συμμετοχής σε συγκεκριμένο πλειστηριασμό σύμφωνα με τους όρους αυτού και σε κάθε περίπτωση έχουν καταβάλει την εγγύηση της παραγράφου 1 του άρθρου 965 ΚΠολΔ και έχουν υποβάλει ηλεκτρονικά το πληρεξούσιο της παραγράφου 2 του άρθρου 1003, μέχρι ώρα 15:00, δύο (2) εργάσιμες ημέρες πριν την ορισθείσα ημέρα του πλειστηριασμού, S το τέλος χρήσης των συστημάτων για τη διενέργεια του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού καταβάλλεται από τον υπερθεματιστή, ενώ στην περίπτωση κατακύρωσης του εκάστοτε περιουσιακού στοιχείου στο Δημόσιο κατά τις διατάξεις των άρ. 44 και επ. του ΚΕΔΕ, ο διενεργούμενος πλειστηριασμός γίνεται αδαπάνως για αυτό, υπό την έννοια της απαλλαγής του Δημοσίου από την υποχρέωση καταβολής των ως άνω τελών (βλ. σχετικά την παράγραφο 3 του άρθρου 43 ΚΕΔΕ),
– η κατάθεση της εγγύησης, του τέλους χρήσης των ηλεκτρονικών συστημάτων πλειστηριασμών και του πλειστηριάσματος από τον υπερθεματιστή γίνονται αποκλειστικά σε ειδικό ακατάσχετο επαγγελματικό λογαριασμό που θα διατηρείται σε ελληνικό τραπεζικό ίδρυμα από τον υπάλληλο του πλειστηριασμού,
– ο υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού μετά το πέρας της προθεσμίας για την καταβολή της απαιτούμενης εγγύησης κ.λπ., αφού ελέγξει τα υποβαλλόμενα αρχεία, διαπιστώνει με πράξη του, μέχρι ώρα 17:00 της προηγούμενης του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού ημέρας, την τήρηση των απαιτούμενων διατυπώσεων και υποβάλλει στα ηλεκτρονικά συστήματα πλειστηριασμού κατάλογο των υποψήφιων πλειοδοτών που δικαιούνται να λάβουν μέρος, S μετά τη λήξη της διαδικασίας υποβολής των πλειοδοτικών προσφορών, ανακοινώνεται το αποτέλεσμα του πλειστηριασμού μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων και οι συμμετέχοντες στον ηλεκτρονικό πλειστηριασμό ενημερώνονται αμελλητί για το αποτέλεσμά του. Ο υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού συντάσσει την έκθεση της παρ. 2 του άρθρου 965 του ΚΠολΔ, κατακυρώνοντας τα πράγματα στον πλειοδότη.
– Ειδικά ως προς το χρόνο απόδοσης πλειστηριάσματος στο Δημόσιο, και μόνο για τους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς με ηλεκτρονικά μέσα, ισχύουν τα ειδικότερα οριζόμενα στις νέες διατάξεις του άρθρου 45 του ΚΕΔΕ (βλ. στη συνέχεια στοιχείο v).
Μετά τα παραπάνω επισημαίνεται ότι :
α) οι νέες διατάξεις περί διενέργειας του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα αφορούν κατά κύριο λόγο ενέργειες του υπαλλήλου του πλειστηριασμού (στο πλαίσιο της προδικασίας και κύριας διαδικασίας αυτού). Για το λόγο αυτό και ο ισχύων τρόπος άσκησης αναγγελίας των απαιτήσεων του Δημοσίου δεν μεταβάλλεται και σε κάθε περίπτωση δεν διενεργείται με ηλεκτρονικά μέσα (ανεξαρτήτως του τρόπου διενέργειας του πλειστηριασμού), β) σύμφωνα με το άρθρο 6 της 41756 οικ./26.5.2017 ΦΕΚ Β 1884/30.5.2017 Απόφασης του Υπουργού Δικαιοσύνης και Διαφάνειας, δεν προβλέπεται η πιστοποίηση του επισπεύδοντα δανειστή ως χρήστη των ΗΛ.ΣΥ.ΠΛΕΙΣ. και ως εκ τούτου οι αρμόδιες υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης δύνανται ως «επισκέπτες» να ενημερώνονται για τη διενέργεια του πλειστηριασμού, δίχως ειδικές διαδικασίες εγγραφής,
γ) στον πλειστηριασμό που επισπεύδεται από τη Φορολογική Διοίκηση και διενεργείται με ηλεκτρονικά μέσα, όπως και στην περίπτωση του πλειστηριασμού με φυσικό τρόπο, επιβάλλεται η άμεση ενημέρωση του υπαλλήλου του πλειστηριασμού σε κάθε περίπτωση ματαίωσης ή αναστολής αυτού σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (π.χ. υπαγωγή σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής βεβαιωμένων στη Φορολογική Διοίκηση οφειλών σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, αναστολή διενέργειας αυτού μετά από δικαστική απόφαση κ.λπ.).
