Συνέδριο Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη
Την ευκαιρία για ένα γόνιμο διάλογο με καταγραφή διαφορετικών απόψεων, από τις οποίες προκύπτουν ήδη συγκλίσεις, και κοινή προσπάθεια στο επίκαιρο ζήτημα της επανεκκίνησης της οικονομίας, έδωσε το βήμα του Συνεδρίου «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη».
Στο διήμερο Φόρουμ (το πρώτο με επενδυτική- αναπτυξιακή θεματολογία μετά τις πρόσφατες βουλευτικές εκλογές) το οποίο πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα πλαίσια της Πρωτοβουλίας «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ», έδωσαν το παρόν, αρμόδιοι παράγοντες της Πολιτείας, της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς επίσης επενδυτές του Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα, οι οποίοι, όχι απλώς υλοποιούν, αλλά προγραμματίζουν επιπλέον, νέα έργα και επενδύσεις.
Ευρωβουλευτής κα Μαρία Σπυράκη: Προβλήματα από την ανάκληση της πρώτης λίστας με έργα προς χρηματοδότηση
Στο πρόβλημα που έχει ανακύψει με την ανάκληση από τη χώρα μας των αρχικά υποβληθέντων έργων προς χρηματοδότηση από το πακέτο Γιούνκερ, αναφέρθηκε στην ομιλία της η Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας κα Μαρία Σπυράκη μιλώντας στο Συνέδριο Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη, όπου και ανέλυσε τις πληροφορίες για αυτό το πακέτο, αλλά και τις προσπάθειες που κάνει η ίδια και οι Έλληνες Ευρωβουλευτές για να προωθήσουν θέσεις υπέρ των επενδύσεων στην Ελλάδα.
Όπως είπε τα πράγματα είναι δύσκολα καθώς στις 21 Απριλίου η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι ανακαλεί τη λίστα των υποβληθέντων έργων από την προηγούμενη κυβέρνηση, στην οποία περιλαμβάνονταν έργα γεωστρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα, όπως ο TAP, αλλά και έργα ενεργειακής στρατηγικής όπως ενεργειακές διασυνδέσεις με άλλες χώρες.
Κατά τραγική ειρωνεία, πρόσθεσε, την αμέσως επόμενη μέρα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ανακοίνωνε με δελτίο τύπο ότι προ-ενέκρινε τέσσερα έργα, προϋπολογισμού άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ για χρηματοδότηση από το EFSI.
Σύμφωνα με την κα Σπυράκη, τη στιγμή που άλλες χώρες, όπως η Ισπανία, η Ιταλία, η Ιρλανδία και η Κροατία έχουν ήδη έργα που έχουν πάρει προέγκριση για χρηματοδότηση από τον EFSI, η Ελλάδα επιλέγει να χάσει κι άλλο χρόνο ανακαλώντας τη λίστα που υπάρχει προκειμένου να την “προσαρμόσει” στις ανάγκες και τις προτεραιότητες της νέας κυβέρνησης.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι στην προηγούμενη λίστα περιλαμβάνονταν έργα γεω-στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα όπως ο TAP, αλλά και έργα ενεργειακής στρατηγικής όπως ενεργειακές διασυνδέσεις με άλλες χώρες.
Δεν είναι ότι δεν υπάρχουν προτάσεις για έργα από Συλλογικούς Φορείς, πρόσθεσε η κα Σπυράκη. Ο ΣΕΒ επί παραδείγματι έχει καταθέσει τουλάχιστον τέσσερις προτάσεις. Μία εξ αυτών, αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο, έργο που θα μπορούσε να υποκαταστήσει την παραγόμενη από πετρελαιακές μονάδες ηλεκτροδότηση του νησιού, με την ενεργειακή τροφοδότηση από την ηπειρωτική χώρα όχι μόνο δημιουργώντας σημαντικές θέσεις απασχόλησης κατά την υλοποίηση του, αλλά και μειώνοντας το ενεργειακό κόστος της χώρας.
