ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: Μια ανάσα πριν κλείσει τα είκοσι το πρώτο κινηματογραφικό φεστιβάλ της άνοιξης είναι έτοιμο να ανάψει τους προβολείς του στο αμφιθέατρο «Θόδωρος Αγγελόπουλος» του Γαλλικού Ινστιτούτου και τις αίθουσες των σινεμά Δαναός και Άστορ (20-28/3), φέρνοντας στην πρωτεύουσα τις καλύτερες νέες ταινίες της σύγχρονης γαλλόφωνης παραγωγής.
Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου συμπληρώνει 19 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην πόλη έχοντας καθιερωθεί ως το πρώτο σινεφιλικό ραντεβού της χρονιάς το οποία τιμά αδιάκοπα ένα πιστό αθηναϊκό κοινό. Οι ταινίες που συγκεντρώνονται στο φετινό πρόγραμμα είναι ενδεικτικές της προσοχής που δίνει διαχρονικά η γαλλική παραγωγή σε ένα σινεμά το οποίο συνδυάζει τη μαζική απήχηση με τις καλλιτεχνικές ανησυχίες των φιλόδοξων auteurs, ένα χαρακτηριστικό που διόλου τυχαία πολλαπλασιάζει ετησίως τις εισπράξεις των ταινιών αυτών παγκοσμίως. Παράλληλα, τη χρονιά που πέρασε πάνω από 200 εκατομμύρια Γάλλοι θεατές επισκέφτηκαν τους κινηματογράφους, αριθμός ρεκόρ που επιβεβαιώνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που απολαμβάνει η κινηματογραφική διασκέδαση στην πατρίδα τους.
Στο φεστιβάλ θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε πρώτοι πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, να απολαύσουμε κλασικά φιλμ, αλλά κυρίως να ανακαλύψουμε τα κρυμμένα διαμάντια του σήμερα. Έχοντας ως βάση το Γαλλικό Ινστιτούτο στην οδό Σίνα και τον Δαναό στην Πανόρμου, το γαλλόφωνο φεστιβάλ προσθέτει φέτος στο δυναμικό των αιθουσών του το Άστορ της πλατείας Κοραή και προσφέρει την καλύτερη ευκαιρία για να απολαύσετε τους δρόμους του ανοιξιάτικου ιστορικού κέντρου στις διαδρομές από τη μια προβολή στην άλλη. Κάναμε φύλλο και φτερό το πρόγραμμα του φεστιβάλ και σας παρουσιάζουμε τις ταινίες που σημειώνουμε από τώρα στην ατζέντα μας.
Διαγωνιστικό πολλών αστέρων
Στο τμήμα από το οποίο θα προκύψει το βραβείο της κριτικής επιτροπής και το βραβείο κοινού την παράσταση κλέβει ο ηθοποιός Βενσάν Κασέλ, ο οποίος πρωταγωνιστεί σε δύο από τις ταινίες του. Ο Γάλλος σταρ ενσαρκώνει τον σπουδαίο μεταϊμπρεσιονιστή ζωγράφο Πωλ Γκωγκέν στο «Γκωγκέν – Στην Ταϊτή» (Εντουάρντ Ντελίκ) και έναν ταλαιπωρημένο αστυνομικό στο φιλμ νουάρ «Μαύρος Φάκελος» (Ερίκ Ζονκά), συμπρωταγωνιστής εδώ με τον έτερο διάσημο ηθοποιό Ρομέν Ντιρίς, που προβάλλεται σε παγκόσμια πρεμιέρα. Με πρωτοκλασάτο καστ θα ξεκινήσει κιόλας το φεστιβάλ, ορίζοντας ως ταινία έναρξης το βιογραφικό δράμα εποχής «Η Υπόσχεση της Αυγής» (Ερίκ Μπαρμπιέ) με τη μοναδική Σαρλότ Γκενσμπούρ να υποδύεται τη μητέρα του βραβευμένου λογοτέχνη Ρομέν Γκαρί (Πιέρ Νινέ) την περίοδο που εκτελούσε χρέη αεροπόρου στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι ταραγμένες μέρες του πολέμου αποτελούν το φόντο της ταινίας «Η Οδύνη» (Εμάνουελ Φίνκιελ) η οποία βασίζεται στις εμπειρίες της κορυφαίας δημιουργού Μαργκερίτ Ντιράς όπως τις κατέγραψε στο ομότιτλο βιβλίο της. Υπενθυμίζουμε πως η Ντιράς, την οποία ερμηνεύει η εκθαμβωτική Μελανί Τιερί, έχει υπογράψει τα σενάρια αριστουργημάτων του γαλλικού σινεμά όπως το «Χιροσίμα Αγάπη μου» του Αλέν Ρενέ. Οι φανατικοί σινεφίλ δε θα πρέπει να χάσουν την ταινία που κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα στο περσινό φεστιβάλ των Κανών. Η Λεονόρ Σεράιγ ντεμπουτάρει με τη φρέσκια κωμωδία «Μια νέα Γυναίκα» που χορεύει σε ρυθμούς γαλλικής electro pop με παρτενέρ την απένταρη ηρωίδα Πόλα (Λετίσια Ντος) η οποία προσπαθεί να ορθοποδήσει οικονομικά στο Παρίσι -χωρίς μεγάλη επιτυχία- και μόνη παρηγοριά την αξιολάτρευτη γάτα της.