Μεταβατικές διατάξεις:
1) Στην παράγραφο 1 του άρθρου 405 του ν. 4512/2018 προβλέπεται ρητά ότι οι διενεργούμενοι κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμοί διεξάγονται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα από την 1.5.2018 και μετά, ανεξάρτητα από το χρόνο επιβολής της κατάσχεσης ή το χρόνο έκδοσης του προγράμματος πλειστηριασμού και ως εκ τούτου συνάγεται ότι από την ημερομηνία δημοσίευσης του ν. 4512/2018, ήτοι από την 17.1.2018 και μέχρι την 30.4.2018, είναι δυνατή η διενέργεια πλειστηριασμού και με ηλεκτρονικά μέσα (εκτός δηλ. της δυνατότητας διενέργειας του πλειστηριασμού με φυσικό τρόπο).
2) Στην παράγραφο 2 του άρθρου 405 του ιδίου νόμου προβλέπεται ότι για τους πλειστηριασμούς που έχει ήδη οριστεί να πραγματοποιηθούν με φυσικό τρόπο οποτεδήποτε μετά τις 30.4.2018 και έχει ήδη συντελεστεί η σχετική προδικασία (κοινοποιήσεις, δημοσιεύσεις κ.λπ.), ο προϊστάμενος της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσίας υποχρεούται στη γνωστοποίηση της μεταβολής του τρόπου και του χρόνου διενέργειας του πλειστηριασμού. Για το σκοπό αυτόν εκδίδεται νέα περίληψη του προγράμματος πλειστηριασμού, στην οποία γίνεται μνεία του εκδοθέντος κατά τα ανωτέρω προγράμματος πλειστηριασμού, της μεταβολής του τρόπου και του χρόνου διενέργειας του πλειστηριασμού, καθώς και της τυχόν αντικατάστασης του συμβολαιογράφου που είχε οριστεί αρχικά ως υπάλληλος του πλειστηριασμού, εφόσον ο τελευταίος δεν έχει πιστοποιηθεί ή δεν μπορεί να ασκήσει τα καθήκοντά του για οποιονδήποτε λόγο. Σε κάθε περίπτωση τηρούνται οι διατυπώσεις των άρθρων 20 και 41 του ΚΕΔΕ, όπως ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με τις διατάξεις του ν. 4512/2018. Ο ως άνω πλειστηριασμός είναι άκυρος, εάν δεν τηρηθούν οι ανωτέρω διατυπώσεις το αργότερο είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες πριν από την ημερομηνία διενέργειας του αρχικού πλειστηριασμού.
3) Στην παράγραφο 3 του άρθρου 405 του ιδίου νόμου προβλέπεται ότι για πλειστηριασμούς κατά ΚΕΔΕ που θα διενεργηθούν με φυσικό τρόπο μέχρι τις 30.4.2018 εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΕΔΕ, όπως αυτές ισχύουν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος.
4) Στην παράγραφο 12 του άρθρου 60 του ν. 4472/2017, όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή του με τις διατάξεις του άρθρου 208 του ν. 4512/2018, προβλέπεται ότι οι καταργούμενες ή τροποποιούμενες διατάξεις με το άρθρο 207 του ανωτέρω νόμου, αναφορικά με την κύρια διαδικασία των φυσικών πλειστηριασμών, διατηρούνται σε ισχύ ειδικά για τους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ φυσικούς πλειστηριασμούς έως 30.4.2018.
(ii) Εναρμόνιση του χρόνου και τρόπου διενέργειας πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα κατά τα πρότυπα του ΚΠολΔ
Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 21 και της παραγράφου 2 του άρθρου 42 του ΚΕΔΕ ορίζεται πλέον σαφώς ότι οι διατάξεις της παραγράφου 8 του άρθρου 959 ΚΠολΔ και των παραγράφων 2 έως 4 του άρθρου 998 ΚΠολΔ ως προς το χρόνο και τρόπο διενέργειας των πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα εφαρμόζονται αναλόγως και στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς με ηλεκτρονικά μέσα κινητών ή ακινήτων αντίστοιχα.
Ειδικότερα, οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί διενεργούνται μόνο εργάσιμη ημέρα, Τετάρτη ή Πέμπτη ή Παρασκευή, από τις 10:00 π.μ. έως τις 14:00 ή από τις 14:00 έως τις 18:00.
Ηλεκτρονικός πλειστηριασμός δεν μπορεί να γίνει από 1η Αυγούστου έως 31η Αυγούστου, καθώς και την προηγούμενη και την επομένη εβδομάδα της ημέρας των εκλογών για την ανάδειξη βουλευτών, αντιπροσώπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Οργάνων Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η απαγόρευση αυτή ισχύει και για τις επαναληπτικές εκλογές και μόνο για τις περιφέρειες που διεξάγονται τέτοιες, εκτός αν πρόκειται για πλοία, αεροσκάφη και για πράγματα που μπορούν να υποστούν φθορά. Η απαγόρευση διενέργειας του πλειστηριασμού από 1η έως 31η Αυγούστου δεν εφαρμόζεται, όταν πρόκειται για πλοία και αεροσκάφη.
