Κλυδωνισμούς έχει προκαλέσει στην τουρκική οικονομία η καρατόμηση του προέδρου της Κεντρικής Τράπεζας και η υποτίμηση της λίρας, με τους οικονομολόγους να κάνουν λόγο για συναλλαγματική κρίση.
Οι Τούρκοι γίνονται ολοένα και φτωχότεροι και οι επενδυτές εγκαταλείπουν μαζικά τη χώρα. Και ας μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε και έδεσε το γλυκό μέσω της πρωτοβουλίας μεγάλων διεθνών αυτοκινητοβιομηχανιών να αποσύρουν τα αυτοκίνητά τους από τη χώρα.
Ειδικότερα, όπως έγραψε η εφημερίδα Dünya, την περασμένη Τρίτη (23 Μαρτίου) οι Nissan, Peugeot και Skoda απέσυραν χιλιάδες αυτοκίνητά τους που βρίσκονταν στις τουρκικές τελωνειακές πύλες και περίμεναν να εισαχθούν.
Σημειωτέον ότι τα εισαγόμενα αυτοκίνητα στην Τουρκία υπάγονται σε εισαγωγικούς δασμούς και φόρους βάσει της αξίας τους και του κυβισμού τους. Η υποτίμηση της λίρας έχει ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση της φορολογίας τους και έτσι οι αυτοκινητοβιομηχανίες επέλεξαν την απόσυρσή και την εισαγωγή τους, όταν επανέλθει η κανονικότητα.
Υπενθυμίζεται πως οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων τον περασμένο μήνα στην γείτονα χώρα γνώρισαν αύξηση της τάξεως του 24% συγκριτικά με τον Φεβρουάριο του 2020, με τον συνολικό αριθμό να φτάνει τις 58.504 μονάδες.
Ερωτηθείς, τότε, για τα αίτια που προκάλεσαν την άνοδο των πωλήσεων στην Τουρκία, ο επικεφαλής της Ένωσης Διανομέων Αυτοκινήτων Τουρκίας (ODD), Ali Bilaloğlu, είχε εστιάσει στις δηλώσεις οικοδόμησης εμπιστοσύνης στις οποίες είχε καταφύγει η Κεντρική Τράπεζα (CBRT), όπως και στο δημοσιονομικό πρόγραμμα της χώρας.
Όπως είναι ευκολονόητο, η υποτίμηση της λίρας αναμένεται να πλήξει τον χώρο της τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας και οι πωλήσεις θα μειωθούν σημαντικά.