Τέλος η Ελληνίδα Ευρωβουλευτής ανέφερε την εκτίμησή της, ότι η διαπραγμάτευση με τους εταίρους πρέπει να ολοκληρωθεί με συμφωνία, η οποία επείγει
Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας: Αβεβαιότητα και υποχρηματοδότηση πλήττουν την αγορά
Στην υποχρηματοδότηση της αγοράς και στη χαμηλή απορρόφηση κονδυλίων μέσα από 13 εργαλεία τα οποία παρουσίασε αναλυτικά, στάθηκε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης. Όπως είπε χαρακτηριστικά, τα 13 αυτά εργαλεία είναι στα αζήτητα. Βασικός λόγος γι αυτό, είναι το γεγονός ότι ο επιχειρηματίας για να επενδύσει πρέπει να έχει ένα όραμα μπροστά του. Ωστόσο κάθε μέρα βιώνει την ίδια αγωνία για το τι θα γίνει την επόμενη, είπε.
Τα βασικότερα χρηματοδοτικά εργαλεία έχουν σχεδιαστεί μέσω φορέων, όπως είναι το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας (Ε.Τ.Ε.ΑΝ.), η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (Ε.Τ.Επ.) και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, ενώ τα χρήματα που έχουν δεσμευθεί, μπορούν να διοχετευθούν, μέσω προγραμμάτων δανειοδοτήσεων ή προγραμμάτων εγγυοδοσίας. Δυστυχώς, όμως, σύμφωνα και με τα τελευταία στοιχεία, παρατηρείται χαμηλή απόδοσή τους για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ως εκ τούτου, κρίνεται απαραίτητος ο επανασχεδιασμός τους με άρση των περιορισμών, προκειμένου να αξιοποιηθούν 300 – 600 εκατομμύρια ευρώ, που εκτιμάται ότι θα μείνουν αδιάθετα έως το τέλος του 2015, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, με τον κίνδυνο να χαθούν.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε ο κ. Κορκίδης, το συνολικό ποσό, που είχε δεσμευθεί μέσω του ΕΣΠΑ για τα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το Jeremie, το Jessica και ορισμένα προγράμματα του ΕΤΕΑΝ, ανέρχεται στο 1,5 δισ. ευρώ και μέχρι σήμερα η απορρόφηση δεν υπερβαίνει το 40%, ενώ το πρόγραμμα Χρηματοδότηση Εμπορίου, έχει απορροφήσει μόλις το 12%.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ εκτίμησε, ότι η βασική αιτία, η οποία δεν επιτρέπει την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων, είναι η έλλειψη ενδιαφέροντος από τους επιχειρηματίες της αγοράς, εξαιτίας των υψηλών τραπεζικών απαιτήσεων, του μεγάλου ρίσκου και της παρατεταμένης αβεβαιότητας για το μέλλον, που προκύπτει από την εκκρεμότητα της οριστικής συμφωνίας.
Ο ίδιος πρόσθεσε, πως από την πλευρά των συστημικών Τραπεζών, η συνεχιζόμενη ασφυκτική πολιτική της ΕΚΤ, έχει ως συνέπεια, να αδυνατούν να παράσχουν την απαραίτητη ρευστότητα στο 95% των επιχειρήσεων για τη χρηματοδότηση επενδύσεων με τη μορφή δανείου ή εγγυοδοσίας.
Λευτέρης Αυγενάκης, Βουλευτής Ν.Δ. : Ανάγκη να αξιοποιηθούν όλα τα διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια
Οι επενδύσεις σε υποδομές αποτελούν έναν από τους κύριους μηχανισμούς για την αύξηση του εισοδήματος, της απασχόλησης, της παραγωγικότητας και βέβαια της ανταγωνιστικότητας μιας οικονομίας, ανέφερε στην ομιλία του, ο βουλευτής και τομεάρχης Υποδομών, Μεταφορών, Δικτύων, Χωροταξίας & Πολεοδομίας της Ν.Δ. κ. Λευτέρης Αυγενάκης.
Πρόσθεσε, πως οι υποδομές παίζουν όμως και ένα τεράστιο κοινωνικό ρόλο στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων και θεωρούνται ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο πρέπει να αντιμετωπίσουν στις δημόσιες πολιτικές τους.