Σε περίπτωση πάντως που τα κατασχεμένα πράγματα βρίσκονται στην περιφέρεια περισσότερων ειρηνοδικείων, ο πλειστηριασμός διενεργείται, κατ’ επιλογή του επισπεύδοντος, στην περιφέρεια οποιουδήποτε εκ των άνω ειρηνοδικείων. Εάν ο πλειστηριασμός μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά σε μία μόνο από αυτές, επιλέγεται υποχρεωτικά η περιφέρεια του συγκεκριμένου ειρηνοδικείου, και, αν για οποιονδήποτε λόγο, δεν μπορεί να διενεργηθεί σε καμία από αυτές, τότε επιλέγεται η
περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους. Αρμόδιο για την επίλυση των διαφορών που αναφύονται από τη διενέργεια του πλειστηριασμού είναι το δικαστήριο του τόπου εκτέλεσης.
(iii) Θέσπιση ηλεκτρονικής δημοσίευσης περιλήψεων προγραμμάτων πλειστηριασμού σε διαδικτυακό τόπο και μεταβολή /εναρμόνιση του χρόνου κοινοποίησης και δημοσίευσης του προγράμματος πλειστηριασμού
Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 20 και των παραγράφων 4 και 5 του άρθρου 41 του ΚΕΔΕ και μόνο για τους διενεργούμενους με ηλεκτρονικά μέσα πλειστηριασμούς κινητών και ακινήτων :
S ως προς τη δημοσίευση περιλήψεων προγραμμάτων πλειστηριασμού :
Καταργούνται αναχρονιστικές διατυπώσεις δημοσιότητας (όπως τοιχοκόλληση και δημοσίευση σε εφημερίδα κ.λπ.) και θεσπίζεται η διαδικασία της ηλεκτρονικής δημοσίευσης της περίληψης προγράμματος πλειστηριασμού στην ιστοσελίδα δημοσιεύσεων πλειστηριασμών του Δελτίου Δικαστικών Δημοσιεύσεων του Τομέα Ασφάλισης Νομικών του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (www.deltiotnomik.gr), με επιμέλεια του δικαστικού επιμελητή. Η ανωτέρω διαδικασία γίνεται αδαπάνως για το Δημόσιο, υπό την έννοια της απαλλαγής κόστους καταχώρισης/δημοσίευσης στο ως άνω πληροφοριακό σύστημα.
S ως προς το χρόνο κοινοποίησης και δημοσίευσης του προγράμματος πλειστηριασμού :
Μεταβάλλεται ο χρόνος κοινοποίησης και δημοσίευσης κατά τα ανωτέρω του προγράμματος πλειστηριασμού σε τουλάχιστον σαράντα ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό αντί των τριών ημερών (επί κινητών) ή είκοσι ημερών (επί ακινήτων), που ίσχυε κατά περίπτωση.
(iv) Θέσπιση ελάχιστου/υποχρεωτικού περιεχομένου της περίληψης προγράμματος πλειστηριασμού
Με την αντικατάσταση της παραγράφου 1 του άρθρου 20 καθώς και της παραγράφου 4 του άρθρου 41 ορίζεται πλέον ρητά το ελάχιστο / υποχρεωτικό περιεχόμενο της περίληψης προγράμματος πλειστηριασμού (κινητών και ακινήτων). Ειδικότερα:
S επί πλειστηριασμού κινητών, η περίληψη του προγράμματος πλειστηριασμού περιλαμβάνει ιδίως το ονοματεπώνυμο του οφειλέτη, καθώς και τον αριθμό φορολογικού μητρώου αυτού και, αν πρόκειται για νομικό πρόσωπο, την επωνυμία και τον αριθμό φορολογικού του μητρώου, περιγραφή των κατασχεθέντων κινητών, την τιμή της πρώτης προσφοράς, το ποσό για το οποίο εκδίδεται το πρόγραμμα, το όνομα του υπαλλήλου του πλειστηριασμού, καθώς και τον τόπο, την ημέρα και την ώρα του πλειστηριασμού,
S επί πλειστηριασμού ακινήτων, η περίληψη του προγράμματος πλειστηριασμού περιλαμβάνει ιδίως το ονοματεπώνυμο του οφειλέτη, καθώς και τον αριθμό φορολογικού μητρώου αυτού και, αν πρόκειται για νομικό πρόσωπο, την επωνυμία και τον αριθμό φορολογικού του μητρώου, συνοπτική περιγραφή του ακινήτου που κατασχέθηκε κατά το είδος, τη θέση, τα όρια και την έκτασή του, μνεία των υποθηκών ή προσημειώσεων που υπάρχουν επάνω στο ακίνητο, την τιμή της πρώτης προσφοράς, το ποσό για το οποίο εκδίδεται το πρόγραμμα, το όνομα του υπαλλήλου του πλειστηριασμού, καθώς και τον τόπο, την ημέρα και την ώρα του πλειστηριασμού.
(v) Θέσπιση ειδικής προθεσμίας κατάθεσης εκπλειστηριάσματος από τον υπάλληλο του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα.
