Η ελληνική κυβέρνηση θα υπογράψει σχετικό μνημόνιο με τη Ρωσία για την κατασκευή του αγωγού κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Οικονομικού Φόρουμ στην Πετρούπολη, όπου έχει ανακοινωθεί ότι θα συμμετάσχει μεγάλη ελληνική αντιπροσωπεία με επικεφαλής των πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα.
Ουσιατικά πρόκειται γαι την άτυπη Σύνοδο των BRICS λίγο πριν την επίσημη που θα ακολουθήσει στις αρχές Ιουλίου στην ρωσική πόλη Ufa, όπου και θα συζητηθεί η αποδοχή της Ελλάδας ως μέλους της τράπεζας των πανίσχυρων αυτών χωρών.
«Θα προσπαθήσουμε να υπογράψουμε στο Οικονομικό Φόρουμ του Λένινγκραντ τη συμφωνία, ένα διμερές μνημόνιο μεταξύ Ελλάδας και Ρωσίας για την πολιτική στήριξη αυτού του αγωγού φυσικού αερίου. Ως τις 18-20 Ιουνίου θα προσπαθήσουμε δραστήρια να ετοιμάσουμε το έγγραφο αυτό, το οποίο θα περιέχει ειδικά θέσεις πολιτικής στήριξης», είπε ο Π. Λαφαζάνης στο «Ρωσία-24»
“Εντατικά προωθείται ένα σημαντικό και σοβαρό έργο για την Ελλάδα και τη Ρωσία”, όπως χαρακτήρισε τον Greek Stream o υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος & Ενέργειας (ΠΑΠΕΝ) Παναγιώτης Λαφαζάνης σε μια εκτεταμένη συνέντευξη του στο μεγαλύτερο τηλεοπτικό ρωσικό δίκτυο «Ρωσία-24», μετά την ολοκλήρωση των πρόσφατων συναντήσεών του στη Ρωσία με τον Alexander Novak υπουργό Ενέργειας της Ρωσικής Ομοσπονδίας, τον Sergey Storchak αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας και τον Alexey Muller επικεφαλής της Gazprom.
Με τον ελληνικό αγωγό «μπαίνει ένας ακόμη σημαντικότατο λιθάρι στην ανάπτυξη των ελληνορωσικών σχέσεων, που είναι τόσο σημαντικές για την Ευρώπη, αλλά ιδιαιτέρως για την περιοχή της ΝΑ Ευρώπης», σημείωσε ο Παν. Λαφαζάνης.
Το κόστος του ελληνικού αγωγού μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου, ο οποίος θα ξεκινήσει από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα φτάσει τα 2 δισ. δολάρια, επεσήμανε στη συνέντευξή του στο «Ρωσία-24».
«Από πλευράς εταιρειών υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για συμμετοχή στην κατασκευή και στην διαχείριση αυτού του αγωγού φυσικού αερίου. Από την πλευρά μας θα συμμετάσχει στην κατασκευή ελληνική κρατική εταιρεία. Έχει επιλυθεί το ζήτημα της χρηματοδότησης.
Υπολογίζω το έργο αυτό να κοστίσει περίπου στα 2 δισ. δολάρια», είπε ο κ. Λαφαζάνης, κατά το ρωσικό πρακτορείο ΤΑΣΣ, που αναμεταδίδει τις δηλώσεις του.
Σύμφωνα με τον υπουργό ΠΑΠΕΝ το έργο θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία 20 χιλιάδων περίπου νέων θέσεων εργασίας στην Ελλάδα, πράγμα, που θα συμβάλει όχι μόνο στην οικονομική ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών, από τις οποίες θα περάσει ο αγωγός, αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας.
«Ο αγωγός θα προσφέρει μια εξαιρετικά σημαντική ώθηση στην ελληνική οικονομία, η οποία τώρα περνά δύσκολες στιγμές. Όλα αυτά θα είναι προς όφελος του ελληνικού λαού», δήλωσε ο κ. Λαφαζάνης, σύμφωνα με το ρωσικό πρακτορείο.
«Θα συμμετάσχει στην κατασκευή και διαχείριση του έργου ελληνική κρατική εταιρεία. Έχει λυθεί το θέμα της χρηματοδότησης. Η εταιρεία ετοιμάζεται. Η Ελλάδα διαθέτει εμπειρία για γρήγορη και αποτελεσματική κατασκευή αγωγών. Ο ελληνικός αγωγός με ρώσικο φυσικό αέριο θα συμβάλει αποφασιστικά στην ενεργειακή ασφάλεια και την σταθερή παροχή ενέργειας στην περιοχή μας και στην Ευρώπη», σημείωσε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ, κατά το ρωσικό τηλεοπτικό δίκτυο.
