Επί δέκα μήνες χτιζεται ένα θηριώδες πρωτογενές πλεόνασμα -για να το δείξει στο EuroWorking Group η κυβέρνηση και για να υπόσχεται παροχές τον Δεκέμβριο- με αποτέλεσμα το Δημοσιονομικό Συμβούλιο να προβλέπει ότι και είναι εφικτός και το 2019 ο στόχος του 3,5% του ΑΕΠ (ή περίπου 6,5 δισ. ευρώ).
Τα 6,5 δισ. ευρώ πρωτογενές πλεόνασμα όμως, τα έπιασε ήδη εφέτος -και έως τον Οκτώβριο μόλις- ο κρατικός Προϋπολογισμός!
Ο στόχος ήταν και είναι εφικτός εξ αρχής, μόνον και μόνον επειδή η κυβέρνηση εφαρμόζει ακάθεκτη – παρά τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ – τις «αντισυνταγματικές περικοπές συντάξεων του 2012» που υποσχόταν να καταργήσει (υποσχόμενη ως αντιπολίτευση 13η και 14 σύναξη κλπ) και τα οποία η υπουργός Εργασίας αποκάλυψε πριν μια εβδομάδα μόλις ότι ανέρχονται σε 4,5 δισκατομμύρια ευρώ τον χρόνο! Επιπλέον αυτών όμως, από το 2016 κατέκοψε τις νέες συντάξεις, ενώ επέβαλε και νέους φόρους (ΦΠΑ 24% παντού) και ασφαλιστικές εισφορές που τις πληρώνουν αδιακρίτως συνταξιούχοι και εν ενεργεία ασφαλισμένοι.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: χθες το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ανακοίνωσε ένα απίστευτο πρωτογενές πλεόνασμα (6,5 δισ. ευρώ ως τον Οκτώβριο), σχεδόν διπλάσιο πρωτογενές σε σχέση με ό,τι υπολόγιζε πριν 5 μήνες μόλις η ίδια η κυβέρνηση ότι θα έχει όταν συμπληρωθεί το δεκάμηνο!
Τον Ιούνιο στο Μεσοπρόθεσμο προέβλεπε πρωτογενές πλεόνασμα 3,5-3,6 δισ. ευρώ, αλλά τα τελευταία (προσωρινά) στοιχεία του ΓΛΚ δείχνουν πρωτογενές πλεόνασμα 6,5 δισ. ευρώ, δηλαδή περίπου 2,9-3 δισ. ευρώ περισσότερα -ή 80% μεγαλύτερο!
Πόσο θετικό όμως είναι για το μέλλον, ένα τόσο μεγάλο υπερπλεόνασμα;
1ον) Το υπερπλεόνασμα ήταν αχρείαστο! Σημαίνει 3 δισ. ευρώ επιπλέον λιτότητα, σε 10 μήνες μόλις, για να ισχυρίζεται η κυβέρνηση στους δανειστές ότι δεν χρειάζονται περικοπές 2,065 δισ. το χρόνο στις παλαιές συντάξεις, από το 2019 και μετά!
Για να «σώσει» δηλαδή τους παλαιούς συνταξιούχους από περικοπές 2,065 δισ. ευρώ, υποβάλλει αυτούς και όλη την ελληνική Οικονομία σε υπέρμετρη λιτότητα (3 δισ.ευρώ), ενώ στερεί από τους ίδιους και συντάξεις 4,5 δισ. ευρώ ανά έτος, που τα ζητάνε πλέον δικαστικά και αναδρομικά!
2ον) Το υπερπλεόνασμα, δεν είναι πραγματικά υπερπλεόνασμα. Είναι ανύπαρκτο και δεν οφείλεται στην Ανάπτυξη και στην «υπεραπόδοση της Οικονομίας» (όπως λένε στην Κυβέρνηση) αλλά στο ότι κόπηκαν 2 δισ. ευρώ από κρατικές δαπάνες στο 10μηνο, ενώ εισπράχθηκαν αντίστοιχα 800 εκατομμύρια επιπλέον φόροι.
Πώς γίνεται αυτό;
– «Κόπηκαν» ή «πάγωσαν» 700 εκατ. ευρώ πρωτογενείς κρατικές δαπάνες, Το από πού ακριβώς θα αποτυπωθείσε λίγες μέρες, στα οριστιά στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού.
– Άλλα 1,3 δισ. ευρώ δαπάνες (σύνολο 2 δισ. ευρώ) δεν δόθηκαν για δημόσιες επενδύσεις, όπως σχεδιαζόταν.
– δόθηκαν όμως και 770 εκατομμύρια λιγότερα για επιστροφές φόρων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Χωρίς τις περικοπές αυτές, που ξεπερνούν τα 3,5 δισ. ευρώ, δεν θα υπήρχε πρωτογενές υπερπλεόνασμα 2,9 δισ. ευρώ στο 10μηνο στον Κρατικό Προϋπολογισμό!