Ο κ. Αυγενάκης, εκτίμησε πως το κρίσιμο ζήτημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι η περιορισμένη διαθέσιμη χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν έργα υποδομής. Όπως είπε, υπό τις δημοσιονομικές πιέσεις των τελευταίων ετών, επενδύσεις σε υποδομές έχουν συχνά περικοπεί ή έχουν αναβληθεί έργα για μεταγενέστερη ημερομηνία.
Σύμφωνα με τον κ. Αυγενάκη, επενδύσεις σε υποδομές μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, ή ένα συνδυασμό και των δύο. Αυτό καθορίζεται, σε κάποιο βαθμό, από το είδος της επένδυσης ή της υποδομής. Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Ένωση μας παρέχει μια σειρά από χρηματοδοτικά εργαλεία για να προωθήσουμε αναπτυξιακά έργα υποδομής.
Έκρινε ακόμα, πως είναι σημαντικό τα περιορισμένα κονδύλια που υπάρχουν, να τα αξιοποιήσουμε σε υποδομές που θα παρέχουν τη μέγιστη απόδοση, είτε πρόκειται για οικονομική είτε κοινωνική. Πρέπει να δώσουμε αξία και στο τελευταίο ευρώ που διαθέτει η χώρα μας.
Οι ανάγκες σε έργα υποδομής στη χώρα μας είναι μεγάλες και με βάση τους διαθέσιμους πόρους πρέπει να καταρτίσουμε τον προγραμματισμό μας. Να αξιοποιήσουμε τα κοινοτικά χρήματα, το νέο ΕΣΠΑ, το πακέτο Γιούνκερ, τα ιδιωτικά χρήματα και να πετύχουμε επωφελείς για τον τόπο συμφωνίες.
Γιώργος Πατούλης, Πρόεδρος ΚΕΔΕ: Πρωταγωνιστικό ρόλο στους Δήμους, για την αξιοποίηση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ
Δεν είναι δυνατόν ο θεσμός της Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού να μην συμμετέχει σε αποφάσεις που αφορούν στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας, την οποία χαρακτήρισε ως ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, για πραγματοποιηθούν επενδύσεις και να έρθει η ανάπτυξη, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Γιώργος Πατούλης.
Ο ίδιος επέμεινε, στην ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή των Δήμων, αναφέροντας χαρακτηριστικά, τόσο τον σχεδιασμό και την αξιοποίηση του νέου ΕΣΠΑ, όσο και κάθε άλλου ευρωπαϊκού προγράμματος χρηματοδότησης, ενώ σχολίασε, πως δεν περιλαμβάνεται Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα με δικαιούχους τους Δήμους, και δεν υπάρχει ρητή δέσμευση για τα ολοκληρωμένα προγράμματα τοπικής ανάπτυξης.
Προειδοποίησε μάλιστα για τον κίνδυνο, να αποτελέσει το ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020 μία ακόμη χαμένη μεγάλη εθνική ευκαιρία. Ο κ. Πατούλης, πρότεινε για το τρέχον ΕΣΠΑ 2007-2013, να λυθεί η εκκρεμότητα χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση των έργων Δήμων τα οποία διαχειρίζεται η ΕΕΤΑΑ ως ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης.
Για το νέο ΕΣΠΑ ο κ. Πατούλης πρότεινε, να εγκριθεί η χρηματοδότηση υποστήριξης των Δήμων από την Τεχνική Βοήθεια, που διαχειρίζεται η ΜΟΔ για την ωρίμανση των νέων έργων τους, όπως είχε συμφωνηθεί με την προηγούμενη κυβέρνηση.
Επίσης, να υιοθετηθεί η πρόταση της ΚΕΔΕ για το Πρόγραμμα Ενδυνάμωσης και Υποστήριξης των Δήμων ως δικαιούχων του νέου ΕΣΠΑ και να ρυθμιστεί νομοθετικά η δυνατότητα κάθε Δήμου να προκηρύσσει και να υπογράφει σύμβαση για τεχνικό σύμβουλο υποστήριξης των υπηρεσιών του για την ωρίμανση και την εκτέλεση των έργων του.
Όσον αφορά στα κοινωνικά προγράμματα που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους, όπως αυτό για την αντιμετώπιση της φτώχειας, είπε ότι η θέση της Κ.Ε.Δ.Ε είναι ότι η Αυτοδιοίκηση Α’ Βαθμού πρέπει να έχει τον κεντρικό ρόλο στη διαχείρισή τους.
