Κύριοι παράγοντες που συντελούν στην αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων
Η αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων αποτελεί ένα σοβαρό πρόβλημα με πολλαπλές αιτίες. Ακολουθούν οι κύριοι παράγοντες που συμβάλλουν στο φαινόμενο:
Ανθρώπινος παράγοντας:
- Υπερβολική ταχύτητα: Η μη τήρηση του ορίου ταχύτητας αποτελεί ίσως τον πιο σημαντικό παράγοντα, καθώς μειώνει δραστικά τον χρόνο αντίδρασης και αυξάνει σημαντικά τη βαρύτητα των συγκρούσεων.
- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών: Η αλλοίωση των αισθήσεων και της κρίσης οδηγεί σε λανθασμένες εκτιμήσεις και αυξημένο ρίσκο ατυχημάτων.
- Απόσπαση προσοχής: Η χρήση κινητού τηλεφώνου, η συζήτηση με συνεπιβάτες ή η κατανάλωση τροφής/ποτού κατά την οδήγηση αποσπούν την προσοχή από το δρόμο και θέτουν σε κίνδυνο οδηγό και επιβάτες.
- Κούραση/έλλειψη ύπνου: Η οδήγηση σε κατάσταση κόπωσης επηρεάζει τα αντανακλαστικά και την ικανότητα συγκέντρωσης, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχήματος.
- Μη τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας: Η μη τήρηση σηματοδοτών, η παραβίαση του STOP, η παράνομη στάθμευση και η επιθετική οδήγηση αποτελούν συχνές αιτίες τροχαίων.
Παράγοντες οχήματος:
- Κακή συντήρηση: Η ελλιπής συντήρηση οχήματος, όπως φθαρμένα ελαστικά, ελαττωματικά φρένα ή προβλήματα στο σύστημα διεύθυνσης, θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια.
- Μη χρήση ζώνης ασφαλείας: Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας εκτινάσσει δραματικά τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού σε περίπτωση σύγκρουσης.
- Μη τήρηση προδιαγραφών ασφαλείας: Οχήματα παλαιάς τεχνολογίας ή μη τυποποιημένα, χωρίς τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, είναι πιο ευάλωτα σε σοβαρά ατυχήματα.
Παράγοντες οδικού δικτύου:
- Κακή κατάσταση δρόμων: Λακκούβες, ελλιπής σήμανση, ακατάλληλος φωτισμός και ανύπαρκτες ή ελλιπείς προστατευτικές μπάρες αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων.
- Σχεδιασμός δρόμου: Ακατάλληλος σχεδιασμός, επικίνδυνες στροφές, ανεπαρκής ορατότητα και έλλειψη σηματοδότησης σε επικίνδυνα σημεία συμβάλλουν στην πρόκληση τροχαίων.
Η αντιμετώπιση του προβλήματος των θανατηφόρων τροχαίων απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση που εστιάζει στην:
- Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των οδηγών: Εκστρατείες ενημέρωσης και αυστηρή επιβολή της νομοθεσίας μπορούν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά.
- Βελτίωση οδικού δικτύου: Επενδύσεις σε ασφαλείς υποδομές, με σύγχρονη σήμανση, φωτισμό και προστατευτικά μέτρα.
- Καταλληλότητα οχημάτων: Έλεγχος και τήρηση αυστηρών προδιαγραφών ασφαλείας για όλα τα οχήματα.
- Προώθηση εναλλακτικών λύσεων: Ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και ανάπτυξη των ποδηλατοδρόμων.
Στην Αυστρία οι αρχές έχουν τώρα την εξουσία να κατάσχουν τα οχήματα όσων ξεπερνούν σημαντικά τα όρια ταχύτητας. Η νομοθετική αλλαγή, η οποία έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Μαρτίου, προβλέπει την άμεση κατάσχεση του οχήματος σε περίπτωση που ο οδηγός υπερβεί το όριο ταχύτητας κατά 60 χλμ./ώρα εντός αστικού ιστού και κατά 70 χλμ./ώρα εκτός αυτού. Τα κατασχεθέντα οχήματα θα πωληθούν σε δημοπρασία, με το 70% των εσόδων να προορίζεται για την ασφάλεια των δρόμων και το υπόλοιπο 30% να επιστρέφεται στις τοπικές αρχές. Η διαδικασία περιλαμβάνει επίσης την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης και μια επακόλουθη έρευνα για το εάν ο οδηγός έχει εμπλακεί προηγουμένως σε παρόμοια περιστατικά, με την πιθανότητα μόνιμης κατάσχεσης του οχήματος σε περίπτωση επανάληψης.
Η Αυστρία δε θα είναι η μόνη χώρα που εφαρμόζει τέτοια μέτρα, ήδη έχουν έτοιμες παρόμοιες νομοθετικές προσεγγίσεις και άλλες ευρωπαικες χώρες για την αντιμετώπιση της υπερβολικής ταχύτητας.