Αναφερόμενος στον σχεδιαζόμενο αγωγό TAP, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, ο κ. Λαφαζάνης είπε ότι «δεν ξεχωρίζουμε κάποιον αγωγό, δεχόμαστε και τους δύο και τον αγωγό που θα μεταφέρει ρωσικό αέριο και τον ΤΑΡ με αέριο από το Αζερμπαϊτζάν. Δεν τους θεωρούμε ανταγωνιστικούς. Το αντίθετο, θεωρούμε ότι και οι δυο συνδράμουν ουσιαστικά στην ενεργειακή τροφοδοσία των ευρωπαϊκών χωρών. Γι’ αυτό είναι εξαιρετικά περίεργο, που ειδικά ο ρωσικός αγωγός προκαλεί ανησυχίες και αμφιβολίες σε κύκλους στις ΗΠΑ αλλά και στην ΕΕ».
Η Ελλάδα γνωρίζει τις «απαράδεκτες», όπως είπε ο κ. Λαφαζάνης, αντιδράσεις στην κατασκευή του νέου αγωγού, όμως «και οι δύο αγωγοί μεταφέρουν φυσικό αέριο στην Ευρώπη και ο καθένας θα μπορεί να επιλέγει από πού θα προμηθεύεται αέριο ανάλογα με τα συμφέροντα, τις ανάγκες και τις τιμές».
«Δεν υποτασσόμαστε στα συμφέροντα και τις επιθυμίες οποιασδήποτε τρίτης χώρας. Η Ελλάδα δεν είναι οικόπεδο κανενός. Έχουμε ως αφετηρία μας τα συμφέροντα του λαού μας και τα εθνικά μας συμφέροντα», είπε με έμφαση ο Π. Λαφαζάνης, απαντώντας στις υπερατλαντικές πιέσεις που προτείνουν την ακύρωση του ελληνικού αγωγού. Πρόσθεσε ότι «η χώρα μας πρέπει να γίνει ένας ανεπτυγμένος κόμβος για την ενεργειακή τροφοδοσία της Ευρώπης.
Πολύ περισσότερο που και οι δύο αγωγοί, που θα περάσουν από τη χώρα μας, θα αποφέρουν οφέλη σε όλους και κατ’ αυτόν τον τρόπο θα διασφαλισθεί η ενεργειακή ασφάλεια και η σταθερότητα όλων των ευρωπαϊκών χωρών».
Ο Π. Λαφαζάνης σε ερώτηση, επίσης, για τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι «αυτές οι κυρώσεις είναι απαράδεκτες και το μόνο που εξυπηρετούν είναι ένα νεοψυχροπολεμικό κλίμα στην Ευρώπη».
«Ποτέ οι κυρώσεις», τόνισε με έμφαση, «δεν έλυσαν κανένα πρόβλημα. Αντίθετα προκαλούσαν μεγαλύτερες οξύνσεις και αδιέξοδα. Γι’ αυτό οι κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας πρέπει να αρθούν. Η Ρωσία είναι μια μεγάλη χώρα που πρέπει να συμμετάσχει ισότιμα και με το βάρος που της αναλογεί, στη διαμόρφωση μια ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής ασφάλειας και σταθερότητας».
Eρωτηθείς για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων της Ελλάδας με τους «θεσμούς» και πιθανή έξοδο από την ευρωζώνη, ο Π. Λαφαζάνης μίλησε για κρίσιμη στιγμή στις διαπραγματεύσεις, τονίζοντας ότι «οι πιστωτές πιέζουν ανυπόφορα τη χώρα και ουσιαστικά θέλουν να μας προκαλέσουν οικονομική ασφυξία, ώστε να μας αναγκάσουν να αποδεχθούμε μια συμφωνία με απαράδεκτα για τον ελληνικό λαό μέτρα. Δεν θα δεχθούμε μια τέτοια συμφωνία, δεν πρόκειται να υπογράψουμε με τους λεγόμενους «θεσμούς», όπως η Ευρωπαϊκή Ενωση και το ΔΝΤ, συμφωνίες, στις οποίες θα περιέχονται σκληρά μέτρα σε βάρος του ελληνικού λαού.
Δεν ανταποκρίνεται αυτό στις υποσχέσεις, που δώσαμε ως κυβέρνηση», σημείωσε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ, προσθέτοντας ότι «δεν μπορούμε να δεχθούμε ένα νέο μνημόνιο. Υπάρχει μια ολόκληρη σειρά εναλλακτικών δρόμων που μπορούμε να ακολουθήσουμε, αν οι δανειστές συνεχίσουν να σφίγγουν τη θηλιά στο λαιμό του λαού και της κυβέρνησής μας. Δεν θα ήθελα τώρα και μάλιστα από το ρώσικο έδαφος, να μιλήσω συγκεκριμένα για αυτούς τους εναλλακτικούς δρόμους. Απαντες τους γνωρίζουν και όλοι κατανοούν απολύτως τί μπορούμε να κάνουμε».