Την ώρα που περισσότερα από 100 ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ είναι παροπλισμένα λόγω μηχανικών βλαβών, κινδυνεύει να χαθεί κονδύλι του ΕΣΠΑ 15 εκατομμυρίων ευρώ με το οποίο θα αγοράσουμε 186 καινούργια ασθενοφόρα, λόγω της… Βαβέλ που επικρατεί στον χώρο των δημοσίων προμηθειών.
Οι εργαζόμενοι εκπέμπουν σήμα κινδύνου, καθώς ο απαρχαιωμένος στόλος σε συνδυασμό με την έλλειψη προσωπικού, αυξάνουν τον χρόνο αναμονής και ταυτόχρονα θέτουν σε κίνδυνο δεκάδες ανθρώπινες ζωές.
Η διαδικασία ξεκίνησε το 2008, στη συνέχεια ακυρώθηκε, επαναπροκηρύχθηκε το 2012 και φτάσαμε στο 2015 εν μέσω μιας σφοδρής αντιδικίας των εταιρειών που συμμετέχουν, με συνέπεια το ζήτημα να παραμένει χωρίς λύση. Την ίδια στιγμή, από τα 620 ασθενοφόρα που διαθέτει το ΕΚΑΒ, πολλά βρίσκονται εκτός λειτουργίας εξαιτίας βλαβών, οι οποίες δεν μπορούν να επισκευαστούν άμεσα τουλάχιστον, καθώς λόγω παλαιότητας των ασθενοφόρων οι ίδιες οι κατασκευάστριες εταιρείες δεν έχουν ανταλλακτικά να δώσουν. Τα κοντέρ των ασθενοφόρων γράφουν περίπου 70.000 χιλιόμετρα τον χρόνο και τα περισσότερα ασθενοφόρα είναι 20ετίας. Σύμφωνα με πληροφορίες του «ΘΕΜΑτος», το μέσο ετήσιο έξοδο συντήρησης του στόλου, για να είναι αξιόμαχος, ανέρχεται την τελευταία πενταετία περίπου στα 2 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει ανταλλακτικά και εργασίες επισκευής.
Ο βασικότερος λόγος που ο διαγωνισμός παραπαίει, είναι η σφοδρή αντιδικία των εταιρειών που συμμετέχουν, οι οποίες έχουν εμπλακεί σε ένα μαραθώνιο δικαστικών προσφυγών αναφορικά με την κατασκευή των ασθενοφόρων, χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι το θέμα πρέπει να λήξει. Ο δεύτερος εξίσου σοβαρός λόγος της καθυστέρησης του διαγωνισμού, είναι η συνεχής αλλαγή σύνθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΚΑΒ. Από το 2012 μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει στο ΕΚΑΒ 4 πρόεδροι και 6 αντιπρόεδροι με αποτέλεσμα να θίγεται η απαρτία που απαιτείται για την ανάθεση του έργου. Πρόσφατα μάλιστα παραιτήθηκε ο Αντιπρόεδρος του Οργανισμού Γιώργος Βλάχος γεγονός που τίναξε εκ νέου στον αέρα τον διαγωνισμό για την αγορά ασθενοφόρων. Τις τελευταίες ημέρες το υπουργείο Υγείας διόρισε νέο αντιπρόεδρο τον Πύραρχο − Καρδιολόγο Ηλία Πετρόπουλο, επομένως θεωρητικά, το ΔΣ έχει απαρτία για να συνεδριάσει και να λάβει απόφαση για προμήθεια ασθενοφόρων.
Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν τον κίνδυνο απένταξης του έργου από το ΕΣΠΑ με αποτέλεσμα να χαθεί η ευκαιρία να ανανεωθεί ο στόλος του ΕΚΑΒ. «Είμαστε σε οριακό σημείο. Το κάθε λεπτό που περνάει είναι πολύτιμο. Κανονικά έπρεπε να υπάρχει ανάθεση μέχρι αρχές Ιουνίου ώστε να παραλαμβάναμε τα ασθενοφόρα τον Νοέμβριο από τις εταιρείες. Στη συνέχεια χρειάζεται να δοκιμασθούν για δυο μήνες και μετά εφόσον όλα πάνε καλά να εκταμιευτεί η δόση, μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2015. Τώρα βρισκόμαστε στα μέσα Ιουνίου και δεν έχει γίνει τίποτα. Πραγματικά δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αν τελικά το ΕΚΑΒ θα καταφέρει να προμηθευτεί τα ασθενοφόρα. Εκτός αν δοθεί παράταση για την εκταμίευση του ποσού», αναφέρει στο «ΘΕΜΑ» ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ Γιώργος Μαθιόπουλος.