Το Πανόραμα των σινε-ειδών
Στο συγκεκριμένο τμήμα το φεστιβάλ ξεδιπλώνει τίτλους – έκπληξη και πέρα από τα γαλλικά σύνορα, και είναι ακριβώς το κομμάτι του προγράμματος που προσφέρεται για αξέχαστες ανακαλύψεις. Φαίνεται πως φέτος πρωταγωνιστικό ρόλο στο γαλλόφωνο σινεμά θα έχει η ιστορία, καθώς πέρα από τις δύο ταινίες που ήδη αναφέραμε στο διαγωνιστικό, ακόμα δύο κοιτάζουν με κριτική ματιά το παρελθόν και κεντρίζουν το ενδιαφέρον μας στο Πανόραμα. Το φιλμ εποχής «Σύντροφοι» (Γκαμπριέλ λε Μπομάν) ακολουθεί τα χνάρια ενός Σενεγαλέζου στρατιώτη ο οποίος δημιουργεί μία από τις πρώτες γαλλικές αντιστασιακές ομάδες το 1940, ενώ πραγματικά εντυπωσιακή φαίνεται η πρόταση του Καναδά για τα φετινά Όσκαρ με τίτλο «Hochelaga, Γη των Πνευμάτων» του σκηνοθέτη του οσκαρικού «Κόκκινου Βιολιού» Φρανσουά Ζιράρ, η οποία ενώνει το παρόν του Μόντρεαλ με το ένοχο αποικιακό παρελθόν της περιοχής.
Η ταινία που ανυπομονούμε να δούμε και σημειώνουμε με διπλή υπογράμμιση στη watchlist μας, είναι το ταραντινικών προδιαγραφών grindhouse «Άφησε τα Πτώματα να Μαυρίσουν στον Ήλιο» των Ελέν Κατέ και Μπρούνο Φορτζάνι, που έχει κλέψει τις εντυπώσεις οπουδήποτε έχει προβληθεί ως σήμερα. Το σκηνοθετικό δίδυμο, το οποίο δεν κρύβει την αγάπη του για το giallo και το exploitation σινεμά («Amer», «The Strange Colours of Your Body’s Tears»), υπογράφει ένα παραληρηματικό θρίλερ κάτω από τον καυτό μεσογειακό ήλιο όπου μία παρέα ληστών κοντράρεται μέχρι τελικής πτώσης με την αστυνομία, μερικούς απρόσκλητους επισκέπτες και έπαθλο 250 κιλά χρυσού. Στο ίδιο «εγκληματικό» κλίμα, οι λάτρεις των κλασικών γαλλικών περιπετειών να έχουν υπόψη τους «Δολοφόνους» (Φρανσουά Τρουκέν & Ζαν Φρανσουά Χενγκέν) όπου ο πολυκαιρισμένος πρωταγωνιστής Ολιβιέ Γκουρμέ έρχεται αντιμέτωπος με την ομάδα των «Τρελών Δολοφόνων» που ζητούν εκδίκηση.
Η φετινή χρονιά θα ανήκει δικαιωματικά στις γυναίκες, έτσι δε θα μπορούσαν να λείπουν από το πρόγραμμα ηρωίδες με πείσμα και αυτοπεποίθηση, οι οποίες αποδεικνύουν τους λόγους που οι γυναικείοι χαρακτήρες θα έπρεπε να έχουν περισσότερο χώρο στο παγκόσμιο σινεμά. Η βραβευμένη με Σεζάρ ηθοποιός Σαρά Φορεστιέ πρωταγωνιστεί στην πρώτη της σκηνοθετική δουλειά με τίτλο «Μ» όπου ενσαρκώνει μία νεαρή με αναπηρία η οποία βιώνει έναν απροσδόκητο έρωτα, ενώ το μεγαλύτερο ρίσκο της ζωής της παίρνει η ηρωίδα της ταινίας «Απόδημη» (Γκαέλ Μορέλ) όταν παρατάει τα πάντα για να εργαστεί στο Μαρόκο, όπως και η θαρραλέα Ισαμπέλ Καρέ στο «Η Ζωή Αλλού» (Ολιβιέρ Πεγιόν) ταξιδεύοντας ως την άλλη άκρη του κόσμο για να αναζητήσει το ίχνη του χαμένου γιού της.