Με την τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 45 και μόνο για τους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ με ηλεκτρονικά μέσα πλειστηριασμούς θεσπίζεται ειδική προθεσμία απόδοσης του εκπλειστηριάσματος, κατά παρέκκλιση των όσων ορίζονται στην παράγραφο 13 του άρθρου 959 του ΚΠολΔ. Ειδικότερα προβλέπεται ότι ο υπάλληλος του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού οφείλει, το αργότερο την πέμπτη εργάσιμη ημέρα από την κατάθεση του πλειστηριάσματος από τον υπερθεματιστή κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στα άρθρα 44 και επ. του ΚΕΔΕ, να καταθέσει το πλειστηρίασμα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
(vi) Μεταβολή του χρόνου αποστολής των σχετικών εγγράφων στον υπάλληλο του πλειστηριασμού σε τουλάχιστον πέντε ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό
Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 21 και την τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 43, της παραγράφου 2 του άρθρου 49 καθώς και της παραγράφου 2 του άρθρου 52 του ΚΕΔΕ και μόνο για τους διενεργούμενους με ηλεκτρονικά μέσα πλειστηριασμούς κινητών και ακινήτων, για λόγους εναρμόνισης και προσαρμογής στις νέες διατάξεις του ΚΠολΔ περί διενέργειας πλειστηριασμών με ηλεκτρονικά μέσα, μεταβάλλεται ο χρόνος αποστολής των σχετικών εγγράφων του πλειστηριασμού στον πιστοποιημένο για το σκοπό αυτό υπάλληλο του ηλεκτρονικού πλειστηριασμού σε πέντε τουλάχιστον ημέρες πριν από τον πλειστηριασμό, αντί της προθεσμίας των είκοσι τεσσάρων (24) ωρών πριν από τον πλειστηριασμό, που ίσχυε.
(vii) Δυνατότητα ανάθεσης της σύνταξης προγράμματος πλειστηριασμού ακινήτων σε δικαστικό επιμελητή
Με την τροποποίηση του άρθρου 41 του ΚΕΔΕ, προς άρση οποιασδήποτε αμφισβήτησης, αποσαφηνίζεται και προβλέπεται ρητά πλέον ότι η σύνταξη του προγράμματος πλειστηριασμού ακινήτων μπορεί να ανατίθεται σε δικαστικό επιμελητή, όπως άλλωστε τούτο ισχύει ήδη και στο πρόγραμμα πλειστηριασμού κινητών (βλ. σχετικά άρθρο 19 ΚΕΔΕ)
(viii) Δυνατότητα επιλογής υπαλλήλου του πλειστηριασμού πέραν της περιφέρειας στην οποία υπάγεται ο ορισθείς τόπος του πλειστηριασμού με ηλεκτρονικά μέσα
Με την αντικατάσταση των διατάξεων της παραγράφου 3 του άρθρου 21, της παραγράφου 1 του άρθρου 42 και την τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 49 και της παραγράφου 1 του άρθρου 52 του ΚΕΔΕ παρέχεται πλέον και στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς κινητών, ακινήτων, πλοίων και αεροσκαφών, όπως ισχύει και στο δίκαιο της κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης, η δυνατότητα διενέργειας πλειστηριασμού ενώπιον συμβολαιογράφου διορισμένου στην περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου του τόπου εκτέλεσης, ή, αν και αυτό δεν είναι δυνατό, του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους, σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης (κατάσχεσης).
• Α.2.Επαναπροσδιορισμός της τιμής πρώτης προσφοράς σε προγράμματα πλειστηριασμών ακινήτων που εκδίδονται μετά την 17.1.2018 και καθορισμός αυτής βάσει της εμπορικής αξίας τους. Εναρμόνιση με τα ισχύοντα περί εκτίμησης της αξίας και καθορισμού τιμής πρώτης προσφοράς στην εμπορική αξία των ακινήτων, για κατασχέσεις που επιβάλλονται μετά την 18.1.2018.
Με την τροποποίηση των διατάξεων της παραγράφου 7 του άρθρου 39 του ΚΕΔΕ ορίζεται πλέον ότι για τα προγράμματα πλειστηριασμών που εκδίδονται μετά τη δημοσίευση του ν. 4512/2018 ήτοι μετά την 17.1.2018, επί κατασχέσεων ακινήτων που έχουν ήδη επιβληθεί μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης της παραγράφου 7 του άρθρου 36 του ΚΕΔΕ ήτοι μέχρι την 18.1.2018 (ημερομηνία έκδοσης της Κοινής Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων ΠΟΛ.1011/2018, ΦΕΚ Β 63/18.1.2018) επαναπροσδιορίζεται, χωρίς την τήρηση άλλων διατυπώσεων, η τιμή της πρώτης προσφοράς και σαφώς ορίζεται ότι αυτή είναι η εμπορική αξία των ακινήτων. Λεπτομέρειες αναφορικά με τον τρόπο προσδιορισμού της τιμής πρώτης προσφοράς, τον καθορισμό του αρμόδιου οργάνου προσδιορισμού της αξίας αυτής, της αμοιβής και του τρόπου πληρωμής αυτού κ.α. ορίζονται στην ανωτέρω απόφαση, ενώ ειδικότερα ζητήματα εφαρμογής αυτής θίγονται στη συνέχεια.
Άλλωστε, με τις διατάξεις του άρθρου 78 του ν.4472/2017 (ΦΕΚ Α 74/2017) τροποποιήθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 36 και 37 του ΚΕΔΕ, και σαφώς ορίζεται πλέον ότι, για κατασχέσεις ακινήτων που επιβάλλονται μετά τη δημοσίευση της προβλεπόμενης στην παράγραφο 7 του άρθρου 36 του ΚΕΔΕ Κοινής Απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων ήτοι μετά την 18.1.2018, η εκτίμηση της αξίας και ο καθορισμός της τιμής πρώτης προσφοράς γίνεται στην εμπορική αξία τους.