Κάτω από αυτή τη «μαγική εικόνα», κρύβονται και άλλα αρνητικά:
– τα Έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ήταν κατά 750 εκατ. ευρώ λιγότερα από το αναμενόμενο. Άρα στο 10μηνο το πρωτογενές πλεόνασμα θα έπρεπε να ήταν κοντά στα 2 δισ. ευρώ και όχι 6,5 δισ. ευρώ, δηλαδή πολύ κάτω και από τον στόχο για πλεόνασμα 3,5 δις ευρώ ως τον Οκτώβριο!
Πώς βγαίνει όμως το υπερπλεόνασμα 6,5 δισ. ευρώ του Κρατικού Προϋπολογισμού;
Με βάση τα στοιχεία Οκτωβρίου, η κυβέρνηση αξιοποίησε δύο κρυφά «όπλα»:
1. Την φοροεπιδρομή: τα “ακαθάριστα” έσοδα του Κράτους (πριν δοθούν οι επιστροφές φόρων) ξεπέρασαν κατά 861 εκατ. ευρώ τον στόχο του δεκαμήνου. Και αυτό, ενώ η Ανάπτυξη θα είναι και μικρότερη από όσο εκτιμούσε για φέτος η κυβέρνηση. Αν και τα αναλυτικά στοιχεία θα δημοσιοποιηθούν την ερχόμενη εβδομάδα, διαφαίνεται ότι απέδωσαν εντυπωσιακά αποτελέσματα οι εισπράξεις από ληξιπρόθεσμα χρέη περασμένων ετών –και ιδιαίτερα οι αυτόματοι συμψηφισμοί οφειλών με χρέη του κράτους ή επιστροφές φόρων σε δικαιούχους ιδιώτες.
2. Το «κόλπο» με τις καθυστερήσεις στις νέες συντάξεις μετά το 2016: Η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει την έκδοση κι πληρωμή τους, συσσωρεύει ληξιπρόθεσμα χρέη και ύστερα τα εκμεταλλεύεται, για να τα αποπληρώνει από το ειδικό δάνειο που έλαβε η χώρα για να πληρώσει παλιά χρέη του 2015 (7 δισ. τότε) και όχι τα νέα μετά το 2016, όπως τώρα κάνει. Δαπάνες 2,6 δισ. ευρώ βγήκαν από τις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού, γιατί αφορούν τέτοιες πληρωμές κρατικών χρεών σε ιδιώτες, χρησιμοποιώντας το ειδικό «Πρόγραμμα» αποπληρωμής ληξιπροθέσμων. Αυτές δεν μετράνε σε επίπεδο Κρατικού Προϋπολογισμού, αλλά μόνον σε επίπεδο Γενικής Κυβέρνησης (ενώ προστίθενται και στο δημόσιο χρέος φυσικά, αφού συνδέονται με το ειδικό δάνειο από τους πιστωτές).
Από το «μαξιλαράκι» αυτό της «ειδικής πίστωσης» (που αρχικά προοριζόταν για να πληρωθούν τα 7 δισ. ευρώ από τα παλαιά χρέη που σωρεύτηκαν την περίοδο Βαρουφάκη και όχι αυτά που δημιουργήθηκαν από το 2016 και μετά) εξοφλήθηκαν ως τον Οκτώβριο φέτος:
– 1,35 δισ. για εκκρεμείς επιστροφές φόρων
– 517 εκατ. ευρώ για εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης, σε συνταξιούχους που περιμένουν επί τουλάχιστον 2 χρόνια τα λεφτά τους αλλά βγαίνουν «ληξιπρόθεσμα» επειδή άργησε «το ειδικό λογισμικό» για να υπολογιστούν οι νέες συντάξεις από το 2016.
– και άλλα 765 εκατ. ευρώ για τακτοποίηση άλλων χρεών των φορέων Γενικής Κυβέρνησης (αντί για να δοθούν επιχορηγήσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό στον ευρύτερο δημόσιο τομέα )
Και αυτό που δεν λένε τα στοιχεία αυτά (αποτυπώνονται στα στοιχεία Γενικής Κυβέρνησης και του ΕΦΚΑ) είναι εκείνο που δήλωσε η κυρία Εφη Αχτσιόγλου πριν μια εβδομάδα (στο ραδιόφωνο 24/7), ότι οι περικοπές συντάξεων του 2012 που κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015 αλλά συνεχίζονται, φτάνουν στο ιλιγγιώδες ποσό των 4,5 δισ. ευρώ ανά έτος! Επιπλέον, συνεχίζονται οι λάθος (ή και οι παράνομες «διπλές») παρακρατήσεις εισφορών στους ελεύθερους επαγγελματίες, που όμως κάποια στιγμή θα διακοπούν και να επιστραφούν και αναδρομικά στους δικαιούχους (χωρίς να υπολογίζονται καν οι δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται σωρηδόν πλέον), μετατρέποντας τα σημερινά πλεονάσματα σε ελλείμματα και απειλώντας την χώρα με νέα Μνημόνια.
