ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΞΕΚΙΝΑ ΕΝΑ ΠΟΛΥΠΑΘΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Το Πολεμικό Ναυτικό, η Lockheed Martin και η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) οργάνωσαν σήμερα τελετή στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για να αναγνωρίσουν επισήμως την έναρξη του προγράμματος αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B του Πολεμικού Ναυτικού.
Στις 13 Ιουλίου, το πρώτο από τα δύο αεροσκάφη P-3B Orion του Πολεμικού Ναυτικού μεταστάθμευσε επιτυχώς από την Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, Ελλάδα, βόρεια της Αθήνας. Στη σημερινή τελετή παρέστησαν οι ηγεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, του Πολεμικού Ναυτικού, της Πολεμικής Αεροπορίας, της ΓΔΑΕΕ, της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Αθήνα, της Lockheed Martin και της EAB, ως και τοπικοί παράγοντες. «Κατά τη διάρκεια των δύσκολων και κρίσιμων στιγμών για τη ΝΑ Ευρώπη και τη Μεσόγειο, η επανάκτηση των επιχειρησιακών ικανοτήτων από αυτό το πρόγραμμα αποτελεί αμυντική προτεραιότητα για το Υπουργείο και τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις», δήλωσε ο Δημήτρης Βίτσας, Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας. «Επίσης, η διακρατική συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και των ΗΠΑ εγγυάται απόλυτη διαφάνεια, το δίκαιο και το λογικό των τιμών του προγράμματος, τη συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και παρέχει μοναδικές επιχειρησιακές δυνατότητες στις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις».
Η σύμβαση προβλέπει την επανενεργοποίηση ενός αεροσκάφους P-3B του Πολεμικού Ναυτικού και την προμήθεια του τακτικού επιχειρησιακού λογισμικού και του εξοπλισμού για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό 4 ακόμη αεροσκαφών P-3B για το Πολεμικό Ναυτικό. Τα εργοσύνολα (Kits) του Προγράμματος Δομικού Εκσυγχρονισμού (MLU) θα προσδώσουν μια επέκταση του χρόνου ζωής κατά 15,000 ώρες πτήσης. Πρακτικά, αυτό συνεπάγεται επιπλέον 20 με 25 χρόνια ζωής για το Π.Ν. Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει τη εργοστασιακή συντήρηση, ένα ελληνικό ολοκληρωμένο τακτικό σύστημα αποστολών και διοίκησης, νέα ηλεκτρονικά συστήματα και άλλο βοηθητικό εξοπλισμό και υπηρεσίες. «Η επιλογή των P-3B και η αναβάθμισή τους είναι η πλέον συμφέρουσα για τη χώρα. Με κριτήριο την ικανοποίηση των επιχειρησιακών απαιτήσεων του Πολεμικού Ναυτικού, τα P-3 με το πρόγραμμα MLU προσέφεραν μέσω της διακρατικής συμφωνίας ΗΠΑ-Ελλάδος την βέλτιστη σχέση ‘κόστους-αποτελεσματικότητας’», δήλωσε ο Ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης ΠΝ, Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας.
Προ της πρόκρισης του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3B εξετάστηκαν 9 διαφορετικές λύσεις εκ των οποίων ως η πλέον συμφέρουσα από άποψη κόστους οφέλους ήταν αυτή του εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων P-3B. Πρόκειται για την πλέον εφικτή και συμφέρουσα λύση όπως σημείωσε στην ομιλία του ο Α/ΓΕΝ. Όπως τόνισε ο Α/ΓΕΝ ιδιαίτερη έμφαση αποδόθηκε στην ικανότητων των P-3B να περιπολούν για πολλές ώρες στη Ανατολική Μεσόγειο με σκοπό την παροχή εικόνας της τακτικής καταστάσεως και την συλλογή και καταγραφή πληροφοριών. Μέχρι τώρα αυτό γίνονταν με μονάδες επιφανείας και πολλαπλάσιο κόστος. Τα P-3B θα είναι σε θέση να εκτελούν πλήρες φάσμα αποστολών ανθυποβρυχιακού πολέμου, πολέμου επιφανείας, συλλογή πληροφοριών των κινήσεων του τουρκικού στόλου καθώς και συμμετοχή σε επιχειρήσεις έρευνας διάσωσης.
Το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων ξεκινά από το 1ο αεροσκάφος της ενδιάμεσης συμφωνίας που θα παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2017 ενώ ακολούθως το 1ο εκσυγχρονισμένο θα παραδοθεί μέσα του 2019 ενώ έως το 2023 θα έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού. Τα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη θα φέρουν το ραντάρ ELM-2022 της Ισραηλινής ΙΑΙ, τον υπέρυθρο αισθητήρα έρευνας MX-15 της εταιρείας Wescam καθώς και το σύστημα ESM/ELINT ELL-8385 – (Integrated UAV ESM/ELINT System). Το τακτικό σύστημα θα είναι της ελληνικής εταιρείας ISI Hellas. Πρόκειται για τακτικό σύστημα ανοικτής αρχιτεκτονικής γνωστό και ως Mission Integration & Management System θα διασυνδέει το σύνολο των αισθητήρων, των ζεύξεων, των οπλικών συστημάτων και των διαφόρων λοιπών υποσυστημάτων του αεροσκάφους προσφέροντας στον επικεφαλής του πληρώματος αποστολής μια ενιαία και ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης. Το σύστημα αυτό θα υποστηρίζεται και από επίγειο σταθμό και Ανοικτής αρχιτεκτονικής για τη διασύνδεση των παρακάτω υποσυστημάτων: SAR Radar, EO/IR, ESM, EW/ELINT, ASW/ACINT, MAD, AIS, INS, GPS, Ζεύξεων Δεδομένων (ULS, Link 11, Link 16).