♦ Μετά τα παραπάνω επισημαίνεται ότι :
-Στα προγράμματα πλειστηριασμών ακινήτων που εκδίδονται μετά την 17.1.2018 και αφορούν κατασχέσεις που είτε έχουν επιβληθεί πριν από την 18.1.2018, είτε επιβάλλονται μετά την 18.1.2018 η τιμή πρώτης προσφοράς επαναπροσδιορίζεται ή προσδιορίζεται στην εμπορική αξία αυτών αντίστοιχα κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην ΠΟΛ 1011/2018 και ως εκ τούτου δεν εφαρμόζονται πλέον οι διατάξεις των παραγράφων 2, 3 και 6 του άρθρου 39 του ΚΕΔΕ.
-Στις κατασχέσεις ακινήτων που επιβάλλονται μετά την 18.1.2018, η εκτίμηση της αξίας καθώς και η τιμή πρώτης προσφοράς αυτών ορίζεται στην εμπορική αξία τους κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην ΠΟΛ 1011/2018, και ως εκ τούτου δεν εφαρμόζονται πλέον οι διατάξεις των παραγράφων 2, 3 και 6 του άρθρου 39 του ΚΕΔΕ.
– Προς αποφυγή άσκησης ανακοπών, επιβάλλεται ο έλεγχος των εκδιδόμενων προγραμμάτων πλειστηριασμών / περιλήψεων προγραμμάτων πλειστηριασμών και
εκθέσεων κατάσχεσης, προκειμένου ορθά πλέον να αναγράφεται η εμπορική αξία ως τιμή πρώτης προσφοράς και αξίας εκτίμησης, όπου απαιτείται.
– Σε κάθε περίπτωση που απαιτείται η σύνταξη έκθεσης περί προσδιορισμού εμπορικής αξίας, αυτή θα πρέπει να φυλάσσεται στο σχετικό κατά περίπτωση φάκελο (κατάσχεσης ή πλειστηριασμού)
Α.3. Διεύρυνση της προθεσμίας άσκησης αναγγελίας του Δημοσίου το αργότερο σε δέκα πέντε ημέρες από τον πλειστηριασμό
Με την τροποποίηση των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 55 του ΚΕΔΕ επήλθε επιμήκυνση της προθεσμίας για την αναγγελία των απαιτήσεων του Δημοσίου με επίδοση των αναγγελιών το αργότερο δεκαπέντε (15) ημέρες μετά την ημέρα διενεργείας του πλειστηριασμού, κατά τα νέα πρότυπα άλλωστε και των νέων διατάξεων του ΚΠολΔ (βλ. σχετικά την παράγραφο 1 του άρθρου 972 ΚΠολΔ, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις της παραγράφου 12 του άρθρου 207 του ν. 4512/2018).
❖ Υπενθυμίζεται ότι :
– Κατά το χρονικό διάστημα από 1 μέχρι 31 Αυγούστου δεν επιτρέπεται η άσκηση της αναγγελίας. Το ανωτέρω χρονικό διάστημα δεν υπολογίζεται στη δεκαπενθήμερη προθεσμία επιδόσεως της αναγγελίας (βλ. σχετικά άρθρο 940Α και παράγραφο 2 άρθρου 147 ΚΠολΔ).
– Στο έντυπο της αναγγελίας οι αρμόδιες υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης πρέπει κάθε φορά να μνημονεύουν όλα τα γενικά (και τυχόν ειδικά π.χ. υποθήκες) προνόμια, με τα οποία εξοπλίζονται οι αναγγελλόμενες απαιτήσεις του Δημοσίου, ώστε να εξασφαλίζεται η ορθή κατάταξη αυτών και να περιορίζονται οι περιπτώσεις ανακοπής κατά του πίνακα κατάταξης ή διανομής.
– Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης στις οποίες κοινοποιούνται αποσπάσματα κατασχετήριων εκθέσεων ή δηλώσεις συνέχισης πλειστηριασμών ή προγράμματα πλειστηριασμών του ΚΕΔΕ κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 54 του ΚΕΔΕ, για λόγους διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος, υποχρεούνται να προβαίνουν άμεσα στους απαραίτητους ελέγχους, όπως αυτοί αναφέρονται στο με αρ. πρωτ. 1121164/8950/0016/23.12.2005/23.12.2005 έγγραφό μας και να ενημερώνουν τις λοιπές υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης για την άσκηση αναγγελίας, εφόσον συντρέχει περίπτωση.
Α.4. Εναρμόνιση των διατάξεων του ΚΕΔΕ περί κατάταξης απαιτήσεων του Δημοσίου με τον ΚΠολΔ και τον Πτωχευτικό Κώδικα
Με την αντικατάσταση των διατάξεων του άρθρου 61 του ΚΕΔΕ (με την παράγραφο 13 του άρθρου 404 του ν. 4512/2018), που ρυθμίζουν την προνομιακή κατάταξη των απαιτήσεων του Δημοσίου σε περίπτωση διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης επί περιουσιακού στοιχείου οφειλέτη του καθώς και σε περίπτωση πτώχευσης, οι νέες διατάξεις του ΚΕΔΕ εναρμονίστηκαν και ρητά με τις οικείες διατάξεις του ΚΠολΔ (άρθρα 975 επ.) και του Πτωχευτικού Κώδικα (άρθρα 154 επ.), αντίστοιχα, όπως ισχύουν, με παραπομπή στις εν λόγω διατάξεις.
Αναφορικά με την κατάταξη απαιτήσεων του Δημοσίου στη διοικητική και την κοινή αναγκαστική εκτέλεση μετά τη θέση σε ισχύ των διατάξεων του ν. 4335/2015, υπενθυμίζεται η ΠΟΛ.1041/2017. Όσον αφορά δε την κατάταξη απαιτήσεων του Δημοσίου στην πτώχευση, γίνεται πλέον ρητή παραπομπή στις οικείες διατάξεις των άρθρων 154 έως 160 του Πτωχευτικού Κώδικα, όπως ισχύουν μετά τη διαδοχική τροποποίηση αυτών με τους ν. 4336/2015 (Α’ 94), 4446/2016 (Α’240), ν. 4491/2017(Α’ 152) και τον παρόντα νόμο, ν. 4512/2018 (με τον οποίο προστέθηκε στον Πτωχευτικό Κώδικα νέο άρθρο 156Α).
Μεταβατικές διατάξεις :
1) Στη μεταβατική διάταξη της περίπτωσης α’ της παραγράφου 4 του άρ. 405 του ν. 4512/2018 διευκρινίζεται ότι οι διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 3 του άρθρου 61 του ΚΕΔΕ εφαρμόζονται σε διαδικασίες διοικητικής και αναγκαστικής εκτέλεσης, όταν η κατάσχεση ή η επίδοση της επιταγής προς εκτέλεση αντίστοιχα διενεργείται μετά την 1.1.2016, με εξαίρεση την παραπομπή στο άρθρο 977Α του ΚΠολΔ, η οποία εφαρμόζεται σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού.
2) Αντίστοιχα, σύμφωνα με τη μεταβατική διάταξη της περίπτωσης β’ της παραγράφου 4 του άρθρου 405 του ν. 4512/2018, η παράγραφος 4 του άρθρου 61 του ΚΕΔΕ εφαρμόζεται σε διαδικασίες πτώχευσης που αρχίζουν (δηλαδή η αίτηση πτώχευσης κατατίθεται) από 19.8.2015, με εξαίρεση την παραπομπή στο άρθρο 156Α του Πτωχευτικού Κώδικα, που εφαρμόζεται σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού.
3) Ακολούθως, με τη μεταβατική διάταξη της περίπτωσης γ’ της παραγράφου 4 του άρθρου 405 του ν. 4512/2018 ορίζεται ρητά ότι στις λοιπές διαδικασίες (διοικητικής ή κοινής αναγκαστικής εκτέλεσης ή πτώχευσης) εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες διατάξεις.
Επομένως, σε διαδικασίες διοικητικής/αναγκαστικής εκτέλεσης καθώς και σε διαδικασίες πτώχευσης που έχουν αρχίσει πριν από την 1.1.2016 ή την 19.8.2015, αντίστοιχα, εφαρμόζεται το άρθρο 61 του ΚΕΔΕ, όπως ίσχυε πριν από την αντικατάστασή του με τον ν. 4512/2018 καθώς και η ειδική διάταξη του τρίτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 33 του ν. 4141/2013 αναφορικά με την εξαιρετικά προνομιακή κατάταξη απαιτήσεων του Δημοσίου από φόρο προστιθέμενης αξίας σε περίπτωση πτώχευσης οφειλέτη του (βλ. και ΠΟΛ.1066/1.6.2016, κεφάλαιο III 1 Α).
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: Τροποποίηση κατάταξης απαιτήσεων στην αναγκαστική εκτέλεση (977 Α ΚΠολΔ) και την πτώχευση (156 Α Πτωχευτικού Κώδικα)
Β.1. Με το νέο άρθρο 977A ΚΠολΔ με τίτλο «Σειρά κατάταξης υπερπρονομιούχων, προνομιούχων και μη», που προστέθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 176 του ν. 4512/2018, σε συνδυασμό με το νέο άρθρο 1007 ΚΠολΔ, που αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 2 του ίδιου ως άνω άρθρου, θεσπίζονται ειδικοί κανόνες κατάταξης απαιτήσεων στη διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης, οι οποίο εφαρμόζονται, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του 977A ΚΠολΔ, «αν μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου γεννηθούν εξ ολοκλήρου απαιτήσεις και συσταθεί για την εξασφάλισή τους ενέχυρο (ή υποθήκη, βάσει του άρθρου 1007 ΚΠολΔ) επί μη βεβαρημένου κατά την ανωτέρω ημερομηνία πράγματος». Εφόσον συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις, η ικανοποίηση των απαιτήσεων διενεργείται σύμφωνα με ορισμένη απόλυτη σειρά προτεραιότητας, χωρίς να λαμβάνει χώρα διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 977 ΚΠολΔ.