Χριστιάνα Καλογήρου, Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου: Αλλάζει το μοντέλο χρηματοδότησης
Το μήνυμα ότι το μοντέλο χρηματοδότησης στα έργα αλλάζει, έστειλε με την ομιλία της στο διήμερο Συνέδριο «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη», η περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, κα Χριστιάνα Καλογήρου.
Όπως είπε, από την εποχή των επιδοτήσεων περνάμε οριστικά στην εποχή των εγγυήσεων. Το δημόσιο χρήμα πλέον δε θα αποτελεί άμεση χρηματοδότηση, αλλά εγγύηση είτε με τη μορφή χαμηλότοκων ή άτοκων δανείων είτε με τη μορφή εγγυήσεων έργων υψηλού ρίσκου.
Η κα Καλογήρου τόνισε ότι η δημιουργία υποδομών αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για τη στήριξη της όποιας προσπάθειας οικονομικής ανασυγκρότησης. Όμως για να έχουν αποτέλεσμα οι υποδομές αυτές, θα πρέπει να εφαρμόζονται ταυτόχρονα με ένα μοντέλο ανάπτυξης που δίνει έμφαση στις επιχειρηματικές επενδύσεις και τις διευκολύνει.
Σύμφωνα με την κα Καλογήρου, «η αδήριτη ανάγκη ολοκλήρωσης των υποδομών, όχι μόνο στον τομέα των μεταφορών, αλλά και ιδιαίτερα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας καθιστούν τη χώρα μας έναν ελκυστικό προορισμό ιδιωτικών επενδύσεων με την προϋπόθεση ότι οι διαθέσιμοι πόροι του ΣΕΣ, αλλά και των χρηματοδοτικών εργαλείων θα μπορέσουν να κινηθούν με ταχείς ρυθμούς, ώστε να ανταποκριθούν στις επενδυτικές ανάγκες όταν αυτές προκύψουν.
Γιώργος Νικολούλιας, Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΠ Consulting & Logistics: Να εκμεταλλευθούμε τις δυνατότητες στην κρουαζιέρα.
Στις μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης που έχει ο τουρισμός της κρουαζιέρας, εστίασε ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠ Consulting & Logistics, κ. Γιώργος Νικολούλιας. Όπως είπε ο ΟΛΠ υλοποιεί, μεταξύ άλλων, μεγάλη επένδυση και για την κρουαζιέρα και συγκεκριμένα, για την υποδοχή των πολύ μεγάλων πλοίων νέας γενιάς της κρουαζιέρας, στο νότιο λιμένα του Πειραιά.
Με 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως στον κλάδο της κρουαζιέρας, διακινήθηκαν πέρυσι μέσω του ΟΛΠ, 1,9 εκατομμύρια επιβάτες, με συνολικό ετήσιο έσοδο 12 εκατομμύρια ευρώ», είπε. «Δημιουργούμε τρεις θέσεις για μεγάλα κρουαζιερόπλοια, νέα γενιάς», πρόσθεσε.
Περιγράφοντας την επένδυση ο κ. Νικολούλιας εξήγησε, ότι «αυτό θα χρειαστεί επέκταση του λιμένα του Πειραιά, προς τα έξω. Παράλληλα, ο ΟΛΠ δημιουργεί πολιτιστικό κέντρο στην περιοχή, με μουσεία, θεματικά πάρκα και χώρους πρασίνου». Η επένδυση πραγματοποιείται με ευρωπαϊκά κονδύλια και εκτιμάται ότι θα αναβαθμίσει σημαντικά τις προσφερόμενες υπηρεσίες από τον ΟΛΠ, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη όχι μόνο του Πειραιά, αλλά και του συνόλου των τουριστικών προορισμών στη νησιωτική Ελλάδα.
Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, επικεφαλής οικονομολόγος Eurobank: Ανάπτυξη, μόλις ολοκληρωθεί θετικά η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς
Στην τεράστια αποεπένδυση που έχει συντελεστεί στην ελληνική οικονομία τα τελευταία πέντε χρόνια, αναφέρθηκε ο επικεφαλής οικονομολόγος του ομίλου Eurobank Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, στη δική του παρέμβαση, στο συνέδριο Συνέδριο «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη».