Με 4,5 δισ. παράνομες –αντισυνταγματικές- περικοπές κατ’ έτος, βγαίνει ευκολότερα το υπερπλεόνασμα των 3 δισ. ευρώ το χρόνο, ειδικά μετά το 2016 που κόπηκαν και όλες οι νέες συντάξεις, οι συντάξεις χηρείας, τα μερίσματα και πολλά άλλα επιδόματα.
Ποιος πληρώνει έτσι όμως το «μάρμαρο» της υπερβολικής –πέρα και από τους στόχους- λιτότητος; Όλοι οι φορολογούμενοι πολίτες, δηλαδή η ελληνική Οικονομία και η Κοινωνία.
Το αποκάλυψαν τα στοιχεία του Γραφείου Προϋπολογισμού στη Βουλή, που δείχνουν την μεγάλη «σφαγή» από την υπερφορολόγηση…
Στο Γ΄τρίμηνο 2018 (Σεπτέμβριος) με πληρωμές ΕΝΦΙΑ και φόρου εισοδήματος, το αποτέλεσμα ήταν:
– 4.312.395 νοικοκυριά και επιχειρήσεις στα «μαύρα κατάστιχα» της εφορία. Δηλαδή οι μισοί και πλέον φορολογούμενοι στη χωρα μας χρωστούν και δεν πληρώνουν.
– 248.538 οφειλέτες περισσότεροι σε σχέση με το τέλος του 2017
– 585.000 περισσότεροι μέσα σε μόλις 1 τρίμηνο (σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2018)
– Στην πλειοψηφία τους (περίπου 312.812) για χρέη κάτω κι από μόλις 500 ευρώ
Καθώς μάλιστα τον Αύγουστο (μήνα κατά τον οποίο δεν υπήρχαν προγραμματισμένες λήξεις δόσεων πληρωμών φόρου εισοδήματος και ΕΝΦΙΑ) ο αριθμός των οφειλετών του Δημοσίου μειώθηκε κατά 131.661 άτομα σε σχέση με τον Ιούλιο, προκύπτει ότι μέσα σε μόλις 3 μήνες, στη σύγκριση Ιουνίου – Σεπτεμβρίου, «κοκκίνησαν» περίπου 700.000 φορολογούμενοι, ακόμα και αν … «πρασίνησαν» προσωρινά τον Αύγουστο, πριν αρχίσει ο «Γολγοθάς» των ταυτόχρονων πληρωμών δόσεων ΕΝΦΙΑ, φόρου εισοδήματος –και τελών κυκλοφορίας από αυτόν τον μήνα όπως αναφέρει το protothema.gr
NΔ: Αχρείαστο το υπερπλεόνασμα -Στερεί πολύτιμη ρευστότητα από την οικονομία
Τη σχετική επισήμανση κάνει ο τομεάρχης Οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας, Χρήστος Σταϊκούρας με αφορμή τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου -Οκτωβρίου.
«Για ακόμη έναν μήνα, είμαστε στο ίδιο κακοπαιγμένο έργο θεατές, σχολιάζει και προσθέτει:
«Θύματα, οι συνήθεις ύποπτοι: το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, οι επιστροφές φόρων προς τους ιδιώτες και κοινωνικά ευαίσθητοι τομείς που αντιμετωπίζουν τις συνέπειες της εσωτερικής στάσης πληρωμών.
Συγκεκριμένα, οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, οι επιστροφές φόρων και οι πρωτογενείς δαπάνες παρουσιάζουν υστέρηση κατά 1,3 δισ. ευρώ, 770 εκατ. ευρώ και 720 εκατ. ευρώ αντίστοιχα έναντι των στόχων που η ίδια η Κυβέρνηση είχε θέσει. Το άθροισμα, μάλιστα, αυτών των αποκλίσεων ισοδυναμεί με την υπέρβαση που καταγράφεται στο πρωτογενές πλεόνασμα έναντι του στόχου.
Καθίσταται, έτσι, σαφές ότι ο τρόπος επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων είναι οικονομικά αναποτελεσματικός, αναπτυξιακά ατελέσφορος και κοινωνικά άδικος.
Απαιτείται μια άλλη οικονομική πολιτική, την οποία και θα υλοποιήσει η επόμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, με μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία, ώστε να επιτευχθεί υψηλή και διατηρήσιμη ανάπτυξη, να δημιουργηθούν πολλές και καλές θέσεις εργασίας και να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή»