ΠΡΟΣΤΙΜΑ: Σύμφωνα με το κατατεθέν νομοσχέδιο “Κύρωση του Μνημονίου Συνεννόησης και της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής για τη βελτίωση της διεθνούς φορολογικής συμμόρφωσης και την εφαρμογή του Νόμου περί Φορολογικής Συμμόρφωσης Λογαριασμών της Αλλοδαπής (FATCA), καθώς και της Συμφωνίας Αρμοδίων Αρχών και διατάξεις εφαρμογής.” επέρχονται αλλαγές στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την παρ. 1 του άρθρου πέμπτου εισάγεται νέο άρθρο 54Γ στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, σχετικά με τα πρόστιμα που αφορούν τις παραβάσεις των υποχρεώσεων των Δηλούντων Ελληνικών Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων σύμφωνα με τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από το εφαρμοστέο νομοθετικό πλαίσιο, ήτοι του ν.4170/2013, του ν.4428/2016, του παρόντος νόμου και κάθε διεθνούς συμφωνίας με αντίστοιχο πεδίο εφαρμογής. Επισημαίνεται δε, ότι το πλαίσιο αυτό είναι αναγκαίο για την ομαλή και απρόσκοπτη εφαρμογή των προβλεπομένων σε όλες τις διεθνείς, διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες. Τα πρόστιμα τηρούν την αρχή της αναλογικότητας και αφορούν τις παραβάσεις που ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 54Γ και οι οποίες είναι η εκπρόθεσμη υποβολή, η μη υποβολή, η υποβολή ελλιπών ή ανακριβών πληροφοριών, η μη ανταπόκριση για την εμπρόθεσμη παροχή, συμπλήρωση ή διόρθωση πληροφοριών ή στοιχείων, η μη συνεργασία στη διάρκεια ελέγχου και βεβαίως η διαπίστωση της συστηματικής ή συστημικής μη συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις τους σχετικά με τους κανόνες υποβολής στοιχείων και δέουσας επιμέλειας.
Στην παρ. 2 του άρθρου 54Γ καθορίζεται το ύφος των προστίμων ανά παράβαση, σύμφωνα και με τη συγκριτική ανάλυση για τα ισχύοντα πρόστιμα σε άλλα κράτη μέλη της EE. Στην ίδια παράγραφο ορίζεται η δυνατότητα της εκούσιας και εντός συγκεκριμένης προθεσμίας διόρθωσης ή συμπλήρωσης των πληροφοριών για κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό όταν πρόκειται για εκπρόθεσμη υποβολή ή μη υποβολή ή διόρθωση και συμπλήρωση ελλιπών ή ανακριβών πληροφοριών, η οποία δεν θεωρείται παράβαση και για την οποία δεν επιβάλλεται πρόστιμο. Αυτή η δυνατότητα οριοθετείται πριν από την υποβολή των εν λόγω στοιχείων από την αρμόδια ελληνική αρχή προς τις αρμόδιες αλλοδαπές αρχές. Επίσης, ορίζεται ότι κατά τα δύο πρώτα έτη εφαρμογής του πλαισίου της αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών χρηματοοικονομικών λογαριασμών και εφόσον τα Δηλούντα Ελληνικά Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα, είτε κατόπιν ελέγχου, είτε κατόπιν γνωστοποίησης της αρμόδιας αλλοδαπής αρχής, εμπρόθεσμα διορθώσουν ή συμπληρώσουν τις πληροφορίες για κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό μειώνονται στο μισό τα πρόστιμα που ορίζονται στην ίδια παράγραφο του ίδιου άρθρου.
Τέλος, στην παρ. 3 του άρθρου 54Γ ορίζεται ότι σε περίπτωση διαπίστωσης εκ νέου διάπραξης της ίδιας παράβασης, εντός πενταετίας από τη διαπίστωση της αρχικής παράβασης, τα πρόστιμα διπλασιάζονται και, στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης, τετραπλασιάζονται, ανεξάρτητα εάν για κάποια από αυτές τις παραβάσεις έχει εφαρμοστεί το τελευταίο εδάφιο της παρ. 2 του ίδιου άρθρου, δηλαδή αν πρόκειται για παραβάσεις που αφορούν στα έτη 2017 και 2018.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Άρθρο πέμπτο
Κυρώσεις για τη μη συμμόρφωση των Δηλούντων Ελληνικών Χρηματοπιστωτικών Ιδρυμάτων
1. Μετά το άρθρο 54Β του ν.4174/2013 (Α’ ) προστίθεται άρθρο 54Γ ως εξής:
«Άρθρο 54Γ
Πρόστιμα για παραβάσεις υποχρεώσεων για την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών χρηματοοικονομικών λογαριασμών
1. Για καθεμία από τις παρακάτω παραβάσεις επιβάλλεται πρόστιμο στα Δηλούντα Ελληνικά Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα, εφόσον υπέχουν αντίστοιχη υποχρέωση κατ’ εφαρμογή του οριζόμενου στο άρθρο 29 σχετικού νομοθετικού πλαισίου:
α) υποβάλλουν εκπρόθεσμα τις πληροφορίες σχετικά με κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό,
β) δεν υποβάλλουν πληροφορίες σχετικά με κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό,
γ) υποβάλλουν ελλιπείς ή ανακριβείς πληροφορίες σχετικά με κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό,
δ) δεν ανταποκριθούν σε αίτημα της Φορολογικής Διοίκησης είτε για παροχή πληροφοριών ή στοιχείων είτε για συμπλήρωση ή διόρθωση πληροφοριών ή στοιχείων σχετικά με κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό εντός προθεσμίας, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15.
ε) δεν συνεργαστούν στη διάρκεια ελέγχου για τη συμμόρφωση με τους κανόνες υποβολής των στοιχείων και δέουσας επιμέλειας,
στ) δεν συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις υποβολής πληροφοριών σχετικά με κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό σύμφωνα με τους κανόνες υποβολής στοιχείων και δέουσας επιμέλειας εντός προθεσμίας, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15.
2. Τα πρόστιμα για τις παραβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 καθορίζονται ως εξής:
(α) εκατό (100) ευρώ, για κάθε παράβαση της περίπτωσης α’ ανά Δηλωτέο Λογαριασμό.
(β) τριακόσια (300) ευρώ, για κάθε παράβαση των περιπτώσεων β’ και γ’ ανά Δηλωτέο Λογαριασμό.
(γ) χίλια (1.000) ευρώ, για κάθε παράβαση της περίπτωσης δ’ ανά Δηλωτέο Λογαριασμό.
(δ) δυόμισι χιλιάδες ευρώ (2.500) ευρώ, για κάθε παράβαση της περίπτωσης ε’.
(ε) πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ, για κάθε παράβαση της περίπτωσης στ’ κατόπιν ελέγχου.
[irp posts=”152834″ name=”Μείωση της ανεργίας τον Ιούλιο”]
Αν τα Δηλούντα Ελληνικά Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα εκουσίως και εντός διαστήματος τριών (3) μηνών, που αρχίζει από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των πληροφοριών αυτών στην αρμόδια Υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης, διορθώσουν ή συμπληρώσουν τις πληροφορίες για κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό σχετικά με τις περιπτώσεις α’, β’ και γ’ της παρ. 1, θεωρείται ότι δεν διαπράττουν παράβαση και δεν επιβάλλεται πρόστιμο.
Αν τα Δηλούντα Ελληνικά Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα, κατόπιν ελέγχου ή κατόπιν γνωστοποίησης της αρμόδιας αλλοδαπής αρχής, διορθώσουν ή συμπληρώσουν τις πληροφορίες για κάθε Δηλωτέο Λογαριασμό σχετικά με τις περιπτώσεις α’, β’ και γ’ της παρ. 1, εντός προθεσμίας, κατ’ ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15, τα πρόστιμα της παρ.2 επιβάλλονται στο μισό, εφόσον η παράβαση αφορά στα έτη 2017 και 2018.
3. Αν τα Δηλούντα Ελληνικά Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα διαπράξουν την ίδια παράβαση, μέσα σε μια πενταετία από τη διαπίστωση της αρχικής παράβασης, τα πρόστιμα των παρ. 1 και 2 επιβάλλονται στο διπλάσιο. Αν επαναληφθεί η ίδια παράβαση, για κάθε επόμενη παράβαση τα πρόστιμα των περιπτώσεων α’ έως ε’ της παρ.2 επιβάλλονται στο τετραπλάσιο, ανεξαρτήτως της εφαρμογής του τελευταίου εδαφίου αυτής.»
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με την παρ. 2, περίπτ. α’ του άρθρου πέμπτου τροποποιείται το περιεχόμενο του ισχύοντος άρθρου 29 του ΚΦΔ (ν.4174/2013, Α’ 170) για να είναι αντίστοιχο με το πλαίσιο της διοικητικής συνεργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στο διεθνές πεδίο. Ειδικότερα επιδιώκεται η εναρμόνιση/ συμμόρφωση της Φορολογικής Διοίκησης, συμπεριλαμβανομένων των φοροελεγκτικών υπηρεσιών, και των λοιπών ελεγκτικών αρχών με την κοινά αποδεκτή από τα συμβαλλόμενα κράτη ερμηνεία του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη διεθνή διοικητική συνδρομή. Η εφαρμογή του πλαισίου της διοικητικής συνδρομής προσδιορίζεται από τις διατάξεις των νόμων και των κατ’ εξουσιοδότησή τους εκδιδόμενων κανονιστικών αποφάσεων, τις αιτιολογικές εκθέσεις των διατάξεων των νόμων, την ερμηνευτική έκθεση της Σύμβασης του Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης και του ΟΟΣΑ σχετικά με την αμοιβαία διοικητική συνδρομή σε φορολογικά θέματα, καθώς και τα ερμηνευτικά σχόλια επί του Άρθρου 26 «Ανταλλαγή Πληροφοριών» του Προτύπου Σύμβασης για την Αποφυγή της Διπλής Φορολογίας σχετικά με τους φόρους εισοδήματος και κεφαλαίου του ΟΟΣΑ, όπως ισχύουν. Εξυπακούεται ότι στο πλαίσιο αυτό ασκούνται οι φοροελεγκτικές αρμοδιότητες της Φορολογικής Διοίκησης.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
2. α. Το άρθρο 29 του ν.4174/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 29
Αμοιβαία διοικητική συνδρομή
Ως προς την αμοιβαία διοικητική συνδρομή συμπεριλαμβανομένων των ταυτόχρονων φορολογικών ελέγχων εφαρμόζονται οι διατάξεις των Κεφαλαίων Α’ έως και Η’ του ν.4170/2013 (Α’ 163), που ενσωμάτωσαν στην ελληνική νομοθεσία την Οδηγία του Συμβουλίου 2011/16/ΕΚ, του ν.4153/2013 (Α’ 116) για την κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης και του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), σχετικά με την αμοιβαία διοικητική συνδρομή σε φορολογικά θέματα, των διεθνών συμβάσεων, όπως κυρώνονται και ισχύουν με τις διατάξεις εφαρμογής τους και τα σχετικά σχόλια του ΟΟΣΑ, καθώς και τη νομοθεσία σχετικά με την αμοιβαία διοικητική συνδρομή. Για τον έλεγχο της τήρησης των υποχρεώσεων που αφορούν τη συμμόρφωση με τους κανόνες υποβολής στοιχείων και δέουσας επιμέλειας από τα Δηλούντα Ελληνικά Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα εφαρμόζονται από τη Φορολογική Διοίκηση οι διατάξεις του παρόντος», μεταφέρει το taxheaven.gr.