Ωστόσο ο κ. Μονοκρούσος δεν ήταν απαισιόδοξος για το μέλλον, παρατηρώντας ότι το επενδυτικό κλίμα στην Ευρώπη βελτιώνεται θεαματικά και εκτιμώντας προσωπικά, ότι η Ελλάδα δεν παρακολουθεί για την ώρα την ευρωπαϊκή τάση υστερώντας, λόγω των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς.
Στα στοιχεία που δημιουργούν το ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη στη Ευρώπη, ο κ. Πλάτων Μονοκρούσος εντόπισε ιδιαίτερα τόσο στις πολιτικές της ΕΚΤ και στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, αλλά και σε βοηθητικούς παράγοντες, όπως είναι μεγάλη πτώση στην τιμή του αργού πετρελαίου.
Είπε, ακόμα πως οι έρευνες δείχνουν ότι ο ιδιωτικός τομέας έχει αρχίσει και χρηματοδοτείται στην Ευρώπη και εκτιμά ότι τα μέτρα της ΕΚΤ αρχίζουν και αποδίδουν, γεγονός που αποτυπώνεται και στα επιτόκια δανεισμού.
Εκτιμώντας προσωπικά, ότι η Ελλάδα δεν παρακολουθεί την ευρωπαϊκή τάση λόγω του ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς, ήταν αισιόδοξος για τη συνέχεια υπό την αίρεση ότι θα ολοκληρωθεί θετικά η διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς. Όπως είπε, με τη λήξη της διαπραγμάτευσης και με έναρξη της χρηματοδότησης, εκτιμά, ότι το ΑΕΠ της χώρας θα κινηθεί με θετικό πρόσημο μετά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Ιωάννα Σαμπράκου, Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ: Να μη χαθεί η χρυσή ευκαιρία από το πακέτο Γιούνκερ για την Ελλάδα
Επανεκκίνηση της οικονομίας, μέσω ενός νέου προτύπου ανάπτυξης και στόχευση στη μέγιστη αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα χρηματοοικονομικά εργαλεία της ΕΕ, πρότεινε στην παρέμβασή της στο Συνέδριο «Υποδομές, Επενδύσεις, Ανάπτυξη», η κα Ιωάννα Σαμπράκου.
Όπως είπε η κα Σαμπράκου, δεν είναι τυχαίο ότι το πακέτο Γιούνκερ, θα κατευθύνει τη χρηματοδότηση σε βιώσιμα έργα κυρίως υποδομών, με προστιθέμενη αξία για την ευρωπαϊκή οικονομία. Η Ελλάδα, μπορεί και πρέπει να μπει στο χάρτη των ενδιαφερόμενων επενδυτών, πρόσθεσε.
Η κα Σαμπράκου ανέφερε, ότι από το πακέτο των 315 δις ευρώ συμπληρωματικών επενδύσεων στα οποία στοχεύει το ταμείο EFSI και από τις περίπου 1 εκατομμύριο εκτιμώμενες νέες θέσεις εργασίας που εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει, η χώρα μας δεν πρέπει να μείνει εκτός παιχνιδιού. Είναι μια χρυσή ευκαιρία, για να προχωρήσουμε, σε ένα πακέτο διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, για να εισέλθει η χώρα μας, σε μία αναπτυξιακή πορεία, είπε.
Σύμφωνα με την κα Σαμπράκου, πρέπει να επιλεγούν «όχι φαραωνικά έργα», αλλά έργα «που θα ενισχύσουν τα κατά τόπους αναπτυξιακά πρότυπα».
Στις προτάσεις του ΤΕΕ είναι, η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών για χρηματοδότηση της τεχνικής βοήθειας ου πρέπει να έχουν οι δήμοι και οι περιφέρειες, διασύνδεση με τα ευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, διασύνδεση λιμένων με οδικά δίκτυα και σιδηρόδρομο, έργα και υποδομές στην ενέργεια που σχετίζονται με τον τουρισμό και την επάρκεια στα νησιά.