Τα drones ιδιωτικής χρήσης αρχίζουν να συνιστούν μια όλο και μεγαλύτερη και πιο ρεαλιστική απειλή για την ασφάλεια των αεροπλάνων της πολιτικής αεροπορίας, ανακοίνωσε σήμερα η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), ζητώντας να θεσπιστούν κανονισμοί για τα μικρά ιπτάμενα ρομποτικά σκάφη προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον πιθανά ατυχήματα με σοβαρές επιπτώσεις.
Η απειλή που θέτουν τα μη επανδρωμένα αυτά αεροπλανάκια αναμένεται να αυξηθεί, καθώς τώρα μόλις αρχίζει ο κόσμος να ανακαλύπτει τις σημαντικές δυνατότητες που προσφέρουν οι εφαρμογές της μη στρατιωτικής αυτής τεχνολογίας, προειδοποίησε ο γενικός διευθυντής της IATA Τόνι Τάιλερ. “Κι εγώ ενθουσιάζομαι το ίδιο με σας στην ιδέα να μου φέρνει την πίτσα ένα drone”, σημείωσε στη διάρκεια διάσκεψης στην Σιγκαπούρη ο Τάιλερ, την παραμονή των εγκαινίων της έκθεσης αεροναυπηγικής που θα γίνει εκεί. Τα τηλεκατευθυνόμενα αυτά σκάφη είναι εδώ για να παραμείνουν, αλλά δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να εγείρουν εμπόδια στην ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας”, πρόσθεσε ενώπιον πολλών επικεφαλής και υπευθύνων του τομέα της αεροπορίας.
“Θα πρέπει να έχουμε μια προσεκτική προσέγγιση όσον αφορά μια ρύθμιση και μια ρεαλιστική μέθοδο εφαρμογής των νόμων γι’αυτούς που αψηφούν τους κανονισμούς και θέτουν άλλους σε κίνδυνο”, υπογράμμισε. Η αυξανόμενη χρήση drones για στρατιωτικούς, για εμπορικούς, όπως και για ψυχαγωγικούς σκοπούς θα μπορούσε να έχει ως αποτέλεσμα τη σύγκρουση μεταξύ των μη επανδρωμένων αυτών αεροσκαφών και των επιβατικών αεροπλάνων με καταστροφικές συνέπειες, επισημαίνουν οι ειδικοί. “Είναι ένα πραγματικό πρόβλημα. Δεχόμαστε συχνά πληροφορίες από πιλότους που ενημερώνουν για drones σε μέρη που δεν τα περίμεναν, ιδιαίτερα σε χαμηλό ύψος γύρω από αεροδρόμια. Είναι αναμφισβήτητο ότι αυτό θέτει ένα πραγματικό και ένα όλο και μεγαλύτερο πρόβλημα για την ασφάλεια των αεροπλάνων της πολιτικής αεροπορίας”, σημείωσε ο Τάιλερ.
Η ένωση αερομεταφορών δεν διαθέτει στατιστικά στοιχεία όσον αφορά τον αριθμό των μικρών αυτών τηλεκατευθυνόμενων σκαφών που χρησιμοποιούνται σε ολόκληρο τον κόσμο, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εξαπλώνονται, σημείωσε παράλληλα ο Ρομπ Ίγκλς, ειδικός για τα drones στην IATA. Βασική πηγή ανησυχίας για την IATA συνιστούν τα drones που πετούν σε χαμηλό ύψος κοντά στα αεροδρόμια, καθώς αυτά θα μπορούσαν να απειλήσουν την ασφάλεια των αεροπλάνων που προσγειώνονται ή απογειώνονται, υπογράμμισε και αυτός. Οι αρχές ρύθμισης της εναέριας κυκλοφορίας θέλουν επίσης να εξασφαλίσουν ότι οι ραδιοσυχνότητες που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο των drones δεν συμπίπτουν με αυτές των συστημάτων ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, πρόσθεσε.
Το Κέντρο Μελετών για τα drones του αμερικανικού Πανεπιστημίου του Μπαρντ κατέγραψε 921 περιστατικά με drones και αεροπλάνα στον αμερικανικό εναέριο χώρο από τον Δεκέμβριο του 2013 ως τον Σεπτέμβριο του 2015. Στα 36 από αυτά τα περιστατικά θεωρήθηκε ότι τα δύο αεροσκάφη “έφτασαν κοντά σε σύγκρουση”, σύμφωνα με έκθεση του Πανεπιστημίου, ενώ σε 28 από αυτά, οι πιλότοι των αεροπλάνων που εκτελούσαν πτήσεις αναγκάστηκαν να κάνουν ελιγμούς για να αποφύγουν την σύγκρουση με ένα drone. Μόνον 63 από τις 191 χώρες μέλη του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (OACI) έχουν υιοθετήσει προς το παρόν κανονισμούς για τα drones, επισήμανε ο Ιγκλς.
Συνολικά 9 χώρες βρίσκονται τώρα στο στάδιο της επεξεργασίας σχετικών κανονισμών, ενώ 5 έχουν απαγορεύσει τη χρήση drones. “Ωστόσο δεν υπάρχει συνοχή μεταξύ των κανονισμών αυτών”, επεσήμανε ο Ιγκλς, προτείνοντας τη βοήθεια της IATA για τον εναρμονισμό τους. “Υπάρχει επείγουσα ανάγκη αν λάβει κανείς υπόψη του την ταχεία ανάπτυξη της βιομηχανίας αυτής”, κατέληξε.