Β.2. Αντίστοιχου περιεχομένου νομοθετική μεταβολή επήλθε και στην κατάταξη απαιτήσεων πιστωτών στο πλαίσιο της πτωχευτικής διαδικασίας με το νέο άρθρο 156Α του Πτωχευτικού Κώδικα με τίτλο «Συρροή υπερπρονομιούχων, προνομιούχων και μη», το οποίο προστέθηκε με το άρθρο 177 του ν. 4512/2018 και εφαρμόζεται -όπως και το άρθρο 977A ΚΠολΔ- «αν μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος άρθρου γεννηθούν εξ ολοκλήρου απαιτήσεις και συσταθεί για την εξασφάλισή τους ενέχυρο ή υποθήκη επί μη βεβαρημένου κατά την ανωτέρω ημερομηνία πράγματος». Στις εν λόγω περιπτώσεις πτωχευτικής εκποίησης προβλέπεται ομοίως ικανοποίηση των απαιτήσεων κατ’ απόλυτη σειρά προτεραιότητας, χωρίς να λαμβάνει χώρα διαίρεση του πλειστηριάσματος σε ποσοστά, σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 156 του Πτωχευτικού Κώδικα.
Β.3. Μετά από τα παραπάνω επισημαίνεται εκ νέου η σημασία έγκαιρης εγγραφής από τη Φορολογική Διοίκηση υποθήκης για την εξασφάλιση της είσπραξης των απαιτήσεων του Δημοσίου.
Όπως προκύπτει από τις νέες διατάξεις, σε περίπτωση που η υποθήκη του Δημοσίου εγγράφεται μετά την 17.1.2018 επί ακινήτου ελεύθερου βαρών και εξασφαλίζει απαίτηση που γεννήθηκε εξ ολοκλήρου μετά την ημερομηνία αυτή, η εξασφαλιζόμενη απαίτηση ικανοποιείται κατά προτεραιότητα από το σύνολο του πλειστηριάσματος (μετά την αφαίρεση των εξόδων της διαδικασίας και τυχόν απαιτήσεων που προηγούνται κατ’ άρθρα 977ΑΚΠολΔ ή 156Α Πτωχευτικού Κώδικα. Στις λοιπές περιπτώσεις πρώτης υποθήκης του Δημοσίου, η εξασφαλιζόμενη απαίτηση αυτού ικανοποιείται από ορισμένο ποσοστό επί του πλειστηριάσματος (συνήθως 65%) σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 977 ΚΠολΔ και 156 Πτωχευτικού Κώδικα.
[irp posts=”173151″ name=”Ρύθμιση οφειλών για ελεύθερους επαγγελματίες- Οδηγός”]
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ: Ειδικότερες λεπτομέρειες εφαρμογής της ΠΟΛ.1011/2018 (ΦΕΚ Β 63/18.1.2018)
Mε την Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ΠΟΛ.1011/2018 (Β 63/18.1.2018), καθορίστηκε ο τρόπος προσδιορισμού της εμπορικής αξίας των ακινήτων που κατάσχονται ή εκπλειστηριάζονται κατά τον ΚΕΔΕ, το αρμόδιο όργανο προσδιορισμού της αξίας αυτής, η αμοιβή καθώς και ο τρόπος πληρωμής αυτού. Λαμβάνοντας υπόψη ερωτήματα που τίθενται στην υπηρεσία μας μετά την κοινοποίηση της ανωτέρω ΠΟΛ, αναφορικά με ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τον διορισμό του πιστοποιημένου εκτιμητή, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα :
Εφόσον συντρέχει περίπτωση κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην ΠΟΛ.1011/2018, ο προϊστάμενος της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσίας, μετά από έρευνα στο Μητρώο Πιστοποιημένων Εκτιμητών, Φυσικών & Νομικών Προσώπων, όπως αυτό είναι δημοσιευμένο στο διαδικτυακό τόπο http://www.minfin.gr/web/g.g.-oikonomikes-politikes/metroo- pistopoiemenon-ektimeton του Υπουργείου Οικονομικών, προβαίνει σε τηλεφωνική επικοινωνία, κατά την κρίση του, με πιστοποιημένους εκτιμητές της περιφέρειας του τόπου όπου βρίσκεται το προς κατάσχεση ή προς πλειστηριασμό ακίνητο ή και άλλης περιφέρειας, διερευνώντας τη δυνατότητα συνεργασίας για την εκτίμηση της αξίας του ακινήτου. Προς τούτο γνωστοποιεί στον εκτιμητή τα στοιχεία του ακινήτου, την προβλεπόμενη αμοιβή καθώς και τις εκ του νόμου ή της ανωτέρω ΠΟΛ απορρέουσες υποχρεώσεις. Εφόσον υπάρξει ενδιαφέρον από κάποιον εκτιμητή, αποστέλλεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση αυτού Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος. Μετά τη λήψη γραπτής αποδοχής της ανωτέρω Πρόσκλησης (η οποία δυνατόν να αποστέλλεται και με ηλεκτρονικά μέσα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της υπηρεσίας), ο προϊστάμενος αποστέλλει το έντυπο διορισμού στον πιστοποιημένο εκτιμητή με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο (συμπεριλαμβανομένου του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου). Σε κάθε περίπτωση πάντως, απαιτείται η υπογραφή του τελικού εντύπου διορισμού εκ μέρους του πιστοποιημένου εκτιμητή. Κατά τα λοιπά ισχύουν όσα ειδικότερα ορίζονται στην ΠΟΛ.1011/2018.
Για διευκόλυνσή σας πρόκειται να σας αποσταλούν σχέδια Εντύπων Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος (ΕΝΤΥΠΟ 1) και Έκθεσης Διορισμού (ΕΝΤΥΠΟ 2) καθώς και Πίνακας με στοιχεία πιστοποιημένων εκτιμητών, που ήδη έχουν αποδεχτεί συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για την εκτίμηση των αντικειμενικών αξιών.
ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟ: Διαδικασία μείωσης τιμής πρώτης προσφοράς στους διενεργούμενους κατά ΚΕΔΕ πλειστηριασμούς κατόπιν δικαστικής απόφασης
Όπως είναι γνωστό, στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 954 ΚΠολΔ καθώς και του άρθρου 966 του ΚΠολΔ προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα μείωσης της τιμής πρώτης προσφοράς, κατόπιν:
α) άσκησης ανακοπής κατά της έκθεσης κατάσχεσης, είτε από τον επισπεύδοντα είτε από τον καθ’ ου η εκτέλεση είτε από οποιονδήποτε άλλο έχει έννομο συμφέρον (βλ. σχετικά παρ. 4 άρθρου 954 ΚΠολΔ).
Επισημαίνεται ότι :
– Aντικείμενο της ανακοπής είναι η διόρθωση της κατασχετήριας έκθεσης ή του προγράμματος πλειστηριασμού, ιδίως ως προς την περιγραφή του ακινήτου, την εκτίμηση και τη (μείωση) της τιμής της πρώτης προφοράς αυτού. Η ανακοπή ασκείται με κατάθεση αυτής το αργότερο δέκα πέντε (15) ημέρες πριν από την ημέρα του πλειστηριασμού, διαφορετικά είναι απαράδεκτη. – Για την άσκηση της ανακοπής από τους πληρεξούσιους του Ελληνικού Δημοσίου, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης πρέπει, όσο το δυνατόν συντομότερα και πάντως το αργότερο ένα μήνα πριν από την ημέρα του πλειστηριασμού, να αποστέλλουν στην Κεντρική Υπηρεσία του ΝΣΚ : την έκθεση κατάσχεσης ή το πρόγραμμα πλειστηριασμού κατά περίπτωση, τις απόψεις τους και την αιτιολογία για την τυχόν άσκηση της ανακοπής, έκθεση εκτίμησης του κατασχεθέντος πράγματος (αν το θέμα αφορά την εκτίμηση του πράγματος) κ.λπ. – Η απόφαση επί της ανακοπής πρέπει να δημοσιεύεται μέχρι τις 12.00 το μεσημέρι της όγδοης ημέρας πριν από τον πλειστηριασμό και να αναρτάται την ίδια ημέρα με επιμέλεια της γραμματείας του δικαστηρίου στην ιστοσελίδα Πλειστηριασμών του Δελτίου Δικαστικών Δημοσιεύσεων του
Τομέα Ασφάλισης Νομικών του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (www.deltiotnomik.gr).
β) υποβολής αίτησης, υπό προϋποθέσεις, στο αρμόδιο δικαστήριο περί μείωσης της τιμής πρώτης προσφοράς οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον στις περιπτώσεις που, αν και διενεργήθηκε πλειστηριασμός, δεν εμφανίζονται εντούτοις πλειοδότες (βλ. σχετικά παρ. 2 έως 4 άρθρου 966 ΚΠολΔ).
❖ Επισημαίνεται ότι :
5 Aντικείμενο της αίτησης είναι η μείωση της τιμής πρώτης προσφοράς, εφόσον έχουν διενεργηθεί δύο τουλάχιστον άγονοι πλειστηριασμοί από το Δημόσιο.
– Για την άσκηση της αίτησης από τους πληρεξούσιους του Ελληνικού Δημοσίου, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης πρέπει να αποστέλλουν στην Κεντρική Υπηρεσία του ΝΣΚ ιδίως: την έκθεση κατάσχεσης, τα προγράμματα πλειστηριασμών, τις κατακυρωτικές εκθέσεις των δύο προηγούμενων άγονων πλειστηριασμών, τις αποφάσεις μη έγκρισης κατακύρωσης στο Δημόσιο, τις απόψεις τους, την αιτιολογία για την τυχόν άσκηση της αίτησης, την έκθεση εκτίμησης του κατασχεθέντος πράγματος (αν το θέμα αφορά την εκτίμηση του πράγματος) ή οποιοδήποτε άλλο αποδεικτικό μέσο που διαθέτει η υπηρεσία και συνηγορεί στη μείωση του τιμήματος (π.χ. τυχόν πράξεις μεταβίβασης ακινήτων της περιοχής ή άλλα εμπορικά συγκριτικά στοιχεία).
Συν: Απόσπασμα από το ΦΕΚ Α5/17.1.2018 : άρθρα 176, 177, 207, 208, 404 και 405 του ν.4512/2018 (15 σελίδες)