Κουρουμπλής: «Ποια τα ηθικά ερωτήματα αν καεί ένας άνθρωπος μέσα σε ένα παλιό ασθενοφόρο;»
Ο υπουργός Υγείας Παναγιώτης Κουρουμπλής, ενημερώνοντας την Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής για το θέμα ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «Μπορεί να έχουμε μπροστά μας πάρα πολλές ενστάσεις για την υλοποίησή του εν λόγω διαγωνισμού αλλά από την άλλη πλευρά ενδέχεται να προκύψουν επιπτώσεις πολύ μεγαλύτερες από τις ενστάσεις που ο καθένας μας λογικά μπορεί να έχει για αυτή την υπόθεση. Δεν είμαστε εμείς αυτοί που προκηρύξαμε το συγκεκριμένο διαγωνισμό μη προβλέποντας τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης με τις συμμετέχουσες εταιρείες. Εμείς παραλαμβάνουμε μία σκληρή πραγματικότητα που λέει: Μπορείς να προχωρήσεις έναν διαγωνισμό έχοντας ηθικά διλλήματα, αλλά από την άλλη πλευρά αν δεν το πράξεις, ποιά τα ηθικά ερωτήματα αν καεί ένας άνθρωπος μέσα σε ένα παλιό ασθενοφόρο;»
Θα πρέπει να σημειωθεί πως από την προηγούμενη συνεδρίαση του ΔΣ του ΕΚΑΒ είχε κατακυρωθεί η αγορά 90 νέων ασθενοφόρων, ενώ επρόκειτο να ληφθεί απόφαση και για τα υπόλοιπα τα οποία ωστόσο με βάση τους εργαζόμενους είναι κατά 10.000 ευρώ πιο ακριβά. Μέχρι στιγμής έχει ανατεθεί η προμήθεια ασθενοφόρων στις Περιφέρειες Ιόνιων Νήσων, Πελοποννήσου, Κρήτης, Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης. Ωστόσο, χωρίς ασθενοφόρα μένει η Αττική, η Θεσσαλία, η Στερεά και Δυτική Ελλάδα. Και στις δυο περιπτώσεις, για να γίνει η παραγγελία των ασθενοφόρων απαιτείται να ολοκληρωθεί η διαδικασία του διαγωνισμού.
Ελλείψεις προσωπικού στα νησιά
Όσο πλησιάζει η καλοκαιρινή περίοδος, τόσο αυξάνεται και η αγωνία για το πώς θα καλυφθούν οι ανάγκες στα νησιά του Αιγαίου και τις Κυκλάδες λόγω της τραγικής έλλειψης προσωπικού. Τα τοπικά τμήματα του ΕΚΑΒ έχουν… στερέψει από προσωπικό, καθώς τα περισσότερα διαθέτουν από 3 έως 6 άτομα ενώ για μια 24ωρη βάρδια απαιτούνται τουλάχιστον 11 άτομα. Δηλαδή, στους πιο δημοφιλείς καλοκαιρινούς προορισμούς όπως είναι η Πάρος, η Νάξος, η Μύκονος, η Ίος, η Σαντορίνη, δεν υπάρχει διαθέσιμο ασθενοφόρο για να καλύψει περιστατικά επί 24ωρου βάσεως.
Οι κενές βάρδιες –εκτός από το λιγοστό προσωπικό- οφείλονται και στην απόφαση απαγόρευσης μετακινήσεων διασωστών του ΕΚΑΒ από Αττική και Θεσσαλονίκη προς άλλους τομείς. Στην κοσμοπολίτικη και πολυσύχναστη Μύκονο, σύμφωνα με το πρόγραμμα που κατατέθηκε στην Κεντρική Υπηρεσία του ΕΚΑΒ, για τον μήνα Μάιο υπάρχουν 42 κενές βάρδιες ασθενοφόρου. Έπειτα από σειρά ενεργειών του υπεύθυνου τομέα Υγείας του νησιού, αποφασίστηκε εν όψει καλοκαιρινής περιόδου, η μετακίνηση πληρωμάτων διασωστών από άλλους τομείς στην Μύκονο ανά μήνα, μέχρι να δοθεί οριστική λύση από την πλευρά της πολιτείας. Έτσι θα «μεταναστεύσουν» στο νησί των Ανέμων τέσσερις διασώστες οι οποίοι θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους μέχρι τον Οκτώβριο.