«Άχαστη» και η βιογραφία του καταπληκτικού Αυστριακού ζωγράφου Έγκον Σίλε την οποία οραματίζεται ο Ντίτερ Μπέρνερ στο «Έγκον Σίλε, ο Θάνατος και η Κοπέλα». Στη φιλόδοξη ταινία παρελαύνουν οι πρώτες μούσες του καλλιτέχνη που τον ενέπνευσαν να αποθεώσει με τρομερή πρωτοτυπία το γυμνό σώμα, με τίμημα να θεωρηθεί προκλητικός για την εποχή του και να σκανδαλίσει τη κοινωνία της Βιέννης.
[irp posts=”176835″ name=”Google, Apple και Facebook θα φορολογούνται περισσότερο στην ΕΕ”]
Γκρο πλαν στα παράλληλα events
Το φεστιβάλ τιμά τη γαλλική haute couture φέρνοντας τον οίκο Dior την Αθήνα και διοργανώνει παράλληλο αφιέρωμα για τη σχέση της μόδας με το σινεμά. Μαζί με το γενικό διευθυντή του μουσείου Christian Dior Φιλίπ λε Μουλτ ο σκηνοθέτης Ντομινίκ Αντ θα παρουσιάσει στο κοινό το ντοκιμαντέρ του «Christian Dior, L’ Elegance du Paradis Perdu» (21/3) και θα συνομιλήσει μαζί του για το αντίκτυπο του σπουδαίου αυτού οίκου στην 7η τέχνη.
Η φετινή carte blanche δίνεται στο πρωτοποριακό Φεστιβάλ του Ανζέ, το οποίο θα προβάλει αποκλειστικά για το κοινό του γαλλόφωνου φεστιβάλ ταινίες του φετινού του προγράμματος, ενώ σε ειδικές προβολές παρουσιάζονται τρεις ταινίες με έντονο γύρω τους το σούσουρο από πρωτοκλασάτα φεστιβάλ του εξωτερικού. Το «Djam» του Τονί Γκατλίφ («Gadjo Dillo», «Swing») που σφύζει από ρεμπέτικες και ανατολίτικες μουσικές, δημιουργεί μία γέφυρα φιλίας ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία με πρωταγωνίστρια την Δάφνη Πατακιά. Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Ματιέ Αμαλρίκ («Το Μπλε Δωμάτιο») μας συστήνει την τραγουδίστρια «Barbara» στο φιλμ που τιμήθηκε με το ειδικό βραβείο ποίησης στις Κάνες, ενώ τέλος, την αυλαία του φεστιβάλ ρίχνει η κομεντί «Απόψε πού Κοιμάσαι;» (Αλεξάντρα Λεκλέρ).
Οι ταινίες του αφιερώματος «Μόδα και Σινεμά»
«Όλο Φλόγα, Όλο Φωτιά» (1982)
Η σταρ του γαλλικού σινεμά των ’80s Ιζαμπέλ Αντζανί πρωταγωνιστεί στο πλάι του θρύλου Ιβ Μοντάν. Αποκορύφωμα της ταινίας το κυνηγητό της με τον Μοντάν φορώντας μόνο ένα αντρικό πουκάμισο.
«Η Ωραία της Ημέρας» (1967)
Η μοναδική Κατρίν Ντενέβ στο φιλμ του αξεπέραστου σουρεαλιστή Λουίς Μπονιουέλ κλέβει την παράσταση όταν στις σαδομαζοχιστικές περιπέτειές της φορά είτε το κατακόκκινο παλτό της είτε ολόλευκά σατέν εσώρουχα.
«Και ο Θεός έπλασε τη Γυναίκα» (1956)
Σύμβολο του σεξ για τουλάχιστον μία δεκαετία, η Μπριζίτ Μπαρντό σαγήνευσε μια ολόκληρη γενιά χορεύοντας σε έθνικ ρυθμούς φορώντας μια αποκαλυπτική πράσινη φούστα απέναντι σε έναν αποσβολωμένο Ζαν Λουί Τρεντινιάν.
«Η Πεντάμορφη και το Τέρας» (1946)
Ανακαλύψτε τα εντυπωσιακά κουστούμια και φορέματα στο αριστούργημα του Ζαν Κοκτό τα οποία φιλοτέχνησε ο σπουδαίος κινηματογραφικός σχεδιαστής Μαρσέλ Εσκοφιέ που έδωσαν πραγματική μαγεία στη λυρική μεταφορά του κλασικού παραμυθιού.
«Φραμπαλάδες, Ποτέ μου δε σ’ Αγάπησα» (1945)
Υπό τη σκηνοθετική ματιά του Ζακ Μπεκέρ, δημιουργού του εξαιρετικού «Le Trou» (1960), στην ταινία στήνεται το λαβ στόρι ενός καταδικασμένου φλερτ με πρωταγωνιστή έναν σχεδιαστή μόδας παράφορα ερωτευμένου με τη μούσα του, γράφει το athinorama.gr.